حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در همایش افق رسانه ملی:

صندوق رای بهترین زبان مردم است/ اعتدال در سیاست خارجی تعامل موثر و سازنده با جهان است

رئیس‌جمهور منتخب مردم با بیان اینکه شنبه و يکشنبه بعد از برگزاري انتخابات دنياي ديگري بود، گفت: از دوشنبه نقطه عطفي در تاريخ کشور به تصوير کشيده شد. نقش اصلي اين نمايش بزرگ را ملت ايران ايفا کردند و البته رهنمودهاي مقام معظم رهبري از آغاز تا پايان حماسه نقش بي‌بديلي داشت.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب با حضور در همايش افق رسانه که پیش از ظهر امروز(شنبه) در مرکز همایشهای سازمان صدا و سيما برگزار شد،  ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيد بهشتي و ياران شهيدش گفت: شهيد بهشتي يک نمونه اعتدال بود و آنهايي که در کنار شهيد بهشتي بودند و با او مراوده داشته و از وجود او بهره برده‌اند، به خوبي اين موضوع را مي‌دانند.

** شهید بهشتی نمونه وقار، متانت و صبر

رئيس‌جمهور منتخب مردم ادامه داد: شهيد آيت‌الله بهشتي نمونه وقار، متانت، صبر، بردباري، عقلانيت، اعتدال و اخلاق بود و اگر بخواهيم در بحث اعتدال بر يک مَثل اعلي و نمونه روشن انگشت بگذاريم، قطعا يکي از آن‌ها شهيد آيت‌الله دکتر بهشتي است. 

وي با اشاره به حضور پرشکوه مردم در صحنه انتخابات 24 خردادماه گفت: ملت بزرگ ايران با حضور کم‌نظير و با درک شرايط بين‌المللي، عظمت بزرگي را در تاريخ ايران آفريدند. 

 ** انتخابات 24 خرداد؛ برگ زرینی در تاریخ ایران

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني با بيان اينکه انتخابات 24 خرداد برگ زريني در تاريخ ايران است، تصريح کرد: اين انتخابات نه تنها در ياد مردم ايران بلکه در تاريخ اين کشور باقي خواهد ماند، همه مردم از مرد و زن، پير و جوان، روستايي و شهري به ويژه جوانان و زنان نقش بسيار پررنگي در ايجاد اين شکوه و عظمت داشته‌اند. 

رئيس‌جمهور منتخب مردم افزود: در روزهاي منتهي به برگزاري انتخابات رياست جمهوري يازدهم خصوصا در هفته آخر، منظره‌هاي بسيار جالبي را شاهد بوديم و اگر صدا و سيما در آن ايام نتوانست همه آن منظره‌ها را در منظر افکار عمومي قرار دهد، بهتر است با پخش برنامه‌هاي ضبط شده در آينده اين شکوه بزرگ را به تصوير بکشد. 

** انتخابات ریاست جمهوری نقطه عطفی در تاریخ کشور

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني اظهار داشت: همه شاهد بودند جمعيت‌هاي 50 ، 100 و 200 هزار نفري با چه شور، شوق و اشتياقي در عرصه حضور داشتند، اين حضور و نشاط خود پيروزي بود و به عنوان نقطه عطفي در تاريخ کشور در سال‌هاي اخير به شمار مي‌رود. 

وي در ادامه با تاکيد بر اينکه در خلق اين عظمت همه ما دست قدرت، حکمت و رحمت الهي را به خوبي مشاهده کرديم ،‌ اضافه کرد: خداوند بزرگ بود که دل‌ها را به سمت اين شکوه و حماسه هدايت کرد، قطعا عنايت اهل بيت و ولي‌الله الاعظم (عج) در خلق اين حماسه مشهود بود که توانست در عرض يک هفته موج عظيمي را در کشور ايجاد کند. 

 ** رهنمودهای مقام معظم رهبری در "حماسه سیاسی" نقش بی‌بدیلی داشت

رئيس‌جمهور منتخب مردم با اشاره به هفته آخر تبليغات کانديداهاي انتخاباتي افزود: شنبه و يکشنبه بعد از برگزاري انتخابات دنياي ديگري بود، از دوشنبه نقطه عطفي در تاريخ کشور به تصوير کشيده شد. نقش اصلي اين نمايش بزرگ را ملت ايران ايفا کردند و البته رهنمودهاي مقام معظم رهبري از آغاز تا پايان حماسه نقش بي‌بديلي داشت. 

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني گفت: مقام معظم رهبري از سخنراني‌هاي ايام نوروز تا صبح انتخابات مطالب مهمي را عنوان کردند و اين تدبير ايشان بود که راه را براي حضور و حماسه باز، تسهيل و تمهيد کرد. 

 ** صدا و سیما نقش ارزشمندی در تشویق مردم به حضور در صحنه انتخابات داشت

وي با بيان اينکه بزرگان، مراجع و علما همگي در اين حماسه نقش داشتند، گفت: صدا و سيما نيز بي‌ترديد نقش ارزشمندي در خلق اين "حماسه سياسي" ايفا و با برنامه‌هاي متنوع علاوه بر تشويق مردم به حضور در صحنه انتخابات و تشريح اهميت آن، زمينه معرفي کانديداهاي انتخاباتي را نيز فراهم کرد. 

رئيس‌جمهور منتخب مردم با بيان اينکه در همه‌پرسي و تحقيقات آينده بايد زواياي اين حضور و نقش همه به صورت واضح‌تر تبيين شود، ادامه داد: بسياري از روستاييان و مردم ساکن در نقاط دور افتاده کشور تنها از طريق صدا و يا سيما و يا هر دو، ويژگي‌هاي نامزدها را مورد بررسي قرار داده و نامزد مورد نظر خود را برگزيدند. 

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني اظهار داشت: نقش مجريان، ناظران انتخابات، دولت، شوراي نگهبان و نيروهاي امنيتي به ويژه پليس براي ايجاد امنيت بسيار با اهميت بود و بايد از همه سپاسگزاري کنيم. 

 ** کمتر چیزی را برای مشروعیت سیاسی و قانونی می‌توان جایگزین صندوق رای و انتخابات کرد

وي گفت: در اين انتخابات صندوق راي در افکار عمومي جهان و داخل کشور به ويژه در افکار جوانان در جايگاه واقعي خود قرار گرفت چرا که کمتر چيزي را مي‌توان براي مشروعيت سياسي و قانوني نظام جايگزين صندوق راي و انتخابات کرد. 

رئيس‌جمهور منتخب مردم تاکيد کرد: صندوق راي به معناي جمهوريت، اسلاميت و مشروعيت سياسي، قانوني و مقبوليت نظام جمهوري اسلامي ايران است که البته اين جايگاه راي و ولايت مردم در طول ولايت الهي و ولايت‌الله است.

** انتخابات 24 خرداد به تمام شبهات، سوالات و بگومگوها پاسخ داد

حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی در ادامه افزود: این انتخابات به تمام شبهات، سوالات و بگومگوها نه راجع به انتخابات، که راجع به مشروعیت نظام پاسخ داد، آب زلالی بود که آئینه جمهوری اسلامی ایران که گرد و غباری بر آن نشسته بود، کاملا شفاف و پاکیزه کرد. 

وی اضافه کرد: همه دنیا ملت ایران، مردم‌سالاری دینی،‌ آزادی و دموکراسی واقعی در این کشور را مشاهده کردند، ما در این منطقه پیشتاز انتخابات در تاریخ بودیم، اولین پارلمان و اولین مجلس شورای ملی در این کشور بیش از صد سال قبل تاسيس شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی تصریح کرد: اولین مجلس و اولین نشست نمایندگان در سال 1285 برگزار شده است، پس ملت ما سابقه‌ای بس طولانی در انتخابات دارد و انقلاب اسلامی جایگاه خاصی برای رای و نظر مردم قائل شد، این امام خميني(ره) بود که بعد از 47 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامي، مردم را به پای صندوق‌هاي رای دعوت کرد.  

** امام خمینی(ره) به ما آموخت که انتخاب نظام ، مسئولان و مسیر اداره کشور از آن مردم است

رئیس‌جمهور منتخب مردم همچنين اظهار داشت: محصول انقلاب ما جمهوری اسلامی ایران است و این جمهوری اسلامی برآمده از صندوق رای است، امام (ره) این درس را به ما آموخت که انتخاب نظام، انتخاب مسئولان و مسیر اداره کشور از آن مردم است، البته در چارچوب مقررات اسلامی که مردم همواره به این مقررات پایبندند. 

** انتخابات 24 خرداد یک فرصت استثنایی برای همه بود

حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی با بیان اینکه این انتخابات درس‌های زیاد و پیام‌های فراوانی برای همه داشت، گفت: این انتخابات یک فرصت استثنایی برای همه بود ، همه باید به خوبی پیام این انتخابات را دریافت کنند، به آن احترام بگذارند و عمل کنند، احزاب، گروه‌ها، مردم، همه و همه، دیگران، خارج از کشور ، دیگر کشورها، آنها هم باید پیام این انتخابات را به خوبی درک کنند و به آن پاسخ متناسب دهند. 

وی تصریح کرد: مردم راه جدیدی را برگزیدند و بر آن تاکید کردند، مردم در این انتخابات اعلام کردند که عاشق کشورشان و سرنوشت آینده شان و اهداف ملی خود هستند. 

** مردم در انتخابات گفتند که خواهان تغییر  و تحول هستند

رئيس‌جمهور منتخب مردم افزود : مردم در این انتخابات گفتند که ما خواهان تغییر و تحول هستیم، بهترین زبان و بهترین بیان مردم صندوق آرا و انتخابات است، حضور و رای مردم بسیار گویاست و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد، همه مردم که پای صندوق آرا آمده‌اند، به آنها و به رایشان احترام می‌گذاریم، اما دولت آینده باید در چارچوب رای اکثریت حرکت کند، اکثریت مردم ایران رای به اعتدال، عقلانیت، خردورزی، خرد جمعی، مشورت، راه کارشناسی و دوری از افراط و خودسری دادند. 

** همه باید تسلیم رای مردم باشیم

وي افزود: این رای کاملا روشن است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد.همه باید تسلیم این رای باشیم، دولت‌ آینده هم باید تسلیم این امر باشد و در چارچوب اعتدال حرکت کند و از افراط و تفریط پرهیز کند، این پیام برای همه است. 

** دولت آینده خود را موظف می‌داند به رای مردم احترام بگذارد

حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی تصریح کرد: پیام مردم در این انتخابات، صلح و آشتی، وحدت ملی و انسجام ملی، دوری از خشونت و افراط ، قانون‌گرایی و شفافیت بود، رای اکثریت مردم مبنای حرکت دولت آینده در این کشور خواهد بود و دولت آینده خود را موظف می‌داند به نظر اکثریت و رای مردم احترام بگذارد. 

** دولت پاسدار حقوق همه افراد ملت است

رئیس‌جمهور منتخب مردم همچنين با بیان اینکه دولت پاسدار حقوق همه افراد ملت است، تصریح کرد: دولت باید و موظف است همه مردم را در اجرای قانون و دادن فرصت‌ها برابر ببیند، اما در عین حال راهی که دولت برمی‌گزیند، بر مبنای رای اکثریت است و آن راه، راه اعتدال است. 

حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی ادامه داد: اعتدال طیف بسیار وسیعی دارد، از باورها و اعتقادات آغاز می‌شود تا هنجارها و رفتارها و اعمال، از مسائل اقتصادی شروع می‌شود تا مسائل اجتماعی و فرهنگی، طیف اعتدال یک طیف گسترده و وسیع است، من از همه صاحبنظران، روشنفکران و اهل تحقیق می‌خواهم که در این زمینه تلاش و این گفتمان را بارور کنند، من بر این اعتقادم که همواره ملت ایران از مشروطه تا به امروز راه میانه‌روی را می‌پسندیده، من بر این باورم که مردم همواره از افراط یا تفریط رنج برده‌اند و مشکلات فراوانی را تحمل کرده‌اند.

** قانونگرایی مبنای حرکت دولت آینده خواهد بود

رئيس‌جمهور منتخب مردم اضافه کرد:‌ در این انتخابات مردم خواستند به همه بگویند اخلاق، به همه بگویند عدالت، به همه بگویند اعتدال، به همه بگویند قانون، بگويند هیچکس در این کشور فراتر از قانون نیست، همه مردم و همه مقامات بدون استثنا ذیل قانون تعریف می‌شوند، قانون خدا یعنی اسلام و قانون جمهوری اسلامی ایران که برای همه لازم‌الاتباع است، قانونگرایی مبنای حرکت مردم و دولت آینده خواهد بود. 

** دولت باید نظارت کند

وی ادامه داد: اعتدال بدون قانون‌گرایی امکان‌پذیر نیست، اعتدال بدون شفافیت امکان‌پذیر نيست، اعتدال بدون ارتباط دوسویه دولت با مردم و مردم با دولت امکان‌پذیر نیست، اعتدال بدون واگذاری امور به صاحبان صلاحیتش امکان‌پذیر نیست، اعتدال در اقتصاد آنجا که گروهی می‌خواهند دولت فربه شود و تصدی دولت بیشتر شود و از طرف دیگر افرادی هستند که می‌خواهند دولت هیچ نظارت و هدایتی در امر اقتصاد نداشته باشد، اعتدال دنبال اقتصاد آزاد مردمی عادلانه است، دولت باید نظارت کند، دولت باید حمایت و هدایت کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی ادامه داد: در فرهنگ نیز اعتدال این چنین می‌گوید، فرهنگ از آن اهل فرهنگ است و دولت باید زمینه لازم برای همه اصحاب فرهنگ و خانواده بزرگ فرهنگی کشور را آماده کند، فرهنگ در کنار زندگی مردم است، مردم با فرهنگ زندگی می‌کنند.  

** از رسانه ملی و نیروی انتظامی که آستانه تحملشان را بالا بردند، تشکر می کنم

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئيس‌جمهور منتخب مردم در ادامه اظهاراتش در همايش افق رسانه با بيان اينکه مردم ما خوبند و فطرت آنان پاک است، اظهار داشت: در شادي‌هاي بعد از انتخابات که روزهاي خوشي براي مردم بود، خصوصا اينکه سه عيد از جمله اعياد مذهبي ماه شعبان به ويژه ولادت ولي‌الله‌الاعظم(عج) و پيروزي شکوهمند مردم در انتخابات با هم توام شده بود و در کنارش نيز پيروزي در صحنه ورزش از فوتبال تا واليبال اين نشاط و پيروزي‌ها با هم توام شد و بنده نيز از رسانه‌ ملي و نيروي انتظامي تشکر مي‌کنم که آستانه تحملشان را بالا بردند.

** مردم خودشان اخلاق‌مدارند

وي افزود: شادي و نشاط حق مردم است، خيلي سخت‌گيري نکنيد، مردم ما خوشان اخلاق‌مدارند و چارچوب‌هاي اخلاق اسلامي و سياسي را مي‌دادند و واقعا مراعات کردند و حواسشان جمع است حالا اگر کسي هم حواسش جمع نبود، تذکر دوستانه بدهيد. پسرها و دخترها و جوانان را پسران و دختران خودمان بدانيم و هنگامي که با آنان حرف مي‌زنيم همانطوري حرف بزنيم که با دختران و پسران خودمان صحبت مي‌کنيم. 

** تحقیر مردم قابل قبول نیست

رئيس‌جمهور منتخب با بيان اينکه بايد عزّت مردم محفوظ باشد ، تصريح کرد: نبايد به عزّت مردم اهانت شود، تحقير مردم قابل قبول نيست اما تذکر قابل قبول است البته در اين شادي‌ها دو طرف مراعات کردند و ما اميدواريم شادي‌ها براي مردم مستدام باشد و بايد شرايط شادماني نيز براي مردم فراهم باشد و بتوانند خوشحال و شادمان باشند. 

** صدا و سیما به بحث اعتدال کمک کند

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني با بيان اينکه بنده از صدا و سيما هم مي‌خواهم که به بحث اعتدال کمک کند و اين گفتمان را ترويج دهد، ادامه داد: بايد صاحبنظران هم در اين زمينه صحبت کنند؛ اعتدال در سياست خارجي نه تسليم است و نه سازش، نه انفعال است و نه تقابل؛ اعتدال تعامل موثر و سازنده با جهان است، مي‌دانيم در روابط خارجي و در صحنه سياست خارجي ما با يک شرايط ويژه‌اي مواجه هستيم، جهان دوران گذار را مي‌گذراند و دوره انتقال را طي مي‌کند.

وي افزود: ساختار دو قطبي حاکم بر نظام بين‌الملل در دهه آخر قرن بيستم پايان پذيرفت اما هنوز نظام جديدي جايگزين و استقرار پيدا نکرده است، همه در حال تلاش و چانه‌زني هستند آن يکي مي‌خواهد جهاني تک‌قطبي بسازد و ديگران مي‌خواهند جهان چندقطبي بسازند اما همه در حال فعاليت و کنشگري در صحنه سياسي هستند.

رئيس‌جمهور منتخب مردم دوران کنوني را دوراني بسيار حساس عنوان کرد و ادامه داد: هنوز نظام جديد استقرار پيدا نکرده است ،‌ در اين دوران اگر محاسبه قدرت درست انجام نشود و قدرت ملي را کمتر از آنچه که هست ببنيم، بسيار خطرناک است و اگر قدرت را هم بالاتر از واقعيت تعريف کنيم، باز هم مي‌تواند خطرناک باشد. در همين دوره در منطقه خودمان ديديم که کشورهايي بودند که دچار اشتباه محاسبه شدند و سرنوشت آنان را ديديم که چه شد؛ کشورهايي هم در منطقه آسياي خودمان هستند که محاسبات درستي انجام دادند که پيشرفت و ظهور جديد آنان را مشاهده مي‌کنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني تاکيد کرد: در اين دوره بايد برداشت ما منطبق بر شرايط جهاني رفتار ساير بازيگران و توانايي‌هاي ملي خودمان باشد، اگر محاسبه دقيقي در اين زمينه صورت بگيرد و اگر واقعيت‌ها براي ما روشن باشد، آنگاه مي‌توانيم رفتار محاسبه‌شده بهتري براي تامين منافع ملي خودمان داشته باشيم. 

وي با بيان اينکه ايران مي‌تواند و بايد در اين زمينه نقش تاريخي خود را ايفا کند، گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان قدرت بزرگ منطقه يا بزرگترين قدرت منطقه‌اي در شرايط گذار تاريخي بايد بتواند نقش خود را ايفا کند و براي اين کار ما نياز به اعتدال داريم.

** امروز باید به فکر فردای کشور باشیم

رئيس‌جمهور منتخب مردم با بيان اينکه موفقيت‌ها يا عدم موفقيت‌هايي در سال‌هاي گذشته بوده که آن‌ها را مي‌توان سرجاي خود مورد بررسي قرار داد،اضافه کرد: امروز بايد به فکر فرداي کشور باشيم کشور ما در شرايط خاص و ويژه‌اي قرار دارد بايد از اين شرايط عبور کنيم، دشمن خواسته جمهوري اسلامي را از صحنه جهاني با چهره‌اي امنيتي معرفي کند لذا ما بايد نقشه دشمن را بشکنيم که براي اين کار نياز به تدبير، برنامه و داشتن برنامه‌هاي مطمئن اما اساسي داريم. 

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني ادامه داد: در گفتمان اعتدال در زمينه سياست خارجي، واقع‌بيني با توجه به ارزش‌ها و آرمان‌هاي جمهوري اسلامي ايران يک اصل است، بين واقع‌بيني و آرمان‌خواهي، اعتدال بايد توازن لازم را ايجاد کند.

وي گفت: خودباوري به قدرت عظيم ملت ايران و منابع سرشار در اين کشور و فرهنگ غني و ايمان مردم و همچنين انگيزه‌هاي قوي بايد مورد توجه قرار گيرد. 

** رای مردم افتخارآمیز است

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئيس‌جمهور منتخب مردم افزود: کدام کشور در عرض يکي دو هفته صحنه اجتماعي را برمي‌گرداند و مردم را در زمينه‌هاي سياسي و فرهنگي آماده مي‌کند و باعث مي‌شود که 73 درصد از مردم پاي صندوق‌هاي راي بيايند؟ از اين رو اين راي افتخارآميز است. 

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني تصريح کرد: بعضي‌ها مي‌گفتند که اگر مي‌دانستيم انتخابات به اين زيبايي برگزار مي‌شود ، مي‌آمديم اگر اکنون نظرسنجي صورت گيرد و اين سوال مطرح شود که با وجود اين زيبايي‌ها به صحنه انتخابات نمي‌آمديد، همه پاسخ خواهند داد که قطعا مي‌آمديم‌ چرا که ما نمي‌دانستيم که اينقدر زيبا اين انتخابات رقم خواهد خورد و اين بسيار مهم است. 

وي اضافه کرد: ما بايد با تکيه بر خودباوري به باورهاي ملي و تعامل موثر و سازنده با جهان وارد عرصه بين‌المللي شويم و تعامل و گفتگو با ديگران از جايگاه برابر را با توجه به احترام و منافع متقابل، تعامل با ديگران با تاکيد بر تنش‌زدايي متقابل و تعامل براي ايجاد اعتماد متعادل در دستور کارمان قرار دهيم.

رئيس‌جمهور منتخب مردم گفت: اين کار با توجه به حقوق و خواست ملي و با توجه به عزت ملي به اذن الهي با حمايت مردم و رهنمودهاي مقام معظم رهبري انجام خواهد شد. 

** با رئیس جمهور فعلی مذاکره و توافق کرده‌ایم

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني با اشاره به دوره انتقال دولت کنوني به دولت آينده تصريح کرد: اين دوره انتقال و تا زماني که دولت جديد تنفيذ و تحليف شود، تلاش خواهيم کرد که به بهترين وجه سپري شود، در حال حاضر با رئيس‌جمهور فعلي مذاکره و توافق کرده‌ايم و نمايندگاني از دو طرف تعيين شده‌اند ، همچنين وزارتخانه‌هاي مختلف گزارش‌هاي خود را ارائه داده‌اند و برخي از امور نياز به هماهنگي بيشتر دارد که بايد انجام شود.  

** دولت آینده به وعده هایی که به مردم داده وفادار می‌ماند

وي ادامه داد: دولت آينده به وعده‌هايي که به مردم داده وفادار مي‌ماند و قدم به قدم با کمک مردم به لطف پروردگار مشکلات را با هم پشت سر خواهيم گذاشت، مردم مي‌دانند که مشکلات انباشته نياز به زمان براي عبور دارد از اين رو پاسخگويي به توقعات مردم در چارچوب امکانات کشور خواهد بود.

** کابینه یازدهم يک کابينه فراجناحي با تکيه بر شايسته‌سالاري خواهد بود

رئيس‌جمهور منتخب همچنين درباره شاکله کابينه يازدهم اظهار داشت: کابينه يازدهم يک کابينه فراجناحي با تکيه بر شايسته‌سالاري خواهد بود و اين دولت هيچ تعهدي به حزب و جناحي نداده است و وا‌م‌دار هيچ حزب و جناحي نيست و شايسته‌ترين افراد که در هر جناحي باشند با شرط اعتدال برگزيده خواهند شد.

** از همه آن‌هايي که در دولت فعلي تلاش مي‌کنند، تشکر مي‌کنم

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني افزود: از کساني که با دولت آينده همکاري خواهند کرد و همچنين از همه آن‌هايي که در دولت فعلي تلاش مي‌کنند، تشکر مي‌کنم و اميدوارم دست به دست هم هرچه بيشتر و بهتر به مردم و کشور خدمت کنيم.

وي با اشاره به وجود مشکلات در حوزه‌هاي مختلف اظهار داشت: علي‌رغم برخي مشکلاتي که من مطلع هستم، اميدوارم به اذن الهي با حضور و حمايت مردم از مشکلات عبور کنيم و آينده بهتري براي مردم به وجود آوريم. 

** صدا و سيما در غيبت احزاب قدرتمند و فعال ناچار است يک تنه، بار انتقال مطالبات دو طرفه مردم و دولت را به دوش بکشد

رئيس‌جمهور منتخب مردم با تاکيد بر نقش رسانه ملي گفت: صدا و سيما در غيبت احزاب قدرتمند و فعال ناچار است يک تنه، بار انتقال مطالبات دو طرفه مردم و دولت را به دوش بکشد، از اين رو مي‌خواهم تمام تلاش‌ها براي دولت آينده و مردم با توجه به حفظ استقلال رسانه ملي و افزايش اعتبار و اثربخشي صدا و سيما و کمک براي پيشبرد برنامه‌هاي دولت در راستاي بهبود زندگي مردم در تحقق مطالبات به حق مردم به کار گرفته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني ادامه داد: صدا و سيما بايد گفتمان اعتدال را در ابعاد مختلف که مورد راي و نظر مردم بوده است و دولت نيز خودش را به آن متعهد مي‌داند، با حضور صاحبنظران و کارشناسان براي مردم تبيين کند.

** گمانه‌زنی‌ها برای کابینه یازدهم صرفا "گمانه‌زنی" است

به گزارش باشگاه خبرنگاران وي با اشاره به برخي گمانه‌زني‌ها درباره افراد کابينه يازدهم تصريح کرد: در برخي از رسانه‌ها گمانه‌زني‌هايي براي افراد کابينه صورت گرفته است، از همين جا به مردم ايران مي‌گويم که اين‌ها صرفا گمانه‌زني است و هيچ فردي از اعضاي کابينه تعيين نشده و در حال حاضر در حال مشورت با صاحبنظران و گروه‌هاي مختلف هستيم.

رئيس‌جمهور منتخب در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره به نقش رسانه در ابعاد گوناگون زندگي افراد جامعه گفت: در روند اجتماعي‌شدن زندگي انسان شايد هيچ عاملي به اندازه رسانه، اهميت و تاثير نافذ نداشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني با بيان اينکه صرفا رسانه را يک تريبون‌دانستن نادرست است، ادامه داد: تکرار مونولوگ بي‌تاثير نيست اما دوران مونولوگ رسانه‌اي ديگر سپري شده و رسانه‌ها بايد با مخاطب رابطه دو سويه برقرار کنند يعني هم نور آگاهي و هم آينه‌اي باشند که واقعيت‌ها را بازتاب مي‌دهند.

** سفره‌اي که رسانه براي مخاطب پهن مي‌کند بايد ترکيب متعادلي داشته باشد

رئيس‌جمهور منتخب ملت افزود: سفره‌اي که رسانه براي مخاطب پهن مي‌کند بايد ترکيب متعادلي داشته باشد، ترکيبي موزون و سودمند که براساس خط فکري و نيازهاي عاطفي و … مردم باشد يعني بايد مضمون پيام رسانه، سطح آگاهي مردم را افزايش دهد.

وي سطحي‌نگري را يکي از مشکلاتي دانست که جامعه کنوني ما با آن روبرو است، تصريح کرد: رسانه بايد از آسيب خطر معيار دوگانه در بازتاب دادن واقعيت‌ها پرهيز کند و سياست يک بام و دو هوا نداشته باشد يعني اگر ظلم بد است براي همه بد است و فرقي بين مرکز کشور و دورترين روستاها وجود ندارد.

** هیچکس حق ندارد فرد یا کشوری را تحقیر کند

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني با  اشاره به اينکه هيچ فرقي ميان گروه‌هاي مختلف وجود ندارد، اظهار داشت: اگر تعدي و توهين و افترا بد است براي همه بد بوده و اين از بدانديشي است که گروهي را تشويق کرد تا در برابر ديگران هر کاري که مي‌توانند بکنند، در حاليکه هيچکس حق ندارد فرد و يا کشوري را تحقير کند.

رئيس‌جمهور منتخب ملت ادامه داد: نه بايد در برابر کشورهاي ديگر سر فرود بياوريم و نه آنها را تحقير کنيم چرا که همه انسانها محترمند خصوصا افرادي که در اين کشور به عنوان شهروند زندگي مي‌کنند و اگر ظلم در کشور دشمن ظلم است درست  نيست که آنرا در کشور دوست ظلم ندانيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني در تشريح معيار دوگانه در رسانه گفت: معيار دوگانه يعني هماني که غرب را به عنوان عمل زشت محکوم مي‌کنيم و بايد حواسمان باشد که در دام معيارهاي دوگانه گرفتار نشويم.

** اعتماد مخاطب به رسانه سرمایه بسيار ارزشمندي است که قطره قطره جمع مي‌شود

وي افزود: نيروي انساني کارآمد ، امکانات سخت‌افزاري و البته اعتماد مخاطب بالاترين سرمايه يک رسانه است چرا که اعتماد مخاطب به رسانه سرمايه بسيار ارزشمندي است که در تعامل مردم با مخاطبين و قطره قطره جمع مي‌شود، پس حواسمان باشد مبادا به خاطر يک اشتباه آنچه را که قطره قطره جمع کرده‌ايم به يکباره از دست بدهيم.

رئيس‌جمهور منتخب ملت با اشاره به اينکه مقبوليت يک رسانه به بيننده و يا شنونده آن نيست، اظهار داشت: مخاطب ممکن است سريالي را  انتخاب کرده و يا ستون يک روزنامه را بخواند اما يادمان باشد که خبر و تحليل را از رسانه‌هاي ديگر نيز مي‌گيرد چرا که امروزه سبد رسانه مردم تک رسانه‌اي نيست و بايد در کيفيت رسانه به اين مسئله توجه  کنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني تصريح کرد: واقع‌نمايي ، صداقت و رقابت با ديگر رسانه‌ها برتري يک رسانه نسبت به ديگران بوده و مي‌تواند امتياز برتري براي ارائه رسانه ما به دنيا باشد.

رئيس‌جمهور منتخب مردم با اشاره به رقابت رسانه‌ای در دنیای امروز گفت: رقابت رسانه‌ای امروزه از حیطه رفتار دولت‌ها و حکومت‌ها فراتر رفته و افکار عمومی سهم بسزایی را در تاثیر نهادن بر آنها دارد. 

وی با اشاره به حضور خود در رسانه ملی در سالهای گذشته یادآور شد: بنده از سال 59 تا 62 ریاست شورای سرپرستی صدا و سیمای جمهوری اسلامی را برعهده داشتم که این شورا در تعیین مدیرعامل و تصویب بخشنامه‌ها و آئین نامه‌ها نقش بسزایی داشته است.

** به تعبیر بنیانگذار انقلاب اسلامی رسانه ملی یک دانشگاه عمومی است

رئیس جمهور منتخب مردم با اشاره به تعبیر بنیانگذار انقلاب اسلامي درباره رسانه ملی گفت: استفاده از تعبیر دانشگاه عمومی از سوی حضرت امام خمینی(ره) را می‌توان به مثابه یک چشم‌انداز مورد توجه قرار داد که معنای دانشگاهی آن یعنی برخورداری از وجه عینی، نقادانه و خردورزی است و همچنین معنای عمومی‌بودن آن به معني برخورداری از قابلیت ارتباط عاطفی_ ادراکی با همه لایه‌ها و اقشار مردم است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با بيان اينکه سلیقه رسانه ملی باید برآیند سلیقه ملی باشد،‌ اظهار داشت:  در جامعه ما با اقلیمی به نام ایران و ملتی به نام ملت ایران روبرو هستیم که در آن خرده فرهنگ‌هایی وجود دارد و همه تحت عنوان گلهای یک باغ به نام ایران زیر یک چتر قرار دارند و لذا باید به گونه‌ای عمل کرد که هر شهروند ایرانی احساس کند که سهم مورد  نیاز خود را از رسانه ملی می‌تواند برداشت کند.

** بازآفرینی اعتماد جامعه بسته به رسانه ملی است

وی ادامه داد: ما باید اهداف ملی، ارزش‌های دینی، ملی و خواست و نیاز مخاطبان و همچنین مصالح جامعه را مدنظر قرار دهیم چرا که بازآفرینی اعتماد جامعه بسته به رسانه داخلی است. 

** خوشامدگویی به تکثر و نقد موجب تعامل در عرصه سیاسی و اجتماعی است

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: خوشامدگویی به تکثر و نقد موجب تعامل در عرصه سیاسی و اجتماعی است و ما بايد با توانمندسازی حرفه‌ای، دانش حرفه‌ای را افزایش دهیم و فضا را در این میان برای افراد مختلف باز و ایمن کنیم تا نشاط بیشتر و تولیدات جدیدتری را بتوانیم از این خانواده بزرگ ایجاد کنیم که مردم شاهد آن باشند. 

رئیس جمهور منتخب مردم ادامه داد: امیدبخشی واقع‌گرایانه نسبت به روندهای پیشرفت کشور به معني تلاش برای پرکردن شکاف‌های ارزشی و رفتاری میان‌نسلی و همچنین ترویج و وفاداری به مشی اعتدال به مفهوم منطقی‌کردن نگرش‌ها، تناقض‌ها و رفتارهای اجتماعی و پرهیز از افراط و تفریط حکومتی است. 

** حکومت مردم‌سالار  از رسانه آزاد نمی‌هراسد

وی در خاتمه بیان داشت: حکومتی که ریشه در حمایت مردم دارد و از حضور رای‌دهندگان مشروعیت می‌یابد، نه تنها از رسانه آزاد نمی‌هراسد، بلکه از آزادی قانون‌مند و مسئولانه رسانه‌ها استحکام بیشتری خواهد گرفت. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار