صنعت نفت در جذب سرمایه های خارجی شاگرد اول شد

شاید در نگاه اول کمتر کسی به جذب سرمایه به دید چالش نگاه کند اما هنگامی که این سرمایه بدون مدیریت درست هزینه شود، چالش ها یکی پس از دیگری نمود پیدا می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در مراسم اعلام میزان سرمایه گذاری خارجی جهانی که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، سه شرکت نفتی برترین شرکت های ایران در جذب سرمایه های خارجی معرفی شدند.
شرکت ملی نفت ایران، شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت و گاز پارس سه شرکتی بودند که پروژه های عظیم نفتی کشور و به عبارتی بزرگترین پروژه های اقتصادی ایران را در دست دارند.
پروژه های تحت مدیریت این سه شرکت نفتی در مدیریت مجموعه شرکت ملی نفت ایران قابل تجمیع است چرا که شرکت های مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت و گاز پارس دو شرکت زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران هستند.
در بررسی عمده هزینه کرد سرمایه های جذب شده در پروژه های نفتی، پارس جنوبی خودنمایی می کند. اگرچه دیگر میادین نفتی و گازی کشور نیز در طی سالهای گذشته مشمول تزریق منابع مالی کسب شده از سرمایه گذاری های خارجی و داخلی بوده اند اما هیچ کدام به گستردگی پارس جنوبی منابع مالی را نبلعیده اند.
در سه سال گذشته 65 میلیارد و 300 میلیون دلار در بخش بالادستی صنعت نفت کشور هزینه شده که حدود 46 میلیارد دلار آن در پارس جنوبی بوده است. این سرمایه عظیم با تأخیرهای پی در پی در پروژه های نفتی و گازی به ویژه در پروژه های مربوط به میادین مشترک سهم سوء مدیریت را در شرایط تشدید تحریم ها کم رنگ نمی کند.
سید موسی موسوی عضو کیمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود پروژه های نیمه تمام متعدد در صنعت نفت کشور به خبرنگار تسنیم گفت:‌ اینکه برخی پروژه ها ماهها است از زمان تعیین شده برای بهره برداری از آن می گذرد، با وجود هرگونه دلیل موجه نیز ضعف مدیریتی را نشان می دهد.
اکبر ترکان رئیس کمیسیون زیربنایی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تأکید بر اینکه دولت یازدهم باید متخصصان را به مدیریت صنعت نفت بازگرداند، اظهار داشت: به اندازه کافی در صنعت نفت متخصص داریم اما اکنون مدیران بدون تخصص روی صندلی متخصصان نشسته اند که رئیس جمهور بعدی باید بازچینشی در صنعت نفت داشته باشد.
از سویی دیگر، بررسی چگونگی هزینه کرد سرمایه های جذب شده در صنعت نفت ضروری است تا در صورتی که در صرف سرمایه های بیت المال اشکالاتی دیده شد با اعمال تصمیمات مناسب نسبت به احقاق حق ملت ایران در صنعت نفت اقدام شود.
با ذکر تمامی این مسائل، ضعف مدیریتی در به ثمر رسیدن پروژه های نفتی نفی کننده موفقیت صنعت نفت در جذب سرمایه گذاری به خصوص از منابع خارجی نیست. موفقیتی که تحقق آن مطمئنا در سایه پیاده سازی استراتژی های درست مدیریتی تحقق یافته، اما باید توجه داشت بستر جذاب سرمایه گذاری صنعت نفت ایران هنوز ظرفیت های مغفول مانده بسیاری در جذب سرمایه ها دارد.
منبع: تسنیم
برچسب ها: نفت ، صنعت ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.