گزارش/ ناگفته‌هایی از عوامل ذی‌نفوذ در تحریم ایران؛

موسسه آمريكايي ـ صهيونيستي "اتحاد عليه ايران هسته‌اي" در پي چه اهداف پنهاني است؟

موسسه "اتحاد عليه ايران هسته‌اي" ( United Against Nuclear Iran ) یکی از بازیگرانی است که بر علیه ایران فعالیت‌های گسترده‌ای به راه انداخته تا بتواند جلوی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ ایالات متحده آمریکا در تازه‌ترین اقدام علیه ایران دور جدیدی از تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

کنگره آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۲ تحریم‌های تازه‌ای بر علیه ایران به تصویب رساند که  مصوبات آن در روز دوم ژانویه ۲۰۱۳ به امضای باراک اوباما رسید و طی آن کاخ سفید به منظور آمادگی اجرای تحریم‌ها، ۶ ماه برای شرکت‌های تجارتی مهلت تعیین کرد.

تحریم‌های جدید اعمال شده بر علیه جمهوری اسلامی ایران بخش انرژی، حمل و نقل دریایی، ساخت کشتی و معامله نفت در برابر طلا را در بر گرفته تا آمریکا بتواند جلوی راه‌های "دور زدن" تحریم‌ها توسط ایران را بگیرد.

با اجرای این تحریم‌ها تنها محموله‌ای که مجوز حمل به بندرهای ایران را دارد، دارو و غذاست اما تحریم‌های جدید خرید و فروش فلزات، کالاهای مصرفی و همچنین نرم‌افزارهای مربوط به تولیدات صنعتی را هم در بر می‌گیرد.

گفتنی است شرکت‌های کره‌ای در روزهای اخیر طی نامه‌های جداگانه‌ای به‌طور رسمی به خودروسازان کشور اعلام کرده بودند هرگونه سفارش‌گیری برای فروش قطعات انواع خودرو به ایران را از اول جولای متوقف خواهند کرد.

اما در زمانی که اسم تحریم به میان می‌آید توجه همگان به سمت دولت‌ها معطوف می‌شود چرا که دولت‌ها مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازیگران بین‌المللی به حساب می‌آیند به همین خاطر بسیاری از عوامل ذی‌نفوذ در پس پرده پنهان می‌مانند.

موسسه "اتحاد عليه ايران هسته‌اي"( United Against Nuclear Iran )" یکی از بازیگرانی است که بر علیه ایران فعالیت‌های گسترده‌ای به راه انداخته تا بتواند جلوی فعالیت‌های صلح‌آميز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را بگیرد.

این موسسه که با نام مخفف UANI شناخته شده يك نهاد بين‌المللي وابسته به تشكيلات صهيونيستي است که مارك والاس، نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل، دنيس راس، مشاور سابق اوباما و گري سامور، كارشناس مسائل ايران از مهم‌ترین اعضا آن به حساب می‌آیند.

UANI همواره ایران را به‌عنوان خطر هسته‌ای معرفی می‌کند و به‌دنبال فشار بر شرکت‌هایی است که با جمهوری اسلامی ایران رابطه اقتصادی دارند تا روابط خود با ایران را قطع کنند.  

هیئت مدیره این موسسه صهیونیستی با اعتقاد بر اینکه تحريم‌هاي بين‌المللي بايد بخش جدایی‌ناپذیر در روند مذاكرات بين‌المللي با تهران باشد به‌دنبال اعمال شدیدترین تحریم‌ها بر علیه ایران است.

از جمله اقدامات ضد ایرانی UANI می‌توان به اقداماتی که در جریان سفر رئیس‌جمهوری ایران به نیویورک برای حضور در نشست سالانه سازمان ملل در سال 2011 انجام داد‌ه‌، اشاره کرد چرا که با نصب بیلبوردهایی در پشت برخی اتوموبیل‌های سطح شهر نیویورک نوشته بودند "در حالي كه پس از 10 سال هنوز حادثه 11 سپتامبر را فراموش نكرده‌ايم، شريك غيرفعال القاعده به نيويورك مي‌آيد."

یکی از این بيلبوردها روي يك كاميون نصب شد و در منطقه منهتن نيويورك به مدت يك هفته از خيابان چهل و دوم تا پنجاهم در نزديكي سازمان ملل به حركت درآمد و برای مدتی هم مقابل دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل و همچنين هتل محل اقامت احمدي‌نژاد متوقف شد.

جالب آنکه چند سال قبل از این اقدام، موسسه "اتحاد عليه ايران هسته‌اي"  از شركت كشتي‌راني «مائرسك» خواسته بود تا روابط تجاری با ایران را متوقف کند.

اما در جدیدترین تحریم‌ها اعمالی علیه ایران باز هم ردپای UANI  دیده می‌شود چرا که رویترز می‌نویسد در تاریخ 27 ژوئن(6 تیر1392) شرکت کشتی‌رانی چین (CSCL) به یکی از گروه‌های حامی تحریم ایران در آمریکا (گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای = UANI) نامه‌ای نوشته و تاکید کرده که از تاریخ اول ژوئیه (10 تیر) دیگر با ایران همکاری نخواهد کرد.

بنا به گزارش رویترز، دفتر شانگهای شرکت چینی "COSCO" در نامه خود به گروه " اتحاد علیه ایران هسته‌ای" اعلام کرده است که همه بارگیری‌های این شرکت به مقصد بنادر ایران از اول ماه ژوئن متوقف شده است و کلیه همکاری‌های این شرکت با ایران از تاریخ اول ژوئیه (10 تیر 1392) متوقف می شود.

مارک والاس مدیر گروه " اتحاد علیه ایران هسته‌ای" (UANI) که یکی از گروه‌های لابی‌گر طرفدار اسرائیل و مخالف ایران در آمریکا است، می‌گوید اعلام قطع همکاری شرکت‌های کشتی‌رانی چینی و تایوانی  نشانه‌ای از تشدید محاصره اقتصادی ایران است.
 
                                           
والاس که گروه تحت رهبری او از لابی‌گرهای معروف برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران است، می افزاید: "‌این نشان‌دهنده انزوای بیشتر ایران است و روز به روز از دوستان ایران در جامعه بین‌المللی کاسته می‌شود."

البته پیش از این مارك والاس، رييس اين سازمان در بیانیه‌ای علیه شرکت فیات مدعي شده بود: «فعاليت‌هاي تجاري فيات در ايران قابل قبول نيست. از آنجا كه ايران قوانين بين‌المللي را نقض مي‌كند، شركت فيات با انجام تجارت با ايران سبب ادامه حيات اقتصادي اين كشور شده و باعث مي‌شود كه ايران بتواند به كارهاي خطرناك خود ادامه دهد. فيات بايد به جاي فروش ماشين و كاميون هم اكنون از ايران خارج شده و نشان دهد كه شركت مسئوليت‌پذيري است».

اما فشار بر شرکت‌های پژو، نیسان، پورشه و درخواست برای تحریم 10 بانک خصوصی ایران و تحریم تجارت شركت كشتي‌راني CMA CGM با ايران از دیگر اقدامات ضد ایرانی موسسه اتحاد عليه ايران هسته‌اي به حساب می‌آید.

اما نکته‌ای که قابل توجه این است که موسسه UANI در سایت خود نوشته که اوباما دست دوستی و صلح به سمت ایران دراز کرده و در جلوی این عبارت تعداد روزها، ساعت‌ها، دقیقه‌ها و ثانیه‌هایی که از این صحبت رئیس‌‍جمهوری ایالات متحده می‌گذرد را قرار داده است.
                                             

اقدامات دولتمردان ایالات متحده برای فشار بر ایران در جهت ایجاد تنگنای اقتصادی برای ملت ایران انجام شد تا مردم را نسبت به نظام جمهوری اسلامی دلسرد کنند اما حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری که باعث برباد رفتن تمام نقشه‌های آنان بود باعث به تکاپو افتادن هر چه بیشتر دشمنان ملت ایران شده تا از هر شیوه‌ای برای ضربه زدن به ایران استفاده کنند.

تحریم‌های اعمالی اول ژوئیه بر علیه ایران که از 6 ماهه پیش تصمیم برای برقراری آن گرفته شده بود با اقدامات اجرایی و تهیه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و هماهنگی با کشورهای دیگر انجام شد تا از دهم تیرماه اجرایی شود.

تحریم که همواره فرصت خودکفایی به ارمغان آورده در شکل‌های مختلفی بر علیه ایران اعمال شده اما تحریم‌های جدید که پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و با به‌روی کار آمدن چهره كه شعار اصلي‌اش "اعتدال" است، نشان از دگماتیک بودن سیاست خارجی آمریکا دارد چرا که دستگاه سیاست خارجی باید دائما در حال بررسی و رصد شرایط کشورها باشد تا به منافع آن کشور صدمه وارد نشود.

 تحریم‌های ایالات متحده بر علیه ایران که ضرر اقتصادی بسیاری از شرکت‌های غربی را به همراه آورده باعث نارضایتی بسیاری از فعالان اقتصادي‌ آمریکایی و اروپایی از این وضعیت شده و این امر در تحریم نفتی سال پیش ایران کاملا مشهود بود چرا که بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی مثل رویال داچ شل هلند، توتال فرانسه و انی ایتالیا درخواست بازگشت به صنعت نفت ایران را داشتند.

تحریم که از سیاست‌های تکراری و شکست‌خورده آمریکا بر علیه ایران بوده هیچ‌وقت نتوانسته جلوی عزم و اراده ملتی را بگیرد که به بدترین شکل ممکن آمریکا را از سرزمین‌شان بیرون کرده‌اند.

از نمونه‌های پیروزی ایران در تحریم‌های اعمالی آمریکا، درخواست معافیت بسیاری از کشورها از حضور در تحریم‌ نفتی ایالات متحده بر علیه جمهوری اسلامی ایران است چرا که چندی پیش آمریکا مجبور به تمدید معافیت 9 کشور چین، هند، کره‌جنوبی، ترکیه، ‌مالزی، سنگاپور، آفریقای‌جنوبی، ‌سریلانکا و تایوان از حضور در تحریم نفتی که سال گذشته بر علیه ایران اعمال کرده بود، شد.
انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار