بررسي واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسي؛

سرشار: واژگان جديد عاملي در جهت از بين بردن تهاجم فرهنگي/ صدا و سيما نقش مؤثري در ترويج اين واژگان دارد

"محمدرضا سرشار" با اعلام موافقت در جهت واژگان مصوب فرهنگستان آن را عاملي براي از بين بردن تهاجم فرهنگي عنوان كرد و صدا سيما را در رواج اين واژگان جديد مؤثر دانست.

"محمدرضا سرشار" رئيس انجمن قلم ايران و يكي از كارشناسان ادبي برجسته كشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، گفت: با واژه هاي مصوب فرهنگستان ادب موافقم چرا كه هر قدر امكان داشته باشد كه واژه هاي غربي را كنار بگذاريم و معادل هاي فارسي آن را ايجاد و جايگزين كنيم، در واقع بخشي از تهاجم فرهنگي را از بين برده ايم.
وي ادامه داد: ولي تا آنجا كه امكان دارد در خصوص به كارگيري اين واژگان مصوب بايد نكاتي را مدنظر قرار دهيم، بدين صورت كه واژگان معادل نبايد طولاني تر از واژه هاي قبلي باشد به طور مثال اگر يك كلمه يك بخشي است در نهايت واژه معادل آن سه بخش باشد.
رئيس انجمن قلم ايران افزود: نكته ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه واژه معادل خيلي دور از ذهن نباشد كه به كارگيري آن براي كاربر ثقيل باشد و نكته سوم روش ترويج آن است كه اين كلمات با به تصويب رسيدن كاربردي نمي شوند بلكه ارگان هايي نظير صدا و سيما و به كارگيري جديد در گفتار كارشناسان دعوت شده در اين رسانه بسيار مؤثر واقع مي شود.
وي با اشاره به روش هاي ديگر ترويج اين واژگان جديد تصريح كرد: آموزش و پرورش ما با به كارگيري اين واژگان در كتب درسي دانش آموزان و دانشگاه ها با استفاده از اين كلمات جزوات درسي دانشجويان مي توانند نقش تأثيرگذاري در ترويج و كاربرد اين واژگان داشته باشد.
وي با اشاره به نقش بالاي ارتش در ترويج اين امر عنوان كرد: ارتش نقش به سزايي در فرهنگ سازي واژگان جديد دارد به طوريكه در گذشته واژگاني نظير آفند، پدافند و تك كه از سوي فرهنگستان ادب به تصويب رسيده بود از طريق ارگان ارتش و نامه نگاري هاي اداري رايج شد و افراد مقيد به استفاده از آن شدند.
اين كارشناس ادبي خاطر نشان كرد: بنابراين اصل اين جريان يعني به كارگيري واژگان جديد خوب است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار