لاريجاني:

اسناد بالادستی به منزله وحی منزل نیست/ تصور درباره حل ساده مسائل و مشكلات بین‌المللی خام‌اندیشی است

رئیس مجلس در اجلاس روسای آموزش و پرورش گفت: امروز باید به دو بعد اقتصادی و سیاست خارجی توجه کنیم و اگر کسی فکر کند بخش بین‌الملل را به راحتی می‌توان حل کرد خام‌اندیشی است و خوش‌بینانه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی قبل از ظهر امروز دوشنبه 17تیر ماه که در سی‌امین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی سخنرانی می‌کرد، گفت: خیلی از سندهای بالادستی آموزش و پرورش تدوین شده و این یک نقطه مناسب برای یک نهاد پرمسئولیت مانند آموزش و پرورش در کشور است.

وی افزود: البته این اسناد بالادستی به منزله وحی منزل نیست و شاید احتیاج به اصلاح هم داشته باشد.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور ادامه داد: اقدامات اجرایی که لازم بود مخصوصاً در دورانی که وضعیت آموزش و پرورش دچار پیچیدگی از جمله نحوه استخدام و تنوع مدیریتی تا حد زیادی سامان پیدا کرد.

لاریجانی اظهار داشت: در قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی نیز مواد روشنی برای حمایت از آموزش و پرورش طراحی و تدوین شده است.


*ضرورت اهتمام دولت و مجلس به مسائل اقتصادی آموزش و پرورش


وی هم‌چنین تصریح کرد: البته شما از یک فرصت خوب در مجلس برخوردار هستید چرا که اکثر نمایندگان از خانواده آموزش و پرورش بوده و به مقوله آشنا هستند و حمایت آن‌ها از آموزش و پرورش از سر آشنایی است.

رئیس مجلس تصریح کرد: علی‌رغم این که با برخی از این مشکلات مواجه هستیم کارکنان آموزش و پرورش مسئولیت تربیتی جامعه را بر عهده دارند و نجیب هستند و البته مشکلات اقتصادی هم دارند که باید دولت و مجلس برای این گروه یک اهتمام داشته باشند و این کار پرارزش و وظیفه است.

علی لاریجانی در ادامه تصریح کرد: عرایضم راجع به نحوه اسناد نیست بلکه از زاویه دیگری موضوع را مطرح می‌کنم.

وی افزود: امام بزرگوار ما (ره) در یک شعری می‌گوید؛ "از درس و بحث و مدرسه‌ام حاصل نشد   کی می‌توان رسید به دریا از این سرا"

لاریجانی افزود: این ادبیات عارفانه که امام به کار بردند در ادبیات سایر متفکرین عارف ما هم وجود داشته است اما سؤال این جاست که آیا این یک تعارف است یا یک اصل، این یک مقوله‌ای است که امام به آن می‌پردازد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این زمینه چند نوع نگاه است، یک نوع نگاه سطحی که سریعاً از آن عبور می‌شود، خیلی نگاه درازی نیست و این نوع نگاه نافذ عمیق نیست.

وی افزود: نگاه دیگری نگاه بلندمدت  اما ابزاری و منفعت‌جویانه است هر چند از نگاه سطحی یا کوتاه بهتر است اما نگاه عالم و آدم در این نوع منفعت طلبانه است.


رئیس قوه مقننه در ادامه تصریح کرد: اما نگاه سوم نگاه راهبردی و سعادت‌طلبانه است و در این نوع نگاه انتهای کار و هستی ديده مي‌شود که باید نگاه عمیق‌تری به دین داشته باشیم و از عقلانیت استفاده می‌کند و گاهی ممکن است افراط داشته باشد اما شیعه برداشت کاملی در این زمینه دارد.

رئیس مجلس افزود: در صد سال اخیر با اشعری مسلکی مواجه هستیم مخصوصاً بعد از رنسانس که تحولات علمی به وجود آمد و توجه به متافیزیک کاهش پیدا کرد و این موضوع روی برخی متفکران اسلامی تأثیر گذاشت.

لاریجانی افزود: در ایران بعضی از روشنفکران ما که تحولات دینی مثل بازرگان داشتند گرایش حسی آن‌ها به دین قوی بود و اگر کتابی دینی می‌نوشتند با توجیه علمی می‌نوشتند، «سید قطب» و «اخوان المسلمین»ها از همین جنس هستند که معتقد به پیشرفت علمی بوده ولی می‌گویند با دین نمی‌توان  باید نگاه عمیق‌تری به دین داشته باشیم و از عقلانیت استفاده می‌کند و گاهی ممکن است افراط داشته باشد اما شیعه برداشت کاملی در این زمینه دارد.

وي افزود: اين‌ها معتقدند عالم وحياني را با عقل نمي‌شود توجيه کرد اما تفکر علماي اسلامي ما اين طور نيست، حقايقي که در اسلام آمده بايد با عقل بفهميم، شايد نتوانيم به نتيجه برسيم اما بايد تلاش کرد کار ملاصدرا اين بود، تسليم بودن چيز ديگري است و دريافتن موضوع و تلاش کردن چيز ديگر.

رئيس نهاد قانونگذاري کشور اظهار داشت: سخن امام(ره) اين است که اين حقايق را دريابيم و فکر نکنيم از طريق روش‌هاي متفاوت مي‌توانيم به نتيجه برسيم.

لاریجانی در ادامه این همایش با اشاره به یک ضرب‌المثل چینی گفت: یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید "اگر برنامه یک ساله دارید گندم بکارید،اگر برنامه ده ساله دارید درخت گردو بکارید و اگر برنامه صد ساله دارید مدرسه بسازید"، بنابراین اگر ما نگاه دراز مدت داریم باید به تعلیم و تربیت توجه داشته باشیم و ببینیم چه کاری باید انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که بعد از انقلاب در آموزش و پرورش کارهای خوبی صورت گرفته است، اظهار داشت: شاخص‌های آموزش و پرورش نسبت به سایر شاخص‌ها در سطح جهانی رشد خوبی داشته است، به لحاظ کمی تعداد دانش آموزان، تعداد معلمین و تعداد مدارس رشد داشته و به لحاظ کیفی نیز پوشش تعلیمی وضعیت خوبی داشته است.

وی افزود: مدارس نمونه و مدارس استثنایی رشد کرده و در المپیادها افتخارات خوبی به دست آورده‌ایم، در بعد ورزشی کیفیت بهتر شده و موضوع فنی و حرفه‌ای نیز بهتر شده است و باید به این موضوع اهتمام شود.

وی تصریح کرد: هم‌چنین محتوای کتاب‌ها و سطح تحصیلات معلمان رشد پیدا کرده، رابطه مدرسه با خانواده نیز مورد توجه قرار گرفته است و این نشان می‌دهد حرکت خوبی در آموزش و پرورش صورت گرفته است.

لاریجانی افزود: آموزش و پرورش هم‌چنان از بنیادی‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های کشور است و البته این تا حدی موضوع جهانی به شمار می‌رود و علت این است که موضوع خیلی مهم و خطیر است و اگر کمترین بی‌توجهی صورت بگیرد مشکلات خطیری در پی خواهد داشت.

وی گفت: نهاد آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد اجتماعی در کشور ما بوده و کاملاً دولتی است بنابراین باید ارزیابی شود و وضعیت خودمان را بشناسیم و یک استراتژی و مدل داشته باشیم و اگر نتوانیم چنین مدلی داشته باشیم برای فردا مدلی نخواهد بود.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: باید بدانیم تحولات علمی، اجتماعی، سیاسی و دینی در جهان کدامند و براساس آن برنامه‌ریزی شود.

وی اظهار داشت: اگر بگوییم همه مؤلفه‌ها را می‌دانیم حرف گزافی است، باید قبول کنیم برخی مؤلفه‌ها را نمی‌شناسیم و اگر کسی بگوید همه مؤلفه‌ها را می‌شناسیم از جنس حرف‌های عجیب و غریبی است که در کشور باب شده است.


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این همایش به چند مولفه اشاره کرد و گفت: مولفه نخست حرکت شتابان علم و فناوری است که مسئله جدی در دنیا به شمار می‌رود و رقابت‌ها بیشتر در این حوزه معنا پیدا می‌کند حوزه‌های همچون آیتی، نانو، هسته‌ای که مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند و از این جنس پیشرفت در جهان هستند.

وی گفت: مولفه دوم حرکت عقلانی است که در مسیر سیاسی- اجتماعی جامعه بیشتر شده و حرکت‌های فریبکارانه در حال کم‌رنگ شدن است و تحولات اخیر منطقه نشانه از این موضوع است.

لاریجانی افزود: جوامع بشری از عقلانیت بیشتری برخوردار شده‌اند و دموکراسی‌خواهی در کشورهای مثل عراق، افغانستان، مصر و تونس به خاطر عقلانیت است و نمی‌خواهیم یک عده ای برای آن‌ها تصمیم بگیرند.

رئیس پیشین شورای امنیت ملی کشورمان در ادامه اظهار داشت: حتی وضعیت رژیم‌صهیونیستی که منزوی شده است به خاطر رشد عقلانی و درک بهتر ملت‌ها صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در دو سه دهه اخیر با یک نوع حرکت‌های مجاهدانه قلابی مواجه هستیم که گروه‌های افراطی تندرو بلای جان جهان اسلام شده است و هر روز برای مسلمانان مشکلی ایجاد می‌کند.

لاریجانی با بیان این که حرکت مجاهدانه یک حرکت عقلانی و سعادتمندانه است، گفت: اما این گروه‌ها یک روز در مصر یک روز در سوریه و یک روز در یمن و یک روز در عراق مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و ادعای مبارزه با سلطه دارند، اگر خیلی مجاهد هستند با رژیم صهیونیستی درگیر شوند.

وی ادامه داد: دوران تلخی بود ولی تقریباً فضای افکار عمومی دنیا متوجه این افراطی‌ها شده که چه قدر خسران برای جامعه اسلامی به وجود آورده است.

عضو شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: البته این یک سنت است که پشت این گونه افراد  مکار و سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی مؤلفه سوم را رشد فعالیت سیاسی در سطوح اجتماعی دانست و گفت: برژینسکی می‌گوید هیچ زمانی مثل الان حضور سیاسی مردم در جامعه پرشور نبوده است و این موضوع در عالم اسلام نیز پررنگ‌تر می‌شود.

لاریجانی مؤلفه چهارم را احساس و نیاز به معنویت دانست و گفت: یکی از معجزات دوران مدرنیته این بود که بشر کاستی‌ها و خلأ زندگی خود و نیاز به معنویت را بیشتر احساس کرد.

نماینده قم در تشریح مؤلفه پنجم تصریح کرد: نگاه برنامه متمرکز در حال تغییر و تحول است.

وی افزود: باید آموزش و پرورش بر اساس پیشرفت و سرمایه اجتماعی تحولی ایجاد شود و اگر قبول داریم روند دنیا از حرکت متمرکز در حال گذر است باید به این موضوعات توجه کنیم.

لاريجاني ادمه داد: رشد در سرمایه اجتماعی و تفکر اسلامی سازگارتر است بنابراین باید تعامل کنیم که آموزش و پرورش از حالت کاملاً متمرکز به مشارکتی تبدیل شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح کرد: درست است اسناد بالادستي مربوط به آموزش و پرورش تدوين شده است اما يک نکته مهم وجود دارد و آن اين که روح اين اسناد مهم است نه ظاهر آن‌ها، بنابراين بايد براي اجراي محتوا اهتمام شود.

وي معنويت گرايي را يکي از نکات مهم در تعليم و تربيت دانست و گفت: فربه کردن عقلانيت بر تصميم گيري بايد از پايه لحاظ شود.

وي با درست خواندن هوشمندسازي آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش بايد متناسب با شرايط، آموزش فني و حرفه‌اي را گسترش دهد.

لاريجاني آرامش رواني معلم را از نکات کليدي ديگري دانست و افزود: اگر معلم شغل نداشته باشد نمي‌تواند درست کار انجام دهد که در اين زمينه نياز اقتصادي آن‌ها و تصميمات با مشارکت بدنه مهم است.

رئيس نهاد قانونگذاري کشور با بيان اين که توجه به پيشرفت اقتصادي و عمراني از ديگر نکات مهم در اين حوزه است، گفت: رهبر معظم انقلاب چند سال متوالی روی برخی موضوعات از جمله وجدان کاری، رونق تولید، تولید ملی  اشاره دارند که خیلی مهم است.

وی افزود: این مسائل به خاطر این نیست که در جامعه یک بحث مطرح شود بلکه بدليل واقعیاتی است که وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شما در صحنه داخلی کشور با دو بخش نسبتاً پر مسئله  بخش اقتصادی و بخش بین‌الملل روبرو هستيد.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور خاطرنشان کرد: اگر کسی فکر کند بخش بین‌الملل را به راحتی می‌توان حل کرد خام‌اندیشی است و خوش‌بینانه است.


لاریجانی  اظهار داشت: شما از نظر اقتصادی در داخل درگیر شوید و مشارکت داخلی قوی‌تر شود آن وقت آن‌ها در صحنه بین‌المللی حاضر هستند دست از این ماجراجویی بردارند اما اگر تفرقه سیاسی در داخل باشد یا وضعیت اقتصادی به گونه‌ای باشد که کشاورزان یک مشکل و صنعتگران یک مشکل داشته باشند غرب فشار خواهند آورد.

لاريجاني در پايان خاطر نشان کرد: اميدواريم آموزش و پرورش بتواند در اين زمينه موفق عمل کند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار