از تجاوز روس ها به شمال ایران تا کشف کودتای پایگاه هوایی شهید نوژه

تجاوز روس ها به شمال ایران، کشف کودتای پایگاه هوایی شهید نوژه، آغاز انتشار روزنامه اطلاعات، ورود ایتالیا به جنگ جهانی دوم و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 18 تیر 1392 خورشیدی برابر با 30 شعبان 1434 هجری و 9 جولای 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

کشف کودتای نوژه علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران (1359 ش)
از اولین روزی که انقلاب اسلامی ایران، استوارترین سنگر غرب و آمریکا را در منطقه به هم ریخت و تحولات زیربنایی را در ایران آغاز کرد، استکبار جهانی که منافعش به خطر افتاده بود، تلاش‌های وسیعی را برای سرنگونی این نظام مقدس آغاز کرد. آنان با حمایت از مزدوران ضدانقلاب درصدد کودتا و فتح تهران بودند، زیرا تصور می‌کردند که همانند کودتای 28 مرداد 1332، قادر به تجدید قدرت خود خواهند بود. این مزدوران وطن‌فروش در روز نوزدهم تیرماه 1359 قصد داشتند تا با کمک نفوذی‌های خود فروخته در پایگاه هوایی نوژه همدان، کودتایی را علیه نظام اسلامی انجام دهند.

آنان با به کارگیری امکانات وسیع مالی، 12 تیم عملیاتی و تعدادی راهنما و چندصد تن از عشایر ایل بختیاری، جهت یورش به پایتخت آماده شدند. ولی هنگامی که خلبان مأمور حمله به بیت حضرت امام خمینی (ره) این موضوع را با مادر خویش مطرح می‌کند، با عکس‌العمل شدید وی روبرو می‌گردد. خلبان در انجام این عمل دچار تردید شده و شخصاً به حضور آیت‌اللّه خامنه‌ای می‌رود و عملیات را افشا می‌نماید. به این ترتیب و با پیگیری مسئولان بلندپایه نظام، کودتای براندازی، خنثی و عوامل آن دستگیر یا فراری و رسوا شدند.

رحلت حکیم بزرگوار «شیخ محمد علی زاهد قمشه ای» معروف به «ابوالمعارف» (1332 ش)
شیخ محمدعلی زاهد قمشه‌ای معروف به ابوالمعارف در حدود سال 1250 ش (1290 ق) در شهرضا (قمشه) در استان اصفهان به دنیا آمد. وی پس از فرا گرفتن مقدمات در زادگاه خود، به اصفهان رفت و در محضر بزرگانی مانند جهانگیر خان قشقایی، آخوند ملامحمد کاشانی و دیگر بزرگان به آموختن فقه، فلسفه، حکمت و عرفان پرداخت. شیخ محمدعلی سپس به سیر و سلوک در آفاق و انفس روی آورد و حدود چهل سال در ممالک مختلف اسلامی از قبیل عربستان، کویت، بحرین و عراق به سیر و سیاحت مشغول شد.
وی پس از این سفر و مصاحبه با بزرگان اهل دانش و عرفان، خود، عالمی وارسته و عارفی فرزانه گشت و سپس به دیار خویش روی نهاد. او در آنجا به تدریس و تربیت همت گماشت که حکیم محیی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای از جمله شاگردان اوست. از خدمات ارزنده شیخ زاهد، تاسیس مدارس جدید و خدمات فرهنگی در شهرضا بود که به دلیل تلاش وی در نشر معارف اسلامی به ابوالمعارف ملقب شد. این حکیم الهی سرانجام در نوزدهم تیرماه 1332 ش برابر با 28 شوال 1372 ق در 82 سالگی در شهرضا وفات یافت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

عملیات کوچک قدس 3 در دهلران توسط سپاه (1364 ش)
عملیات قدس 3 با رمز یا امام جعفر صادق (ع)، با هدف ضربه زدن به دشمن، در منطقه عملیاتی جنوب دهلران توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران انجام گرفت. در این عملیات، 15 دستگاه خودرو سنگین، 4 دستگاه تانک، 15 قبضه خمپاره‌انداز، 10 انبار مهمات، از جمله تجهیزات منهدم شده دشمن می‌باشند. علاوه بر آن، 400 نفر از مزدوران عراقی کشته، هزار نفر زخمی و هفتاد نفر نیز اسیر شدند.

تجاوز روس ها به شمال ایران و قتل و غارت روستاها (1287 ش)
در 19 تیر 1287 برابر با 10 ربیع الثانی 1326 ق، یک کاپیتان روسی به بهانه این که اسبش به خاک ایران فرار کرده، به همراه شش سرباز روسی وارد خاک ایران شدند و دو ایرانی ساکن در آن منطقه را کشتند. اقوام کشته شدگان نیز به انتقام از این رفتار وحشیانه، کاپیتان روسی و دو همراه او را کشتند.

روس‌ها که خود در پی بهانه بودند، پس از آگاهی از این ماجرا، به روستایی در بین مرز دو کشور حمله کردند و پس از کشتن 37 تن از مردم بی‌گناه، 135 خانه را به آتش کشیدند و سپس به غارت روستا پرداختند. چهار روز بعد، روستاهای دیگری را نیز غارت کرده و پس از کشتن چهل تن از مردم، 350 خانه دیگر را آتش زدند. ابعاد این فاجعه و جنایت به حدی وسیع و دردناک بود که محمدعلی شاه دستور داد تا مراسم جشن تولد او را تعطیل کرده و هزینه‌های آن را صرف مردم خسارت دیده کنند.

رحلت فقیه و عالم بزرگوار آیت اللَّه «مرتضی مظاهری نجفی» (1368 ش)
آیت اللَّه شیخ مرتضی مظاهری نجفی در سال 1277 ش (1316 ق) در اصفهان در خاندان علم و تقوا به دنیا آمد. وی مقدمات و سطوح را در محضر علمای بنام اصفهان آموخت و در 23 سالگی برای ادامه تحصیل به نجف مهاجرت نمود. در آن جا از محضر حضرات آیات سیدابوالحسن اصفهانی، میرزای نایینی، آقاضیاءالدین عراقی، سیدابوتراب خوانساری و محمد جواد بلاغی استفاده نمود و به درجه اجتهاد دست یافت.
شیخ مرتضی مظاهری سپس به اصفهان آمد و در مسجد شیخ لطف‌اللَّه، اقامه جماعت نمود. از این عالم دینی آثاری بر جای مانده که نَهایةُالمَؤمول در شرح کفایة الاصول، رساله استدلالیه در مسائل فقهیه، معارف رجالی و... از آن جمله است. این فقیه ربانی سرانجام در 19 تیر 1368 ش، برابر با ششم ذی حجه 1409 ق در 91 سالگی در اصفهان وفات یافت.

روز ملی و استقلال «باهاما» در امریکای مرکزی از استعمار انگلستان (1973 م)
باهاما با 13/939 کیلومتر مربع وسعت در امریکای مرکزی، در شمال کوبا و در جنوب شرقی ایالت فلوریدای امریکا واقع شده است. از جمعیت بیش از 300 هزار نفری آن، اکثریت مسیحی بوده و عمدتاً پروتستان هستند. نژاد مردم باهاما سیاه و زبان رسمی آنها انگلیسی است. پایتخت این کشور «ناسائو» و واحد پول آن دلار می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود که جمعیت باهاما تا سال 2025 در حدود 415 هزار نفر گردد. فریپورت، های‌راک و کوپرتاون از شهرهای مهم آن هستند. این کشور از سال 1492 م ضمیمه اسپانیا گردید و در قرون 17 و 18 بین اسپانیا و انگلستان بر سر باهاما جنگ‌هایی درگرفت و از آن پس به مدت 190 سال تحت الحمایه انگلستان بود تا این که در 10 ژوئیه سال 1973 به استقلال دست یافت. نظام سیاسی حاکم بر باهاما فرمانداری کل تحت حمایت حکومت تشریفاتی پادشاهی انگلستان است.

آغاز انتشار روزنامه اطلاعات در تهران (1305 ش)
انتشار روزنامهٔ اطلاعات در چنین روزی از سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در تهران آغاز شد. روزنامهٔ اطلاعات قدیمی‌ترین روزنامهٔ ایران است که امروزه نیز چاپ آن ادامه دارد و مدیرمسئول این روزنامه سیدمحمود دعایی است.

روزنامهٔ اطلاعات، عصر روز یک‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۰۵ در تهران پا به عرصهٔ وجود گذاشت.

ورود ایتالیا به جنگ جهانی دوم به عنوان متحد آلمان نازی (1940 م)
پس از آغاز جنگ جهانی دوم، موسولینی، نخست‌وزیر دیکتاتور ایتالیا، حمایت خود را از آلمان اعلام کرد و نُه ماه پس از آن در دهم ژوئن 1940 م به فرانسه و انگلستان اعلان جنگ داد. یک ماه پس از اعلان جنگ، در دهم ژوئیه 1940 م، موسولینی آشکارا ارتش ایتالیا را وارد صحنه‌های جنگ کرد و با ایجاد اتحاد محور به همراه آلمان، به گسترده‌تر شدن ابعاد جنگ ویران‌گر جهانی، کمک نمود. موسولینی در جبهه فرانسه موفقیتی به دست نیاورد و در حمله به یونان هم با شکست مواجه شد تا این‌که نیروهای آلمان وارد معرکه شده و یونان را به تصرف خود درآورند.
موسولینی سپس متوجه شمال افریقا شد و نیروهای ایتالیا پس از موفقیت‌های اولیه در سومالی در شرق افریقا و لیبی، با حملات متقابل انگلیس مجبور به عقب‌نشینی شدند. هرچند پس از این شکست، سپاه آلمان به کمک ایتالیا آمد و متفقین را به عقب راند ولی این پیروزی‌ها دیری نپایید و از سال 1943 م، عقب‌نشینی این نیروها در تمام جبهه‌ها آغاز شد. با برکناری موسولینی از نخست‌وزیری ایتالیا توسط پادشاه این کشور، ایتالیا از صف متحدین خارج شد و به جرگه متفقین پیوست.

حمله گسترده نیروهای متفقین به جنوب ایتالیا در جریان جنگ جهانی دوم (1943 م)
در حالی که روند صعودی پیروزی‌های متحدین از سال 1943، تبدیل به سیر نزولی شده بود، ضربات متفقین روز به روز افزایش می‌یافت. در جبهه شمال افریقا، نیروهای آلمانی و ایتالیایی پس از تحمل تلفات سنگین در نیمه اول ماه مه 1943 از طریق بنادر تونس شروع به عقب‌نشینی کردند و در جریان تخلیه این نیروها نیز، تعدادی از کشتی‌ها و تجهیزات جنگی خود را از دست دادند.
نیروهای متفقین پس از پاک کردن شمال افریقا از نیروهای هیتلر و موسولینی، سه سال پس از ورود ایتالیا به جنگ جهانی دوم، به کمک صدها ناو جنگی در روز دهم ژوئیه 1943 م در جزیره سیسیل در جنوب این کشور پیاده شدند و پس از یک ماه نبرد، سراسر این جزیره را به تصرف خود درآوردند. این حمله باعث شد تا در روز بیست و پنجم ژوئیه 1943 م، پادشاه ایتالیا، موسولینی را از کار برکنار کند و پس از این وقایع، دولت ایتالیا در روز هفتم سپتامبر همان سال، فرمان تسلیم و ترک مخاصمه را به نیروهای خود صادر کرد.

کشف سرزمین «آلاسکا» در شمال غربی قاره امریکا (1741 م)
سرزمین آلاسکا با مساحت 1/518/800 کیلومتر مربع در شمال غربی قاره امریکای شمالی و در همسایگی کانادا واقع شده است. این سرزمین در سال 1741 م توسط وایتْسْ برینگ کاشف دانمارکی که در خدمت روسیه بود، کشف و ضمیمه روسیه شد. آلاسکا پس از آن بیش از دو قرن در اختیار روسیه بود، سرانجام ایالات متحده امریکا آن را به مبلغ 7 میلیون دلار از روسیه خرید و از آن پس به عنوان ایالت چهل و نهم این کشور شناخته شد.

کشف جزیره «ایسلند» در شمال غربی اروپا (874 م)
جمهوری ایسلند یکی از کشورهای شمال اروپا است که در میان آب‌های اقیانوس اطلس بین خاک قاره اروپا و گرینلند قرار گرفته است. این کشور یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای بخش شمالی اروپا است و در عین حال در میان کوچکترین‌ها نیز جا دارد. این جزیره از نظر جغرافیایی فعال است و در آن آتشفشان‌های زیادی وجود دارد. چشمه‌های آب گرم زیادی دارد و پوششی از یخ و خاکسترهای آتشفشانی، سطح جزیره را در برگرفته است.

آب و هوای ایسلند سرد است. از سال 874 میلادی این جزیره مسکونی شد و یک نروژی برای نخستین بار در آن سرپناهی ایجاد کرد. تا اوایل قرن بیستم، مردم این جزیره روزگارشان را از راه کشاورزی و ماهیگیری می‌گذراندند. این کشور در فاصله سال‌های 1262 تا 1944 بخشی از نروژ و امپراتوری دانمارک بود. در قرن بیستم اقتصاد این کشور توسعه زیادی داشت. بر اساس آمارهای توسعه انسانی، ایسلند در سال 2007 پیشرفته‌ترین کشور جهان بود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار