خوزستان/

40 راس گوزن زرد ایرانی در سایت کرخه تلف شد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تلف شدن 40 راس گوزن زرد ایرانی در سایت کرخه بر اثر یک نوع مگس را تایید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، ˈمحمدجواد محمدی زادهˈ در جریان بازدید از سایت کرخه محل زیست گوزن زرد ایرانی در شوش در شمال خوزستان  افزود:از یک ماه پیش که این بیماری شیوع پیدا کرد اقدامات خوبی در سایت حفاظت شده کرخه انجام شد و این بیماری هم اکنون در منطقه مهار شده است.

وی عامل تلف شدن گوزن ها را نوعی مگس به نام مگس ˈ میازˈ عنوان کرد و افزود:این مگس با حمله به گوزن زرد باعث مرگ آنها شده ضمن اینکه این مگس در سایر کشورها از جمله آمریکا،لیبی،آفریقای جنوبی ،چین،روسیه نیز موجب تلف شدن گوزن ها می شود.

محمدی زاده گفت: یکی از اقدامات مناسب صورت گرفته برای مقابله با این بیماری، ایزوله کردن منطقه و محدود کردن این بیماری در تنها 200 هکتار از این سایت بود.

وی گفت:اگر این اقدامات و مراقبت ها صورت نمی گرفت این بیماری نه تنها کل سایت کرخه که بسیاری از نقاط کشور را می توانست تحت تاثیر قرار داده و آلوده کند.

معاون رییس جمهوری افزود: مگس میاز برای انسان نیز بسیار خطرناک بوده لذا موضوع تلف شدن گوزن های زرد در سایت کرخه به طور جدی تز سوی سازمان حفاظت محیط زیست در دست پیگیری است.

محمدی زاده با بیان اینکه افزود:برای سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری گوزن زرد بسیار با اهمیت می باشد افزود:منطقه حفاظت شده کرخه به عنوان یکی از سایت های نگهداری گوزن زرد ایرانی دارای شرایطی زیستی بسیار مناسبی بوده که اجرای طرح تکثیر گوزن زرد ایرانی در این سایت با موفقیت اجرا شده است.

معاون رییس جمهوری گفت:با همکاری محیط زیست ودامپزشکی استان خوزستان و تلاش فرمانداری شهرستان شوش و سایر دستگاههای مرتبط این شهرستان کمترین خسارت ناشی از مگس میار به منطقه وارد شده و از گسترش این بیماری در سایر مناطق کشور جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه بیماری میاز در دیگر مناطق کشور مشاهده نشده اظهار داشت : مهار این بیماری در خوزستان موجب حفظ آمادگی سازمان حفاظت محیط زیست و انجام مراقبت های جدی در این راستا شد.

محمدی زاده افزود :از آنجا که بیماری میاز قابل پیشگیری نیست لذا باید پایش های منطقه ای به طور جدی پیگیری شود.

وی با تاکید بر تقویت تجهیزات در سایر نقاط کشور که دارای حیات وحش می باشند تاکید کرد و گفت: پیش بینی تامین دارو در اولویت قرار داشته ضمن اینکه از همکاران دامپزشک در خواست می شود در صورتیکه بیماری میاز ریشه کن نشده و احتمال طغیان دوباره آن وجود دارد، اعلام نموده تا از طریق دولت دارو و تجهیزات لازم تامین گردد.

وی ضمن هشدار در خصوص ایجاد نگرانی بی مورد برای مردم خصوصا ساکنان اطراف سایت کرخه افزود: تا به حال گزارشی از تلفات دام اهلی ناشی از بیماری میاز گزارش نشده و نباید دامداران را بی مورد نگران کرد.

معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط به همراه مدیران کل محیط زیست ودامپزشکی استان خوزستان ،معاون فرماندار، بخشداران شهرستان شوش با حضور در سایت کرخه از اقدامات صورت گرفته در راستای کنترل بیماری میاز و نیز سه راس گوزن زرد ایرانی زنده گیری شده دیدن کرد./س
برچسب ها: گوزن ، کرخه ، تلف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.