چرا فوتبالیست‌ها به قراردادهای میلیاردی رسیدند؟

ناکارآمدی، دلالی و نظارتی که نیست

فوتبال ایران در حالی وارد دور جدید لیگ حرفه ای خود می شود که انتقادات به میزان قراردادها و کارآیی بازیکنان بیش از قبل شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، هر چه از آغاز لیگ حرفه ای فوتبال گذشته، اگر بر کیفیت آن افزوده نشده، بر دستمزد بازیکنانش افزوده شده است. این موضوع اکنون به جایی رسیده که موجب اعتراض بسیاری شده است. پرداخت های میلیاردی به بازیکنان به میزانی رسیده که کنترل این موضوع از دست مدیران نیز در رفته و به معضلی جدی تبدیل شده است.

در این بین، نشست های متعددی برگزار شده تا این بحران فوتبال مهار شود؛ اما تا کنون نتیجه ای در پی نداشته است. البته، کم نیستند آگاهانی که عنوان می دارند، ریشه این مشکل را بایستی در مدیریت فوتبال پیدا کرد. این مدیریت فرسوده و ناتوان که بر مبنای هزینه شکل گرفته، این روزها اسیر باندها و دلال ها نیز شده که همین نیز بر دامنه مشکلات افزوده است؛ اما به راستی، این وضعیت پایان نخواهد یافت و اتلاف بیت المال ادامه خواهد داشت؟

عدم نظارت دقيق بر عملكرد مديران سبب قدرت نمايي بيش از حد دلالان شده است. رفتار و نوع برخورد مديران با دلال ها منجر به دخالت غير قانوني و خارج از ضابطه آنها در امر جا به جايي بازيكن شده است. افراد دلال آنچنان قدرتمند شده اند كه با پول كم نيز راضي نمي شوند و خواهان جذب و درآمد زياد از عرصه بي نظارت فوتبال هستند ...

× نوک پیکان انتقادات به سمت سه متهم
"خروجی این جلسه برای خود ما این بود که استقلال، پرسپولیس و سپاهان 3 باشگاهی هستند که عامل اصلی افزایش قیمت بازیکنان هستند. تصمیم گرفتیم تا هر سه مدیرعامل در کنار هم با هم تصمیم بگیریم تا بازار نقل و انتقالات را مهار کنیم. قیمت بازیکنان از دست همه در رفته و باید این موضوع کنترل شود. متهم اصلی در این زمینه هم ما سه باشگاه بودیم." اینها را محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در حالی بر زبان آورد که از نشست با وزیر ورزش و جوانان بیرون می آمد.

در سال های اخیر همواره این شائبه وجود داشته که سه باشگاه استقلال تهران، پرسپولیس و سپاهان اصفهان، عوامل اصلی افزایش نجومی دستمزدها بوده اند. حضور این سه تیم در کورس قهرمانی موجب می شد تا در تلاش باشند تا بهترین ها را بخواهند و برای رسیدن به این هدف نیز از هر ترفندی بهره ببرند. از دادن حواله های مربوط به فروش آهن تا دادن کلید ماشین هایی چون پورشه، موضوعی بوده که همیشه درباره آنها مطرح بوده و البته، با پاسخی قانع کننده نیز همراه نشده است.

در نشستی نیز که چندی قبل از سوی وزیر ورزش برگزار شد، مدیران باشگاه ها نوک پیکان اتهام را به سمت مدیران این سه باشگاه گرفتند. بعد از آن هم اعلام نشد که نتیجه این نشست ها چه بود و تدابیر مدیران این سه باشگاه چه خواهد بود. البته، گذر زمان نشان داد این سه همچنان بر منوال سابق باقی مانده و تدبیر خاصی نداشته اند. این ماجرا به ویژه درباره پرسپولیس ادامه یافت که با اعتراض برخی مربیان نیز مواجه شد که این تیم را متهم به بر هم زدن تعادل فوتبال کشور کردند؛ اما به راستی همه چیز به همین سادگی است؟


دست‌های پشت پرده و چپاول بیت المال

صحبت های اسماعیلی حلالی، بازیکن سال های قبل پرسپولیس که اکنون مربی است، در این زمینه قابل توجه است: "عدم نظارت دقيق بر عملكرد مديران باشگاه ها سبب قدرت نمايي بيش از حد دلالان در فوتبال شده است. متاسفانه رفتار و نوع برخورد مديران با دلال ها منجر به دخالت غير قانوني و خارج از ضابطه آنها در امر جا به جايي بازيكن شده است. افراد دلال آنچنان قدرتمند شده اند كه با پول كم نيز راضي نمي شوند و خواهان جذب و درآمد زياد از عرصه بي نظارت فوتبال هستند." این جملات ریشه در واقعیتی پنهان در فوتبال دارد. مدیرانی که عموما فاقد صلاحیت و کارآمدی هستند، در دام دلال هایی قرار دارند که فوتبال را دچار فساد کرده اند.

فوتبال ایران دچار مدیرانی شده که عموما فاقد تخصص در این زمینه هستند. تراز مالی باشگاه های لیگ برتر می تواند سندی برای این مدعی باشد. تا کنون هیچ باشگاهی تراز مالی خود را اعلام نداشته تا بتوان تحلیلی از عملکرد یک مدیر داشت. همین عدم تخصص موجب می شود تا دلال ها به منفعت طلبی روی آورده و مدیران را به ابزار خود تبدیل کنند. این دست های پشت پرده که با حمایت برخی جریان های دیگر نیز همراه می شوند، موجب شده اند تا عملا دستمزدها به شکل عجیبی افزایش پیدا کند. در این بین، نبود نهادهای نظارتی قدرتمند موجب می شود تا نه تنها دامنه این دست فعالیت ها کاهش پیدا نکند که افزایش چشمگیری داشته باشد.

"می‌بینیم که با ارائه پیشنهادهای عجیب و غریب به بازیکنان، باعث افزایش بی‌رویه دستمزد آنها می‌شوند و هیچگونه کنترلی هم روی آن صورت نمی‌گیرد. این شرایط دو اتفاق مهم را در بر دارد؛ یکی اینکه هر ساله شاهد رشد دلال‌ها و قوی‌تر شدن آنها هستیم و دیگری اینکه قیمت بازیکنان به شکل بی‌رویه‌ای افزایش پیدا می‌کند. نهادهای ذیربط باید نظارت جدی در این زمینه انجام دهند." اینها را محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بر زبان می آورد. در واقع، افزایش دستمزدها ریشه در مدیریتی بدون نظارت دارد که زمینه ساز رشد دلال ها نیز شده است. این پول میلیاردی که در فوتبال می چرخد، به مقصد نمی رسد. واقعیت این است که چرخه معیوب موجب شده تا اتفاقات ناگواری روی دهد که بدان در آینده بیشتر خواهیم پرداخت.
برچسب ها: وبگردی ، فوتبال ، قرارداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشاس
۱۱:۰۷ ۲۳ تير ۱۳۹۲
چرا واقعا؟؟؟؟؟