یزد/

نماد تاریخی یزد رو به فروپاشی

بناي تاريخي ميدان اميرچخماق يزد كه از آن به عنوان نماد تاريخي استان يزد ياد مي شود، اين روزها گامي ديگر به سمت فروپاشي برداشته به نحوي كه يكي از مناره‌ها كج شده و اين موضوع به وضوح قابل مشاهده است

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

بناي تاريخي ميدان اميرچخماق يزد كه از آن به عنوان نماد تاريخي استان يزد ياد مي شود، اين روزها گامي ديگر به سمت فروپاشي برداشته به نحوي كه يكي از مناره‌ها كج شده و اين موضوع به وضوح قابل مشاهده است

پس از آنكه هشدارهاي پي در پي رسانه ها و دوستداران ميراث فرهنگي در مورد بناي تاريخي ميدان اميرچخماق يزد و شيار عميقي كه در پشت يكي از مناره ها ايجاد شده بود، به اينجا ختم شد كه اين شكاف عميق مناره ها را تهديد نمي كند، حال نوبت به خم شدن يكي از مناره ها رسيده است.

يكي از كارشناسان ميراث فرهنگي اعلام كرد: يكي از مناره هاي بناي اميرچخماق طي يكي دو ماه اخير، 14 سانتي متر خم شده و خطر اين بنا را تهديد مي كند.

وي عنوان كرد: با وجود اينكه كج شدن اين مناره، كاملا مشهود است، ميراث فرهنگي هيچ اقدامي براي آن انجام نداده است.

اين كارشناس ميراث فرهنگي بيان كرد: یکی از مناره های این اثر تاریخی، حدود ۵۰ سال پیش توسط یکی از معماران با تجربه یزدی تخریب و از نو ساخته شد به طوری که هیچ تفاوتی با مناره اولی نداشت.

وي افزود: به نظر مي رسد اين مناره نيز نياز به بازسازي اساسي داشته باشد زيرا اگر به سرعت براي ترميم آن اقدام نشود، خسارتي جبران ناپذير ايجاد خواهد شد.

به طور قطع اين كج شدن 14 سانتي متري بنا با شياري عميقي كه در پشت مناره ها ايجاد شده، بي ارتباط نيست، شياري كه چندي پيش نيز به آن پرداخته شده اما مسئولان ميراث فرهنگي، آن را چندان حائز اهميت نداستند.

موضوع از اين قرار بود كه شياري بزرگ در پشت بنا ايجاد شده بود و رسانه ها نيز اعلام كردند كه بناي اميرچخماق ترك خورده اما معاون سابق ميراث فرهنگي اعلام كرد كه اين ترك نيست بلكه شياري است كه سالها پيش وجود داشته اما با كاهگل روي ‌آن پوشانده شده بود.

 

ذات الله نیکزاد با بیان اینکه طی دهه های اخیر این شیار با اندودی از کاهگل پوشانده شده بود، گفته بود: به دنبال انجام برخی اقدامات مرمتی و مطالعاتی، اندود کاهگلی که بر روی این شیار قرار گرفته بود، برداشته شد‌ و شکاف نمایان شد.

وی آن زمان اطمینان داد: دوستداران میراث فرهنگی نگران تخریب تکیه نباشند زیرا این شکاف از سالها پیش وجود دارد و این مورد تاکنون تهدیدی برای بنا نبوده است.

اما اكنون با گذشت حدود دو سال از آن موضوع، شاهد تهديدي هستيم كه از چندي پيش بنا و نماد تاريخي يزد را تهديد مي كند/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.