توليد كودهاي زيستي مستلزم هدايت يارانه ها به سوي كشاورزي است

آلودگي منابع آب و خاك به دليل مصرف كودهاي شيميايي، ضرورت هدايت يارانه ها به سوي بخش كشاورزي به منظور توليد كودهاي زيستي را دو چندان كرده است.

سيد محمد حسيني مقدم، معاون آموزشي و پژوهشي مركز آموزش جهاد كشاورزي استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: به دليل استفاده بيش از حد كشاورزان از كودهاي شيميايي،‌ اراضي كشاورزي حاصلخيزي خود را از دست داده و به مصرف كود عادت كرده است.
وي با بيان اينكه مصرف كودهاي شيميايي ضررهاي زيادي به منابع آب و خاك مي رساند، تصريح كرد: كودهاي شيميايي پس از مصرف علاوه بر تخريب ساختمان خاك، وارد آب هاي زيرزميني شده و آلودگي هاي زيست محيطي را به همراه خواهد داشت.
حسيني، با بيان اينكه تا سال هاي اخير حدود يك هزار ميليارد تومان يارانه براي كودهاي شيميايي پرداخت مي شد، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه قرار است 35 درصد يارانه كودهاي شيميايي به كودهاي بيولوژيك اختصاص يابد، پس دولت بايد با هدايت يارانه ها مصرف كودهاي زيستي را توسعه دهد.
وي با اشاره به اينكه كشاورزان اطلاعات لازم براي مصرف كود در اراضي كشاورزي را ندارند، عنوان كرد: قيمت هر كيسه كود شيميايي بطور متوسط از 3 هزار و 500 تومان به كيسه اي 35 هزار تومان رسيده، اما با اين وجود كشاورزان براي دست يافتن به محصول بيشتر باز هم از اين كودها استفاده مي كنند.
وي گفت: ضايعات محصولات كشاورزي و زباله هاي خانگي را مي توان با استفاده از نوعي كرم خاكي به نام اوينيا فويتيدا به كمپوست تبديل و از بروز مشكلات زيست محيطي جلوگيري كرد.
حسيني در خصوص مقايسه كودهاي شيميايي و ورمي كمپوست افزود: زماني كه ورمي كمپوست به جاي كود به زمين داده شود تا دو سال زمين نياز به كود دهي نداشته و كيفيت خاك بهبود مي يابد، اما كود شيميايي را براي رشد سريع محصول و به دليل اينكه به سرعت از دسترس گياه خارج مي شود هر سال سه بار به زمين اضافه مي كنند.
وي در خصوص دلايل استفاده از كرم خاكي گونه اوينيا فويتيدا براي توليد كمپوست گفت: اين كرم ها علاوه بر اينكه قدرت تكثير و باروري زيادي نسبت به بقيه كرم ها دارند، روزانه تا 2.5 برابر وزن خود غذا مصرف مي كنند.

وي ادامه داد: از اين کرم ها در صنعت پرورش طيور و آبزيان استفاده شده كه نتيجه آن افزايش كميت و كيفيت گوشت و افزايش زاد و ولد طيور و آبزيان بوده است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: کود ، شیمیایی ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار