اردبیل/

انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه به نابودی دشت مغان منجر می‌شود

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکرد عجولانه دولت در روزهای پایانی و برخی تصمیم‌گیری‌ها گفت: انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه در عین هزینه‌بر بودن سبب نابودی دشت مغان می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / حجت‌الاسلام حبیب برومند اظهار داشت: اخیراً نمایندگان تبریز با کمک میر‌تاج‌الدینی درصدد انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه و بهره‌برداری شرب و صنعتی از این انتقال هستند که واقعاً چنین اقداماتی تاسف‌بار به شمار می‌رود.

وی گفت: در حالی که از 50 سال پیش اراضی دشت مغان به صورت کارشناسی شده با آبیاری ثقلی از طریق رود ارس زیر کشت رفته با این انتقال به مرز نابودی خواهد رسید و به یقین مشکلات و معضلات بیکاری نیز دامن‌گیر خواهد بود.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که پایاب سد خداآفرین قادر به آبیاری 40 هزار هکتار از اراضی پارس‌آباد است و دستاورد آن تولید محصولات متنوع کشاورزی است انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه با اعتبار و هزینه‌ای گزاف و در ارتفاع 800 متری هیچ توجیه اقتصادی نداشته بلکه به نابودی کشاورزی در پارس‌آباد و مناطق شمالی استان منجر می‌شود.

برومند خاطرنشان کرد: انتقال آب به دریاچه ارومیه تمام تلاش‌ها و زحمات 50 سال اخیر در منطقه را در انتقال آب و انجام طرحهای آبیاری ثقلی و قطره‌ای از بین خواهد برد در حالی که هیچ توجیه فنی برای انتقال آب رود ارس به دریاچه خشک شده ارومیه وجود ندارد و دولت تنها سعی می‌کند با حرکت نمایشی در این زمینه اقدام یکجانبه را انجام دهد.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنده معتقدم این انتقال غیر‌کارشناسی انجام می‌شود و قطعاً دولت آینده جلوی این کار شتاب‌زده و عجولانه را که دولت دهم در روزهای پایانی و با سردمداری عده‌ای از نمایندگان و همچنین افراد ذی‌نفوذ استان آذربایجان شرقی و غربی انجام می‌دهد جلوگیری کرده و اجازه نخواهد داد این انتقال با ثمره خشک شدن بسیاری از اراضی و نابودی بخش کشاورزی در پارس‌آباد صورت گرفته و انجام شود.

برومند در ادامه اذعان داشت: امیدواریم دولت آینده در برنامه‌ریزی‌های خود و تعامل با مجلس شفاف، روشن و بر اساس شعار اعتدال حرکت کند و اجازه کوچکترین کار افراطی و تند‌روی‌ها را ندهد/س.

برچسب ها: پارس ، آباد ، انتقال ، آب ، ارس ، به ، دریاچه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.