گزارش/

در مراسم تحليف 6 رئيس‌جمهور پيشين ايران چه گذشت؟ +‌ تصاوير و فيلم

بر اساس قانون اساسي ابتدا حكم رئيس‌جمهور توسط مقام‌معظم رهبري تنفيذ خواهد شد و پس از آن وي مراسم تحليف که همان سوگند است را در مجلس شوراي اسلامي به جا مي‌آورد؛ در اين گزارش به مرور برگزاري مراسم تحليف 6 رئيس‌جمهور پيشين ايران مي‌پردازيم.


 به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ حکومت ايران، جمهوري اسلامي است که ملت بر اساس اعتقادي ديرينه‌ به حکومت حق، عدالت و قرآن، در پي انقلاب اسلامي پيروزمند خود به رهبري امام خميني(ره)، در همه‌پرسي دهم و يازدهم فروردين‌ماه 1358 هجري‌شمسي با اکثريت 98.2 درصد(کليه کساني که حق راي داشتند) به آن راي مثبت دادند.
 
بر اين اساس در جمهوري اسلامي ايران امور کشور بايد به اتکاء آراء‌عمومي اداره مي‌شود که اين مهم نيز از مسير انتخابات محقق مي‌شود.
 
در اين گزارش به مروري بر انتخابات رياست‌جمهوري در جمهوري اسلامي ايران و مراسم تحليف رؤساي جمهور منتخب مي‌پردازيم.
 
امضای حکم رئیس دولت سابقه‌ای به اندازه تاریخ جمهوری اسلامی دارد، تاریخی که پر از فراز نشیب برای مردم و نظام جمهوری اسلامی است.
 
22 دی‌ ماه 1357، تنها چهار روز قبل از خروج محمد‌رضا شاه پهلوی، امام خميني(ره) در حکمی، اعضای شوراي انقلاب، (شورای انقلاب اسلامی، نهادی بود که امام(ره) برای مدیریت انقلاب در داخل ایران در دی‌ماه ۱۳۵۷ تشکیل دادند و تا پیش از تأسیس مجلس، نهاد قانون‌گذار در ایران به شمار می‌آمد) را تعیين کردند.  مدتی بعد و با شدت گرفتن اعتراضات مردمی در شرایطی که هنوز شاپور بختیار، نخست وزیر بود، شورای انقلاب مهدی بازرگان را به عنوان رئیس پیشنهادی دولت به امام خمینی(ره) معرفی کرد و این‌گونه بود که شانزده بهمن همان سال، امام خميني(ره) حکم  نخست‌وزیر دولت موقت را برای مهدی بازرگان صادر کرد.

امضا و معرفی بازرگان در مراسمی در مدرسه رفاه و شش روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامي صورت گرفت، اما عمر دولت موقت زمان زیادی طول نکشید و بازرگان و دولتش در 14 آبان 1358  به بهانه تسخير لانه جاسوسي آمريکا توسط دانشجويان پيرو خط امام(ره) استعفا داد و با استعفای دولت موقت، مدیریت نظام به شورای انقلاب محول شد.

در چنین شرایطی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در 25 آذر سال 1358 خبر از برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری در چهارم بهمن همان سال را داد، انتخاباتي که در غياب مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. 

دور اول ریاست جمهوری


نخستين دوره انتخابات ریاست جمهوری در ايران در تاريخ 5 بهمن 1358 و تنها يک سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي برگزار شد و ابوالحسن بنی‌صدر توانست از مجموع 20 ميليون راي 68 درصد آراء را کسب کرده و در این انتخابات پیروز شود.

ابوالحسن بنی‌صدر، احمد مدنی، داریوش فروهر، صادق قطب‌زاده، حسن ابراهیم حبیبی، کاظم سامی،حسن آیت، صادق طباطبایی، صادق خلخالی، محمد مکری، صفرعلی خلیلی، از جمله نامزدهای اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران بودند که در بين آنها نيز احمد مدني، صادق قطب‌زاده و حسن ابراهيم حبيبي از رقباي اصلي بني‌صدر در اولين دوره انتخابات رياست‌جمهوري  به شمار مي‌آمدند.

براساس قانون اساسی تازه تصویب شده، ابتدا امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب، حکم وی را امضا کرد، امری که بعدها "تنفیذ حکم رئیس جمهوری” لقب گرفت.

تنفیذ یا همان امضا گذاردن بر فرمان، پیش از سوگند رياست جمهوری در مجلس است و پس از آن باید رئیس‌جمهور منتخب با حضور رئیس دیوان عالی کشور و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی در مجلس شوراي اسلامي سوگند یاد ‌كرده و سوگندنامه را امضاء ‏نماید. این مراسم نیز تحلیف رئيس‌جمهوری که همان سوگند است، نام گرفت که اولین بار برای ابوالحسن بنی‌صدر اجرا شد.

مراسم تنفیذ حکم بنی‌صدر در تاريخ 15 بهمن 1358 و در شرایطی برگزار شد که حضرت امام خميني(ره) در آن روزها در بيمارستان قلب تهران بستری بودند و برای اينکه روال اداره‌ امور نظام نوپای اسلامی از حركت نايستد، در همان بيمارستان مراسم تنفيذ بنی‌صدر را انجام دادند.

حضرت امام خميني(ره) در مراسم تنفيذ حکم ابولحسن بني‌صدر که با حضور مقامات كشوری، اعضای شورای انقلاب و خبرنگاران برگزار شد، فرمودند: "بر حسب آنكه مشروعيت آن(رأی ملت) بايد به نصب فقيه جامع‌الشرايط باشد، اينجانب به موجب اين حكم، رأى ملت را تنفيذ و ايشان را به اين سمت منصوب نمودم؛ لكن تنفيذ و نصب اين‌جانب و رأى ملت مسلمان ايران محدود است به عدم تخلف ايشان از احكام مقدسه اسلام و تبعيت از قانون اساسى اسلامى ايران."

بعد از قرائت حكم تنفيذ بنی‌صدر، حضرت امام(ره) در سخنانی بر فانی بودن مقامات دنيوی تأكيد كرده و فرمودند: «هر مقامى كه براى بشر حاصل مي‌‏شود، چه مقام‌هاى معنوى و چه مقام‌هاى مادى روزى گرفته خواهد شد و آن روز هم نامعلوم است.»

ايشان هچنين افزودند: «توجه داشته باشند همه‌ كسانى كه براى بشر خدمت مي‌‏كنند، كسانى كه داراى مقامى هستند، داراى پستى هستند، مقام آن‌ها را مغرور نكند، مقام رفتنى است و انسان در حضور خداى تبارك و تعالى ماندنى است.»


مراسم تحليف سيد ابوالحسن بني‌صدر نيز 31 تيرماه 1359 برگزار شد که در اين مراسم رئيس‌جمهور منتخب تنها به اداي سوگند اکتفا کرد.




اما بنی‌صدر بعد از روی كار آمدن، رويه‌ای ديگر را در پيش گرفت، خيانت‌های او در جبهه‌های جنگ و همكاری و پيوند او با منافقين عليه نيروهای انقلاب باعث شد تا مجلس شورای اسلامی، با رأی 177 نفر از نمايندگان در مقابل يك رأی مخالف سرانجام، او را فاقد كفايت سياسی اعلام كند.

بدین ترتیب بنی‌صدر که ۵ بهمن ۱۳۵۸ به عنوان اولین رئيس‌جمهور ایران انتخاب شده بود، ۲۰ خرداد ۱۳۶۰ با حکم امام خميني(ره) از فرماندهی کل قوا برکنار شد و در اول تیر ۱۳۶۰نيز به دنبال تصویب طرح عدم کفایت سیاسی در مجلس شورای اسلامی و به حکم امام خمینی (ره) از ریاست جمهوری عزل شد و هفتم مرداد ۱۳۶۰ از ایران گریخت‌.(شايان ذکر است هفتم خردادماه 1359 اولين دوره مجلس شوراي اسلامي افتتاح شد)

 دور دوم ریاست جمهوری

بنی‌صدر نیز خیلی زود از مسند رياست‌جمهوري برکنار شد و با عزم توام مجلس و مردم مقدمات برای تشکیل انتخابات مجدد محیا شد، این بار در انتخاباتی که دوم مرداد 1360 برگزار شد، پس از يک مشارکت 14 میلیون نفري، محمد‌علی رجایی توانست با کسب 90 درصد آراء، رقباي اصلي خود سيداکبر پرورش، عباس شيباني و حبيب‌ا...عسگراولادي مسلمان را پشت‌سر گذارد.

روز یازدهم مردادماه، همزمان با عیدسعيد فطر، امام خمینی(ره ) در حسینیه جماران حکم ریاست جمهوری رجایی را تنفیذ کرد و مراسم تحلیف یا سوگند رجایی روز بعد  در12 مرداد1360  برگزار شد و رئيس‌جمهور منتخب در اين مراسم تنها به اداي سوگند اکتفا کرد.



دولت محمد‌علی رجایی تنها 28 روز عمر کرد و پس از انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت او و یارانش در 8 شهريورهمان سال به پايان رسيد و بار دیگر وزارت کشور این‌بار به سرپرسی آیت‌الله مهدوی‌کنی،  مسول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شد.


دور سوم ریاست جمهوری


 انتخابات ریاست جمهوری دوره سوم در دهم مهر 1360 با حضور قریب به 17 میلیون نفر برگزار شد وحضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای به عنوان اولین رئیس‌جمهوری روحانی، با کسب 95 درصد آرا برگزیده شدند.

ايشان که چند ماه قبل از ورود به انتخابات از یک ترور ناکام توسط منافقان مجروح شده بود با حضور در حسينه جماران حکم تنفيذ خو را از دست مبارک معمار انقلاب و بنيان‌گذار جمهوري اسلامي در روز 17 مهر 1360 دريافت کردند و مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیز در تاریخ 21 مهرماه در مجلس شورای اسلامی برگزار گردید و حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در برابر نمایندگان مجلس، رئیس دیوان‌عالی کشور، اعضای شورای نگهبان، نخست وزیر و وزیران کابینه، جانبازان انقلاب و جمعی از خانواده‌های شهدا مراسم را بجای آورند.

ایشان قبل از ادای سوگند طی سخنانی فرمودند: «امروز این مراسم برای برادر مخلص شما از این جهت هیجان‌انگیز است که در حقیقت بر زبان آوردن و تصریح کردن به چیزی است که به طور طبیعی با کاندیدا شدن برای ریاست جمهوری و با قبول این مسئولیت بر دوش او وجود داشته و سنگینی می‌کرده است.»

ايشان همچنين با بيان اينکه مردم به شخص راى نمی‌دهند بلکه به یک جریان رای می‌دهند، اظهار داشتند:« راى به روحانیت، رأى به استقلال، رأى به اسلام. رأى به هویت اسلامى این انقلاب است.»

مراسم تحلیف و سوگند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حال و هوای دیگری داشت، چرا که بر عکس دو دوره قبل دیگر بهشتی که در ترور هفتم تیر شهید شده بود حضور نداشت و این بار عبدالکریم موسوی اردبیلی ، قرآن را برای سوگند رییس‌جمهور منتخب نگه داشت.



 پس از آن حضرت آیت الله خامنه‌ای اولین رییس‌جمهوری ایران بود که توانست با سر بلندی دوره کامل رياست‌جمهوري را پشت سر بگذراند، تا آنکه در 25 مرداد 1364  انتخابات ریاست جمهوری دوره چهارم برگزار شد و این‌بار نیز 54 درصد از واجدین شرایط برابر با چهارده میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند که اين بار نيز حضرت آيت‌الله خامنه‌ای 85 درصد این آرا را کسب کرد و بنابر رویه ، بار دیگر ایشان به جماران رفتند.

 دور چهارم ریاست جمهوری

 در چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در مردادماه سال 1364 برگزار شد، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند.

  روز 14 شهریور در خجسته سالروز عید سعید غدیرخم، امام خميني(ره) حکم ریاست جمهوری حضرت آيت‌الله خامنه‌ای را تنفیذ کرده و فرمودند: «بحمد ا... تعالی با تاییدات خداوند متعال جل و عطا و دعای خیر حضرت ولی ا... الاعظم روحی المقدمه الفدا چهار سال ریاست جمهوری با خیر و سلامت و قدرت و عظمت سپری شد. اینک به پیروی از آرای محترم ملت عظیم الشان و آشنایی به مقام تعهد و خدمتگزاری دانشمند محترم، جناب حجت‌الاسلام آقای سیدعلی خامنه‌ای، آرای ملت را پس از پایان دوره کنونی تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری ایران منصوب می‌نمایم و از خداوند متعال توفیق ایشان را در خدمت به اسلام و ملت و کشور اسلامی خواستارم."

روز 18 مهرماه 1364 مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار شد و حضرت آیت الله خامنه‌ای هنگام مراسم تحلیف در حضور نمایندگان مجلس فرمودند: «قانون اساسی ابزارهای لازم برای عمل به این سوگند را مشخص کرده است. در صورتی که رئیس‌جمهور این ابزارها را در اختیار داشته باشد خواهد توانست به این سوگند عمل کند و گر نه این سوگند، حکم فقهی‌اش برای فقها روشن است."

ايشان همچنين اظهار داشتند:« ملت‌های مسلمان جهان می‌خواهند امیدها و آرزوها و نقشه ترسیم شده در ذهنشان از حکومت اسلام را در نظام جمهوری اسلامی ایران مجسم ببینند، همه ملت‌هایی که فریاد حق‌طلبانه ملت ایران به آنها امید بخشیده و امکان مقابله با قدرت‌های جهانی و ایستادن روی پای خود و اداره یک جامعه وجه صحیح را بر آنها روشن و مسلم کرده از مسئولان کشور توقع و انتظاراتی دارند.»




دور پنجم ریاست جمهوری

پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از ارتحال جانگداز معمار کبير انقلاب در 6 مرداد ماه 1368 برگزار شد و این در حالی بود که چهارمین رئیس‌جمهوری عملا تا 17 مهر آن سال باید در سمت ریاست جمهوری ایفای وظیفه می‌کرد، اما به علت ارتحال رهبر فقید انقلاب ، حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ 14 خرداد 1368، انتخابات پنجمين دوره رياست‌جمهوري جمعه ششم مردادماه برگزار شد و این دوره یک ماه و نیم زودتر از موعد مقرر آغاز شد.

در فاصله ارتحال رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) و انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری، امورات مربوط به رئیس‌جمهوری را حضرت آيت‌الله خامنه‌اي انجام می‌دادند.

54 درصد واجدين شرايط در اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري شرکت کردند و 90 درصد آنها به آيت‌الله علي‌اکبر هاشمي‌رفسنجاني‌‌‌بهرماني، رئيس مجلس آن زمان راي دادند.

 مراسم تنفيذ حکم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در حالي برگزار شد که سيد احمد خميني حکم تنفيذ وي را قرائت و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر جديد انقلاب اسلامي نيز آن راتنفيذ فرمودند.

26 مرداد ماه، مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی در شرايطي برگزار شد که با تغيير قانون اساسي در سال 1368، ديگر شوراي عالي قضايي وجود نداشت تا رئيس آن در کنار رئيس‌جمهور منتخب براي اداي سوگند بايستد و با انتصاب آيت‌الله محمد يزدي اولين رئيس قوه قضائيه ايران وي در کنار آيت‌الله هاشمي رفسنجاني براي اداي سوگند ايستاد و رئیس جمهور منتخب در مقابل نمایندگان و مسئولین سوگند یاد کرد که پاسدار اسلام و ارزش‌های انقلاب باشد.

 رئیس‌جمهور منتخب در این مراسم اظهار داشت: « این مسایل (پاسداری از ارزش‌ها) در سراسر زندگی ما بوده و انگیزه ما هم همین است. جامعه روحانیت نیز در این وظیفه یاری می‌کند. دغدغه‌ ما امروز این است که در دنیای پر از فساد امروز، جمهوری اسلامی چه اقداماتی برای حفاظت از اسلام دارد. »




دور ششم ریاست جمهوری

آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پس از اتمام دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود، در تاریخ 21 خرداد سال 1372 در انتخابات ششمین دوره ریاست جمهوری مجددا با اکثریت آرا از میان چهار نامزد، به عنوان رئيس‌جمهور منتخب انتخاب شد و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در روز 12 مرداد آن سال حکم ریاست جمهوری وي را تنفیذ فرمودند.

يک روز بعد در 13 مرداد 72 13 نيز در مجلسي که رئيسش آيت‌الله علي اکبر ناطق نوري بود، هاشمي در کنار آيت‌الله محمد يزدي رئيس قوه قضائيه، بار ديگر به عنوان چهارمين رئيس‌جمهور ايران در ششمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري سوگند ياد کرد.



رئیس جمهور منتخب پس از ادای سوگند، طی سخنانی گفت: «می‌دانم که این قسم، قسم دشواری است و بدون کمک و یاری خداوند به طور جدی از عهده این قسم بر نمی‌آییم. اجرای این قسم برای یک نفر به تنهایی مقدور نیست. در سیاست‌ها و قوانین و نظارت‌ها و گزینش‌ها، این مساله به تنهایی امکان‌پذیر نیست و شدیدا نیازمند راهبران انقلاب هستیم»

 
دور هفتم ریاست جمهوری

انتخابات هفتمين دوره رياست‌جمهوري  در دوم خرداد 1376  در حالي برگزار شد  که 80 درصد واجدين شرايط در انتخابات شرکت کردند و در نهايت اين سيد محمد خاتمي بود که با کسب 70 درصد آراء توانست از رقباي خود محمد محمدي ري‌شهري، رضا زواره‌اي، علي‌اکبر ناطق نوري( رئيس وقت مجلس شوراي اسلامي) پيشي گرفته و رئيس‌جمهور شود.

حکم تنفيذ سيد محمد خاتمي، روز یکشنبه دوازده مرداد سال 1376 از سوي مقام معظم رهبري صادر شد و پس از آن نيز، مراسم تحلیف در روز 13 مرداد  در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان و مقامات کشوری و لشکری برگزار گردید.

در این جلسه رئیس‌جمهور منتخب، طبق اصل 121 قانون اساسی در حضور آيت‌الله محمد يزدي رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد کرد که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است بکار گیرد.



وي پس از اداي سوگند در جمع حضار به ایراد سخنرانی پرداختند و اظهار داشت: «برای حسن انجام تعهدات که فوق طاقت فرد و حتی توان به تنهایی است از درگاه حضرت احدیت هدایت و حمایت و از مردم شریف مدد می‌جویم. مقام معظم رهبری با نظارت و اشرافی که بر سه قوه و نقش والایی که در نظام و جامعه دارند، ما را به یقین در انجام این تعهدات راهنمایی و یاری خواهند فرمود. »

خاتمي همچنين اظهار داشت:«من از قوه مقننه و قوه قضائیه تقاضا دارم که دولت را در اداره جامعه یاری دهند. از نهادها و تشکل‌ها و صاحب‌نظران می‌خواهم که با نظارت مستمر و طرح شجاعانه مطالب و نظرات خود و آحاد شهروندان و نیز ارزیابی و نقد مداوم برنامه‌ها و عملکردها، سهم مشارکت عمومی را در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور افزایش دهند»

 دور هشتم ریاست جمهوری

 18 خرداد 1380 روز برگزاري هشتمين دوره رياست‌جمهوري بود که پس از مشارکت 68 درصدي مردم، اين بار نيز خاتمي با 77 درصد آراء پس از بني‌صدر، رجايي، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به عنوان پنجمين رئيس‌جمهور ايران انتخاب شد.

حکم تنفیذ حجت الاسلام سيد محمد خاتمی نيز در تاریخ 11 مرداد توسط مقام معظم رهبری صادر شد.

آیت الله خامنه‌ای در این روز، پس از مراسم تنفیذ فرمودند: «ما در موقعیت حساسی هستیم، به اعتقاد من امروز قوی‌ترین کار این است که به مسایل اقتصادی و مساله معیشت و و در راس همه مساله اشتغال به جدیت پرداخته شود. هیچکدام از اینها معضلات و گره‌های کوری نیستند که دست‌های توانا و فکرهای کارآمد نتوانند آنها را حل کنند».

صبح روز 17 مرداد 1380 مراسم تحلیف دور دوم رياست‌جمهوري سيد محمد خاتمی رئیس جمهوری ایران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.



مراسم تحليف سيد محمد خاتمي در هشتمين دوره رياست‌جمهوري يک تغيير داشت،  پس از سه دوره حضور آيت‌الله محمد يزدي اين بار با تغيير رئيس قوه قضائيه،آيت‌الله سيد محمود هاشمي‌شاهرودي در کنار خاتمي براي اداي سوگند تحليف ايستاد.  در این نشست علاوه بر رئیس جمهوری و 255 نماینده مجلس، آيت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آيت‌الله هاشمی‌شاهرودی رئیس قوه قضائیه، آيت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، اعضای مجلس خبرگان و شورای نگهبان هیات دولت و سایر مقامات کشوری حضور داشتند در این جلسه رئیس جمهور پس از ادای سوگند در میان مسئولین و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به ایراد سخنرانی پرداخت.


وي طي سخناني اظهار داشت:" استقلال و آزادی دو پایه استوار نظام جمهوری اسلامی ایران است. حق آحاد مردم است که بگویند، بدانند و سخن خود را بیان کنند و پرسش و اعتراض خویش را مطرح کنند و در جهان پیچیده امروز علاوه بر اجرای اصل امر به معروف و نهی از منکر و حق همگانی به خاطر پیچیدگی‌های موجود، این حق از جمله از طریق نهادهای مدنی، تشکل‌های قانونی، وسایل ارتباط جمعی و تامین آزادی‌های فردی و جمعی تحقق پیدا کند. این مسئولیت بزرگ که متوجه رئیس جمهور است، نشانه حساسیت و اهمیت جایگاه و پایگاه ریاست جمهوری است."

  دور نهم ریاست جمهوری

 دوره انتخابات رياست جمهوري روز 27 خرداد 1384 برگزار شد و اين انتخابات اولين رقابت اين‌چنيني بود که به دور دوم کشيد.

 با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دو مرحله 27 خرداد و 3 تیر 1384، محمود احمدی‌نژاد توانست با کسب حداکثر آرا به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب گردد.  روز 12 مرداد 1384 به عنوان روز مراسم تنفيذ و امضاي حکم احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور منتخب اعلام شد و حکمي که توسط سيد محمد خاتمي، رئيس‌جمهور وقت قرائت شد توسط مقام معظم رهبري تنفيذ گرديد.  مراسم تحلیف احمدي‌نژاد نيز روز 15 مرداد ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در آن روزآيت‌الله محمود هاشمي‌شاهرودي کنار احمدي‌نژاد ايستاد تا او در پيشگاه ملت سوگند ياد کند.





احمدی نژاد در اين مراسم به عنوان رئیس‌جمهور منتخب گفت: "بهترین ژست دیپلماتیک، پایبندی به قوانین است. در کشور ما دمکراسی واقعی وجود دارد و قوا مستقل از یکدیگر هستند و اگر بپذیریم که قوه مجریه در کار مقننه دخالت کند، مفهومش دیکتاتوری است. لذا من حامی اجرای قانون هستم و از تمام ظرفیت قانون برای استیفای حق مردم استفاده خواهم کرد.

 او که در آن نشست کابینه خود را «کابینه 70 میلیونی» خوانده بود، گفت: «اعتدال، مشی دولت است و هر نوع افراط و تفریط جایی در این دولت ندارد و به همه فرصت‌ها، توان‌ها و شایستگی‌ها اتکا خواهد شد و پیشرفت و منافع ملی و عزت همگانی در این دولت مد نظر خواهد بود.»






 

دور دهم ریاست جمهوری

در سال ۱۳۸۸ محمود احمدی نژاد علي‌رغم اردوکشي رقباي خود در اعتراض به نتيجه انتخابات، مجددا به رئیس جمهوری برگزیده شد و حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي حكم دهمين دوره رياست جمهورى اسلامي ايران را براي محمود احمدي نژاد تنفيذ فرمودند.

 احمدی‌نژاد روز چهارشنبه 14 مرداد 1388 در مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف خود را که با حضور روسای قوه مقننه و قضاییه، رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اعضای هیات دولت، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مقامات کشوری و لشکری و نمایندگان خارجی مقیم تهران برگزار شد به جا آورد و تاکید کرد:" خود را به همه مطالبات و آرمان‌های به حق ملت در برابر خدا، نمایندگان ملت متعهد می‌داند و تردید ندارد که نمایندگان نیز خود را در برابر آنها متعهد می‌دانند."



 

مراسم تحليف رئيس‌دولت يازدهم
 

دور یازدهم ریاست جمهوری  یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ايران در تاریخ 24 خرداد 1392 برگزار شد و"حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني "با شعار دولت تدبير و اميد و نماد کليد توانست با کسب 50.7 درصد  آراء رقباي انتخاباتي خود همچون سعيد جليلي، محمدباقر قاليباف، محسن رضايي، علي‌اکبر ولايتي، محمد غرضي را پشت‌سر گذاشته و پيروز اين دور از انتخابات شود.

مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب ساعت 17 روز شنبه 12 مرداد 1392 در حسينيه امام‌خميني برگزار و رهبر معظم انقلاب حکم  رياست‌جمهوري "حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني" را تنفيذ فرمودند.

قرار است دکتر حسن روحانی، امروز 13 مرداد 1392 با حضور در مجلس شورای اسلامی به رياست علي لاريجاني(رئيس وقت مجلس شوراي اسلامي)، در حضور مردم و نماینگان آنها  مراسم تحليف را به جا آورده و سوگند یاد کند.



 متن سوگندنامه رئیس جمهور ایران به شرح ذیل است:

 بسم الله الرحمن الرحیم  "

من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پیشتیبانی از حق و عدالت، گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم."

 انتهاي پيام/

برچسب ها: مجلس ، انتخابات ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار