انواع نسخه های بلوتوث را بشناسید + معرفی

يکي از امکانات نسبتا ثابت و قديمي گوشي‌هاي تلفن همراه و تبلت‌ها، بلوتوث است. تقريبا هيچ محصولي در اين خانواده را نمي‌توان يافت که از بلوتوث بي‌بهره باشد.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترين ويژگي ارتباط بلوتوث، برقراري ارتباط پايدار و نسبتا ايمن بيسيم در برد کوتاه است. سرعت انتقال اطلاعات بلوتوث در مقايسه با روش‌هاي ديگر مانند 802.11 بالا نيست و اصولا به همين دليل براي برقراري ارتباط دائم شبکه به کار گرفته نمي‌شود اما برقراري يک ارتباط که به سرعت بالايي نياز ندارد، به وسيله بلوتوث سريع‌تر و آسان‌تر صورت مي‌گيرد. به همين دليل همچنان بلوتوث به يک فناوري از رده خارج تبديل نشده است.

اولين نسخه تجاري بلوتوث Bluetooth v1.0 نام دارد که در سال 1998 براي اولين بار به بازار آمد. در حال حاضر هيچ دستگاه جديدي از اين نسخه استفاده نمي‌کند. Bluetooth v1.1 در سال 2002 انبوهي از ايرادات نسخه قبلي را بر طرف کرد و در سال 2005 Bluetooth v1.2 به عنوان يک محصول قابل اعتماد و مناسب کاملا فراگير شد.

 Bluetooth v1.2 در حال حاضر زبان مشترک نسخه‌هاي متفاوت بلوتوث محسوب مي‌شود. اين نسخه قادر است اطلاعات را با پهناي باند 721 کيلوبيت بر ثانيه منتقل کند. اين پهناي باند، پهناي باند استاندارد نسخه‌هاي متفاوت بلوتوث است. البته دو دستگاه که هر دو به نسخه يکسان بالاتري از بلوتوث مجهزند، از پهناي باند بيشتري استفاده مي‌کنند اما اگر نسخه‌ها متفاوت باشد، همه دستگاه‌ها تنها به نسخه Bluetooth v1.2 بازگشت مي‌کنند.

 مهم‌ترين تفاوت Bluetooth v2.0 + EDR با نسخه پيشين خود، افزايش پهناي باند است. اين نسخه مي‌تواند اطلاعات را با سرعت عملي 2.1 مگابيت بر ثانيه منتقل کند. به دليل کاهش تعداد سيکل‌هاي مورد نياز براي انتقال اطلاعات، مصرف انرژي اين نسخه نيز کم‌تر است. Bluetooth v2.1 + EDR در سال 2007 به بازار آمد و ايمني ارتباط را محور ويژگي‌هاي خود قرار داد. اين محصول از SSP استفاده مي‌کند. اين فناوري به تمام نسخه‌هاي بعدي بلوتوث نيز به ارث رسيده است. با استفاده از SSP  (کوتاه شده secure simple pairing) دو دستگاه مي‌توانند در اصطلاح با هم جفت شوند. جفت شدن دستگاه‌هاي بلوتوث، برقراري ارتباطات بعدي ميان دو دستگاه را تسهيل و تسريع مي‌کند. جفت شدن به اين معناست که دو دستگاه، يکديگر را به عنوان دستگاه‌هايي ايمن و قابل اعتماد قبول دارند و حاضرند اطلاعاتي که دستگاه مقابل قصد ارسال آن را دارد، بپذيرند. اين اطلاعات مي‌تواند يک فايل، Stream موسيقي يا صدا يا حتي بستر انتقال اينترنت باشد.

 Bluetooth v3.0 + HS در سال 2009 معرفي شد و براي اولين بار، فناوري بلوتوث به طور مستقيم از فناوري 802.11 بهره گرفت. نسخه‌هايي از بلوتوث که به HS مجهزند، مي‌توانند از بستر امواج 802.11 استفاده کنند و اطلاعات را با سرعت 24 مگابيت بر ثانيه منتقل کنند. در واقع برقراري و تامين نيازمندي‌هاي امنيتي ارتباط تنها از فناوري بلوتوث استفاده مي‌کند و انتقال اطلاعات در بستر 802.11 صورت مي‌گيرد. اين فناوري از انرژي بيشتري استفاده مي‌کند.

Bluetooth v4.0 تنها نسخه‌اي از بلوتوث است که مي‌تواند به طور همزمان با تمام نسخه‌هاي بلوتوث با همان پروتکل ارتباط برقرار کند. علاوه بر اين که اين نسخه از بلوتوث از BLE نيز بهره مي‌گيرد. BLE يا Bluetooth Low Energy در اين محصول، مصرف انرژي ارتباطات بلوتوث را تا حد زيادي کاهش مي‌دهد. اين فناوري مصرف انرژي بلوتوث را در هنگام زمان خواب به حداقل مي‌رساند. به عنوان مثال يک کاربر از يک هدست بلوتوث براي مکالمات استفاده مي‌کند. زماني که خبري از مکالمه نيست، BLE مصرف بلوتوث را به حداقل مي‌رساند و به محض برقراري ارتباط، بلوتوث مانند نسخه‌هاي ديگر انرژي مصرف مي‌کند.

بایت
برچسب ها: بلوتوث ، فناوری ، نسخه ، معرفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
آیا نسخه ۴.۱ به ۴.۲ ولش میشه
مثلا هدفون ۴.۲
Iran (Islamic Republic of)
عطیه
۱۷:۲۴ ۲۲ دی ۱۳۹۲
باسلام. اگر لپ تاپی بلوتوث 4داشته باشه میشه با گوشی های قدیمی یا اندروید 2هم بهش کانکت شد یا باید گوشی هم مدل بالا باشه؟ با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
amin
۱۵:۱۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۲
بله
ربطی به ورژن نداره
در حال حاظر با این تکنولوژی اصولا همه چی با هم کانکت میشن
آخرین اخبار