تشدید تحریم نفتی ایران، بازار جهانی نفت را متحول کرد/ بهای جهانی نفت افزایش یافت

در پی تشدید تحریم نفتی علیه ایران، بهای نفت در بازارهای جهانی امروز، "جمعه 11 مرداد 92" در بازارهاي جهاني با افزایش همراه بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، بهاي نفت در بازار لندن و نيويورک با افزایش مواجه شده است.

بهاي هر بشكه نفت خام آمريكا موسوم به وست تگزاس اينترميديت که در هفته گذشته در مسیر صعودی قرار داشت، روز چهارشنبه (9 مرداد) با کاهش همراه شد و به 103 دلار و 30 سنت در هر بشکه رسید.

اما پس از تشدید تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران و تصویب آن در مجلس نمایندگان امریکا، قیمت نفت خام این کشور روز پنج‌شنبه (10 مرداد) با افزایش حدود 2 دلاری به 105 دلار و 37 سنت در هر بشکه رسید و امروز نیز باز هم با حدود 2 دلار افزایش به قيمت  107 دلار و 82 سنت در هر بشكه معامله شد.

در بسیاری از سایت‌های خبری می‌بینیم عوامل دیگری را تاثیرگذار در افزایش بهای نفت می‌دانند که از جمله آنها بهبود نسبی رشد اقتصادی امریکا و افزایش شاخص مدیران خرید فعالیت‌های صنعتی این کشور و کشور چین عنوان شده است.

اما این در حالیست که برخی از کارشناسان، تحول بازار نفت را چندان هم تحت تاثیر این عامل نمی‌دانند، چراکه کني کان، تحليل گر سي ام سي مارکتز در سنگاپور، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فرانسه مي‌گويد: شاخص مديران خريد به ویژه در کشور چين تأثير کمي بر بهاي نفت دارد و نمی‌توان زیاد بر آن تکیه کرد.

لي چن هواي، تحليلگر اقتصادي در مرکز معاملات فيليپ در سنگاپور نیز، گفت: اعتراضات در ميادين نفتي ليبي، حمله به خط لوله نفت عراق ، مشکلات فني و سرقت نفت در نيجريه نگراني‌ها را درباره احتمال بروز اختلال در عرضه نفت به وجود آورده است.

بعلاوه بر اساس آمار منتشر شده بلومبرگ، بهای نفت برنت روز چهارشنبه (9 مرداد) معادل 106 دلار و 85 سنت در هر بشکه معامله شد؛ اما روز پنج‌شنبه این قیمت به 107 دلار و 87 سنت و بالاخره روز جمعه به مرز 110 دلار در هر بشکه رسید.

گفتنی است پس از تصویب تحریم‌های جدید؛ رویترز گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن تحلیلگران معتقدند تحریم‌های صورت گرفته باعث افزایش قیمت‌ها به ویژه در بازار نفت می‌شود و در آینده نزدیک امریکا و متحدانش را بامشکلاتی مواجه خواهد کرد.


some analysts say further sanctions risk pushing up prices and damaging the economies of U.S. allies

بر اساس تحریم‌های جدید صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران طی مدت یک سال، یک میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

از جمله مشکلاتی که برای امریکا بوجود خواهد آمد، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به عنوان مثال اگر چين تصميم بگيرد به درخواست آمريکا درخصوص توقف واردات نفت از ايران بي‌توجه باشد ، دولت آمريکا مجبور به قرار دادن بانک‌ها و شرکت‌هاي چيني در فهرست سياه است و چنين کاري يک ضرر اقتصادي ازجمله براي آمريکايي‌ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار