کزمانشاه/

بیش فعالی را نباید با شیطنت کودکان اشتباه گرفت

یک روانپزشک معتقد است: کودک بیش فعال اگر به موقع درمان نشود از یادگاری و آموزش بسیاری از مهارت‌ها محروم خواهد ماند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران دکتر فائزه تاتاری ، اظهار داشت: بیش فعالی عارضه‌ای است که در آن بخشی از قشر مغز کودک به دلیل اختلال در خونرسانی کم تحرک است.

وی اختلال در نوروآدرنالین‌های مغز، آسیب‌های دوره شیرخوارگی به مغز، ضربه خوردن مغز، عفونت‌ها و ... را از جمله دلایل بروز بیش فعالی در کودکان دانست.

به گفته این پزشک متخصص، سه تا پنج درصد بیش فعالی می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد.

تاتاری اظهارداشت: بیش فعالی را نباید با شیطنت اشتباه گرفت و این عارضه هیچ ارتباطی با شیوه تربیتی کودک ندارد.

وی افزود: علائم بیش فعالی را از زمان نوزادی و شیرخوارگی می توان در کودک تشخیص داد که اغلب نسبت به محرک‌های محیطی، صدا، نور، حرارات محیط و ... حساس هستند و نسبت به آن دچار آشفتگی می شوند و همچنین بیقرار و کم خواب هستند.

این روانپزشک تصریح کرد: از زمان سه سالگی که کودک وارد فضاهای آموزشی از جمله مهدکوک می شود نیزعلائم توسط مربیان و معلمان وی قابل تشخیص است.

تاتاری خاطرنشان کرد: کودک در این فضا نمی تواند با همسالان خود به درستی ارتباط برقرار کند، بازی‌ها را به اتمام برساند، زیاد صحبت و سوال می‌کند، به تذکرات بی‌توجه است، دائم دست و پای خود را تکان می‌دهد و دست به کارهای خطرناکی می‌زند بدون آن که از خطر آن آگاه باشد.

وی با تاکید بر اینکه کودکان بیش فعال در دوران مدرسه هم با مکشلات فراوانی مواجه هستند، ادامه داد: این کودکان در سن مدرسه مشکلات یادگیری و رفتاری دارند، حواس پرت هستند، با سایر کودکان سازگاری ندارند و سابقه تحصیلی ضعیفی خواهند داشت.

به گفته این روانپزشک چون کودکان بیش فعال مدام مورد تذکر قرار می گیرند با کاهش اعتماد به نفس، افسردگی و یاس و ناامیدی مواجه خواهند شد.

تاتاری با اشاره به اینکه این کودکان بیشتر اوقات به عنوان افرادی بی ادب و پر شر و شور تلقی می شوند، در حالی که این کودکان به واقع مشکل دارند، یادآوری کرد: باید توجه داشت که کودکی را می توان بیش فعال دانست که علائم وی بیش از شش ماه طول بکشد.

این پزشک متخصص با بیان اینکه مهمترین موضوع در بیش فعالی تشخیص به موقع آن است، خاطرنشان کرد: وقتی که خانواده‌ها چنین علائمی در فرزند خود دیدند باید به روانپزشک مراجعه کنند که با انجام یکسری تست می توان مشکل آنها را تشخیص داد.

وی در خصوص درمان بیش فعالی هم تصریح کرد: اولین علائمی که با آغاز درمان بهبود پیدا می کند فعالیت بیش از حد کودک است، اما هواس پرتی و عدم تمرکز دیرتر بهبود می آید.

تاتاری معتقد است: بیش فعالی اگر درمان نشود تا حدود 20 سالگی علائم آن با فرد خواهد بود.

این روانپزشک با تاکید بر اینکه خانواده‌ها نباید از اعتیادآوربودن مصرف دارو برای بیش فعالی نگران باشند، اظهار داشت: داروها بخشی از مغز که دچار کم تحرکی هستند را فعال می کند.

وی "ریتالین" را از جمله داروهایی دانست که برای درمان بیش فعالی تجویز می شود و افزود: اگر این دارو نابجا و بیش از اندازه مصرف شود، رشد قد و وزن کودک را کاهش می دهد.

به گفته این متخصص، داروهای دیگری نیز برای درمان بیش فعالی وجود دارد که موجب افزایش یادگیری و توجه کودک می شود و عوارض کمتری دارد.
منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.