گرگان/

گاومیش داری؛ صنعتی سنتی و نوپا در گلستان

گاومیش داری در گلستان صنعت نوپایی است که بصورت سنتی در برخی مناطق استان جریان دارد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان، بیشتر میزان پراکنش گاومیش در نواحی غربی گلستان، شهرستان بندرگز و خلیج گرگان بوده که شماری از افراد بصورت سنتی در این حرفه اشتغال دارند.

اگر چه قدمت این رشته از دامداری در جهان به بیش از پنج هزار سال بر می گردد ولی در نواحی شمالی ایران از جمله گلستان صنعتی نوظهور به شمار می رود.

نبود صنایع تبدیلی، نداشتن کشتارگاه صنعتی و تخصصی از مهمترین مشکلاتی است که پرورش دهندگان گاومیش در گلستان با آن مواجه هستند.

این درحالیست که فرآورده های تولیدی گاومیش شامل گوشت، شیر نسبت به دیگر گونه های نژاد باکیفیت تر و بازارپسندتر است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی گلستان گفت: شمار جمعیت گاومیش در استان را دو هزار راس اعلام و عنوان کرد: تعداد این گونه در مقایسه با کل تولیدات گوشت و شیر استان چندان زیاد نیست.

رحمت سمیعی افزود: گاومیش به عنوان گونه ژنتیکی در استان وجود دارد که زمینه پرورش آن نیز در مناطق مختلف مهیاست.

سمیعی با اشاره به برنامه های اصلاح نژادی دام گفت: دنبال آن هستیم که از نژادهای پرتولیدی که در سطح کشور و دنیا وجود دارد استفاده کنیم.

مدیرامور دام جهاد کشاورزی گلستان گفت: همچنین در پی آن هستیم که از نژادهای آنان، آمیخته هایی با پتانسیل ژنتیکی بالا تولید کنیم که هم تولید شیر بالا و هم شاخص های تولید مثلی بالا داشته باشد.

وی بیشترین میزان پراکنش گاومیش را در شهرستان بندرگز دانست و گفت: برای توسعه این طرح به متقاضیان تسهیلات داده می شود ولی متقاضیان باید شرایط لازم برای پرورش آن را داشته باشند.

سمیعی با اشاره به نبود کشتارگاه تخصصی گاومیش گفت: متاسفانه کشتارگاه صنعتی برای کشتار دام در استان نداریم و کشتارگاههای موجود سنتی است و تنها کشتارگاه نیمه صنعتی نیز در گرگان فعال است.
مدیر امور دام جهاد کشاورزی گلستان یادآورشد: بیشتر گاومیش های موجود استان آبی هستند و از جمله فرآورده های گاو میش، کره، گوشت، کره، سرشیر بوده و هر گاومیش شش کیلو شیر می دهد که معادل 15 تا 20 کیلو شیر گاو است.

وی افزود: برنامه ای تدوین شده تا تعداد گاومیش ها را افزایش دهیم و در این راستا برنامه عملیاتی پیش بینی شده تا گاومیشهایی که دارای تولید بالا از نظر گوشت وشیر هستند مشخص کنیم و بر اساس نقشه ژنتیکی برترینهای گاومیش های نر و ماده را انتخاب کنیم و بر اثر تلقیح آن گوساله برتر را رانتخاب کنیم.

وی یادآور شد: کلسترول پایین موجود در گوشت گاومیش برای بیماران قلبی و عروقی مناسب تر است./س

برچسب ها: گاومیش ، صنعتی ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.