لحظه به لحظه با مراسم تحليف/

همه آنچه كه در مراسم تحليف دكتر روحاني گذشت؟ + تصاویر

رئيس دولت يازدهم امروز (يک‌شنبه 13 مردادماه) با حضور در مجلس شورای اسلامی به رياست علي لاريجاني در حضور مردم و نماینگان آنها مراسم تحليف را به جا آورد و سوگند یاد کرد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران؛ رئيس دولت يازدهم امروز (يک‌شنبه 13 مردادماه) با حضور در مجلس شورای اسلامی به رياست علي لاريجاني  در حضور مردم و نماینگان آنها  مراسم تحليف را به جا آورده و سوگند یاد کند.

بر اساس اين گزارش؛ اخبار لحظه‌ به لحظه مراسم تحليف حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني به شرح زير است:

15- مسئولان هماهنگي مراسم در حال انجام آخرين تغييرات صحن‌علني براي برگزاري مراسم تحليف هستند.

15:05- تعدادي از نمايندگان مجلس در حال ورود به صحن‌علني مجلس هستند.

15:10 - ياسر هاشمي براي حضور در مراسم تحليف دکتر روحاني در صحن حاضر شد و مهمانان خارجي اين مراسم در حال ورود به صحن هستند.

15:22 - علي‌عسگري از ميهمانان حاضر در مراسم تحليف وارد صحن‌علني شد و هم‌اکنون تمامي خبرنگاران و ميهمانان در انتظار آغاز رسمي مراسم تحليف هستند.

15:34- آیت الله جنتی وارد مجلس شد.





همچنین، آیت الله موسوی بجنوردی، آیت الله دری نجف آبادی، نعمت زاده، محمدجواد ظریف، واعظی و خاویر سولانا وارد صحن علنی شدند.

15:39- آیت الله آملی لاریجانی وارد مجلس شد و مورد استقبال افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس قرار گرفت.

15:40- حجت اسلام و المسلمین ناطق نیز بعد از حضور در مجلس مورد استقبال حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس قرار گرفت.

15:41- اسحاق جهانگیری در صحن مجلس حاضر شد.

15:42- محسن رضایی در مجلس حضور یافت و حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد از وی استقبال کرد.



15:45- سردار جعفری در صحن حضور یافت.

15:46- قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم برای حضور در مراسم تحلیف دکتر روحانی وارد صحن شد.



15:48- سید محمود علوی، قدرت الله علیخانی، اسماعیلی عضو شورای نگهبان، احمد ترکان و طریقت منفرد وارد مجلس شد.

15:51- سردار احمدی مقدم و رئیسی معاون اول قوه قضاییه در مجلس حضور یافتند.

15:53- حجت الاسلام پورمحمدی نیز وارد مجلس شد. همچنین علی پروین از پیشکسوتان فوتبال نیز برای حضور در مراسم وارد صحن شد.

15:55- حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مجلس حاضر شد.



15:56- آیت الله هاشمی رفسنجانی به همراه همسر و فرزندانش برای حضور در مراسم تحلیف وارد صحن شد. 



15:58- سردار رحیم صفوی مشاور مقام معظم رهبری در امور دفاعی وارد صحن مجلس شد.

15:59- سعید جلیلی، کاندیدای پیشین ریاست جمهوری، حیدر مصلحی و علی اکبر صالحی وارد مجلس شدند.



16- حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور یازدهم وارد مجلس شد.

حسین فریدون، محمدرضا صادق، محمد نهاوندیان وی را همراهی می‌کنند. علی لاریجانی، ابوترابی‌فرد و باهنر از روحانی استقبال کردند.



16:02- سرلشگر فیروزآبادی برای حضور در مراسم تحلیف دکتر روحانی در مجلس حاضر شد.


16:05- آیت الله موحدی کرمانی وارد مجلس شورای اسلامی شد.
 
همچنین  علی لاریجانی از میهمانان و سران داخلی مراسم تحلیف ریاست جمهوری یازدهم دعوت کرد تا برای آغاز مراسم در صحن علنی حضور یابند. 

16:10- سید حسن خمینی در صحن علنی حضور یافت.



 همچنین احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین ایران غایب اصلی مراسم تحلیف است.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی، معاون امور قانون اساسی دولت احمدی‌نژاد ، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم، عباسی وزیر کار و تعاون و صالحی وزیر خارجه دولت دهم در مراسم تحلیف حاضرند.

16:13- جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستورکار مراسم تحلیف رئیس‌جمهور با نواختن زنده سرود جمهوری اسلامی ایران توسط ارکستر سمفونیک حاضر در صحن علنی مجلس و قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید  وحضور 249 نفر از نمایندگان به صورت رسمی آغاز شد.




16:15- سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی اغاز شد.


لاريجاني: پایبندی به "قانون" بايد محور فعالیت‌هاي دولت باشد/ مجلس همه‌گونه همکاری صمیمانه با دولت خواهد داشت

 علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 13 مردادماه)  در ابتدای مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی اظهار داشت: محضر مبارک سروران گرامی عرض سلام و ادب و احترام دارم و امیدوارم در ایام ماه مبارک رمضان توفیق عبادت و بندگی خالص و بهره‌جستن از برکات الهی برای حضرات حاصل شده باشد. 

وی در ادامه افزود: حضور میهمانان گرامی از کشورهای دوست را در مجلس شورای اسلامی قدر می‌نهیم، از روسای محترم جمهور کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، توگو، سودان، کره جنوبی، تاجیسکتان و ترکمنستان و روئسای محترم پارلمان‌های کشورهای روسیه، ونزوئلا، الجزایر، آذربایجان، امارات، ازبکستان، مالزی، و نخست وزیران و معاونان رئیس‌جمهور کشورهای هند، عراق، سوریه، نیکارا‌گوئه،سوئیزلند، تانزانیا، کوبا، غنا، نیجریه و کومور، و از نمایندگان حزب‌الله ، حماس و جهاد‌اسلامی و مجلس اعلای عراق، و اقلیم کردستان عراق، و وزرای محترم کشورهای ترکیه، آفریقای جنوبی، برزیل، سریلانکا، موریتانی، گینه بیسائو، چین، عمان، قطر، بلاروس، عربستان، بروندی، فلسطین، سیرالئون، بنین، تونس، گرجستان، مغولستان ، مولداوی، گینه و سورینام، و سایر هیئت‌های محترم و سفرا و میهمانان ویژه که در این جلسه حضور یافتند صمیمانه سپاسگزارم. 

رئیس قوه مقننه ادامه داد: مقدم رئیس‌جمهور محترم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی را به خانه ملت گرامی می‌داریم و مفتخریم که روسای محترم قوه قضاییه مجلس، خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، و دفتر مقام معظم رهبری و اعضای محترم شورای نگهبان و یادگار عزیز حضرت امام (ره) و بیت معزز حضرت امام (ره) و بیوت مراجع عظام تقلید علمای اعلام، ائمه جمعه، پیشوایان اقلیت‌های دینی، اساتید دانشگاه‌ها، هنرمندان، نخبگان، خانواده معظم شهدا، رزمندگان، آزادگان و جانبازان و ایثارگران، وزرا، استانداران، سیاستمداران، و مقامات کشوری و لشگری و مدیران مسئول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها دعوت مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند و با قدوم مبارک خود بر شکوه این مجلس افزودند، قدردان  مراحم همه اعزه هستیم.



وی در ادامه اظهار داشت: از دو جهت امروز برای ما ایرانیان اهمیت دارد اول به مناسبت انتخابات باشکوه ریاست‌جمهوری و مراسم تحلیف رئیس‌جمهور محترم که عملا آغاز دور جدیدی برای قوه مجریه کشور محسوب می‌شود،  ثانیا سالروز فرمان مشروطیت است. 

لاریجانی تصریح کرد: مشروطه روحیه زنده و دموکراتیک ملت ایران را در تاریخ گذشته نشان می دهد، بیش از یک صد سال پیش که در منطقه شرایط ایستا، قلدر‌مأبانه، و البته همراه با عقب افتادگی و وابستگی حاکم بود ملت ایران با راهنمایی علما و مراجع نجف و ایران فشار برای رفع استبداد و تشکیل مجلس را آنقدر زیاد کردند که حکومت قاجار مجبور به اعلام ادامه فرمان مشروطیت شد. 

وی همچنین خاطر نشان کرد: گرچه فراز و فرود‌های زیادی در حرکت دموکراتیک ملت ایران و تشکیل مجلس بوجود آوردند و عملا با کودتای 1299 رضاشاه که با کمک انگلیس شکل گرفت ایران دچار دیکتاتوری دیگری گردید، بعد از 20 سال دیکتاتوری و در هنگامه جنگ جهانی و اشغال ایران و عزل رضاشاه شرایط ایران تغییر کرد و مجددا تا حدودی فضای آزادی‌های سیاسی و اجتماعی فراهم گردید و پارلمان به جای خود بازگشت.

رئيس مجلس افزود: متاسفانه با كودتاي 28 مرداد 1332 توسط محمدرضا شاه كه اين بار با همكاري آمريكا سامان يافت دولت ملي دكتر مصدق ساقط و مجددا ايران دچار ديكتاتوري پهلوي صغير شد كه با حركت ملت ايران و راهبري پيشواي روشن ضمير ملت امام خميني (قدس سره) بساط بيش از نيم قرن ديكتاتوري پهلوي برچيده شد. 
 
وي اظهار داشت: امام با تيز بيني و ريشه يابي گذشته ملت ساختار قانون اساسي كشور را برپايه مردم سالاري و اراده ملت به سوي اهداف اسلامي چنان سامان دهي كرد كه ديكتاتوري و وابستگي هيچ گاه نتواند زمينه‌اي براي بروز سياسي پيدا كند و اين مهم با جايگاه منيع ولايت فقيه، قانون اساسي و قدرت مجلس در كشور محقق شد، اين دقيقا آرمان واقعي انقلاب مشروطه بود كه مقصود آنان از مشروطه عدالت خواني بود كه احكام شرع را در جامعه ساري و جاري كند كه البته با دسايس اجانب شرق و غرب و رفتار ناپخته برخي روشنفكران غرب زده و نداشتن طرح كامل از جانب انقلابيون مشروطه خواه در آن زمان به نتيجه نرسيد،  اما زمينه‌هايي براي حركت انقلاب اسلامي شد تا ملت ايران در سال 57 توقع حكومت مردم سالار را در تشكيل پارلمان و قواي سه گانه مستقل محقق سازد.  
 
وي تصريح كرد: در حركت نوين ملت ايران، امام و رهبران صدر انقلاب اسلامي جداي از راهنمايي ملت در رهايي از چنگال استبداد وابسته، نگاهي عميق بر حركت آتي ملت ايران و ساير ملل، متناسب با نيازهاي عصر حاضر داشتند و نظام جمهوري اسلامي را بر مبناي تحليل عميق پاسخگويي به نيازهاي دروني كشور، سعادت مسلمانان، هم زيستي مسالمت آميز ابناي بشر تعريف كردند. 

سلطه قدرت‌هاي بزرگ بر رسانه‌ها سد راه تفكر آزاد شده است
 
لاريجاني افزود: تحليل شرايط جهاني نشان مي‌دهد كه بشر امروز از چند درد مهم رنج مي‌برد اول نداشتن آزادي فكر است كه در بسياري از  كشورهاي شرقي و اسلامي عملا حكومت‌هاي مستبد عامل ايستايي فكر شد و در برخي ديگر از كشورها به خصوص كشورهاي غربي سلطه قدرت‌هاي بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي بر ابزارهاي رسانه‌اي و سياست مداران به نحو ديگري سد راه تفكر آزاد شده است ومشكل اصلي در اين است كه تلاش‌ها براي تحقق آزادي‌هاي اجتماعي بدون كمترين توجه به وارستگي‌هاي معنوي است.  
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: مشكل دوم بي‌عدالتي است، به طوري كه در كشورهاي شرقي كه دچار پديده كمونيست شدند بي‌عدالتي حزبي رمق ملت‌ها را گرفته است و در اكثر كشورهاي اسلامي بي عدالتي تنفر آميز هيئت‌هاي حاكمه در ملت‌ها يأس ايجاد كرد و در غرب فقد و انكار نظريه عدالت و بدتر از همه تمسخر عدالت و مترادف دانستن آن با تمايلات توتاليتريستي مخصوصا پس از جنگ جهاني دوم و افزايش نفوذ تفكر پوزيتيويستي شكاف غني و فقير در كشورهاي توسعه يافته افزايش يافت.  


وي مشكل سوم را درد استعمار زدگي و سلطه پذيري دانست و گفت: عمدتا در كشورهاي شرقي و آفريقايي اين مشكل در يك قرن اخير به اوج خود رسيده است و غالبا با ايجاد و يا حمايت از حكومت‌هاي ديكتاتوري توسط كشورهاي غربي به غارت منابع آنان منجر شده است لذا يكي از آرمان‌هاي اصلي ملت‌هاي شرقي و مسلمان تكيه بر مفهوم استقلال قرار گرفته است.
 
لاريجاني افزود:  امروز درد بزرگتر بشر اين است كه بر استعمار و استثمار نوين لباس قانون بين المللي مي‌پوشاند نظير برخي تصميمات كه در شوراي امنيت سازمان ملل و برخي سازمان‌هاي ديگر آن گرفته مي‌شود و نمونه آن را در موضوع فلسطين،‌جنگ 33 روزه، جنگ 22 روزه، دفاع مقدس ما و مسئله هسته‌اي ايران مشاهده كرده‌ايم؛ اين امر به تعبير ولتر آخرين درجه فساد است زيرا به كار بردن قوانين براي ظلم است. 
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: مشكل و درد چهارم فقد معنويت و غربت انسان‌ها از حيات واقعي در دولت‌هاي مدرن است كه اين امر تا حدي است كه بسياري از انديشمندان غربي اين را نيز نگران كرده است.  
 
وي ادامه داد: درد پنجم تفرق مسلمين و دوري آنان از زندگي عزتمندانه است كه نمونه بارز اين درد را مي‌توان در ظلم به فلسطينيان مشاهده كرد در حالي كه بيش از يك نيم ميليارد مسلمان اين منظره دردناك را هر روز مشاهده مي‌كنند و هر روز طرحي به عنوان صلح در صحنه بين‌المللي مطرح مي‌شود. 
 
لاريجاني افزود: اين شرايط مسلمانان در تخالف با اصل اسلامي است و ملاحظه مي‌كنيد حقوق مسلم فلسطينيان را براي امنيت بيشتر و راحتي بيشتر غاصبان فلسطين به مزايده مي‌گذارند امروز بار ديگر اين صحنه تكراري را با طرحي جديد مشاهده مي‌كنيم.  
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در همين حال سازمان دهي ظلم مضاعف به فلسطينيان يعني در عين شهرك سازي يهودي و انواع محدوديت‌هاي فلسطيني‌ها باز مسلمانان با موعظه صلح طلبي مي‌كنند آيا مسلمانان به خصوص فلسطيني‌هاي مظلوم حق دارند كه به اين نصايح ظنين باشند؟ و يا اين مثل فرانسوي را مد نظر داشته باشند كه اگر روباه موعظه مي‌كند مواظب غازهاي خود باشيد.  
 
وي اظهار داشت: وجه ديگر اين درد را در مناقشات و جدال جريان‌هاي افراطي و تندرو و جاهل در عالم اسلام مشاهده مي‌كنيم كه امروز در مصر، عراق، سوريه، افغانستان، پاكستان و لبنان دست به جنايت مي‌زنند و به اسلام و مكتبي كه اساس آن بر محبت و معنويت و عقلانيت استوار است لطمه وارد كردند.  
 
لاريجاني افزود: انقلاب اسلامي ايران در جهت پاسخگويي به اين دردهاي مزمن دنياي معاصر نظام جمهوري اسلامي را بر اصولي بنا كرده است كه اصل يكم مردم سالاري و تحقق اراده ملت بر سرنوشت خود در همه اركان حكومت، اصل دوم سعادت معنوي و توسعه اقتصادي مبتني بر نظريه اسلامي، اصل سوم استقلال سياسي و مكتبي، اصل چهارم آزادي فكر و انديشه در جهت تعميق عقلانيت در جامعه،‌اصل پنجم وحدت مسلمين و اصل ششم رفع ظلم و ايجاد عدالت براي ملت‌هاي جهان جهت بيداري ملت‌ها و صلح جهاني است.  

انتخابات ايران تنها راه تحقق مردم‌سالاري است
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: انتخابات در نظام جمهوري اسلامي تنها طريق تحقق مردم سالاري در سطح رهبري يا قوه مقننه يا قوه مجريه محسوب مي‌شود بايد از رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نهايت سپاسگزاري كنيم كه در طول زعامت خويش بر همان سنت امام خميني در صيانت از دمكراسي مستمرا بر زمينه سازي و حضور هر چه وسيع تر ملت در سرنوشت خود تاكيد كرده‌اند.  

لاریجانی ادامه داد: امروز شاهدیم بر انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ملت بزرگوار ایران در سطحی بالا بیش از 70 درصد مشارکت نمودند و یکی از رجال سیاسی با سابقه در انقلاب را برگزیدند. 

بدون تقید به قانون نه عدالت معنا پیدا می‌کند و نه توسعه پایدار شکل می‌یابد و نه زندگی مردم قابل پیش‌بینی می‌شود  

وی خطاب به رئیس‌جمهور منتخب گفت: به جناب آقای لاریجانی تبریک عرض می‌کنم و برای ایشان آرزوی توفیق دارم. 

رئیس‌مجلس شورای اسلامی در بیان انتظار این نهاد از رئیس‌جمهور منتخب ملت گفت: انتخاب مجلس شورای اسلامی این است که اولا همان‌گونه که در تبلیغات همه کاندیداها بخصوص رئیس‌جمهور محترم تبلور داشت یعنی پایبندی به قانون، محور فعالیت‌هاي قوه مجریه قرار داشته باشد چرا که بدون تقید به قانون نه عدالت معنا پیدا می‌کند و نه توسعه پایدار شکل می‌یابد و نه زندگی مردم قابل پیش‌بینی می‌شود. 

لاریجانی ادامه داد: مجموعه شرایط کشور و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد توسعه کشور مخصوصا در دهه پیشرفت و عدالت صرفا براساس تئوری علمی امکان پذیر است لذا تصمیمات عجولانه و روزمره گرچه ممکن است زود نتیجه‌بخش باشد اما در دراز مدت به‌هم‌ریختگی اقتصادی ایجاد می‌کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اولویت نخست کشور در رفع گرانی و بیکاری عقلا باید با اتکا به رونق تولید داخل علاج شود امروز کشاورزی، دامداری و صنعت نیازمند حمایت جدی هستند تا با ظرفیت بالا بتوانند چه در بعد رفع احتیاجات داخلی و چه در توسعه صادرات گام‌های اساسی‌تری بردارند. 

آمریکا و برخی کشورهای غربی با افراطی‌گری نسبت به ملت ایران به تاریکی گذشته خود افزوده‌اند  

رئیس قوه مقننه ادامه داد: شرایط فعلی جهان اسلام و بیداری اسلامی نیازمند حمایت جدی تحقق جوانه‌های اسلام و جوانه‌های دموکراتیک است و از طرفی آمریکا و برخی کشورهای غربی با افراطی‌گری نسبت به ملت ایران به تاریکی گذشته خود افزوده‌اند و البته مزاحمت‌هایی نیز برای ملت بوجود آورده‌اند که نیازمند تدابیر همه جانبه و همکاری همه قوا در جهت تحقق استقامت ملی می باشد. 

وی تصریح کرد: در این صورت است که خداوند نوید پیروزی داده است. 

امیدواریم کابینه آینده از ظرفیت کافی برای تحقق انتظارات ملی کشور برخوردار باشد  

لاریجانی با اشاره به مجلس شورای اسلامی به عنوان پایگاه مردم‌سالاری گفت: مجلس آماده است در این چارچوب، همه گونه همکاری صمیمانه با دولت جدید داشته باشد و امیدواریم کابینه آینده از ظرفیت کافی برای تحقق انتظارات ملی کشور برخوردار باشد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود اظهار داشت: لازم می‌دانم از دولت‌های نهم و دهم آقای دکتر احمدی‌نژاد که در 8 سال اخیر سخت‌کوشانه خدمت کرده‌اند تشکر کنم و آرزوی توفیق برای آنان می‌نمایم.   

بار دیگر از همه میهمانان عزیز که دعوت ما را پذیرفته‌اند و در جلسه رسمی مجلس شورای اسلامی جهت مراسم تحلیف رئیس‌جمهور محترم شرکت فرموده‌اند سپاسگذاری می‌نمایم. 


16:27- محمدرضا رحیمی معاون اول دولت احمدی‌نژاد به جمع میهمانان مراسم تحلیف پیوست.

16:40 سخنرانی آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه آغاز شد.


لزوم توجه مسئولان کشور به خصوصيات سوگند رئيس‌جمهور/هرسه قوه در برابر قانون مسئول‌اند

 آيت الله صادق آملي لاريجاني در مراسم تحليف رئيس جمهور جديد اظهار داشت: خداوند را براي توفيق حضور در اين مجلس گرامي و ايام نوراني شکر مي‌کنم.

وي ادامه داد: فضاي اين مجلس برخواسته از ملت همانند نظام جمهوري اسلامي نعمتي بزرگ است که بايد شکرگذار آن باشيم.



رئيس قوه قضايه تصريح کرد: ملت جمهوري اسلامي بار ديگر با حضور آگاهانه حماسه سياسي خلق کردند که آثار آن تا سالها باقي خواهد ماند.

آيت الله آملی لاریجانی ضمن تبريک به رئيس‎‌جمهور جديد گفت: با تحليف امروز دوره جديدي از دولت آغاز مي‌شود و متن سوگندي که رئیس‌جمهور ياد مي‌کند بسيار مهم است.

 رئيس دستگاه قضا افزود: در ابتداي اين سوگند آمده است که من به عنوان رئيس‌جمهور در پيشگاه قرآن کريم و در برابر ملت ايران به خداوند متعال سوگند مي‌خورم که پاسدار مذهب رسمي جمهوري اسلامي و قانون اساسي باشم.

رئيس قوه قضاييه اظهار داشت: همين فقره از سوگند لوازم مهمي دارد که آنچه نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي بيان مي‌کند نظام و مذهب بوده که داراي خصوصياتي است که توجه و انجام ان براي همه مسئولان مديران به خصوص مسئولان عالي کشور ضروري است.

وی به چهار خصوصیت مهم در متن سوگندنامه که باید به مورد مداقه قرار گیرد، اشاره کرد و گفت: از جمله مهمترین خصوصیات نظام جمهوری اسلامی مبتنی بودن آن بر ایمان به خدای یگانه، اعتقاد به حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر خدا است که این نص بند اول از اصل 2 قانون اساسی است. 

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: ایمان به خدا و تسلیم در برابر او نحوه خاصی از حیات را می‌طلبد که مردم با رأی بالا به قانون اساسی نحوه خاصی از حیات را خواستار شدند که قرآن آن را به نحو احسن ترسیم کرده است و سنت و روایت مبین این امر هستند. 

وی افزود: قرآن برای مومنان حیات خاصی را ترسیم می‌کند که حیات طیبه حیات خاص مومنان است و این همان حیاتی است که نظام اسلام به دنبال آن است.  

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه اصل سوم قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی را موظف کرده که همه امکانات خود را برای اصول شانزده گانه قانون اساسی در برگیرد، اظهار داشت: ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و اخلاق و مبارزه با فساد و تباهی و تمامی آنچه که در این بند یاد شده اگر به نیکی درج شوند همان حیات طیبه قرآنی است. 

وی تأکید کرد: همین یک بند از قانون اساسی کافی است که به وظایف سنگین دولتمردان پی ببریم که البته به نظر می‌رسد لفظ دولت در صدر این بند به معنای عام گرفته شده باشد اما حاکمیت شامل همه قوا بوده و مخصوص قوه مجریه نیست و بنابراین همه قوای کشور به‌خصوص قوه مجریه که امهات کشور را برعهده دارد در برابر قانون مسئولند. 

رئيس قوه قضاييه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در عين احترام به ساير ملل و در عين بهره گرفتن از تجارب بشري در هر جاي دنيا، راه زندگي و اساس خود را در بهره‌گيري از آيات قرآني قرار داده است. 
 
وي بر ضرورت تعقل و عقلانيت كه در آيات قرآني تاكيد شده، اشاره كرد و گفت: عقلانيت نظام جمهوري اسلامي ايران با ابتلا به آموزه‌هاي قرآني بوده و در بند دوم قانون اساسي جمهوري اسلامي عقلانيت داراي نقش بنياديني در قوانين است.  
 
رئيس قوه قضاييه افزود: در سوره رعد، آل عمران و سوره نمل بر عقلانيت تاكيد شده است بنابراين با توجه به آيات قرآن كريم به عنوان منبع معارف حقه براي مسلمانان و وحي مورد اشاره، در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با عقل و عقلانيت ترديدي نيست.  
 
آیت‌الله آملی لاريجاني تصريح كرد: عقل و عقلانيتي كه قرآن بر آن تاكيد مي‌كند عقل ابزاري مدرنيته نبوده بلكه عقلي با بنيان و متوجه عميق‌ترين لايه‌هاي وجودي عالم در بعد نظري و عملي است. 
 
وي بيان كرد: براساس آيات قرآن خردمندان و اولوالباب كساني هستند كه به عميق‌ترين لايه‌هاي هستي تاكيد دارند و در خلقت آسمان‌ها و زمين تفكر مي‌كنند و اين خلقت را داراي غايت و هدف مي‌دانند كه بطلاني در مسير آن وجود ندارد. 
 
آیت‌الله آملی لاريجاني ادامه داد: در سوره رعد در تبيين اولوالباب آمده؛ آن‌ها كساني هستند كه به عهد خداوند وفا كرده و ميثاق الهي را نقض نمي‌كنند. 
 
رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: خردمندي وعقلانيت موجود در نظام جمهوري اسلامي ايران با عقلانيتي كه در بسياري از نظام‌هاي سياسي دنيا كه در بستر مدرنيته متولد مي‌شوند متفاوت است. 
 
آیت‌الله آملی لاريجاني بيان كرد: عقلانيت مدرنيته و بسياري از ايدئولوژي‌هاي ليبرال دمكراسي عقلانيت ابزاري بوده يعني عقلانيتي كه حساب‌گر است و در بنيان‌هاي هستي شناسانه و ارزشي عالم تفكر نمي‌كند.  
 
رئيس قوه قضاييه در ارتباط با حقوق شهروندي و حقوق بشر تصريح كرد: در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اين امر نقش پررنگي داشته چراكه در اصول متعدد و همين طور فصل سوم اصل 19 تا 43 قانون اساسي به آن اشاره شده است.  
 
وي ادامه داد: اصول مذكور عمدتا در باب حقوق آحاد ملت است كه بنيان‌هاي اين حقوق در معارف اسلامي بوده همان طور كه امام علي(ع) در نامه‌اي به مالك اشتر براي انسان به ماهوي انسان حقوقي قائل است.  
 
آیت‌الله آملی لاريجاني اظهار داشت: ما مفتخريم كه به ديني منتسب هستيم كه اولياي آن غريب به 1400 سال پيش علاوه بر اينكه حقوق انساني را به رسميت شناخته‌اند به اين مهم عمل نيز كرده‌اند و اكنون قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ملهم از اين معارف حقه همان مسير را مي‌پيمايند.  
 
رئيس قوه قضاييه تصريح كرد: طبق اصل 19 قانون اساسي حقوق شهروندان از هر قوم و قبيله‌اي كه باشند به رسميت شناخته شده و رنگ و نژاد سبب امتياز نخواهد بود.  

آيت‌الله آملي لاريجاني اظهار داشت: ما در رعايت حقوق بشر به مدعيان حقوق بشر كه خود زندان ابوغريب و گوانتانمو را برپا كرده و هزاران انسان را در افغانستان، عراق، فلسطين و بحرين به خاك و خون مي‌كشند كاري نداشته بلكه به رسول خدا(ص) و امام علي(ع)، شهيد عدالت اقتدا مي‌كنيم چرا كه رفتار و گفتارشان ترجمان وحي بود.  
 
رئيس قوه قضاييه در ارتباط با امر اقتصاد و معيشت مردم تصريح كرد: اين امر از مهام امور مورد توجه قانون اساسي بوده و در فصل چهارم قانون اساسي در اصول 43 تا 56 به اقتصاد و امور مالي كه مستقيما به وضع معيشت مردم مربوط مي‌شود، پرداخته است.  
 
وي در ادامه افزود: امروز كشور شرايط ويژه‌اي دارد و تحريم‌هاي ظالمانه مشكلاتي براي خانواده‌ها ايجاد كرده است كه گرچه با صلابت مردم و تدبير مسئولان به حول و قوه الهي از اين عقبه‌ها هم عبور خواهيم كرد چنانچه در طول 30 سال گذشته انقلاب اينگونه عمل كرده‌ايم، بنابراين تهديدها را به فرصت تبديل خواهيم كرد.  
 
رئيس قوه قضاييه اظهار داشت: با توجه به مطالب مطرح شده از حجت‌الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحاني كه خود شخصيتي فهيم، متين، مدبر و برخواسته از حوزه و دانشگاه است مي‌خواهم كه در سوگند شرعي و قانوني كه به موجب اصل 121 قانون اساسي به عمل مي‌آورد ملتزم شود كه پاسدار قانون اساسي در كليت آن و مذهب رسمي كشور و نظام جمهوري اسلامي باشيد و خود را وقف خدمت به مردم و ترويج دين و اخلاق كنيد. 
 
آيت‌الله آملي لاريجاني تصريح كرد: از خداوند قادر و متعال توفيق جنابعالي را در انجام اين وظايف و التزامات خواستارم و اميدوارم با همكاري و تعامل سازنده ميان تمامي قوا فصل نويني در اعتلاي نظام جمهوري اسلامي و خدمت رساني بر ملت شريف و بصير ايران گشوده شود. 
 
رئيس قوه قضاييه در پايان خاطرنشان كرد: از خداوند متعال سعادت ملت عزيز و دوام عمر و سلامت و توفيقات الهي مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه‌اي مدظله العالي را مسالت مي‌نمايم. 


16:58- دکتر حسن روحانی سوگند ریاست جمهوری خود را ادا کرد.






در متن سوگندنامه رئيس جمهور آمده است:

بسم‏‌الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏

«من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسئولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»



17:01- سخنرانی رئیس جمهور ایران آغاز شد.


دكتر روحاني: ايران در پي صلح و اميد است/ مبارزه با فساد و تبعيض؛ اولويت اصلي دولت

حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهور در مراسم تحليف خود در صحن علني مجلس شوراي اسلامي گفت: ملت بزرگ و شريف ايران، مهمانان ارجمند، ملت ايران، روساي محترم جمهور، نخست وزيران، روساي مجلس، وزراي خارجه و نمايندگان ويژه كشورهاي همسايه و دوست، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و اعضاي شوراي نگهبان، روساي محترم قوه مقننه و قضاييه و اعضاي مجلس خبرگان، رئيس و اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، رئيس و اعضاي دفتر مقام معظم رهبري و اعضاي بيت امام راحل(ره)، اعضاي محترم دولت، همه مسئولان دولت، كشوري و لشكري، علما و روحانيون ارجمند، خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران، نخبگان، انديشمندان، فرهيختگان و خبرنگاران محترم، خانم‌ها و آقايان! با سوگندي كه در اين مجلس باشكوه ادا كردم، اكنون رسما مسئوليت خطير قوه مجريه، پاسداري از قانون اساسي و پاسخگويي به خواسته‌هاي به حق ملت شريف ايران را پذيرفته‌ام.  
 


وي افزود: باور دارم تشكيل دولت راستگويان، اخلاق‌مداران و مردم‌داران نزديك‌ترين مسير براي پيروي از پيامبر رحمت(ص) است.

 
حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني خاطر نشان كرد: اينكه مسئوليت دولت جديد در ماه مبارك رمضان آغاز مي‌شود و در عين حال شروع اين مسئوليت با 14  مرداد كه يادآور پيروزي مردم در نهضت مشروطه و سرآغاز قانونگرايي در تاريخ جنبش‌هاي آزادي خواه ملت ايران است نيز تقارن دارد را به فال نيك مي‌گيرم و از خداوند مسالت مي‌نمايم در اين مسير دشوار درهاي رحمت خويش را بر روي مردم بزرگوار ايران و اين خادم ملت بگشايد و تقديري نيكو و شايسته براي مردم و كشور رقم بزند.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 گفت: مردم ایران در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگي آفریدند.

وی افزود: ملت بزرگی که فراز و نشیب‌ها و سختی‌های زیادی را تحمل کردند و با رویی سرشار از نشاط و شادابی، تعهد به کشور و آینده آن و مردم‌سالاری نظام را بار دیگر به نمایش گذاشتند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: در این انتخابات مردم با لبخند به زندگی و مشارکتي کم‌نظیر خواسته خود را از طریق صندوق رأی به کرسی نشاندند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی ادامه داد: رهبر فقید و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام راحل(ره) میزان را رأی ملت و مردم اعلام نمودند و امروز به اعتبار رأی مردم و امضای آن از سوی رهبری، متعهد به انجام این مسئولین می‌شوم که فراتر از توان هر شخص حقیقی است.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته پیام این صندوق‌ها را بسیار تحمل کردم، تصریح کرد: مردم با رأی خود مشخص کردند بر کدام مشی و اندیشه پا فشردند و آن را ادامه راستین آرمان‌ها می‌دانند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی افزود: همه کسانی که به اینجانب رأی دادند و یا به دیگر افراد و کاندیداها رأی دادند و حتی پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند، همه شهروند ایران هستند و از همگی از حقوق شهروندی برخوردارند. دولت تدبیر و امید بر خود مکلف می‌داند خواسته‌های قانونی همه آنان را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: من نماینده همه مردم ایران هستم و سرمایه این دولت در مسیر اتکا به خداوند و اعتماد به مردم ایران و بهره‌گیری از همه سرمایه‌های انسانی، مادی این مرز و بوم است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مردم ایران به اعتدالگرایی رأی مثبت دادند و کانون فکری دولت در محور اعتدال برقرار خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر روحانی افزود: اعتدالگرایی به معنای توازن میان آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی به منافع حزبی و جناحی است.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید بر اجتماع ملی، بردباری، قانونگرایی در تعاملات سیاسی تأکید می‌کند، گفت: بنیان این دولت مقام فکری و عدم فاصله گرفتن از توهم و تمرکز بر تفکر برنامه شفافیت و استفاده از حقیقت‌ها است.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: دولت تدبیر و امید نهایت اهتمام خود را مورد استفاده قرار خواهد داد که مناسبات و اعتدالگرایی را شالوده مدیریت کشور قرار دهد و همچنین تهدید را کاهش و ثروت‌ها را افزایش دهد.

رئیس‌جمهور افزود: اعتدال گرایی بر اخلاق اصرار دارد و از طریق گفتگو و تلاش دارد با برنامه‌های میان مدت و بلند مدت شکاف‌های اجتماعی را به حداقل برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني اظهار داشت : دولت تدبير  واميد بر حاکميت قانون ، رعايت حقوق و آزادي‌هاي همه شهروندان ، پاسخگويي به جامعه وبه مديرت علمي تاکيد خواهد داشت.

وي درادامه افزود : مردم تغيير ، تحول و تعالي را مي خواهند، مردم مي خواهند از فقر و تبعيض به دور باشند، مردم مي خواهند حرمت و کرامت داشته باشند، مردم مي خواهند در فضايي آزاد معنوي ، و عقلاني زندگي کنند که در آن پدران و مادران جامعه ما در پي آينده اي مطمئن براي فرزندانشان هستند.  
 
رئيس‌جمهور منتخب اظهار داشت: جوانان ما مي‌خواهند فرصت شکوفايي و کار ابتکار داشته باشند، دريک کلام مردم مي خواهند بهتر زندگي کنند ، عزت داشته باشند و از زندگي با ثباتي برخوردار شوند وجايگاه شايسته خود را در ميان ملت ها بازيابند.  
 
حجت الاسلام والمسلمين روحاني در ادامه سخنان خود به نقش زنان اشاره کرد و گفت: از آغاز انقلاب اسلامي زنان فهيم اين سرزمين بر مبناي انديشه‌هاي والاي حضرت امام (ره) دوشا دوش مردان در جهت توسعه و اعتلاي  کشور حضوري همه جانبه داشتند. 

وي تصريح کرد: آنان همواره کوشيده اند، به عنوان نيمي از جامعه بزرگ ما در خلق حماسه هاي جاودان نقش آفرين باشند، انتخابات 24 خرداد ماه نيز جلوه گاه ديگري از اين شگفتي آفريني ها بود. 

رئيس جمهور منتخب  اظهار داشت: در پي گامهاي بلندي که نظام اسلامي براي تکريم منزلت زنان برداشته است، دولت تدبير و اميد استيفاي هر چه بيشتر زنان و ايجاد فرصت برابر در زمينه هاي اجتماعي را از اهم وظايف خود مي داند و فراهم آوردن زمينه هاي اجتماعي و حقوقي لازم براي نقش آفريني هر چه بيشتر آنان در عرصه هاي مختلف را در دستور کار خود قرار مي دهد .
 
وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت : يکي از اهداف کليدي دولت مبارزه با فساد و تبعيض خواهد بود، همه دستگاهها و نهادها و مسئولان بايد دست به دست هم دهند تا مبارزه اي جدي با نابرابري و فساد را آغاز کنند.
 
رئيس جمهور منتخب تصريح کرد: اگر با فساد مبارزه کنيم فعاليت و رقابت اقتصادي مردم معنا پيدا مي کند، از منابع ملي به صورت درست وبهينه استفاده مي شود، شايسته سالاري گسترش پيدا مي کند و از همه مهمتر مبارزه با فساد، عدالت و شکوفايي اقتصادي را بوجود مي آورد در چنين شرايطي فقر و تبعيض از جامعه رخت بر خواهد بست.

وی افزود: رویکرد اصلی دولت یازدهم زمینه‌سازی برای مشارکت گسترده مردم است که سرلوحه سیاست‌های تمامی بخش‌های دولت خواهد بود.


حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی تصریح کرد: در این رویکرد کارآمدی، شفافیت، فراهم آوردن فضای کسب و کار مناسب، ترویج فرهنگ کار‌آفرینی، ساماندهی سرمایه انسانی، تقویت سرمایه‌های اجتماعی، دستیابی فزاینده به علوم و فنون، و تأمین رفاه اساسی اساس سیاست‌گذاری‌ها و عملکرد‌ها خواهد بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت : دولت تدبیر و امید برای خود رسالتی جدی قائل است تا از درد‌ها و رنج‌های ملت ایران بکاهد و نشاط را به زندگی ایرانیان بازگرداند برای تحقق چنین هدفی قدرت و ثروت ملی را باید افزایش دهیم، خرد جمعی را مبنای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار دهیم.

وی افزود: باید به بخش‌های غیردولتی اعتماد کنیم و تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم، ما باید به مردم اعتماد کنیم و با آنها صادقانه سخن بگوییم و شرایطی را فراهم آوریم تا مردم مسئولیت‌پذیری در اداره کشور و تأمین معاش خود را بپذیرند و مداخله اقتصادی و فرهنگی دولت در زندگی آنها کاهش یابد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: چنین چارچوبی زمینه گسترش اخلاق اجتماعی، رشد فردی، دین‌مداری و آزادی‌های مدنی را تحقق خواهد بخشید.

وی اظهار داشت: دولت باید ساختارها را اصلاح کند تا مردم بتوانند با اتکا به فعل همت و سرمایه خود رشد کنند و توسعه ملی را فراهم آورند.

رئیس‌جمهور کشورمان تأکید کرد : اقلیم‌های متنوع فرهنگی و سرمایه‌ها و زیبایی‌های این کهن بوم و بر است ایرانیان در همه جای این سرزمین به خوبی آموخته‌اند که دوشادوش هم با احترام افتخار زندگی کنند.

وی تصریح کرد: اگر چه از اقدامات فراوانی در جهت توسعه منطقه‌ای و استیفای حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی برداشته شده است اما متأسفانه هنوز هم کاستی‌ها و نارسایی‌هایی وجود دارد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید برخود فرض می‌داند که زمینه استیفای این حقوق را به بهترین وجه فراهم نماید و ارتقای کرامت و خلاقیت فرهنگی و اجتماعی همه هموطنان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

وی اظهار داشت: امروز مردم ایران نسبت به مشکلات و نارسایی‌های موجود در کشور هم آگاهی و هم دغدغه دارند اما همین مردم با مشارکت فعال در انتخابات امید آفریدند تا با فکر و برنامه اعتدال و قانون‌گرایی شرایط کشور را به سوی بهبود و توسعه پایدار سوق دهند.


رئیس‌جمهور کشورمان تأکید کرد: در عرصه سیاست خارجی با قاطعیت تمام و بعنوان منتخب مردم شریف ایران اعلام می‌دارم که جمهوری اسلامی ایران در پی صلح و ثبات منطقه است.

وی افزود: ایران لنگرگاه ثبات در این منطقه پرآشوب است، ما در پی تغییر مرزها و دولت‌ها نیستیم نظام سیاسی هر کشور به خواست و اراده عمومی مردم آن کشور بستگی دارد.

رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: ما با هر گونه دگرگونی در نظام‌های سیاسی که از طریق مداخلات خارجی شکل می‌گیرد مخالفیم و به کار گیری زور را نقطه مقابل مردم‌سالاری و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها می‌دانیم، مخالفت و ستیز با هرگونه زورگویی، سلطه و تجاوز و مخصوصا تعارض نظامی جزوی از فرهنگ اسلامی انقلابی و ایرانی ماست.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر روحانی تصریح کرد: آرامش و ثبات در همه مناطق پیرامونی ما نه فقط یک آرزو و یک خواسته است بلکه نیاز و ضرورتی همه جانبه برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: تلاش همه جانبه برای پایان دادن به ناآرامی‌ها، برادرکشی‌ها، خشونت‌های فعلی و قبیله‌ای، و بی‌عدالتی‌ها در هر نقطه از جهان، خواست قطعی همه ملت‌ها در جامعه جهانی امروز است.

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: در جهان به هم پیوسته کنونی هیچ قدرتی نمی‌تواند امنیت خود را از طریق ایجاد وحشت و ناامن کردن دیگران بدست آورد.

وی تصریح کرد: رفاه، امنیت و توسعه کالاهای جهانی و غیرقابل انحصار هستند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر روحانی اظهار داشت: در تعاملات بین‌‌المللی دولت تلاش خواهد نمود تا با ایجاد اعتماد متقابل بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان امنیت ملی خود و پیرامونی خود را گسترش دهد.

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: شفافیت کلید گشودن باب اعتماد است.

وي ادامه داد: تنش زدايي ، ايجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسير حرکت ما را روشن خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمين روحاني تصريح کرد: با صراحت اعلام مي کنم که ايران هيچگاه سر جنگ با دنيا نداشته است و ما تمامي تلاش خود را معطوف به مخالفت با جنگ افروزان و جنگ طلبان خواهيم کرد.  
 
وي افزود: ايران بهاي سنگيني را براي آزادي خود پرداخت کرده و همچنان براي سربلندي خود ارزش فراواني قائل است و گرچه تحريم ها فشار بسياري بر مردم وارد کرده اما مشارکت مردم در انتخابات نشان داد که آنها در حفظ حقوق و منافع خود هوشيارند .  
 
رئيس جمهور تاکيد کرد :ملتي که برخوردار از انسجام ملي و مشارکت گسترده و در کمال آرامش در انتخابات شرکت مي کنند را نمي توان با تحريم به تسليم وا داشت و يا به جنگ تهديد کرد.  
 
حجت الاسلام والمسلمين روحاني تنها راه تعامل با ايران را گفتگو از جايگاه برابر ، اعتمادسازي متقابل و کاستن از خصومت‌ها دانست و گفت: تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک از موضع برابر مبناي روابط با کشورها را تشکيل خواهد داد.  
 
رئيس قوه مجريه اظهار داشت: متناسب با رفتار و برخورد طرفهاي مقابل در جهت بهبود اوضاع حرکت خواهيم کرد و به صراحت مي‌گويم اگر پاسخ مناسب مي‌خواهيد نه با زبان ترحيم بلکه با زبان تکريم با ايران سخن بگوييد.  
 
 
حجت الاسلام والمسلمين روحاني متذکر شد: دست همکاري به سوي همه  نهادها و دستگاههاي مسئول در کشور دراز مي‌کنم چراکه دولت تدبير و اميد براي تحقق اقدامات عالي کشور، افزايش شوکت ايرانيان و کرامت مردم ايران به همفکري و هم‌انديشي همه مسئولين نيازمند است.  
 
وي خاطر نشان کرد: اميد دارم که با همکاري و همدلي پاسخگوي مردم ايران بوده و بتوانيم آينده بهتري را رقم بزنيم.

حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر روحاني در ادامه سخنان خود گفت: اميدوارم كه همه قدر اين فرصتي را كه اكنون پيش آمده را بدانيم و نكند كه درگير حاشيه‌ها شويم.
 
وي افزود: از خداوند متعال مسالت دارم به اينجانب و اعضاي دولت جديد براي پيشبرد برنامه‌هاي اعضاي دولت و ارائه خدمات ارزنده ارزاني دهد.  
 
رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: از تمامي نمايندگان ملت مي‌خواهم با مشورت و توحيد به عدل مرا به اين امر بزرگ ياري دهند.  
 
رئيس دولت يازدهم خطاب به مهمانان خارجي و داخلي حاضر در اين مراسم گفت: از تمامي مهمانان خارجي كه براي شركت در اين مراسم مهم رنج سفر را به خود هموار نمودند و همچنين سفراي كشورهاي مقيم تهران و از تشريف فرمايي مقامات لشكري و كشوري تشكر مي‌كنم.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر روحاني در پايان  تصريح كرد: در اين جا به نمايندگان ملت ايران اعلام مي‌دارم كه بابررسي‌هاي لازم و با بحث‌هاي كارشناسي با تشكل‌هاي علمي و طبق اجراي اصل 133 قانون اساسي در همين جلسه فهرست اعضاي وزراي پيشنهادي دولت يازدهم را به همراه متن زندگي‌نامه و خط و مشي و اصول كلي دولت به رئيس‌مجلس به منظور اخذ راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي تقديم مي‌نمايم. 





17:33-  حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر روحاني در جلسه‌علني كه با دستور برگزاري مراسم تحليف برگزار شد، ليست اعضاي کابينه را به مجلس تقديم کرد تا نمايندگان صلاحيت آنان را بررسي کرده و به اين افراد راي اعتماد دهند.

علی لاریجانی در پایان سخنان رئیس جمهور در مراسم تحلیف، گفت: از سخنان جامع ایشان استفاده کردیم و از اینکه به موضوعات مهمی پرداختند تشکر می کنیم، ایشان به مدت 2 هفته فرصت داشتند که اسامی کابینه خود را اعلام کنند و ما زرنگی ایشان را که امروز و در این مراسم اسامی کابینه خود را اعلام کردند به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با همین سرعت انشاالله کارهای دیگر کشور را سامان دهد.

وي افزود: اجازه می‌خواهم نامه آقای رئیس جمهور برای معرفی اعضای هیات دولت به مجلس قرائت و اعلام وصول شود.

در ادامه این جلسه ضرغام صادقی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نامه دکتر روحانی به رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص اعلام اسامی کابینه دولت یازدهم را به شرح زیر قرائت کرد:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما در راستای اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی و همچنین ماده ۱۸۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست اسامی وزرای پیشنهادی را به همراه شرح حال آیین‌نامه‌ای آنان و همچنین خط و مشی و اصول کلی و برنامه دولت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌دارد.
حسن روحانی


وزارت امور اقتصادی و دارایی:  علی طیب‌نیا 

وزارت اطلاعات: سید محمود علوی 

وزارت امور خارجه: محمدجواد ظریف 

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمود واعظی 

وزارت آموزش و پرورش: محمدعلی نجفی 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:  علی ربیعی  

وزارت جهاد کشاورزی: محمود حجتی 

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: حسین دهقان 


وزارت راه و شهرسازی: عباس آخوندی 

وزارت صنعت، معدن و تجارت: محمدرضا نعمت‌زاده 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: جعفر میلی منفرد 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: علی جنتی 


وزارت نفت: بیژن زنگنه 

وزارت نیرو: حمید چیت‌چیان 

وزارت ورزش و جوانان: مسعود سلطانی‌فر 


17:37- جلسه علني مجلس پايان يافت.


انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار