افزایش سهامداران با تولد ETF ها

تشکیل ETF‌ ها در یک دوره زمانی کوتاه باعث افزایش تعداد سهامداران کشور امی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،علی اسلامی بیدگلی متولی نخستین صندوق قابل معامله در فرابورس  روز گذشته در نشست کاری بازار سرمایه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر حدود 10 درصد مردم بخشی از پس‌انداز خود را درگیر بازار سرمایه می‌کنند و در 6 سال گذشته 5/7 میلیون نفر سهامدار فعال یا غیر فعال داریم.

وی گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری موفق شدند حدود 70 هزار  نفر از سرمایه گذاران را جذب کنند. انتظار بازار سرمایه این بود که با تولد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یک نهاد واسط افراد  غیر حرفه‌ای بیشتری به بازار سرمایه روی بیاورند. سهام بازار سرمایه از پس‌اندازهای مردم در این بازارها افزایش پیدا کند. 

علی اسلامی بیدگلی افزود: امید است که با تولد ETF ها بتوانیم در یک کوتاه مدتی تعداد سهامداران در کشور افزایش یابد.

وی گفت: صندوق‌های قابل معامله به نوعی ایرانیزه شده به بازار خواهد آمد که در حال حاضر با توجه به این‌که تهاتر کردن سهام در خارج از شبکه سامانه معاملاتی مشکل است این رویه امکان‌پذیر نیست و شاید در آینده مشارکت‌کننده‌های اصلی بتوانند مبادلات تهاتری در صندوق انجام دهند.

مدیر پروژه شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی عظام ادامه داد: یکی از مشکلاتی که بازار سرمایه ما دارد تأثیرپذیری از دیدگاه سیستماتیک خیلی زیاد است و مردم به صورت هیجانی وارد عرضه و تقاضای سیستم می‌شوند که این امر باعث می‌شود قیمت سهم با نرخ بالاتر یا پائین‌تری با خالص ارزش دارایی معامله شود.

وی افزود: بازارگردان در این موارد اختیار دارد که درخواست صدور این واحدها به NAV و یا درخواست ابطال واحدها را بدهد در زمانیکه قیمت بی‌رویه از خالص ارزش دارایی‌ها افزایش پیدا کند، درخواست ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری را می‌دهد و همچنین در زمان برعکس  هم  که بازار تحت تأثیر هیجانات به شدت قیمت واحدها از  NAV ها پائین‌تر است درخواست صدور واحدهایی جدید می‌دهد.  
اسلامی بیدگلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجود را هم نوعی ETF دانست و گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای اینکه افزایش سرمایه بدهند مجبورند مقررات و رویه‌هایی را طی کنند در صورتی که حرکت صندوق ها با درخواست صدور و ابطال سقفی که بازار سرمایه به این صندوق‌ها اجازه داده مجاز باشد.

وی به دیگر تفاوت معنادار شرکت‌های سرمایه‌گذاری و  صندوق‌های قابل معامله اشاره کرد و گفت: ETF ها هزینه‌های عملیاتی بسیار پائین‌تری نسبت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارند، دارایی‌های غیر مولد بسیاری دارند، در صورتی که هزینه‌های ETF بسیار شفاف هستند و به طور دقیق می‌توان آن را تخمین زدو میزان هزینه تحمیل شده را برآورد کرد.

وی افزود: در کل هزینه های مدیریتی چیزی در حد یک درصد و سایر هزینه‌ها کمتر از یک درصد تأیر دارند و لذا این یک مزیت رقابتی باشد بر  صندوق‌های ETF در مقایسه با صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری .

اسلامی بیدگلی مزیت دیگر ETF ها را کاهش فاصله بین خالص ارزش دارایی‌ها و قیمت معاملاتی عنوان کرد و گفت: با این اوصاف ملاحظه می‌کنید که در بازار بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذاری هستند که هم نحوه محاسبه خالص ارزش دارایی هایشان قضاوتی است، در صورتی که در ETF ها این شفافیت در حد کافی وجود دارد. 
انتهاي پيام/

برچسب ها: سهام ، صندوق ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار