در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

عذرخواهي بازيگر "مادرانه" از مادرش/"اردلان تمجيد" خوش درخشيد

"شقايق فراهاني" گفت: بدليل گاه كم‌توجهي‌هايم به مادرم از او عذرخواهي مي‌كنم.

باشگاه خبرنگاران- "شقايق فراهاني" متولد 2 مرداد 1351 در تهران است. او فرزند "بهزاد فراهاني" و "فهيمه رحيم نيا" است.

وي از كودكي همراه پدر و مادرش به بازي در تئاتر پرداخت. با حضوري كوتاه در فيلم سينمايي "ليلا" به سينما آمد. اما تنها در فيلم‌سينمايي "چتري براي دو نفر" توانست توانايي‌هاي خود را به نمايش بگذارد. بازي او در اين فيلم كاملا بر بازي بازيگران مقابلش "رضا كيانيان" و "هديه تهراني" برتري دارد. با بازي خويش در فيلم "پروانه" در سطح بين‌المللي هم توانست موفق شود.

اين روزها سريال مناسبتي "مادرانه" از شبكه 3 سيما پخش مي‌شود كه "شقايق فراهاني" در نقش "مريم زمان" توانست خوش بدرخشد. به بهانه پخش اين سريال مناسبتي پاي گپ و گفتي با او نشستيم كه بخشي از آن را در مصاحبه زير مي‌خوانيد:

*خانم "فراهاني" شما بعد از حضور در مجموعه "خانه پدري" با وقفه‌اي طولاني به تلويزيون آمديد،‌ چگونه اين تصميم را گرفتيد؟ 

-"خانه پدري" تجربه خوبي بود و بعد به دليل دلتنگي‌هايي كه در كار پيش آمد ديگر تصميم گرفتم كمتر در يك اثر اجتماعي بازي كنم مگر اينكه كاري تاريخي يا مذهبي باشد.

*كه با "كلاه پهلوي" دوباره به تلويزيون برگشتيد؟ 

-بله. با كار تاريخي "كلاه پهلوي" ساخته "سيد ضياء‌الدين دري" كه با 5 سال وقفه همراه بود به تلويزيون آمدم. به دنبال اين بودم كه كاري باشد كه مرا جذب كند كه پيش نيامد تا "كلاه پهلوي" و البته حضور در "جراحت" به من پيشنهاد شد كه نتوانستم آن را قبول كنم.

*حضور در "مادرانه" را چطور پذيرفتيد؟

-پيش‌توليد "مادرانه" قبل از عيد شروع شد و زماني كه پيشنهاد حضور در اين كار به من شد ابتدا فيلمنامه را خواندم و داستان بسيار جذاب و گيرايي داشت و به قول يكي از همكارانم، اگر كاري مرا جذب نكند آن وقت است كه به جنبه اقتصادي آن فكر مي‌كنم.

در سريال "مادرانه" كل داستان و همه شخصيت‌ها بسيار جذاب بود و الان مي‌بينم كه "مادرانه" با عكس‌العمل خوب مردم مواجه شده و از اين بابت بسيار خوشحال هستم و جا دارد كه يك خسته نباشيد ديگر به "سعيد نعمت‌الله" نويسنده و "جواد افشار" كارگردان بگويم كه وي با زبان روزه در دو شيفت صبح و شب كار را هدايت مي‌كند.

*بازي متفاوت شما هم ما  را خوشحال كرده و هم اميدوار كه شما را در ديگر آثار تلويزيوني مثل سه كار قبلي متفاوت ببينيم، نظر خود شما چيست؟ 

-از اينكه مي‌شنوم كه متفاوت بازي كرده‌ام، خيلي خوشحال هستم و اميدوار مي‌شوم كه مردم از "شقايق فراهاني" در بازي‌هايش دور مي‌شوند.

*فيلمنامه "مادرانه" چقدر به بازي موفق شما كمك كرد؟

به عقيده من اگر "مادرانه" مورد توجه و درخشش مردم قرار گرفت نتيجه نگارش و قلم خوب "سعيد نعمت‌الله" بوده و همه بازي‌هاي ما هم در چهارچوب متن پيش رفته است كه سپاس ويژه از او دارم.

*"سلطاني سروستاني" خوش درخشيد

*از بازي در كنار "اردلان تمجيد" يا بهتر بگويم "مهدي سلطاني سروستاني" چگونه بهره‌مند شديد و در واقع چگونه پارتنري براي شما بود؟ 

-"مهدي سلطاني سروستاني" هنرمند توانمندي است كه به عنوان پارتنر بسيار عالي بود و خوش درخشيد.

هميشه معتقدم وقتي هم بازي يك هنرمند در هر اثر يا مجموعه‌اي توانمند باشد ذوق و درخشش همه ما صد چندان مي‌شود، من در تمامي كارهايي كه بازي كرده‌ام همبازي‌هاي خوبي داشته‌ام.

معتقدم اگر در "كلاه پهلوي"، "داريوش فرهنگ" نبود خوب "مه‌لقا" هم خلق نمي‌شد و در "خانه پدري"، اگر پدرم "بهزاد فراهاني" نبود، "سارا" شكل نمي‌گرفت و در "مادرانه" هم مادرم "فهيمه رحيم نيا" و "مهدي سلطاني سروستاني" مؤثر بودن كه نهايت تشكر را از همه آنها دارم.

*مادرام مرا ببخشد

-به مادر خود اشاره كرديد، "استاد رحيم نيا"، چقدر وي شما را در ايفاي نقش هر چه بهتر "مريم زمان" همراهي كرد؟

-مادر من از ساليان دور در تئاتر بازي مي‌كرد و در طي اين سالها جسته و گريخته با وي و پدرم بازي مي‌كردم و فكر مي‌كنم سال 75 بود كه در كار "مهره" به كارگرداني "سجادي" با مادرم به ايفاي نقش پرداختم. لطف آقاي "افشار" كارگردان كار بود كه به من گفتند اين نقش را مادر شما بازي مي‌كند؟ و من گفتم نمي‌دانم، وي بايد فيلمنامه را بخواند و مادر هم خواند و پسنديد.

من و مادرم مثل دو دوست هستيم و او هميشه مرا راهنمايي مي‌كند و گاهي من به وي كم‌لطف هستم كه از او در همين مصاحبه عذرخواهي مي‌كنم.

*سخت نبود كه با مادر خود در يك اثر بدون در نظر گرفتن اينكه او مادر واقعي شما است، بازي كنيد؟

-نه، بيشتر با پدر برايم سخت بوده است. چون زماني بوده كه با پدرم بازي كردم ولي بايد مقابل او مي‌بودم و فكر مي‌كردم كه او پدر من نيست ولي در "مادرانه" مادرم در كنارم بود.

*"مادرانه" با مميزي مواجه شد

*شما به عنوان مخاطب، "مادرانه" را چگونه ديديد؟ 

-خب،"مادرانه" به شعور مخاطب احترام گذاشت ولي متأسفانه مميزي‌ها و قوانين خاص گاهي باعث لطمه به كار شد ولي نشان داد كه مي‌تواند مردم را از ماهواره‌ها دور كند تا بعضي از مردم سريال‌هاي بي‌محتوايي "تركيه" را نبينند. 

پس "مادرانه" نشان داد كه هنرمندان ما مي‌توانند مثل گذشته بدرخشند و آثار سينمايي و تلويزيوني ما دوباره در جهان اول شود ولي خواهش مي‌كنم كه دست‌اندركاران مجموعه‌هاي تلويزيوني كمتر سخت‌گيري داشته باشند. فكر مي‌كنم در جايي سانسورها به كار لطمه مي‌زند، چون هنروران ما سعي مي‌كنند كه كاري در شأن مردم و ايران بسازند و نشان دادند كه مي‌توانند و موفق هم مي‌شوند. من از بابت موفقيت "مادرانه" خيلي خوشحال هستم و از طرفي ناراحت، به اين دليل كه چرا كارهاي ما بايد با سريال‌هاي بي‌محتواي تركي مقايسه شود و از سوي ديگر هنوز شبكه به ما پول نداده است. ما به عشق مردم كار مي‌كنيم ولي خب از اين كار هم زندگي ما مي‌گذرد، به هر حال اميدوارم در سياست‌ها تغييري داده شود تا آثار كمتر با مميزي روبرو شوند.

*اكنون روند فيلمبرداري به چه صورت ادامه دارد؟

-مشغول ضبط قمست‌هاي آخر "مادرانه" در يك درمانگاه در "ازگل" هستيم و فكر مي‌كنم فيلمبرداري قسمت‌هاي 26 و 27 در حال ضبط است و كار در دو گروه يا بهتر بگويم در دو شيفت فيلمبرداري مي‌شود تا زودتر به پخش برسد و "جواد افشار" با زبان روزه همچنان در حال تلاش و دوندگي است و جا دارد كه از همه تيم تشكر كنم./ي2

گفتگو از الهه عليزاده.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار