قاچاق کودکان یمنی به عربستان

استان حجه در شمال یمن شاهد پدیده قاچاق کودکان از سال 90 قرن گذشته میلادی است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم ؛ این پدیده درپی اقدام عربستان سعودی در اخراج بیش از یک میلیون نفر از اتباع یمنی مقیم این کشور آغاز شد. اخراج این اتباع یمنی مقیم عربستان در آن زمان باعث افزایش فقر در بین یمنی ها شد و بستر ظهور پدیده غیرقانونی قاچاق کودکان یمنی توسط باندهای سازمان یافته را هموار کرد.

در شمالی ترین منطقه شمال غربی استان حجه در مرز با عربستان پدیده موسوم به قاچاق کودکان گسترش یافته و این امر با نقل و انتقال ساکنان منطقه مرزی و کودکان آنها که با خانواده های خود در بخش سعودی مرز روابط اجتماعی دارند یا فروش تولیدات زراعی خانواده هایشان ادامه یافته است.

بعد از گذشت مدتی، نقل و انتقال این کودکان درپی اقدام نظام عربستان در ایجاد دیوار مرزی حائل و تیراندازی و کشته شدن آنها از سوی مرزبانان سعودی، دشوار تر و با خطر همراه شد.پدیده قاچاق کودکان از استانهای مختلف یمن گسترش یافته به صورتیکه کودکانی از خارج از یمن حتی از نیجریه مورد استفاده قرار می گیرد؛ و تعدادی از باندهای سازمان یافته متشکل از اتباع یمنی و سعودی و آفریقایی با فعالیت در زمینه قاچاق کودکان از آنها در اقدامات بیشماری از قاچاق گرفته تا گدایی و سوء استفاده اخلاقی بهره کشی می کنند.

مدیرکل امور اجتماعی استان حجه یمن به خبرنگار العالم گفت: در آغاز موارد ساده ای از انتقال کودکان با خانواده ها وجود داشت که بعدا به مشکل قاچاق کودکان از طریق گروههای سود جود تبدیل شد تا اینکه الان با وجود بیش از 2 هزار مورد (قاچاق کودکان) به عربستان در طول یکسال مواجه شده ایم.

نبیل شارف مدیر مرکز حمایت از کودکان منطقه "حرض" در مصاحبه با خبرنگار العالم تأکید کرد: کودکان خواه یمنی یا غیر یمنی، دختر یا پسر از مرز عبور می کنند و با انواع خشونت های جسمی، کلامی یا جنسی و موارد اهمال و اهانت و سوء استفاده و هر مسأله ای که به ذهن انسان خطور کند، روبرو می شوند.

برپایه این گزارش، مرکزی در یمن برای پذیرش کودکانی که قبل از قاچاق یا هنگام بازگشت به کشور بعد از قاچاق شدن بازداشت می شوند، ایجاد شده است اما فعالیت این مرکز درحال حاضر تقریبا به خاطر توقف کمک های برخی سازمانهای مدافع حقوق کودکان متوقف شده است.
برچسب ها: قاچاق ، عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار