حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني در صحن علني مجلس مطرح کرد

مجلس فرزند خود را تنها نخواهد گذاشت/ گفتمان اعتدال حركت هوشمندانه براي توسعه كشور است

رييس دولت يازدهم صبح امروز با حضور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به تشريح برنامه‌هاي خود و نيز دفاع از وزراي پيشنهادي پرداخت.

 
به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني" در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي كه به بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت يازدهم ميپردازد، با آرزوي قبولي عبادات نمايندگان مجلس گفت: در اين ماه عزيز خواستارم كه عبادات همه ما در ماه صيام و قيام مورد قبول درگاه خداوند قرار گرفته و در ماه شوال مقدرات پربركت براي ما محقق شود.  
 
وي افزود: قبل از هر چيز بايد از يك هفته تلاش نمايندگان عزيز براي بررسي برنامه‌هاي وزرا و ويژگي‌هاي آن‌ها از شما كمال تشكر را دارم. هم چنين اميدوارم در ساعات امروز و فردا و شايد پس فردا كه پيش رو داريم تا سرنوشت كابينه دولت يازدهم مشخص گردد با عنايت خداوند متعال از پشتوانه اخلاص، تقوا، تفكر دقيق، دلسوزي براي منافع و تعهد به مطالبات مردم و هم چنين پاسخ‌گويي وزيران محترم پيشنهادي به سوالات و دغدغه‌هاي نمايندگان بهره ببريم. در همه مراحلي كه در اين دو سه روز پيش رو داريم مطمئنم كه اخلاق متعالي ديني و انصاف سرلوحه همه گفتارها و كردارها خواهد بود.  
 
رييس جمهور اضافه کرد: بارها اين بنده به عنوان نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي شاهد تقاضاهاي روساي جمهور گذشته در مورد كسب اعتماد براي وزراي پيشنهادي بوده‌ام و اكنون مفتخرم كه خود در پيشگاه نمايندگان ملت ايران ايستاده‌ام تا چهره‌هاي آشنا، كارآزموده و دورانديش را در معرض قضاوت شما قرار دهم.

دکتر روحاني اظهار داشت: در همين آغاز كار ديديم كه تجربه حضور وزراي پيشنهادي در كميسيون‌ها و فراكسيون‌هاي مختلف مجلس نشان داد که گفتگو، همدلي و تفاهم را به دنبال دارد و بسياري از سوالات با صراحت پرسيده شد اطلاعات بسياري مبادله گرديد و بسياري از سوء تفاهم‌ها برطرف شد.

*تعامل دولت و مجلس بسیار کارگشا است

وي با اشاره به اينکه تعامل دولت و مجلس بسیار کارگشا است، تصريح کرد: مجلس آگاه، پویا و پیگیر می‌تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین کند.

رييس جمهور با بيان اين مطلب که وزرای پیشنهادی در گزارش خود درباره تعامل با مجلس از نمایندگان آزاده‌ای یاد کرده‌اند که از سر خیرخواهی و دقت نظر صلاحیت توانایی و برنامه‌های وزرای پیشنهادی را مورد کنکاش قرار دادند، ادامه داد: ما به سهم خود این دقت نظرها را ارج می‌نهیم و امیدواریم پس از دولت نیز همینگونه تعامل‌ها پابرجا بماند.

دکتر روحاني خاطر نشان کرد: این جانب با شناخت از شرایط خطیر کشور و پس از انجام مشورت‌ها و بررسی‌های فراوان تصمیم به ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گرفتم و از همان ابتدا تلاش کردم تا تحلیل خود را از این شرایط خطیر و رویکرد‌هایی را که در جهت بهبود امور در نظر داشتم به صورت صریح و شفاف با مردم در میان بگذارم.

*راي مردم را يک الزام قطعي به عنوان ميثاق بين خود و آنان تلقي کردم

رييس جمهور يادآور شد: مردم نیز با رأی خود نشان دادند که با این تحلیل و رویکرد موافقند و بنده نیز از همان لحظه اعلام نتایج انتخابات همواره بر خود فرض می‌دانستم که بعنوان یک الزام قطعی رأی مردم را بعنوان میثاق بین خود و آنان تلقی کرده و لوازم اجرای آن را فراهم آورم.

وي اظهار داشت: سوگندی که در همین جا در خانه ملت ادا کردم نیز در همین چارچوب تأکیدی الهی بر این عهد اجتماعی بود، بدیهی است رأی به رئیس جمهور تنها رأی به یک شخص نبوده و انتظار به حق آن است که میثاقی میان فرد منتخب و مردم از طریق تشکیل دولت شکل نهادینه به خود بگیرد تا بتواند خواسته‌های عمومی را محقق سازد.

دکتر روحاني افزود: اینک پس از طی مراحل رسمی قانونی استقرار در موضع یازدهمین رئیس‌جمهور ایران در یکی از حساس ترین مرحله جهت فراهم آوردن مقدمات برنامه‌های اعلام شده قرار داریم و آن رأی شما نمایندگان محترم به وزرای پیشنهادی است. شما که منتخبان مردم هستید و خواسته‌ها و رجحان‌های آنان را نمایندگی می‌کنید، انتظار آن است که این فرآیند مهم نیز با همدلی و تفاهم به صورت موفقیت آمیز طی شود.

*راي به وزراي پيشنهادي راي به افراد نيست، بلكه به مجموعه دولت و برنامه آن است

دکتر روحاني ادامه داد: با توجه به اين كه راي شما به وزراي پيشنهادي صرفا راي به افراد نيست بلكه به مجموعه دولت و برنامه آن نيز است، آيين نامه داخلي مجلس به درستي زماني را براي تبيين برنامه دولت و بحث در مورد آن پيش بيني كرده است.  
 
وي با بيان اين مطلب که بنابراين تلاش خواهم كرد تا به صورت اختصار تحليل خود را از شرايط موجود بيان كرده و برنامه دولت را براي بهبود اوضاع تشريح نمايم، ادامه داد: همه مي‌دانيم كه كشور ما در شرايط دشوار اقتصادي اجتماعي قرار دارد و فشارهاي بين المللي نيز بر مشكلات افزوده است. اين فشارها نيز نقطه اصلي تمركز خود را بر اقتصاد قرار داده و تلاش كرده است تا مسيرهاي ارتباطي كشور با جهان خارج را محدود و يا احيانا مسدود کند.

رييس جمهور خاطر نشان کرد: صحبت بر سر اين نيست كه تحريم‌ها اثرگذار بوده يا نه بلكه سخن بر سرآن است كه آيا شيوه انتخاب شده از سوي كشورهاي غربي شيوه‌هاي درست و يا مناسب براي حل يك مشكل بين‌المللي است. آيا به گروگان گرفتن نيازهاي اوليه يك جامعه براي حل مسئله‌اي كه بي‌ترديد مي‌تواند راه حل‌هايي بسيار كم هزينه‌تري داشته باشد شيوه منطقي عقلاني و قابل قبول و مورد پذيرش بشريت در عصر حاضر و آينده خواهد بود.  
 
وي يادآور شد: در بعد اقتصاد داخلي برخورداري از درآمدهاي نفتي فراوان طي سال‌هاي گذشته مي‌توانست فرصتي استثنايي براي ظرفيت‌هاي جديدي به وجود آورد تا از طريق ايجاد اشتغال درآمدزا كشور را در مهمترين گردنه هرم سني جمعيت عبور دهد. طي سال‌هاي ذكر شده بودجه دولت با هدف تامين نيازهاي اجتماعي رشدي جهشي پيدا كرد و از اين طريق تعهدات دولت با افزايش شديد مواجه شد واردات از محل درآمدهاي مستقيم و غيرمستقيم نفتي و علي رغم روند فزاينده تهديدات خارجي با رشد فراوان مواجه شد كه اتكاي آن نياز به تنوع برخورداري از درآمدهاي سرشار نفتي داشت.

*ضرورت مشخص کردن رويکرد دولت يازدهم در مورد مجموعه اصلاحات اقتصادی

دکتر روحاني با اشاره به اينکه مصارف سیستم بانکی بر منابع پیشی گرفت، ادامه داد: فاصله به وجود آمده با منابع بانک مرکزی پر شده و در مجموع امروز با سه عدم تعادل مهم در تراز پرداخت‌ها بودجه دولت و نظام بانکی مواجهیم که باید برای رفع آنها بکوشیم. از طرف دیگر دو حرکت اصلاحی اساسی از مجموعه اصلاحات اقتصادی مورد نیاز کشور در عرصه واگذاری تصدی‌های دولت پس از ابلاغ اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری و اصلاح قیمت انرژی پس از تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها طی سالهای اخیر صورت گرفته است که دولت یازدهم باید رویکرد خود را در مورد چگونگی تداوم آنها در مراحل بعدی مشخص نماید.

رييس جمهور با اشاره به اينکه آنچه که در این مرحله روشن است ضرورت آسیب‌شناسی جدی اقدامات انجام شده است، ادامه داد: دولت یازدهم در سطح اقتصاد کلان با 5 سرفصل اقتصادی و یک سرفصل سیاست خارجی و البته سرفصلی در زمینه سیاست داخلی امنیت و دفاع و در نهایت سرفصلی در زمینه سیاست فرهنگی و اجتماعی مواجه است که برای برخورد صحیح با آنها نیازمند برخورداری از قابلیت و کارآمدی اعضای کابینه است. 

حجت‌الاسلام والمسلمين اظهار داشت: كسري بودجه، كسري پرداخت‌ها و نظام چند نرخي ارز، عدم تعادل در سيستم بانكي، ‌راه ناتمام هدفمندسازي يارانه‌ها و بالاخره روش اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي به عنوان 5 سرفصل اقتصادي در كنار مسئله تحريم‌هاي بين‌المللي سرفصل‌هاي اصلي مواردي را تشكيل مي‌دهد كه دولت در برنامه اقتصادي خود به آن‌ها اهتمام ويژه خواهد داشت.  
 
رييس جمهور يادآور شد: برنامه دولت براي مواجه با شرايط دشوار موجود شامل دو مرحله مشخص است، اول رسيدگي به برخي موارد ضروري و فوري و دوم پرداختن به مشكلات اساسي و راه حل هاي آن تامين منابع مالي برنامه هدفمندسازي يارانه‌ها و ممانعت از بروز هرگونه وقفه در پرداخت‌هاي آن، حصول اطمينان از تامين كالاهاي اساسي مورد نياز مردم، تنظيم رابطه بين واحدهاي توليدي بانك‌ها، گمرك و ساير دستگاه‌هاي ذيربط  به منظور روانسازي و تسهيل فعاليت‌ها در حوزه بانكي و تجاري وتلاش براي اجراي واقع بينانه بودجه سال 92 با توجه به عدم تحقق قابل توجه درآمدها از جمله مواردي را تشكيل مي‌دهند كه لازم است مجموعه وزرا و معاونين رئيس‌جمهور به سرعت در اجراي آن‌ها بكوشند. 

*اقدامات ضروري دولت در 6 ماهه اول با هدف برقراري ثبات و آرامش در اقتصاد كشور
 
وي افزود: در واقع اقدام اينجانب در معرفي زودهنگام كابينه به مجلس با توجه به همين ضرورت‌ها صورت گرفت، اقدامات ضروري شش ماهه اول شروع كار دولت با اين هدف انجام خواهد شد تا به برقراري ثبات و آرامش در اقتصاد كشور كمك كند. 

حجت‌الاسلام والمسلمين با تاکيد بر اين مهم که در رویکرد بنیادی به مسائل و مشکلات اصلی کشور دولت دو مسیر را به موازات یکدیگر دنبال خواهد کرد، اظهار داشت: از یک طرف در عرصه دیپلماسی تلاش خواهیم کرد تا در چارچوب خاص استقلال‌طلبانه مردم عزیزمان بر چالش موجود بین‌المللی فائق آییم و بتوانیم تداوم روند نامطلوب موجود را متوقف کنیم اما از طرف دیگر محدودیت‌های موجود منابع را به منزله فرصتی تلقی خواهیم کرد تا با بهره‌وری فعالیت‌ها بیافزایم ما باید تلاش کنیم تا اولا منابع اقتصادی را افزایش داده و ثانیا تخصیص بهینه موجود را بهبود بخشیم.

*تلاش دولت در جهت ايجاد تغييرات لازم در رابطه میان بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی

دکتر روحاني اضافه کرد: دولت در گام نخست تلاش خواهد کرد در رابطه میان بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تغییرات لازم را بوجود آورد به این معنا که نظام بانکی بتواند محور اصلی جذب پس‌اندازهای کوچک و متوسط باشد از طرف دیگر بازار سرمایه نیز محل دیگری برای جذب پس‌انداز‌ها شود که اگر بعنوان مرکزی برای تأمین مالی بنگاه‌ها در آید تسهیل مناسبی برای فعالیت‌های تولیدی صورت خواهد گرفت.

رييس جمهور تاکيد کرد: در سمت بنگاه‌ها به طور جدی به بهبود فضای کسب و کار خواهیم پرداخت تا از این طریق فعالیت‌های تولید جذابیت پیدا کند و با بدست آوردن بازدهی مناسب به جذب بیشتر کمک نمایند، بازنگری شیوه‌های اجرایی سیاست‌های کلی اصل 44 در همین راستا معنا پیدا خواهد کرد.

*نظام ارزي كشور را به تدريج به سمت يكسان سازي نرخ ارز سوق خواهيم داد

وي اولویت دیگر دولت را کاهش رشد نقدیندگی دانست و تصريح کرد: از این طریق شتاب تورم کنترل شده و کاهش تورم به رشد سرمایه‌گذاری و ثبات اقتصاد کلان کمک خواهد کرد كه نتايج مثبت آن قابل توجه خواهد بود در همين سال مطالعات مورد نياز براي ارزيابي چگونگي اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها و مسائل مالي آن شيوه پرداخت به خانوارها و اثرات آن بر فعاليت‌هاي توليدي و پيامدهاي اين تغيير بر مدل كسب و كار و بخش انرژي آغاز خواهيم كرد و همراه با آن نظام ارزي كشور را به تدريج به سمت يكسان سازي نرخ ارز سوق خواهيم داد. 

*اولين آزمون سخت دولت تدبير و اميد در بودجه سال 1393 خواهد بود
 
رييس دولت يازدهم ادامه داد: ما فكر مي‌كنيم فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها بايد بسيار كاراتر و با تاكيد بر رفع عدم تعادل‌هاي اقتصاد كلان به اجرا درآيد، اولين آزمون سخت دولت تدبير و اميد در بودجه سال 1393 خواهد بود كه مطمئنا برمبناي معيارهاي انضباط مالي، انضباط پولي، شفافيت، حداكثرسازي منابع و افزايش كارايي مصارف تنظيم خواهد شد در اين چارچوب نقش وزراي بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، علوم تحقيقات و فناروي، كشور و دفاع در مديريت هزينه‌ها و نوآوري در سازو كارهاي مالي حوزه‌هاي تحت مديريت خود بسيار تعيين كننده خواهند بود.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمين اضافه کرد: از طرف ديگر دولت در حوزه‌هايي با بنگاه‌هاي بزرگي سركار دارد كه نقش بسيار مهم در ايجاد منابع براي اقتصاد و بودجه عمومي دارند، وزارت نفت، وزارت فناوري ارتباطات و اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نيرو در زمره اين حوزه‌ها قرار دارند. يكي از معيارهاي مهمي كه اينجانب در انتخاب وزراي اين حوزه در نظر داشته‌ام قدرت مديريت و برقراري ارتباط با اين بنگاه‌هاي بزرگ بوده است. 

*باور دولت در زمينه سياست خارجي جهت تحقق اهداف ارزشمند و بهره‌گيري از مشي اعتدال
 
وي يادآور شد: در زمينه سياست خارجي باور اين دولت براي تحقق اهداف ارزشمند اما دشوار اتخاذ و بهره گيري از مشي و سياست مبتني بر اعتدال است. اعتدال به معناي ايجاد توازن ميان آرمان و واقعيت در مسير جهت دادن واقعيات به سمت آرمان‌هاست.  
 
دکتر روحاني افزود: گفتنمان اعتدال در سياست خارجي دولت تدبير و اميد حركت واقع بينانه، خود باورانه، متوازن، هوشمندانه و تعامل سازنده و تفاهم به منظور ارتقاي جايگاه منزلت، امنيت و توسعه كشور است. 

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني با اشاره به اينکه در گفتمان اعتدال افراط و تفریط جایی نخواهند داشت، افزود: سیاست خارجی دولت مبتنی بر حراست از امنیت ملی است، تأمین منافع ملی و در خدمات توسعه همه جانبه و هدفمند کشور خواهد بود. فرصت‌سازی، تهدید‌زدایی و جلوگیری از افزایش تنش، تعامل موثر و سازنده برپایه احترام متقابل و توجه به تمامی حوزه‌های دیپلماسی بویژه دیپلماسی عمومی و بهره‌گیری از توانمندی‌های مادی و مالی کشور محور اصلی برنامه‌ریزی کلان دولت در حوزه منافع حیاتی، ایجاد اعتماد متقابل، تعامل سازنده با دیگران کلان دولت حوزه سیاست خارجی است. 

*تعامل همواره برپایه احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر صورت مي‌گيرد

رييس جمهور کشورمان تعامل را همواره برپایه احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر دانست و ادامه داد: توجه به تمامی حوزه‌های دیپلماسی بویژه کلیه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مادی کشور برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی رویکرد دولت در اجرای سیاست خارجی خواهد بود.

دکتر روحاني ادامه داد: برای حصول به این مهم احیا و ارائه چهره مطلوب نظام اسلامی ایران در سطح بین‌المللی ضرورت دارد. دستگاه سیاست خارجی کشور باید چنان توانا، مدبر، هوشیار و سریع‌العمل باشد تا بتواند در قبال تحولات تأثیرگذار داخلی و خارجی لحظه‌ای از حراست امنیت ملی غفلت نکند.

وي تاکيد کرد: تلاش من این است که با بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و توانمند دستگاه سیاست خارجی را تقویت و  کارآمد نمایم این تلاش همان رویکرد شایسته‌سالاری است که همواره برآن پای فشرده‌ام.

*سیاست خارجی عرصه جار و جنجال‌های سیاسی و جناحی و حزبی نیست

رييس جمهور کشورمان تصريح کرد: سیاست خارجی عرصه جار و جنجال‌های سیاسی و جناحی و حزبی نیست، چنین عرصه خطیری انضباط در کلام و گفتار و طراحی و ارائه مواضع منسجم متعادل سنجیده و همه جانبه و اجرای دقیق و حرفه‌ای را می‌طلبد زیرا سیاست خارجی عرصه تصمیم‌گیری است و تصمیم‌گیری در گرو دقت در فکر و عمل است و کوچکترین بی‌دقتی در سیاست‌خارجی مخل امنیت ملی بود و در مواردی موجب آسیب‌هایی غیر قابل جبران مي‌شود.

رئيس‌جمهور كشورمان با بيان اين كه در برخي از اصول كليه قانون اساسي به ويژه اصل سوم با برخي از كاستي‌ها روبه رو هستيم، گفت: ناكافي بودن سطح آگاهي عمومي، كوتاهي عمر، ائتلاف ميان احزاب، فقدان منشور جامع حقوق شهروندي و عدم شفافيت ضمانت‌هاي اجرايي آن، ناكافي بودن سطح آگاهي‌هاي عمومي از حقوق و آزادي‌ و شرايط تامين آن، نبود برنامه براي عرصه‌هاي مختلف جامع از سوي احزاب و آموزش ناكافي مناسب در حوزه‌هاي آن‌ها و تا عواملي كه اينجا به طور مفصل شمرده شده است.

رييس جمهور ادامه داد: در نهايت راه حل را چنين ديده است كه براي حل اين معضلات توسعه وفاق ملي و تقويت انسجام و همدلي، همبستگي اجتماعي، اهتمام اساسي به امر بازتوليد اميد و سرمايه اجتماعي در جامعه، ارتقاي سطح نشاط و ثبات سياسي، ايجاد و توسعه همه جانبه موزون و متناسب در بخش‌هاي مختلف ضرورت دارد.
 
وي افزود: هم چنين تقويت مناسبات حاكميت و ملت، تبديل قانون گرايي به ارزش اجتماعي و منش عمومي، ايجاد آرامش سياسي براي فعالان عرصه سياسي، اجتماعي و اقتصادي، همزيستي مسالمت آميز ميان همه اديان و مذاهب و گستره سرزميني ايران اسلامي و افزايش مشاركت مردم و تضمين وجه مردم سالارانه نظام جمهوري اسلامي ايران، اهتمام به همگرايي نخبگان و جريانات سياسي و نهادينه كردن قانونگرايي به اخلاق در فرهنگ عمومي و جامعه از ديگر موضوعات مهمي است كه بايد بدان توجه شود. 

*سياست‌ها و اهداف دولت يازدهم در بخش فرهنگ و هنر
 
رئيس‌جمهور با بيان اين كه به علت كمبود وقت از بخش امنيت ملي، دفاع، علمي و فناوري هم مي‌گذرم، اظهار داشت: در بخش فرهنگ و هنر اهدافي با سياست‌هايي كه تفصيل آن در اختيار نمايندگان قرار گرفته است در دولت يازدهم دنبال خواهد شد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر روحاني خاطر نشان كرد: صيانت از فرهنگ و هويت ديني و ملي، تقويت زبان و اقتدار فرهنگي، كمك به ارتقاي سطح فرهنگ عمومي، تقويت نهادهاي صنفي و تشكل‌هاي مدني فرهنگ و هنر، تضمين آزادي‌هاي قانوني و ارتقاي منزلت اجتماعي نيروهاي فرهنگي و هنري، صيانت از تنوع و تكثر فرهنگي و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر، گسترش ارتباطات و مبادلات فرهنگ و هنر و بالاخره بهره گيري از ظرفيت‌ها و فناوري‌هاي ارتباطي در جهت فناوري‌هاي فرهنگي از موضوعات مهمي است كه در دولت يازدهم در مقوله فرهنگ بدان توجه خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: در اینجا مایلم نکاتی را درباره آنچه که گذشته تا به این نقطه رسیده ایم در زمینه انتخاب کابینه خدمت نمایندگان و ملت شریف ایران عرض کنم.

وی اظهار داشت: در سالیان گذشته به طرق مختلف از تفريط‌هايي که جامعه تحمل می‌کرد و انتظارات و توقعاتی که مردم داشتند آگاه می‌شدند و از سوی دیگر از صمیم قلب و با اعتقاد راسخ باور داشته‌ام که ایرانیان باید بهتر زندگی کنند.

* با عزمی جزم وارد میدان شدم / باور داشتم که ورودم ادای تکلیف در مقابل ملت شریف ایران است

 حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: برهمین اساس احساس کردم وظیفه دارم آبروی خویش را که از سر همراهی با نظام و خدمت به مردم در سه دهه گذشته کسب کرده ام بدون هیچ محافظه کاری در میان بگذارم لذا استوار و با عزمی جزم وارد میدان شدم و باور داشتم که ورودم ادای تکلیف در مقابل ملت شریف ایران است.

وی اظهار داشت: احساس می‌کردم جامعه از افراط و تفریط به تنگ آمده و اعتدال راهی است که ملت بصورت گسترده از آن اقبال خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: مجموع شرایط سیاسی، همراهی‌ها و  تأکید بر اصول از سوی همه ارکان نظام سیاسی منجر به پیروزی در انتخابات شد و اکنون نیز معتقدم می‌توان مجموعه مطالبات مردم در چارچوب زمان گیری مربوط و با همکاری و همدلی همه نیروهای دلسوز کشور پاسخ مناسب داشت.

رئیس جمهور افزود: حال با تدوین رئوس برنامه‌های دولت تدبیر و امید و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی و انتخاب کابینه  آمده‌ام تا به مطالبات مردم پاسخ دهم.

وی ادامه داد: خداوند را شاهد می گیرم کوشیدم در این شرایط حساس از همه دقایق و زمانی که در اختیار دارم نهایت بهره را ببرم تا در کوتاه ترین زمان ممکن مدون ترین برنامه و شایسته ترین افراد را برگزینم و لحظه ای امور اجرایی کشور را بدون سکاندار باقی نگذارم.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی اظهار داشت: از همان روز اول و با پایبندی به قولی که به مردم داده بودم تا مشورت پذیر باشم و از توان نخبگی کشور برای انتخابات و تصمیمات بهره گیرم کارگروه‌هایی را برای بررسی وضعیت موجود، انتخاب وزرا و تدوین برنامه‌ها تشکیل دادم.

*تشکيل چهارکارگروه اصلی در عرصه‌های اقتصادی، سیاست خارجی، اجتماعی و فرهنگی

وی ادامه داد: چهار کارگروه اصلی در عرصه های اقتصادی، سیاست خارجی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل شد که در زیر آنها 20 کارگروه فرعی با بیش از 500 نفر از نخبگان علمی و سیاسی کشور گرد آمدند و بالغ بر 6 هزار ساعت کار فشرده انجام دادند تا فهرست وزرای پیشنهادی و برنامه برای وزارت خانه ها تدوین شد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بيان اين مطلب که با صراحت ادعا می‌کنم کابینه پیشنهادی حاصل خرد جمعی تعداد کثیری از نخبگان علمی کشور است، تصريح کرد: در انتخاب وزرا به هیچ عنوان سهم خواهی جناح‌ها، احزاب و تشکل‌ها در کار نبوده است و هیچ حزب و گروه و جناحی در تصمیم‌گیری نسبت به وزرا به من فشار نیاورده و هیچ وزیری بعنوان سهم جناح یا گروه خاصی مدنظر نیست.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: با تمام وزرای پیشنهادی شرط شده است که افکار و عقایدشان و وابستگی گذشته شان محترم است اما آمدن آنها در این دولت صرفا بخاطر دانش، تخصص، تجربه، تعهد و کارآیی آنها در این مقطع زمانی بوده است و بس.

*شرط دولت با وزراي پيشنهادي در زمينه انتخاب همراهان شايسته‌سالار، معتدل و فراجناحي

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی تصریح کرد: با وزرای پیشنهادی شرط شده است که در انتخاب همراهانشان معیار جناحی و شخصی را به کار نگیرم بلکه اصل بر شایسته‌سالاری اعتدال و فرا‌جناحی بودن است.

رييس دولت يازدهم ادامه داد: مبناي بنده برانتخاب وزرا و سپس معاونين بر اين بوده، قطعا شما هم در بحث‌تان و در نهايت در رايتان معيارهاي اصلي انقلابي، ديني، اخلاقي و کارآمدي و نجات کشور را بدون درنظر گرفتن وابستگي‌هاي سياسي و جناحي مدنظر قرار خواهيد داد.

وي اظهار داشت: تمام وزرايي که انتخاب شده‌اند، از دلسوزان نظام، از مطيعان رهبر معظم انقلاب و از افرادي هستند که آماده فداکاري براي کشور هستند، از تک تک آنها شخصا براي همکاري تقاضا و دعوت کردم و آنها براي خدمت اين کشور اين وظيفه را بر دوش گرفته‌اند و پذيرفته‌اند البته مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان محترم، طبق قانون اساسي دستشان براي هرگونه بحث و بررسي و هرگونه راي باز است و همه ما هم به راي مجلس احترام خواهيم گذاشت.

*براي انتخاب وزراي پيشنهادي 28 معيار را مدنظر داشتم

وي با بيان اينکه براي انتخاب وزراي پيشنهادي 28 معيار مدنظر بود، گفت: همه افراد با اين معيارها سنجيده شده‌اند، اما به دليل محدوديت وقت اين معيارها را در اين جلسه قرائت نمي‌کنم. مدعي نيستم که آنچه انجام شده کامل و بدون نقص بوده است و باور ندارم که در تصميم گيري‌ها کاملا درست و بدون هيچ خطايي بوده‌ام، ولي تمام تلاش خود را به خرج داده‌ام تا انتخاب‌هاي شايسته‌اي داشته باشم، به شايستگي آنها که برگزيده‌ام، ايمان دارم و معتقدم همنوا با اهداف و سياست‌هاي کلي دولت در آينده خواهند بود.

حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني، ادامه داد: همکاراني را که در روز تحليف به مجلس شوراي اسلامي معرفي کردم، از آن جهت برگزيدم که درپي تحقق اهداف که در برنامه‌هاي مدون خدمت شما تقديم شده است، بوده‌ام و کساني را انتخاب کرده‌ام که به خوبي از پس اهداف برنامه برآيند.

وي با بيان اينکه دولت تدبير و اميد يک مجموعه واحد است، گفت: مجموعه رايزني‌ها و بررسي‌ها موجب شکل گيري فهرست پيشنهادي به شکل کنوني شد، من در ارائه اين فهرست مشکلات واقعي کشور و توانمندي‌هاي بالفعل افراد را مدنظر قرار داده ام.

* شرايط کشور را پيچيده تر از آن ديدم که به خود اجازه آزمون و خطا دهم

رئيس جمهور منتخب تصريح کرد: تلاش کردم در سه بخش اقتصادي و زيرساختي، سياسي و امنيتي و فرهنگي و اجتماعي وزيراني را گرد هم آورم که توان کار جمعي و هماهنگ در مسير اهداف دولت را داشته باشند، شرايط کشور را پيچيده‌تر از آن ديدم که به خود اجازه آزمون و خطا دهم.

*اميد دارم که مجلس فرزند خود را تنها نخواهد گذاشت

وي تصريح کرد: با تمام وزيران شرط کرده‌ام که مديريت استعدادهاي جوان و پرورش نيروهاي نخبه را در اولويت کاري خود قرار دهم، با اينکه مطلعم مشکلات پيش رو بسيار عميق است، اما هنوز هم بسيار خوشبين هستم، من به اراده خداوند ايمان دارم، من به هدايت‌ها و ارشادهاي مقام معظم رهبري اميد دارم که همواره يار ديرينه خود را مورد محبت قرار داده‌اند، من به حمايت همکاران عزيز در مجلس اميد دارم که فرزند مجلس را تنها نخواهند گذاشت، من به اين ملت بزرگ و بزرگوار اميد دارم که منتخب خود را با صبر و ثبات ياري خواهند کرد.

*دفاع دکتر روحاني از "عباس آخوندي" وزير پيشنهادي راه و شهرسازي

رئيس جمهور در ادامه به اختصار به معرفي وزراي پيشنهادي خود پرداخت و در خصوص عباس اخوندي وزير پيشنهادي خود گفت: آقاي  آخوندي از بيت علم و علما  است. وي داراي مدرک مدرک فوق ليسانس راه و ساختمان از دانشکده فني دانشگاه تهران و داراي دکتراي اقتصاد سياسي از دانشکده لندن است.

وي افزود: نمايندگان مجلس شما با اين وزير پيشنهادي آشنا هستيد چرا که وي جزو افرادي است که در تشکيلات جهاد سازندگي فعال بوده و در دولت‌هاي مختلف فعاليت داشته است، به عنوان وزير مسکن وشهرسازي مسئوليت داشته و طرح آمايش سرزميني را در دوران مسئوليتش تهيه کرده و در حال حاضر نيز عضو هيات علمي دانشگاه تهران است.

دکتر روحاني ادامه داد: آقاي آخوندي وزير پيشنهادي راه و شهرسازي عضو هيات علمي دانشگاه تهران و عضو مرکزي نظام مهندسي ساختمان هستند  و در مجموع با شناختي که خود بنده از سوابق ايشان داشتم و با توجه به مشورت‌هاي انجام گرفته با انجمن‌هاي حرفه‌اي وي را به عنوان بهترين فرد براي تصدي اين سمت يافتم و به مجلس شوراي اسلامي معرفي کردم.

*دفاع دکتر روحاني از "حسين دهقان " وزير پيشنهادي دفاع

رئيس جمهور در معرفي حسين دهقان وزير پيشنهادي دفاع تصريح کرد: آقاي دهقان را اغلب نماينده‌ها مي‌شناسند، وي از فعالان دفاع مقدس در سپاه تهران و يگان‌هاي رزمي اين استان در دفاع مقدس بوده‌اند. وي مدتي فرماندهي نيروي هوايي سپاه ، بعد از جنگ تحميلي مسئوليت‌هاي متعددي را برعهده داشتند. وي جانشين وزير دفاع در دولت هفتم و هشتم بوده‌اند و در بسياري از زمينه‌هاي حساس توليد اقلام دفاعي نقش بسيار موثري داشتند.

وي افزود: دهقان چند سال در بنياد شهيد و امور ايثارگران خدمتگزار آنها بودند و امروز هم در جايگاه علمي و مقام استادي در دانشگاه تهران هستند، سوابق ايشان در مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد در رشته‌هاي صنعتي بوده و در حال حاضر نيز به عنوان استاد دانشگاه فعاليت مي‌کند.

رئيس جمهور اظهار داشت: با توجه به سوابق اين وزير پيشنهادي در دفاع مقدس و در وزرات دفاع و نيز شناختي که ايشان نسبت به صنعت دفاعي دارند وي را فردي مناسب براي اين سمت انتخاب کردم.

*دفاع دکتر روحاني از "جعفر نيلي منفرد" وزير پيشنهادي علوم و تحقيقات

رئيس جمهور در ادامه در خصوص "جعفر نيلي منفرد" وزير پيشنهادي علوم و تحقيقات اظهار داشت: وي از شخصيت‌هاي علمي دانشگاهي کشور است همچنين از افراد ممتاز علمي و استاد تمام مهندسي برق در دانشگاه صنعتي اميرکبير است.

وي افزود: نيلي منفرد از افرادي است که تجربيات مفيدي در زمينه مديريت و اجرايي در وزارت علوم و بخش‌هاي دانشگاهي دارند، از افرادي بودند که جزو تلاشگران براي تاسيس پارک‌هاي علم و فن آ‌وري بودند، در دوران دفاع مقدس به عنوان معاونت دفاعي وزارت علوم در جنگ فعال بودند.

وي افزود: در مجموع بررسي‌ها ما به اين نتيجه رسيديم که آقاي نيلي منفرد داراي شخصيتي مستقل است و با همه جناح‌ها و گروههايي که در دانشگاه فعال هستند ارتباط دارد و قول صريح ايشان به جمع ما و به شخص من اين بوده که مشي ايشان يک مشي صد در صد اعتدالي در دانشگاهها خواهد بود و برنامه‌هايي که دولت در نظر دارد را در دانشگاه دنبال خواهد کرد.

*دفاع دکتر روحاني از "حجتي" وزير پيشنهادي کشاورزي

رئيس جمهور با اشاره به سوابق حجتي وزير پيشنهادي کشاورزي تصريح کرد: ايشان در ابتدا از اين سمت امتناع مي کردند و خودشان فرد مفيدي که در اين بخش فعال بودند را به ما معرفي کردند. اين درحالي است که بعد از مشورت هاي زياد با گروههاي تخصصي و با کسانيکه در بخش کشاورزي و جهاد فعال هستند، نتيجه گيري شد که خود آقاي حجتي اين سمت را بپذيرند و ديگر افراد از جمله فردي که آقاي حجتي معرفي کردند به  عنوان معاونين در کنار ايشان فعاليت کنند.

دکتر روحاني ادامه داد: واردات امسال من را نگران کرد چرا که وقتي ديدم امسال 7.5 ميليون تن گندم را بايد وارد کنيم احساس کردم که نيازمند تحول جدي در بخش کشاورزي هستيم که اين تحول با کمک افرادي که در وزارت جهاد کشاورزي ، نمايندگان مردم ، خود کشاورزان و سياستهايي که دولت در واردات و محصولات کشاورزي است ما مي‌توانيم سال آينده شاهد شرايط مطلوب تري نسبت به امسال باشيم.

*دفاع دکتر روحاني از "واعظي" وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات

وي ادامه داد: آقاي دكتر واعظي با اين كه در سال‌هاي اخير چهره‌شان بيشتر در حوزه سياست خارجي بوده تا ارتباط و فناوري اطلاعات اما تحصيلاتشان در همين رشته است و اولين آشنايي من بعد از انقلاب با وي بدين صورت بود كه دكتر واعظي مسئول مخابرات كشور بود يعني از زمان شهيد قندي سال‌ها در اين حوزه فعاليت مي‌كرد و البته بعد از آن فعاليت زيادي در حوزه سياست خارجي انجام داد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر روحاني در ادامه بيان كرد: در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات ما علاوه بر تخصص در زمينه مسائل الكترونيك، مخابرات و خصوصا IT, ICT بسيار مهم است، نياز به ارتباطات فعال خارجي نيز داريم براي اين كه شركت‌ها، بخش‌ها و بنگاه‌هاي مختلف را به بخش‌هاي بيروني هم براي دريافت تكنولوژي و هم براي فعال شدن در بخش‌هاي مختلف وصل كنيم كه اين امر براي ما مي‌تواند با يك برنامه ريزي درست بسيار كارآفرين باشد.
 
رئيس‌جمهور تصريح كرد: از دكتر واعظي هم تشكر مي‌كنيم براي آن كه اين مسئوليت را پذيرفتند و من تاكيد مي‌كنم كه ايشان مي‌توانند يكي از مديران فعال كشور باشد زيرا هر كجا بوده‌اند در آن بخش به خوبي مديريت ايشان را شاهد بوده‌ايم. 

*دفاع دکتر روحاني از "چيت‌چيان" وزير پيشنهادي نيرو
 
وي در ادامه با اشاره به چيت چيان وزير پيشنهادي  گفت: آشنايي من با وي از مجلس شوراي اسلامي آغاز شد اين شخص عضو نمايندگان مجلس بود از يك خانواده روحاني و خانواده شهيد و تحصيلاتشان در همين زمينه انجام شده است. چيتچيان كارشناسي مهندسي مكانيك و كارشناسي ارشد صنايع دارد كارشناسي ارشد مديريت دانشوري دارد و رتبه‌هاي چيتچيان در دانشگاه صنعتي اميركبير و تربيت مدرس ممتاز بوده، داراي سوابق مفيد اجرايي و قانونگذاري هستند.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر روحاني ادامه داد: البته ايشان در اوايل انقلاب مدت‌ها در سپاه فعاليت داشتند و اين امر كساني كه در سال‌هاي اول انقلاب دفاع مقدس به دلايل دفاع از كشور در دفاع مقدس و نهاد مقدسي مثل سپاه حضور داشتند كاملا باعث افتخار است و اين مسئله كه از سوي بعضي‌ها عنوان مي‌شد با اين مضمون كه كابينه فلاني اكثرا امنيتي هستند اگر امنيتي به معني فهم امنيت و به معني دفاع از امنيت ملي است همه به اين امنيتي بودن افتخار مي‌كنند البته اين اشخاص اهداف ديگري را مدنظر دارند.
 
وي در ادامه بيان كرد: به هر حال ايشان مدتي در مجلس شوراي اسلامي فعاليت داشتند مدتي نيز با نيروهاي توانير و سازمان برق فعاليت داشتند دوازده سال به عنوان معاون انرژي فعال بودند، شش سال به عنوان قائم مقام و هم چنين در سمت معاون وزير بودند و ايشان عضو هيئت علمي دانشگاه سهند نيز هستند، چهره‌ خدوم و ارزشمند، صاحب نظر و متخصص در اين زمينه كه براي ايشان آرزوي موفقيت داريم. 

*دفاع دکتر روحاني از "جنتي" وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي
 
رئيس‌جمهور اظهار داشت: آقاي جنتي كه براي وزرات فرهنگ و ارشاد برگزيده شده‌اند از چهره‌هاي علمي و انقلابي هستند وي در دوران انقلاب و پس از پيروزي انقلاب بسيار فعال بود از فضلاي به نام در حوزه علميه بودند و كاملا با فقه و اقتصاد اسلامي و فلسفه اسلامي آشنا هستند. بنده از سال‌هاي اوليه كه ايشان در قم طلبه شده بودند با وي آشنا بودم. در دوران انقلاب و نهضت اسلامي هم اين چنين بود با يكديگر همكاري داشتيم و بعد از انقلاب نيز در صدا و سيما عضو شوراي سرپرستي بودند مدتي معاونت امور بين‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را برعهده داشتند مدتي نيز قائم مقامي فرهنگ و ارتباطات را عهده دار بودند هم چنين در زمينه سياست خارجي نيز فعال بودند و همواره داراي يك تفكر اعتدالي و ميانه روي بوده‌اند. 

*دفاع دکتر روحاني از "سلطاني‌فر" وزير پيشنهادي ورزش
 
حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر روحاني گفت: آقاي مسعود سلطاني‌فر به عنوان وزير ورزش و جوانان پيشنهاد داده شد كه از چهره‌هاي خدوم و فعال هستند كه نمايندگان استان‌هاي مختلف از سوابق كاري اين شخص مطلع هستند وي در شش استان كشور با مسئوليت‌هاي مختلف فعاليت داشته و دو سال هم تجربه مديريتي در سمت قائم مقام سازمان تربيت بدني را داراست در زمينه مديريت امور جوانان بسيار فعال بوده و مسئوليت شوراي جوانان استان‌ها را در استان‌هاي مختلف برعهده داشته است.  
 
وي در ادامه افزود: بينش وي به صورت توسعه‌اي است با بحث‌هايي كه شخصا با ايشان داشته‌ام، مشاهده كرده‌ام در زمينه ورزش و جوانان كاملا صاحب برنامه هستند و علاقه‌مند، تاريخچه خوبي نيز در ذهن در زمينه ورزش و ورزشكاران و قهرمانان كه باعث تعجب مي‌شود به صورت كامپيوتر متحرك همراه ايشان است يعني از قدرت تفكر و به يادسپاري خوبي برخوردار است قطعا كسي كه مي‌خواهد اين مسئوليت را بپذيرد، بايد از اين خصوصيت بهره‌مند باشد.  
 
رئيس‌ قوه مجريه در ادامه تصريح كرد: از موقعيت‌ها و مسائل ورزشي كشور كاملا مطلع است و برآن اشراف دارد و در بسياري از اين زمينه‌ها نيز سابقه مديريتي داشته است، كارنامه وي در هر جايي كه بوده چه استانداري و چه در زمينه ورزش موفق عمل كرده است. 

*دفاع دکتر روحاني از "رحماني فضلي" وزير پيشنهادي کشور
 
حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر روحاني اظهار داشت: آقاي رحماني فضلي هم كه خيلي نياز به معرفي ندارد، اكثريت شما با اين شخص آشنا هستيد آخرين مسئوليتشان نيز با خود شما نمايندگان محترم در ديوان بوده البته آشنايي من با وي از دوره چهارم مجلس شوراي اسلامي است كه همواره نماينده‌اي معقول، صاحب نظر،‌ باشخصيت بوده‌اند و همين بس كه عضو جلسه عقلا بودند زيرا هر كس كه عضو اين جلسه بود از اعتدال، ميانه روي، اعتقاد به مشورت، صاحب نظري و.... برخوردار است.  
 
وي ادامه داد: رحماني فضلي نيز در صدا و سيما تجربه بسيار ارزشمندي دارد و در شوراي عالي امنيت ملي نيز همين طور. هم چنين در وزارت كشور نيز از تجربيات خوبي برخوردار است. تحصيلات وي كارشناسي ارشد جغرافياي سياسي است و دكتراي تخصصي وي نيز جغرافيا با گرايش برنامه ريزي بوده كه اصولا فردي برنامه ريز و صاحب نظر و علت اين كه اساسا از وي براي وزارت كشور دعوت شد اين بود كه خواستم استان‌هاي ما بيشتر از لحاظ توسعه‌اي و اقتصادي شاهد تحرك جدي باشيم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر روحاني  اظهار داشت: البته در وزارت كشور مسئوليت‌هاي ديگري هم وجود دارد، جاي هيچ ترديدي نيست مسئوليت‌هاي سياسي و امنيتي وجود دارد اما آمدن رحماني فضلي به نظر من يك آرامشي را به كشور داده و القا مي‌كند كه فضايي را مي‌خواهيم در كشور حاكم كنيم كه اين فضا عمدتا فضاي اقتصادي و فرهنگي خواهد بود البته در كنار آن فضاي سياسي و امنيتي را در جايي كه لازم باشد خواهيم گذاشت.

*دفاع دکتر روحاني از "بيژن نامدار زنگنه" وزير پيشنهادي نفت

رئيس قوه مجريه در ادامه به دفاع از وزير پيشنهادي نفت پرداخت و تصريح کرد: تعيين وزير مربوطه با مشورت از بسياري از صاحب نظران صورت گرفته بود که در نهايت بهترين گزينه را بيژن نامدار زنگنه اعلام کردند و تجربه همکاري را در شوراي همکاري امنيت ملي با وي هم داشته‌ام.

وي افزود: برخي از رسانه‌ها به ارائه مطالبي در خصوص زنگنه وزير پيشنهادي نفت و نيرو مي‌پردازند که در ادامه اگر چنانچه نمايندگان مجلس در اين خصوص خواستار توضيحاتي بودند، قطعا توضيح لازم را خواهم داد البته بايد گفت که اين مسائل ارتباطي با صلاحيت‌هاي اين وزير پيشنهادي ندارد.

حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني، ادامه داد: از نفت نبايد به عنوان منبع درآمد نگاه کنيم و بايد بگويم که اين عرصه نيازمند تلاش و ديپلماسي فعالي دارد که بي ترديد زنگنه جزء بهترين‌ها در اين عرصه است.

*دفاع دکتر روحاني از "نعمت زاده" وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت

رئيس قوه مجريه به وزير پيشنهادي خود در عرصه صنعت، معدن و تجارت اشاره و افزود: نعمت زاده به عنوان پدر صنعت در کشور شناخته شده است و بايد بگويم که تا اسمي از صنعت برده مي شود، نام وي هم حضور و بروز پيدا مي کند. بايد به ديگر فعاليت هاي وي در عرصه صنعت و پتروشيمي بعد از انقلاب اسلامي اشاره کرد و در نهايت علاوه بر سن بالاي وي به اين نتيجه رسيديم که وي بهترين گزينه براي وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت است، چرا که وي قادر است که صنعت و معدن را از سايه تجارت درآورد.

*دفاع دکتر روحاني از "محمدجواد ظريف" وزير پيشنهادي امور خارجه

وي با اشاره به وزير پيشنهادي خود براي وزارت امور خارجه کشور، گفت: محمدجواد ظريف سابقه فعاليت در دفاع مقدس، مذاکرات قطعنامه 598، سفير ايران در سازمان ملل را دارد که وي را به عنوان يکي از چهره هاي ممتاز در فهم سياست خارجي و تخصص و تجربه لازم در اين زمينه تبديل کرده است.

*دفاع دکتر روحاني از "علي ربيعي" وزير کار و دفاع اجتماعي

رئيس قوه مجريه از علي ربيعي به عنوان وزير کار و دفاع اجتماعي نام برد و بيان داشت: فعاليت‌هاي آقاي ربيعي در عرصه علمي، پژوهشي در ابعاد مختلف اجتماعي، اقتصادي و کارگري وي را به عنوان يکي از چهره‌هاي اصلي در اين زمينه تبديل کرده است.

*دفاع دکتر روحاني از "طيب نيا" وزير پيشنهادي اقتصاد و امور دارائي

وي با اشاره به تصدي وزارتخانه اقتصاد و امور دارائي به طيب نيا به عنوان وزير پيشنهادي، گفت: عضويت در نهاد رياست جمهوري، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، معاونت امور اقتصادي از جمله فعاليت‌هاي وي است که به دليل داشتن تجربه و دانش بالا مورد پذيرش صاحب نظران در اين عرصه بوده است و قطعا وي قادر خواهد بود که اين وزارتخانه را متحول کند.

*دفاع دکتر روحاني از "حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي" وزير پيشنهادي دادگستري

حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني، به تصدي وزارت دادگستري به "حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي" اشاره و افزود: حجت الاسلام و المسلمين پورمحمدي با تجربيات اجرائي، قضائي خود قادر خواهد بود که در اين وزارتخانه به ايفاي نقش بپردازد و بايد بگويم که از تجربيات وي در هيئت دولت قطعا بهره برداري خواهيم کرد.

*دفاع دکتر روحاني از "آيت‌الله محمود علوي" وزير پيشنهادي اطلاعات

رئيس جمهوري کشورمان از آيت‌الله علوي به عنوان وزير پيشنهادي اطلاعات نام برد و ابراز داشت: وي به عنوان چهره معتدل و فعال در کميسيون مجلس اول که قانون اطلاعات در آن نوشته شد و عضويت در مجلس خبرگان شناخته شده است و همچنين بايد اشراف به مسائل امنيتي را از ديگر ويژگي هاي آيت الله علوي دانست.

*دفاع دکتر روحاني از "سيدحسن هاشمي" وزير پيشنهادي بهداشت و درمان و آموزش پزشکي

دکتر حسن روحاني، ادامه داد: سيدحسن هاشمي به عنوان گزينه اصلي براي وزارتخانه بهداشت و درمان و آموزش پزشکي به عنوان يک عنصر جهادي مطرح است و نبايد افتخارات علمي وي را ناديده انگاشت.

رئيس جمهور کشورمان، به تاسيس خيريه نورآوران در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: خدمت به مردم و درمان رايگان مردم از سوي "سيدحسن هاشمي" از نمونه‌هاي قابل ذکر است که بايد بتوانيم با فعال‌سازي چنين موسساتي بخش عظيمي از مشکلات درماني کشور را حل و فصل کنيم و قطعا حضور وي موجب تحول عظيمي در عرصه درمان و بهداشت خواهد شد.

صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني در صحن علني مجلس + صوت


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار