بررسي کابينه يازدهم در صحن‌علني/

حاجي دليگاني: مخالفت من با تمامی وزرا یا تمامی برنامه نیست/ وضعيت يارانه‌ها در برنامه‌هاي پيشنهادي دولت يازدهم مشخص نيست

عضو كميسيون برنامه و بودجه گفت: متاسفانه وضعيت مسكن و هدفمند كردن يارانه‌ها در برنامه‌هاي پيشنهادي كه از سوي رئيس‌جمهور به مجلس ارائه داده شده است مشخص و شفاف نيست.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ حسينعلي حاجي دليگاني نماينده مردم شاهين شهر، ميمه و برخوار در جلسه علني امروز (دوشنبه 21 مردادماه) مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با كليات برنامه‌هاي دولت يازدهم گفت: در ابتدا از مردم و ملت شريف ايران به دليل حضور در انتخابات تشكر مي‌كنم و به دكتر روحاني نيز پيروزيش در انتخابات را تبريك مي‌گويم.  
 
وي افزود: نكاتي درباره برنامه رئيس‌جمهور وجود دارد كه هنگامي كه اين برنامه را مطالعه كردم برخود وظيفه دانستم تا آن را از زبان مردم بيان كنم.  
 
حاجي دليگاني خاطر نشان كرد: كاستي‌هايي كه در برنامه دولت يازدهم وجود دارد شامل اولويت‌هايي است كه از نظر حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر روحاني ديده نشده است.  
 
نماينده مردم شاهين شهر خاطر نشان كرد: متاسفانه به نظر مي‌رسد برخي از وزرايي كه در كابينه دولت يازدهم حضور دارند، توانايي‌هاي لازم را براي اجراي اين كار ندارند.
 
وي خاطر نشان كرد: اولين نكته‌اي كه در برنامه دولت يازدهم به آن توجه نشده است، خلق حماسه اقتصادي است از آن جهت كه بايد از مردمي كه خلق حماسه سياسي كردند تشكر كرد اما بايد بدانيم كه اين مردم منتظر هستند تا حماسه اقتصادي در سال جاري اتفاق بيفتد اما در اين راستا در برنامه دولت يازدهم شاخص و اولويت خاصي مشاهده نمي‌شود.  
 
حاجي دليگاني تصريح كرد: يكي از مسائل پيش رو در سال 92 نحوه ادامه دادن قانون هدفمند كردن يارانه‌هاست و در حالي كه 42 هزار تومان نقدينگي به مردم پرداخت مي‌شود و تنها 28 هزار ميليارد تومان آن از محل گران شدن نفت و فرآورده‌هاي انرژي صورت مي‌گيرد دولت يازدهم براي مابقي اين عدد يعني 28 ميليارد چه برنامه‌ريزي كرده است؟  
 
وي اظهار داشت: آيا قرار است حامل‌هاي انرژي در دولت يازدهم گران شود؟ اگر اين موضوع قرار است اتفاق بيفتد نحوه تامين زندگي مردم و كساني كه با اين گراني مواجه مي‌شوند به چه صورت خواهد بود، تامين پرداخت نقدي در دولت يازدهم از كجا قرار است تامين شود و سهم بهداشت و درمان به چه صورت خواهد بود.
 
حاجي دليگاني افزود: براي بهبود معيشت مردمي كه چشم اميد به دولت تدبير و اميد بسته‌اند، ‌چه تدبيري انديشيده شده است.
 
نماينده مردم شاهين شهر اظهار داشت: يكي از مهمترين مشكلاتي كه در كشور در حال حاضر وجود دارد پروژه‌هاي نيمه تمامي است كه در كشور وجود دارد براي اين تعداد پروژه‌هاي زياد كه غالب بر 40 هزار پروژه است در برنامه دولت يازدهم پيش بيني خاصي صورت نگرفته است.  
 
وي افزود: در مورد مسكن مهر كه يكي از حركت‌هاي روبه جلو براي خانه‌دار شدن اقشار كم درآمد محسوب مي‌شود در سياست‌ها و خط مشي‌هايي كه در برنامه دولت يازدهم ارائه شده است چه تدبيري صورت گرفته است.  
 
حاجي دليگاني خاطر نشان كرد: تدبير دولت براي تامين مسكن و مقابله با رشد قيمت‌هاي فزاينده و هم چنين افزايش نرخ رهن و كرايه چيست و با پروژه مسكن مهر نيمه كاره و نيمه تمام چه برخوردي در دولت يازدهم صورت خواهد گرفت آيا قرار است اين پروژه به صورت نيمه كاره رها شود و يا استمرار پيدا كند؟ اين‌ها موضوعاتي است كه در برنامه دولت يازدهم به آن اشاره نشده است.  
 
نماينده مردم شاهين شهر تاكيد كرد: مردم اصولا حركت دولت‌ها را حلقه‌هاي به هم پيوسته مي‌دانند لذا آيا بنا است درباره مسكن مهر تدابيري در دولت يازدهم انديشيده شود؟
 
وي افزود: در حال حاضر وام 30 ميليوني مسكن مهر در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، چه تدابيري براي اين موضوع انديشيده خواهد شد؟
 
عضو كميسيون برنامه و بودجه اظهار داشت: دهه چهارم انقلاب دهه عدالت و پيشرفت نام گذاري شده است، دولت تدبير و اميد در برنامه ارائه شده معين نكرده است كه براي افزايش درآمد اقشار كم درآمد چه تدبيري دارد آقاي رئيس‌جمهور آيا به نظر شما مي‌شود با روزي ده هزار تومان زندگي را گذراند.  
 
وي تصريح كرد: چگونه مي‌توان با افرادي كه بدون زحمت خود و نسل‌هايشان را از منابع مالي تامين مي‌كنند برخورد كرد؟  
 
حاجي دليگاني خطاب به رئيس‌جمهور كشورمان اظهار داشت: آيا اطلاع داريد آمار خانواده‌هاي طلاق چه تعدادي است براي زندگي معمولي اين افراد چه تدبيري در دولت تدبير و اميد انديشيده شده است براي فرزنداني كه تحت پوشش كميته امداد هستند و با  20  و 40 هزار تومان زندگي خود را مي‌گذرانند چه تدبيري انديشيده‌ايد؟
 
وي خاطر نشان كرد: تدبير شما براي رفع تبعيض‌هاي نابرابر در پرداخت حقوق‌ها چيست؟ و چه برنامه‌اي را دولت يازدهم در اين راستا اتخاذ كرده است.  
 
حاجي دليگاني اظهار داشت: در دولت شما متاسفانه تدبيري براي بخش‌هاي ورزشي به صورت شفاف اتخاذ نشده است.  
 
عضو كميسيون برنامه و بودجه افزود: تدبير دولت براي اين كه هم رشد اقتصادي داشته باشيم وهم شاهد تورم 4 قد نباشيم چيست چه تدبيري در دولت تدبير و اميد به كار بسته خواهد شد تا دچار ركود نشويم فرمول شما براي خارج شدن از اين وضعيت چيست كه در برنامه به آن اشاره نشده است؟
 
وي با اشاره به اين كه در سال 91 در بودجه 50 هزار ميليارد تومان كسر بودجه داشتيم، اظهار داشت: در برنامه جنابعالي راهكاري براي اين كه با اين مشكل روبه رو نشويم اتخاذ نشده است؟ اين مشكلي است كه متاسفانه در برنامه شما به آن اشاره نشده است.
 
نماينده مردم شاهين شهر ادامه داد: همه مي‌دانند سهم بودجه دولت در بخش هزينه‌اي  و جاري در سال 92 بسيار زياد است در قانون سال 91 از مقدار 144 هزار ميليارد تومان 101 هزار ميليارد تومان به بخش جاري هزينه‌ها اختصاص يافته است و باز در لايحه دولت در سال 92 از 166 هزار ميليارد تومان 121 هزار ميليارد تومان به عنوان هزينه هاي جاري پيش بيني شده و مجلس هم 7 هزار ميليارد تومان به اين مبلغ اضافه كرده است چه تدبيري براي رفع اين مشكل داريد؟
 
حاجي دليگاني خاطر نشان كرد: آقاي روحاني شما فرموديد دولت عدالت اما تعريف اعتدال كه شما فرموديد حركت كردن بين حق و باطل نيست بلكه حركت بين افراط و تفريط است سوال بنده از جنابعالي اين است كه چگونه افرادي را در بين وزراي پيشنهادي معرفي كرده‌ايد كه با نظر شما موافق نيستند و دنبال ايجاد بسترسازي براي رسيدن به اهداف خود هستند، كساني كه در گذشته در آزمون‌هايي چون فتنه سال 88، سقوط كردند و نمره قبولي نگرفته‌اند و در جبهه مقابل ايستاده‌اند آيا تعريف اعتدال گرا به اين‌ها اختصاص پيدا مي‌كند؟
 
عضو كميسيون برنامه و بودجه اظهار داشت: با توجه به اين كه در كشورمان در دفاع مقدس سرمايه گذاري جاري توسط ايثارگران و جانبازان صورت گرفته است متاسفانه در برنامه يازدهم جايي براي آن‌ها پيش بيني نشده است.
 
وي خاطر نشان كرد: از مهمترين اقداماتي كه در دولت يازدهم بايد صورت گيرد توجه به مباحث پولي و ارزي است اما به صورت شفاف در برنامه پيشنهادي رئيس‌جمهور درباره ايجاد انضباط در بازار پولي و سرمايه كار اولويتي مطرح نشده است برنامه دولت براي تعادل بخشيدن به روانسازي و شفاف كردن مبادلات اقتصادي چيست؟ و چه برنامه‌اي پيش بيني شده است؟ 

صحبت‌های مخالفان کلیات کابینه + صوت

انتهاي پيام/
برچسب ها: کابینه ، پیشنهادی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار