با گذشت كمتر از 40 سال به گوش مي‌رسد

زنگ خطر برج آزادي همزمان با شروع فصل بارش/ موج نگراني براي خروج از فهرست جهاني

برج آزادي كه در سال 1352 به ثبت جهاني رسيده است، اكنون با گذشت كمتر از چهل سال خبرهايي نگران‌‌كننده از خروج اين اثر تاريخي از فهرست جهاني و همچنين زمزمه‌هايي مبني بر اعلام آمادگي برخي كشورهاي همسايه ايران جهت مرمت و بازسازي رايگان برج آزادي به نفع خود به گوش مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث‌فرهنگي باشگاه خبرنگاران، مرمت غير‌اصولي و ناقص برج آزادي عمر اين بناي ملي را از قبل هم كمتر كرده است.


بطوريكه آبرزش‌هاي كف برج سال به سال بيشتر شده و صدمات جبران‌ناپذيري را به اين برج زده است.

اين بناي ملي كه در سال 1352 به ثبت جهاني رسيده است، اكنون با گذشت كمتر از چهل سال خبرهايي نگران‌‌كننده از خروج اين اثر تاريخي از فهرست جهاني و همچنين زمزمه‌هايي مبني بر اعلام آمادگي برخي كشورهاي همسايه ايران جهت مرمت و بازسازي رايگان برج آزادي به نفع خود به گوش مي‌رسد.

زمزمه‌هايي كه اگر واقعيت داشته باشد مرثيه‌اي است بر ميراث ملي و فرهنگي تاريخ و تمدن ما... سازمان ميراث‌فرهنگي، بنياد رودكي وزارت ارشاد شهرداري تهران سه ارگان رسمي كشور هستند كه بيشتر انتقادها در خصوص مرمت برج آزادي متوجه آنها مي‌شود.

ميراث فرهنگي مسئول حفاظت و نظارت بر مرمت آن بوده و بنياد رودكي ميز مديريت مجموعه را برعهده دارد.

و در اين ميان آماج انتقادها به سمت شهرداري تهران است كه دو سال پيش مسئوليت مرمت كف برج را با هزينه‌اي بالغ بر 8 ميليارد تومان برعهده گرفت اما از اين عمل موفق بيرون نيامد چرا كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان مواد و مصالح بكار رفته در بازسازي آن استاندارد و مرغوب نبوده و خود اين مصالح باعث تخريب بيشتر بنا شده است.

"علي سلطاني" مدير اجرايي برج آزادي در اين مورد مي‌گويد: سنگهايي كه در كف محوطه فضاي سبز برج در زمان بازسازي بكار رفته نامرغوب و آهكي هستند و چون زير‌سازي آن هم غير‌اصولي بوده در اثر آبريزش بداخل برج، قنديلهايي از آهك در داخل برج نقش بسته كه براحتي قابل مشاهده است.

وي اضافه مي‌كند: پيمانكار پروژه عايق‌بندي و زيرسازهاي محوطه را به مانند سابق نتوانسته بازسازي كند و همچون كارشناس ميراث‌فرهنگي در محوطه كارگاه نبوده پروژه با همان نواقص به اتمام رسيده است.

"رضا موسوي" كارشناس ميراث فرهنگي و ناظر وقت پروژه مرمت برج آزادي توسط شهرداري با دلخوري از برخورد پيمانكار پروژه در زمان مرمت مي‌گويد، حتي خود من كه ناظر پروژه بودم اجازه ورود به محوطه كارگاه را نداشتم و اين مورد چنيدن بار به مديريت وقت گزارش شد اما پيمانكار زير بار نمي‌رفت و فقط به پيشرفت پروژه بدون حضور ناظر و يا هر كسي غير از مسئولان شهرداري ادامه مي‌داد.

"موسوي" هزينه‌هاي مصرف شده براي مرمت برج آزادي را بيهوده تلقي كرده و مي‌گويد با اين همه هزينه و اعتبار مي‌شه يك برج ديگر مثل آزادي در تهران بنا كرد!

اما مسئولان شهرداري كار مرمت برج را بي‌عيب و نقص دانسته و آبريزش‌ها را ناشي از تاسيسات معيوب و پوسيدگي لوله‌هاي داخل برج عنوان كرده و بنياد رودكي را مسئول اين نقص‌ها مي‌دانند ادعايي كه بنياد رودكي به كلي آن را رد مي‌كند.

با اين همه با توجه يه اتمام تابستان و شروع فصل بارندگي لرزه براندام اين برج پير افتاده و وضعيت آن را در مرحله اضطرار قرار داده است.

"غلامحسين شاه‌علي"، رئيس برج آزادي با نگراني از اين وضعيت برج تاكيد مي‌كند: ما واقعا شرمنده رسانه‌ها و مردم هستيم كه اين اثر ملي و با ارزش ما در وضعيت اسفباري قرار گرفته است... اما كاش آنهايي كه مسئول مرمت و نگهداري اين برج هستند اين نگراني مردم و رسانه‌ها را دريابند.

"شاه‌علي" در حالي اين گلايه و نگراني‌اش را عنوان مي كند كه كارمندان وي در داخل برج با سطل و موتور پمپ آبهاي جمع شده در كف اتاق كارشان را تخليه مي‌كنند!

وي با نگراني تصريح كرد: با اين وضع برج آزادي چندان داوم نمي‌آورد و در زمستان امسال وضعيت آن بسيار نگران‌كننده است.

برج آزادي نماد پايتخت ايران و مركز ثقل انقلاب كه روزگار شكوهمندي را با مردم ايران در خاطره‌ها ثبت كرده اين روزها حال و روز خوبي ندارد نمادي كه ابتدا عمر 500 ساله براي آن در نظر گرفته بودند اما با توجه به مشكلات پيش‌رو شايد عمر آن به 50 سال هم قد ندهد./ص

رضا شوكتي


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار