رييس مركز سلامت محيط و كار عنوان كرد؛ ‍‍‍‍‍

آب مرواريد و پير پوستي ، شايع ترين عوارض مواجهه بيش از حد با نور خورشيد

رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت آب مرواريد، پير پوستي و كك و مك را از شايع‌ترين عوارض مواجهه بيش از حد با پرتوهاي فرا بنفش خورشيد عنوان كرد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر كاظم ندافي رييس مركز سلامت محيط كار گفت: پرتوهاي فرا بنفش خورشيدي يكي از مهمترين عوامل خطر زيست محيطي در تمام دنيا محسوب مي شود و همه انسانها از طريق مواجهه با نور خورشيد و بسياري از منابع انسان ساخت مورد استفاده در صنعت ،تجارت و تفريح در معرض پرتو هاي فرا بنفش قرار دارند.

وي با بيان اين كه مقادير كم پرتوهاي فرا بنفش براي انسان سودمند و براي توليد ويتامينD  ضروري است، گفت: پرتو هاي فرا بنفش همچنين براي درمان برخي از بيماري ها نظير راشيتيسم،پسوريازيس و اگزما كاربرد دارد.

دكتر ندافي در عين حال خاطر نشان كرد: مواجهه طولاني مدت انسان با پرتو هاي فرا بنفش خورشيدي ممكن است منجر به ايجاد طيف وسيعي از عوارض بهداشتي حاد و مزمن بر پوست مانند، پيري زودرس، سرطان پوست، واكنش هاي التهابي و آب مرواريد درچشم ها و ضعف سيستم ايمني بدن شود.

رييس مركز سلامت محيط و كار آفتاب سوختگي و برنزه شدن را از شايع ترين عوارض حاد شناخته شده مواجهه با تابش بيش از حد پرتو هاي فرابنفش عنوان كرد و افزود:همچنين قرار گرفتن در معرض پرتوهاي فرا بنفش باعث ايجاد تغييراتي در پوست از جمله : كك ومك ،خال ،و از بين رفتن خاصيت ارتجاعي پوست و درنتيجه چين و چروك ،خشكي و زبري پوست مي شود.

وي در ادامه به ديگر اثرات مخرب پرتوهاي فرا بنفش بر پوست اشاره كرد و گفت: سرطان پوست را از عوارض مزمن اشعه فرا بنفش  عنوان كرد و  يادآور شد: يكي از شايع ترين سرطان ها و در عين حال قابل پيشگيرترين سرطان ها ،سرطان پوست است.

دكتر ندافي در ادامه گفت: پرتو هاي فرا بنفش يكي از عوامل مهم در ايجاد بيماريهاي چشمي نظير آب مرواريد و سرطان چشم، د‍‍‍‍‍‍‍‍ژنراسيون ماكولا، ناخنك و سوختگي قرنيه چشم يكي از شايع ترين آثار پرتوهاي فرابنفش است.

وي افزود: اين مشكل در افرادي كه ورزش اسكي انجام مي دهند و افرادي كه به دريا مي روند نيز ديده مي شود.احساس وجود جسم خارجي در چشم، سوزش و خارش، درد شديد و قرمزي از علا ئم التهاب قرنيه چشم ناشي از تابش شديد پرتوهاي فرابنفش است.

دكتر ندافي ايجاد بيماري هاي چشمي از جمله آب مرواريد را از ديگر عوارض مزمن مواجهه با پرتو هاي فرا بنفش عنوان كرد و افزود: در واقع يكي از عوامل مهمي كه در ايجاد بيماري هاي چشمي نقش دارد، پرتوهاي فرا بنفش است. براي جلو گيري از اين پرتوها توصيه مي شود حتي المقدور از عينك هاي آفتابي و به ويژه لنز هاي پلاستيكي (از جنس پلي كربنات) استفاده شود.

رييس مركز سلامت محيط كار با بيان اين كه در زمستان ، برف ممكن است شدت پرتوهاي فرا بنفش را دو برابر افزايش دهد خاطر نشان كرد: براي جلو گيري از عوارض پرتوهاي فرا بنفش از كلاه مناسب و لبه دار و لباس هاي آستين دار استفاده شود و همچنين استفاده فراوان از كرم هاي ضد آفتاب و حتي الامكان قرار گرفتن در سايه براي پيشگيري از اين عوارض توصيه مي شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار