ارزش‌های دفاع مقدس در نمایش با آزادی هنرمند محقق می‌شود

مسعود دلخواه گفت: برای استفاده از مضامین دفاع مقدس و مقاومت باید هنرمند ضمن حفظ چارچوب‌ها احساس آزادی کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت،"مسعود دلخواه" نویسنده و کارگردان تئاتر، عدم تداوم برگزاری جشنواره‌هایی با مضامین مقاومت را لطمه‌ای به این حوزه دانست و گفت: برای مثال جشنواره تئاتر دفاع مقدس به صورت مستمر ادامه نیافت و نتیجه این امور باعث شد تا اعتباری که باید این جشنواره ها در میان هنرمندان و مردم داشته باشند، محقق نشود . همچنین باید اجرای عمومی آثار نمایشی در زمینه تئاتر مقاومت در طول سال برقرار و محدود به جشنواره ها نباشد و سالن های نمایشی در طول سال پذیرای اجرای این گونه آثار نمایشی باشند.

وی با اشاره به اینکه اصولا تئاترهای موضوعی در کل دنیا داوطلبان و مخاطبان خاص خود را دارد‏ خاطرنشان کرد: هنرمندان و مخاطبان خاصی به موضوع مقاومت گرایش دارند و نباید انتظار داشت که تمام هنرمندان و همچنین مخاطبان علاقه مند به این موضوع باشند همانگونه که نمایش‌هایی با مضامین کودک و نوجوان ‏، بانوان، آثار دینی و مذهبی هم علاقه‌مندان خاص خود را دارند.

دلخواه همچنین برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت را در جذب هنرمندان و مخاطبان به موضوع مقاومت موثر تلقی کرد و افزود: با این وجود باید محدودیت‌ها از میان برداشته شود و هنرمندان این آزادی را داشته باشند تا بر اساس تجارب خود اثری مستند و یا بر اساس وقایع تاریخی را با کیفیت هنری بالا خلق کنند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در ایران هنرمندان همواره با محدودیت مواجه بوده‌اند و از سوی دیگر کمبود امکانات باعث از بین رفتن انگیزه هنرمندان برای گرایش به این حوزه شده است.

این مدرس تئاتر در ادامه سخنان خود بیان کرد: برپایی جشنواره تئاتر مقاومت و اجرای این‌گونه آثار قطعا در ترویج فرهنگ مقاومت موثر بوده است، البته در برخی موارد آثار کلیشه‌ای و شعاری نیز در این زمینه تولید شده که باعث عقب نشینی مخاطبان شده است ولی در این میان نباید اجرای نمایش‌های قوی و موثر را که مخاطبان خود را جذب کرده اند، نادیده گرفت.

کارگردان نمایش «خانمچه و مهتابی» همچنین افزود: برای استفاده از مضامین دفاع مقدس و مقاومت باید هنرمند ضمن حفظ چارچوب‌ها احساس آزادی کند در این صورت است که می‌تواند اثری را خلق کند که بر روی مخاطب تاثیر بگذارد و در عین حال هم باید از شعار به دور باشد و به عمق وقایع بپردازد.

دلخواه با بیان اینکه باید در وهله اول بپذیریم که یک واقعه تاریخی رخ داده و تهاجمی به کشور صورت گرفته و جوانان و مردم برای دفاع از ارزش‌ها و سرزمین‌شان خود را فدا کرده اند، ادامه داد: این یک واقعیت تاریخی است که بر روی جامعه تاثیر گذاشته و این واقعه 8 سال به طول انجامیده است پس نباید موضوع به این مهمی نادیده گرفته شود. علاوه بر این هم اکنون نیز بسیاری از این رزمندگان در قید حیات هستند که می‌توان از آنها برای تولید آثار موثر و با کیفیت بهره جست.

وی در پایان پیشنهاد کرد: دعوت از هنرمندان حرفه‌ای، کم کردن ممیزی‌ها و تضمین اجرای عمومی آثار می‌تواند در جهت ارتقا آثار جشنواره تئاتر مقاومت موثر واقع شود.

چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت (انقلاب و دفاع مقدس) در بخش‌های خیابانی، کودک و نوجوان و عروسکی از 10 تا 14 شهریور به میزبانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در شهرستان تبریز و هفته اول مهرماه در بخش‌های صحنه‌ای و میهمان، به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی در تهران و به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار خواهد شد./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.