تاریخچه دیدارهای پرسپولیس و نفت تهران

امروز جمعه یکم شهریور دو تيم فوتبال پرسپوليس و نفت تهران به مصاف يکديگر مي روند که عملکرد 2 تیم فوتبال پرسپولیس و نفت را بررسی در زير مورد بررسي قرار داديم.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، اولین دیدار رسمی پرسپولیس و نفت در جام باشگاه های تهران سال 60 بود که پرسپولیس 2-1 و با گل های فتح آبادی و کارگر بازی را از نفت برد.

با اینکه نفت تهران قدمت زیادی در فوتبال ایران دارد، اما به دلیل  حضور این تیم در دسته های پایین تر، دو تیم تنها 9 بار در مسابقات رسمی با هم روبرو شدند.

قبل از پرداختن به آمار رویارویی این دو تیم، ابتدای مروری به تاریخچه ی این دو تیم می کنیم:

باشگاه پرسپولیس در سال 1342 به دست علی عبده  بنا شد و در  رشته های بولینگ، والیبال و  بسکتبال فعال بود.

 عبده که در جامعه ورزشی آمریکا در رشته بوکس صاحب عنوان قهرمانی شده بود،  مدت ها اندیشه ایجاد تیم فوتبال پرسپولیس را در سر داشت و تیم فوتبالی را ایجاد کرده بود که تیمی ضعیف در رده دوم باشگاه های کشور محسوب می شد محمد خوردبین از اعضای محبوب و ماندگار این تیم بود.

 پس از منحل شدن تیم شاهین، چند تن از بازیکنان این تیم با درایت امیر مسعود برومند و رایزنی های مرحوم دهداری در ترکیب تیم دسته دومی پرسپولیس قرار گرفتند و ترتیب یک مسابقه با تیم صاحب نام آن زمان، جم آبادان ،  داده شد و پس از  آن تمامی اعضای شاهین به پرسپولیس پیوستند و محبوبیت تیم شاهین را به پرسپولیس هدیه کردند.

 در آغازین روزهای سال 1347 با مربیگری دهداری کاپیتان پیشین شاهین و سرپرستی دکتر برومند، پرسپولیس بهار خود را آغاز کرد.

 مطابق مقررات می بایست این تیم کار خود را در فوتبال از دسته سوم و یا حداکثر دسته دوم باشگاه ها شروع می کرد اما انحلال چند تیم در آن زمان باعث شد تا به جای مسابقات لیگ یکسری مسابقات رده بندی  در سطح باشگاه های پایتخت برگزار شود در آن زمان در مسابقات 44 تیم به رقابت می پرداختند که چهار تیم پرسپولیس تاج،  عقاب و پاس در گروه بودند.

 از آن پس پرسپولیس سما وارد مسابقات باشگاهی ایران شد و در سال 1347 به عنوان قهرمان باشگاه های تهران جهت شرکت در مسابقات آسیایی تایلند عازم بانکوک گردید.

 در سال 1348  ، خیامی مدیر کارخانه تازه تاسیس ایران نالیونال، برآن داشت تا مذاکراتی با چند تن از شاهینیهای سابق انجام داده و آنان را به تیم پیکان دعوت نماید تمامی بازیکنان شاهین به جز عزیز اصلی که دروازه بان شاهین بود به تیم پیکان پیوستند و در همان سال پیکان به جای تیم ملی در تورنمنت جام دولتی شرکت کرد و در بین 5 تیم مقام نخست را از آن خود کرد.


لازم به ذکر است که در این زمان پرسپولیس برابر پیکان قرار گرفت و با نتیجه‌ی یک بر صفر برابر پیکان شکست خورد. در سال 1350 باشگاه پرسپولیس از مکتب فوتبال شاهین فاصله گرفت و در مسیر استفاده کاذب از دسترنج دیگران و آوردن ستاره‌ها از تیم‌های دیگر قرار گرفت و هر روز محتاج‌تر از روز قبل شد و به تدریج به یک تیم تقریبا محلی نزول کرد و از جنبه ی فرهنگی هم از آرمانهای اولیه‌ی خود که از شاهین به آن منتقل شده بود، دور شد.

اما حضور شاهینیها در پیکان بیشتر از یک سال به طور نینجامید و بازیکنان مجددا در سال 1349 به خانه خود بازگشتند و قهرمانی اولین دور لیگ تخت جمشید در سال 1350 را از آن خود کردند. پرسپولیس در 5 دوره برگزاری لیگ تخت جمشید با کسب دو قهرمانی لیگ اول و دوم و سه نائب قهرمانی به عنوان پر افتخارترین باشگاه کشور شناخته شد. با وقوع انقلاب اسلامی این تیم دچار بحران نفرات شد اما برگزاری مسابقات جام شهید اسپندی در سال 1358 و دیگر مسابقات باعث شد تا بازیکنان مستعد و جوان کشور نگذارند این تیم از رونق بیفتد.

باشگاه پرسپولیس در سال 1365 تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار گرفت و به آزادی در تغییر نام داد. اما پس از مدتی بنیاد از اداره این باشگاه خود داری کرد و سازمان تربیت بدنی عهده دار اداره این باشگاه شد و از آن پس باشگاه پرسپولیس به پیروزی تغییر نام داد.

این باشگاه از سال 1370 با آغاز مجدد لیگ فوتبال ایران تحت عنوان لیگ آزادگان دور جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد و بعد از تغییراتی توانست موقعیت خود را به عنوان یکی از سه باشگاه بهتر کشور و کسب مقام‌های نخست، دوم یا سوم حفظ کند.

این باشگاه در سال 1380 با آغاز لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران به عنوان اولین قهرمان لیگ برتر شناخته شد. لازم به ذکر است که اکثر بازیکنان بزرگ ایران از سال 1994 تا 2006 یا بازیکن این تیم بودند و یا توسط این تیم به فوتبال آسیا معرفی شدند.

علی دایی، احمد عابدزاده، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی و کریم باقری از جمله این بازیکنان هستند.
امیر عابدینی از مدیران موفق این باشگاه بوده که بازیکنان فوق در زمان مدیریت وی به پرسپولیس آمدند. پرسپولیس طبق لیستی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شده، به عنوان پر طرفدارترین تیم آسیا انتخاب شده است

و اما تاریخچه‌ تیم نفت باشگاه ورزشی تهران در سال 1352 توسط دکتر اقبالی وزیر وقت آن زمان افتتاح شد و این اولین گام برای شکل گیری تیم فوتبال نفت تهران بود.

تیم نفت تهران قبل از انقلاب با مربیانی همچون داوود پهلوی و محمد مایلی کهن تمریناتش را شروع کرد و موفق به کسب قهرمانی جام حذفی باشگاه های تهران شد.

از مربیانی که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی این تیم را همراهی کردند می توان به عارف سید علیخانی، محمد یاوری و بیژن جعفری اشاره کرد.

در سال 1359 بعد از انقلاب شکوهمند، 112 تیم در باشگاه های تهران حضور داشتند و بعد از قرعه کشی این 112 تیم به 12 گروه 10 تیمی تقسیم شدند و اکثر تیم ها به لیگ های دسته های دوم و سوم تقسیم شدند اما تیم نفت تهران با مربیگری سید علیخانی توانست حدود 7 سال جایگاه خود را در دسته اول حفظ کند و حتی در این 7 سال از جایگاه 6 جدول نزول نکرد.

از سال 66 نفت در دسته دوم جا گرفت و تا چند سال در این جایگاه ماند.

سید علیخانی و محمود یاوری از جمله مربیانی هستند که از سال 66 به بعد این تیم را یاری کردند.

ایرانیان، امینی، شیبانی و رئیس هیات وقت از جمله روسای هیات فوتبال بودند که به همراه دبیران هیات ، سهم مهمی در پیشرفت و موفقیت تیم بعد از انقلاب اسلامی داشتند.

لازم به ذکر است که این تیم با تلاش ها و زحمات عزیزانی چون ناصر فریاد شیران مربی تیم تا سال 1385 و رئیس محترم هیات جناب آقای علیپور توانست جایگاه خود را تغییر دهد و به لیگ دسته یک کشور صعود کن و هم اکنون در لیگ برتر حضور داشته باشد.


حالا به آمار رویارویی این دو تیم می پردازیم: 

 19 شهریور 1360

هفته هفتم جام باشگاه های تهران برد 2 بر 1 پرسپولیس مقابل نفت.
( گل های پرسپولیس توسط: غلامرضا فتح آبادی و عباس کارگر زده شد)

 هشتم مرداد 1361

هفته پنجم جام باشگاه های تهران پیروزی سه بر صفر پرسپولیس مقابل نفت
( هر 3 گل توسط ناصر محمد خانی زده شد)

12 اسفند 1361

مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی تهران
پیروزی 2 بر صفر پرسپولیس مقابل نفت
( گل ها توسط علی پروین و غلامرضا فتح آبادی زده شد)

 29 مهر 1362

هفته دهم جام باشگاه های تهران
پیروزی يک بر صفر پرسپولیس مقابل نفت
( علی پروین گلزن این بازی بود)

 20 مرداد 1366

هفته پانزدهم جام باشگاه های تهران
پیروزی يک بر صفر تیم پرسپولیس مقابل نفت
( عباس کارگر گلزن این بازی بود)

 14 آبان 1389

هفته چهاردهم لیگ برتر
پیروزی 3 بر يک پرسپولیس مقابل نفت
( اشپیتیم آرفی یک گل پرسپولیس و علیرضا نصر محمدی 2 گل در این بازی به ثمر رساندند)

 4 اردیبهشت 1390

هفته سی و یکم لیگ برتر
پیروزی 5 بر يک پرسپولیس مقابل نفت
( گلزنان این بازی : محمدعلی عسگری ، هادی نوروزی ، حسین بادامکی، تیاگوفراگا)

 29 مهر 1390

هفته 11 لیگ برتر
( تساوی پرسپولیس و نفت)

 26 اسفند 1390

هفته 28 لیگ برتر
پیروزی سه بر صفر پرسپولیس مقابل نفت
گل اول توسط مدافع حریف زده شد ایمون زاید و امیر حسین فشنگچی 2 گلزن دیگر این بازی بودند./.مح


برچسب ها: پرسپولیس ، نفت ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار