اهواز/

دانش فنی و تولید 5 قلم افزایه‌های سیمان حفاری تدوین شد

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از تدوین دانش فنی و تولید پنج قلم افزایه‌های سیمان حفاری در داخل کشور با حمایت این شرکت خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ باقر پورقاسم اظهار کرد: این پروژه طی قراردادی به ارزش حدود 13 میلیارد ریال از سوی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی در حال اجراست.

وی افزود: تاکنون یکی از این افزایه‌ها ساخته و به تولید انبوه رسیده است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: این افزایه‌ها شامل افزایه کنترل‌کننده افت صافاب دوغاب سیمان برای آب شیرین، افزایه کنترل کننده افت صافاب دوغاب سیمان در دمای بالا، افزایه دیسپرسانت جهت بهبود خواص رئولوژی دوغاب سیمان، افزایه ممانعت کننده‌ مهاجرت گاز و افزایه سبک کننده دوغاب سیمان است.

پورقاسم با بیان این که افزایه‌های سیمان یکی از پرمصرف‌ترین اقلام کاربردی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز است تصریح‌کرد: تدوین دانش فنی و ساخت این افزایه‌ها در حال اجراست که با تولید انبوه یکی از این افزایه‌ها هزینه صرف شده برای ساخت تمام افزایه‌ها  در مدت حدود دو ماه جبران می‌شود.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب هدف از اجرای این پروژه را خودکفایی در تامین کالای مصرفی صنعت نفت و صرفه جویی در هزینه‌های تامین این اقلام عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، تولید انبوه فقط «افزایه ممانعت کننده‌ مهاجرت گاز» سالیانه بیش 16 میلیارد ریال سود و صرفه اقتصادی برای کشور خواهد داشت.

پورقاسم اضافه‌ کرد: این رقم  حدود 2.1 برابر هزینه کل پروژه برای ساخت پنج قلم افزایه است.

وی افزود: بر مبنای هزینه صرف شده برای تولید انبوه افزایه ممانعت کننده‌ مهاجرت گاز و سود و صرفه اقتصادی به دست آمده آن، شاخص برگشت سرمایه در این پروژه حدود دو ماه محاسبه و این رقم از لحاظ اقتصادی پروژه بسیار قابل توجه است./س
برچسب ها: دانش ، حفاری ، تدوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.