یزد/

خشکسالیهای پی در پی و کم آبی استان یزد/ اثرات منفی کم آبی حتی حیات وحش را تهدید کرده است

یزداز استان‌های گرم و خشک کشور است که با قرار گرفتن در میانه کویر، از سال‌های دور با خشکسالی و کم‌آبی مواجه بوده است به طوریکه این خشکسالی‌ها تاثیرات منفی زیادی بر این استان گذاشته است

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

بیش از سه دهه از خشکسالی در این استان می‌گذرد و حتی حفر چاه و استفاده از آبی که به خط اول انتقال آب معروف است و سال گذشته حاشیه‌های زیادی داشت هم نتوانست تشنگی کویر نشینان را جبران کند.

حتی بارش‌های اخیر به ویژه در سال گذشته و جاری حتی به اندازه سر سوزنی هم تاثیری بر سفره‌های آب زیرزمینی این استان نگذاشت و به گفته مسئولان، سال‌های مکرری باید باران بیاید تا جبران این خشکسالی ها شود.

از سوی دیگر میزان برداشت هاي زيرزميني به قدری زياد است كه در صورت بارندگي هاي متداوم و هر ساله شايد در تامین آب شرب، صنعت و كشاورزي اثرگذار باشد.

و وسعت زیادی از حیات وحش نادر یزد تحت الشعاع این کم آبی است چرا که در زاد و ولد و تولید مثل نیز این گونه های نادر زیستی تاثیر گذاشته است

در این سال‌ها که استان یزد از بحران کم آبی رنج می‌برد، دولتمردان تلاش‌های زیادی در زمینه تامین ‌آب استان داشتند،حتی در برهه‌ ای از زمان به دنبال تصویب خط دوم انتقال آب برای این استان بودند که با وجود مصوب شدن این طرح، به نظر می‌رسد تامین آب این استان و رفع بحران از مردم کویر نشین استان یزد بیش از یک دهه زمان می‌برد.

اما اخیرا با قطع آب انتقالی به یزد کیفیت آب نیز در این شهر افت محسوسی پیدا کرده و این افت کیفیت نگرانی هایی را برای مردم این استان به دنبال داشته و حتی به گفته پزشکان معالج، سبب مسمومیت عده ای از مردم شده است.

برنامه بلند مدت برای مدیریت آب ارائه شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد اما با جدی خواندن مشکل آب در یزد از مسئولان خواست تا هركس در حيطه مسئوليت خود براي پشت سرگذاشتن بحران كم آبي برنامه اي بلندمدت ارائه دهد و صرفه جويي را از خود و خانواده خود شروع كند و الگويي براي ديگران باشد.

غلامرضا برزگری يكي از مهم ترين بحران هاي پيش روي استان را بحران خشكسالي عنوان كرد و گفت: مسئله كمبود آب آشاميدني به يكي از معضلات استان به ويژه در روستاها تبديل شده است و هم اكنون نيز آبرساني به برخي از روستاها از طريق تانكرهاي سيار صورت مي گيرد.

وی ادامه داد: به علت خشکسالی های مکرر، امسال نیز شهر یزد و اکثر مناطق تابعه آن با مشکل کم آبی مواجه بوده اند اما هنوز به مرحله قطعی آب نرسیده است.

این مسئول ادامه داد: اگر مردم همانند ماه‌های گذشته دارای مدیریت مصرف باشند و بر حسب نیاز و به صورت دقیق از آب آشامیدنی استفاده کنند قطعا نیازی به جیره بندی و یا منطقه بندی در توزیع آب وجود ندارد.

برزگری با اشاره به کاهش دما در روزهای اخیر اظهار داشت: لازمه کار مدیریت صحیح است و با همکاری مردم مشکلی در این زمینه برای قطعی آب نخواهیم داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد اظهار داشت: لطماتی که خشکسالی‌های پی در پی به وجود آورده، با میانگین 107 میلی متر باران قابل جبران نیست.

برزگری اضافه کرد: مقوله آب در استان یزد در بحث تولید و مصرف، هر ساله مشکلاتی را ایجاد می‌کند که بخشی از آن به خاطر خشکسالی‌های مستمر است.

وی افزود: در بحث روان آب‌ها در تمام نقاط استان با کمبود شدید مواجه هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان این که منابع آبی و همچنین آب ورودی به استان کاهش یافته است، خواستار مستند‌سازی مشکلات خشکسالی شد و خاطرنشان کرد: باید فکری اساسی و بلندمدت برای رفع این بحران کرد.

تکاپوی نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی

کمبود آب در استان کویری و خشک یزد و مشکلاتی که در این استان برای کویر نشینان به وجود آمده است، نمایندگان این استان را نیز به تحرک و تکاپو وا داشته و موجب شده این موضوع را به طور جدی دنبال کنند.

نماینده یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی معتقد است باید آب مورد نیاز استان را از سایر استان‌های کشور تامین کرد.

محمدصالح جوکار اظهار داشت: آب منبعی ملی به شمار می‌رود و باید از این نعمت الهی برای تمام کشور استفاده کرد.

وی بیان داشت: همه استان ها در کشور یک مجموعه یکپارچه را تشکیل می‌دهند و اگر زیرساخت هایی در استان و یا کشور فراهم می شود حق همه مردم است و این یک حق قانونی به شمار می رود.


 مشکل کم آبی و خشکسالی یزد تا حدی است که حیات وحش استان را که شمل گونه های نادر حیوانی و گیاهی است به خطر انقراض کشانده است و حتی با تکثیر این نوع گونه ها به طبیعت برگشت ناپذیر خواهند بود/س
برچسب ها: خشکسالی ، یزد ، و اثرات ، منفی ، ان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.