اینفورمیشن کلیرینگ هاوس:

منطق غرب در مورد سوریه: برای نجات سوریه باید آن را بمباران کرد!!!

در حالی که غرب با موشک‌های کروز و حملات هوایی برای کمک به مردم سوریه شتافته است، کشورهایی که رویکرد متعادلی را نسبت به این بحران در پیش گرفته‌اند، نباید دست از کار بکشند؛ آنها نباید اجازه دهند که غرب تحت عنوان حمایت انسان دوستانه، موجب آزار مردم غیرنظامی سوریه شده و دولت مشروع دمشق را سرنگون سازند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "اینفورمیشن کلیرینگ هاوس" در مقاله‌ای به قلم "نیل بووی" می‌نویسد: تجمع نظامی در دریای مدیترانه حاکی از آن است که مخالفان بشار اسد، تحت پوشش مداخله انسان دوستانه قصد دخالت نظامی در سوریه را دارند؛ ادعایی ریاکارانه که بویی از حقیقت نبرده است.

*** آمریکا، انگلیس و فرانسه، بدون داشتن هیچ مدرکی دولت بشار اسد را به استفاده از سلاح شیمیایی محکوم می‌کنند
تصاویر و ویدیوهایی که حوادث اخیر را تحت عنوان استفاده از عوامل شیمیایی در حومه شرقی شهر دمشق پوشش داده‌اند، بسیار نگران کننده‌ هستند و ضرورت یک بررسی دقیق و موشکافانه و اساسی در مورد آنچه که در آنجا اتفاق افتاده است، کاملا مشهود است. اما به جای آن، دولت‌های غربی که پشتیبان و حامی بی چون و چرا شبه نظامیان ضد دولتی هستند، از این فرصت برای مشروعیت بخشیدن به استفاده از قدرت علیه دولت سوریه، استفاده کرده‌اند.
آمریکا، انگلیس و فرانسه، علیرغم اینکه هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ندارند، همچنان تاکید دارند که دولت بشار اسد و ارتش عربی سوریه، عاملان حمله‌ای هستند که در آن از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است.این دولت‌ها، دمشق را به این خاطر که به بازرسان سازمان ملل اجازه بازدید از مناطقی که در آن این حمله صورت گرفته بود را ندادند، مسبب این اتفاقات می‌دانند؛ حتی وقتی بازرسان سازمان ملل برای تحقیق و بررسی به محل این حملات رفتند نیز آنها ادعا کردند که دولت سوریه تمامی شواهد مربوط به اقدامات خود را از بین برده است.

*** خصومت شورشیان سوری با نیروهای سازمان ملل بی سابقه نیست
دلایل زیادی وجود دارد که دمشق در اجازه دادن به بازرسان سازمان ملل برای دسترسی به محل وقوع حمله، تردید داشت. مهمترین دلیل این بود که این حمله در حومه پایتخت و در محل استقرار شورشیان صورت گرفته است و در صورت حمله شورشیان و یا راه اندازی یک حمله شیمیایی دیگر در طول این بازدید، نمی‌توان امنیت تیم بازرسان سازمان ملل را تضمین کرد.
شورشیان سوریه در موارد قبلی نیز خصومت خود را با نیروهای سازمان ملل نشان داده‌اند؛ در ماه مارس، نیروهای ضد دولتی 21 نفر از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را در ارتفاعات جولان و سپس 4 تن دیگر را در ماه می، ربودند. شلیک به کاروان سازمان ملل توسط تک تیراندازی ناشناس، آن قدرها هم مایه تعجب نبود؛ چرا که این نیز یکی از مجموعه اقداماتی بود که برای تشدید شرایط و برانگیختن پاسخ بین المللی صورت گرفت.
تیم بازرسان سازمان ملل سرانجام به محل مورد نظر برای جمع‌آوری شواهد و مدارک رفتند و برخلاف ادعاهای غرب، سازمان ملل اعلام کرد با وجود گذشت زمان زیادی از وقوع حمله، تیم کارشناسان این سازمان موفق به جمع آوری شواهد لازم شدند.

*** ادعای مربوط به استفاده دولت اسد از سلاح شیمیایی، از نظر تاکتیکی و سیاسی غیرمنطقی است و در هیچ شرایطی به سود دولت سوریه نیست
سوال اینجاست که استفاده از سلاح شیمیایی به نفع چه کسی است؟ این ادعا که دولت اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، مخصوصا درست در زمانیکه تیم بازرسان سازمان ملل در دمشق مشغول تحقیق و بررسی در مورد استفاده‌های قبلی از سلاح شیمیایی بودند، از نظر تاکتیکی و سیاسی، غیرمنطقی است و در هیچ شرایطی به سود دولت سوریه نیست.
کاملا واضح است که این حملات به نفع شبه نظامیان ضد دولتی است که از مدت‌ها پیش خواستار مداخله ناتو در سوریه شده بودند و همینطور به نفع مخالفان سیاسی سوریه است که از شرکت در مذاکرات برنامه ریزی شده ژنو خودداری می‌کنند. به علاوه، ادعای مبنی بر اینکه دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، به سود مخالفان بین المللی بشار اسد است که عوامل غیردولتی و مبارزان خارجی را در مقیاسی بی‌سابقه، از نظر مالی و غیرمالی و همچنین از لحاظ نظامی، حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

*** افزایش چشمگیر قیمت سهام «لاکهید مارتین» به دنبال انتشار خبر مربوط به حمله شیمیایی
به جز اینها، استفاده از سلاح‌های شیمیایی، به سود صنعت اسلحه سازی است؛ به طوریکه در حال حاضر 4 کشتی جنگی آمریکایی با موشک‌های بالیستیک در حال حرکت به شرق دریای مدیترانه است تا در آن موقعیت، برای هدف قرار دادن دمشق با موشک‌های کروز «توماهاوک» آماده شوند. جالب است بدانید که از زمان انتشار اخبار مربوط به حمله شیمیایی، قیمت سهام «لاکهید مارتین» به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
بارها فاش شده که شبه نظامیان ضد دولتی به این سلاح‌ها دست پیدا کرده‌اند و در واقع به خاطر استفاده از آنها مجرم شناخته شده‌اند. طبق اظهارات «کارلا دل پونته»، رئیس کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد که در اواخر ماه مارس، موضوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در شمال سوریه به دقت بررسی کرده است، شواهد و مدارک نشان می‌دهند که نیروهای ضد دولتی و نه دولت سوریه، از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.

*** کشف سلاح‌های حاوی مواد شیمیایی ساخت آمریکا و عربستان در منطقه جوبا دمشق
در ماه می، پلیس ترکیه در خانه شبه نظامیان جبهه النصر که با گروه القاعده در ارتباط هستند و در جنوب، نزدیک مرز شمالی سوریه دستگیر شدند، سیلندرهای گاز اعصاب سارین کشف کردند. در ماه جولای، کارشناسان روسی گزارش‌هایی را به سازمان ملل ارائه دادند که در آن توضیح داده شده بود که موشک‌های استفاده شده در حملات قبلی شیمیایی، به طور صنعتی ساخته نشده بودند و ترکیبات شیمیایی کشف شده، با آنچه که ارتش سوریه در اختیار دارد، مطابقت نداشتند.
ارتش سوریه به تازگی از کشف سلاح‌های حاوی مواد شیمیایی در تونلی که متعلق به شورشیان بود، در منطقه جوبار در نزدیکی دمشق که به گفته‌ آنها شامل گلوله، ماسک‌های تولید شده در آمریکا و مواد شیمیایی ساخت عربستان سعودی، خبر داده‌ است. گزارش‌هایی به زبان عربی نیز نشان می‌دهند که یکی از اعضای عالی رتبه سابق عربستانی گروه النصره نیز در توییتر اعلام کرده است که این گروه سلاح شیمیایی در اختیار دارد. 

***مداخله ناتو در سوریه، تکرار مدل کوزوو
سخنرانی‌ها و اظهارات جان کری، «لورنت فابیوس» و یا «ویلیام هیگ»، همگی بر این موضوع دلالت دارند که به رغم فقدان مبنای قانونی، اقدام نظامی علیه سوریه صورت خواهد گرفت. اگر این اقدام، یک «مداخله انسان دوستانه» بود، شورای امنیت سازمان ملل باید از طریق صدور یک قطع نامه با این کار موافقت می‌کرد اما چنین قطع نامه‌ای صادر نخواهد شد چرا که کشورهایی چون روسیه معتقدند این نوع مداخله، بهانه‌ای برای سرنگونی دولت قانونی سوریه است؛ همانطور که در گذشته نیز در یوگوسلاوی سابق، عراق و لیبی شاهد آن بوده‌ایم.
گزارشات حاکی از این است که تیم اوباما در حال حاضر مشغول بررسی ماموریت ناتو در کوزوو به عنوان طرح اولیه احتمالی برای حمله به سوریه است. این اصلا خبر خوبی نیست. چگونه می‌توان از طرح مداخله ناتو در یوگوسلاوی سابق به عنوان نمونه در جاهای دیگر استفاده کرد؟ ناتو 78 روز متوالی بمب‌های خود را در صربستان و مونته نگرو فرو ریخت و زیرساخت‌های غیرنظامی را به طور کامل نابود کرد؛ در حالیکه بیمارستان‌ها، مدارس و تسهیلات عمومی تخریب شدند و بیش از 1200 غیرنظامی کشته و 4500 نفر مجروح شدند.

*** رسانه‌های غربی با حمایت کاملا یک جانبه از شورشیان سوری، در اقدامات آنها شریک هستند
با وجود لحن محتاطانه اوباما در روزهای اخیر، تمام شواهد نشان می‌دهند که تصمیم در خصوص مداخله نظامی گرفته شده است. ارزیابی‌های «کارلا دپونته» و سایر شواهدی که توسط سازمان ملل ارائه شده بود و با ادعای غرب همخوانی نداشت، همگی لاپوشانی شدند و در حال حاضر، موضع آمریکا این است که برای ارائه هرگونه شواهد معتبر، «خیلی دیر» شده است.
تجمع عظیم نظامی کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی آمریکا و انگلیس در دریای مدیترانه، در حالی اتفاق می‌افتد که طبق گزارشات، پنتاگون مقدمات اولیه را برای حمله موشک‌های کروز به نیروهای دولت سوریه انجام داده است. در این شرایط، ناسازگاری و دورویی‌های بدبینانه مخالفان بشار اسد بی‌سابقه است و رسانه‌ها با حمایت کاملا یک جانبه از آنها، در اقدامات آنها شریک هستند.

*** غرب تنها به دنبال اهداف اقتصادی و ژئوپولیتیکی خود در منطقه است
آمریکا، انگلیس و فرانسه، خود را حامیان مصلح و خیراندیشی می‌دانند و منطق و شواهد، برای بیرون آوردن آنها از توهم مضحک و خطرناکشان کافی نیست. این کشورها پیشگامان صنف گرایی نظامی هستند و ثابت کرده‌اند که آنها تنها به دنبال اهداف اقتصادی و ژئوپولیتیکی خود در منطقه هستند.
در حالی که غرب با موشک‌های کروز و حملات هوایی برای کمک به مردم سوریه شتافته است، کشورهایی که رویکرد متعادلی را نسبت به این بحران در پیش گرفته‌اند، نباید دست از کار بکشند؛ آنها نباید اجازه دهند که غرب تحت عنوان حمایت انسان دوستانه، موجب آزار مردم غیرنظامی سوریه شده و دولت مشروع  دمشق را سرنگون سازند.

برچسب ها: غرب ، سوریه ، بمباران ، دمشق ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار