موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به بهانه ثبت هزاره تالیف قانون ابن سینا در یونسکو برگزار می‌کند؛

نمايشگاه گياهان شفابخش بر اساس طب سنتي ايراني- اسلامي

«نمايشگاه گياهان شفابخش بر اساس طب سنتي ايراني- اسلامي» در موسسه موزه و کتابخانه ملی ملک برگزار می­شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی به مناسبت برگزاری جشن دهه کرامت و جشنواره ماه هشتم، نمایشگاهی از گیاهان شفابخش را با نام «سبزهای شفابخش» برگزار می­کند. بر اساس وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک، واقف و بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک، هر ساله مراسمی آیینی در 7 مناسبت مذهبی در این مجموعه برگزار می­شود. میلاد امام رضا علیه‌السلام یکی از این مناسبت­ها است. جشنواره ماه هشتم، مجموعه آیین‌هایی است که موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک هر ساله از میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها تا میلاد امام رضا علیه‌السلام در این نهاد وقفی فرهنگی برگزار می­کند. این جشن ده روزه در مجموعه ملک، هر ساله با یک نمایشگاه ویژه همراه است. نمایشگاه گیاهان شفابخش، ویژه امسال این مجموعه است.

سازمان جهانی یونسکو، در «برنامه ثبت سده و هزاره مشاهیر» خود برای سال‌های 2012 و 2013 میلادی، هزارمین سالگرد تالیف کتاب «قانون در طب» اثر حکیم ابن سینا را به ثبت رسانده است. کتابخانه و موزه ملی ملک با داشتن بیش از 250 نسخه خطی از تالیفات ابن سینا، گنجینه ارزشمند و پرباری از آثار این حکیم سده چهارم و پنجم هجری در خود جای داده است.

«سید محمدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به این موضوع می­گوید: «بیش از هشتصد عنوان کتاب متمرکز بر طب سنتی ایرانی- اسلامی در مجموعه ارزشمند کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می­شود که بیش از 250 عنوان نسخه از این گنجینه، آثار ابن سینا پزشک مشهور ایرانی است. کتاب قانون در طب، آشنای ذهن و ضمیر هر ایرانی است. امسال با برگزاری این نمایشگاه ویژه با موضوع گیاهان شفابخش کوشیده‌ایم مخاطبان را با کتاب­ها و تالیفات مهمی که در این زمینه در طب سنتی ما و در گنجینه آثار خطی موزه و کتابخانه ملی ملک وجود دارد آشنا کنیم.»

«نمايشگاه گياهان شفابخش بر اساس طب سنتي ايراني- اسلامي» از 16 تا 26 شهریور ماه، هر روز در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک برقرار است. این نمایشگاه بخش­هایی گوناگون دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به نمایش و معرفی 30 گیاه که ویژگی دارویی دارند اشاره کرد؛ آن هم به روشی که کم‌تر بدان پرداخته شده است؛ تصویر نگارگری قدیمی این گیاهان از نسخه­های خطی ابن سینا، به همراه عکس امروزی آن و البته گلدانی از گیاه زنده برای آشنایی هرچه بیش‌تر مخاطبان و علاقه‌مندان با این ادویه و گیاهان دارویی. افزون بر آن، نمونه خشک شده و فراوری شده گیاه را هم در این نمایشگاه می­توان دید.

مجموعه­ای از ادوات و ابزار قدیمی طب سنتی ایرانی- اسلامی هم در این نمایشگاه، در نگارخانه موزه و کتابخانه ملی ملک به نمایش گذاشته خواهد شد. بخشی از جعبه­های قدیمی، قفسه­ها و شیشه­های طبی این نمایشگاه از وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک، واقف و بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک‌اند که همراه خانه پدری، موزه و کتابخانه و دیگر دارایی‌های وی، بر آستان قدس رضوی وقف شده و توسط مجموعه این موسسه نگهداری می­شوند.

ارایه دم‌نوش­های طبیعی سنتی و همچنین مشاوره طب سنتی توسط متخصصان طب سنتی از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک است.

دوستداران و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه و بهره‌گیری از جذابیت‌های آن می‌توانند از 16 تا 26 شهریور هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت 8:15 و 16:30 به نشانی میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، سردر باغ ملی، محوطه باغ ملی، موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک مراجعه کنند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار