تولید داروهای نوترکیب و بیولوژیک در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی اهواز

رئیس مرکز رشد فناوری های دارویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از برنامه ریزی این مرکز برای تولید داروهای "نوترکیب و بیولوژیک" در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر علی اصغر همتی ضمن اعلام این خبر گفت: یکی از مهمترین مباحثی که امروز در صنعت داروسازی مطرح است تولید داروهای نوترکیب و بیولوژیک است که عمدتا در بیماری های سرطان و صعب العلاج مورد استفاده قرار می گیرند، این داروها بسیار گران قیمت هستند و با تکنولوژی بسیار بالایی تولید می شوند که در حال حاضر به خاطر وجود تحریم ها از جمله در زمینه دارو قیمت این داروها به شدت افزایش پیدا کرده و دسترسی به این داروها هم برای بیماران مشکلاتی بوجود آورده است.

وی افزود: با توجه به مسائل و مشکلات ذکر شده وزارت بهداشت از دوسال قبل برنامه ریزی و توجه زیادی به تولید این داروها داشته و دانشگاههای خاصی را برای حرکت به سمت تولید این داروها مامور کرده است که دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم از جمله آنهاست.

دکتر همتی با بیان این مطلب که برای تولید داروهای نوترکیب به اتاق های خاصی نیاز است، خاطرنشان ساخت: این اتاقها به نام "اتاق تمیز" یا "کلین روم" معروف هستند که حدود 400 متر مربع فضای دارد و سیستم آن بگونه ای است که هچگونه ماده خارجی نباید وارد آن شود و در آنجا ما می توانیم از طریق باکتری هاو منابع خاصی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند داروی مورد نظر را به شکل نوترکیب به دست آوریم.

استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: ساخت و تجهیز این اتاق ها هزینه بسیار بالایی خواهند داشت که در این زمینه  و در این جهت با پیگیری هایی صورت گرفته موافقت نامه ای بین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و وزارت بهداشت منعقد شده  که بعد از تاسیس و تجهیز آن، مرکز رشد فناوری های دارویی دانشگاه با استفاده از تجهیزات این اتاق و دانش فنی متخصصین یک داروی نوترکیب را که توسط وزارتخانه تعیین شده است را تولید کند.

دکتر همتی تاکید کرد: حرکت در جهت این مسیر مستلزم  حمایت دانشگاه و همکاری نزدیک و تنگاتنگ دانشگاه و مرکز می باشد، برای تولید این داروها دستگاههای متعددی را سفارش داده ایم که به تدریج در یکی دو ماه آینده به این مرکز ارسال شده که پس از نصب می توانیم داروهایی مانند کپسول، قرص، کرم و پماد را به شکل نیمه صنعتی تولید کنیم.

رئیس مرکز رشد فناوری های دارویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان تاکید کرد: به اساتید و دانشجویان توصیه می کنیم که بیشتر بر روی پروژه ها محصول محور با هدف تولید تمرکز و فعالیت داشته باشند که بتوانند در آینده بخشی از نیازهای دارویی بیماران را تامین کنند و مرکز رشد فناوری های دارویی دانشگاه آمادگی دارد در این زمینه ضمن ارتباط با کلیه محققین مشاوره های لازم را ارائه بدهند./ح
برچسب ها: دارو ، بیولوژیک ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار