شیراز/

تشکیل کمپین نجات دریاچه بختگان

رئیس خانه فرهنگ بوم گردان استان فارس از تشکیل کمپین نجات دریاچه بختگان در این استان خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، محمد ثابت گفت: تشکلهای مردمی زیست محیطی در استان فارس برای حمایت از دریاچه بختگان اقدام به تشکیل کمپین نجات این دریاچه کرده اند.

وی با اشاره به اینکه دریاچه بختگان بعد از ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور به شمار می رود، بیان کرد: در این راستا تشکلهای مردمی زیست محیطی در 20 شهریور ماه امسال با حضور در شهرستان نی ریز اقداماتی را برای حمایت از این دریاچه انجام خواهند داد.

رئیس خانه فرهنگ بومگردان استان فارس با انتقاد از حمایت نکردن از این دریاچه بیان کرد: در استان فارس به دلیل اینکه حرکت زیست محیطی نبوده تاکنون حمایت از این دریاچه مهم مسکوت مانده از این رو با راه اندازی این کمپین نسبت به احیای دریاچه اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه حقابه دریاچه بختگان در پشت سد ملاصدرا و سیوند دپو شده، افزود: با خشک شدن دریاچه اقیلم منطقه تغییر پیدا کرده و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

ثابت یکی از مشکلات را خشک شدن انجیرستانهای استهبان دانست و ادامه داد: در گذشته به دلیل پر آب بودن دریاچه بختگان وضعیت اکوسیستمی منطقه مناسب بوده اما در حال حاضر شرایط تغییر پیدا کرده است.

رئیس خانه فرهنگ بومگردان استان فارس با اشاره به اینکه دریاچه بختگان هم اکنون به شوره زار تبدیل شده، گفت: در حال حاضر با خشک شدن دریاچه این منطقه به شوره زار تبدیل شده و با وزش باد این نمکها از بستر رودخانه بلند و در زمینهای اطراف می ریزند که این امر باعث از بین رفتن حاصلخیزی زمینها شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قسمتی از بستر رودخانه کر خشک شده زمانی که حقابه رها می شود فقط 16 میلیون متر مکعب آب نیاز است تا چاله های بستر رودخانه را پر کند از این رو نمی توان با این میزان آب برای احیای دریاچه اقدام کرد./س

برچسب ها: تشکیل ، کمپین ، بختگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.