ظريف در جمع خبرنگاران:

سفر دکتر روحاني به نيويورک قطعي شده است/ تعيين تيم مذاکره‌کننده با آژانس

وزير امور خارجه از قطعي‌شدن سفر رئيس‌جمهور کشورمان به نيويورک براي شرکت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل خبر داد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان پيش از ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشيه جلسه هيئت دولت در پاسخ به اين سوال که کنگره آمريکا تصميم گرفته است که به سوريه حمله کند، گفت: کنگره آمريکا نمي‌تواند براي جامعه بين‌الملل تصميم بگيرد.

وي در ادامه درباره پيام ايران به آمريکا درباره حمله به سوريه افزود: جمهوري اسلامي ايران پيامي به صورت خاص نداده است اما ما همواره مواضع خود را اعلام کرده و گفته‌ايم هرگونه اقدام نظامي در منطقه با اصول بين‌الملل مغايرت دارد و عواقب بسياري خواهد داشت.

وزير امور خارجه کشورمان تصريح کرد: کشوري که حمله را شروع کند به طور حتم نمي‌تواند عواقب آن را کنترل کند لذا به طور حتم جنگ در منطقه مشکلات متعددي را به همراه خواهد داشت.

ظريف اظهار داشت: ما هم از اوضاعي که در منطقه وجود دارد احساس نگراني مي‌کنيم و بعنوان قرباني سلاح‌هاي شيميايي استفاده از اين سلاح‌ها را محکوم مي‌کنيم و به هيچ وجه نمي‌پذيريم که اين سلاح‌ها در منطقه به کار گرفته شود.

وي افزود: از طرف ديگر به هيچ وجه نمي‌پذيريم با استفاده غيرقانوني از زور شرايط منطقه ملتهب شود و کمک به افراط در منطقه صورت گيرد. از اين رو فکر مي‌کنيم که باراک اوباما بر اساس دستور خاتمه دادن به جنگ وارد کاخ سفید شد و فکر نمی‌کنیم که خود را وارد یک جنگ کند از اين رو براين باوريم يک گروه تندرو در آمريکا و در منطقه، دامي را براي اوباما و متأسفانه براي همه منطقه ما گسترده است که درايت حکم مي‌کند در اين دام گرفتار نشويم و تمام کساني که به آينده منطقه فکر مي‌کنند تمام تلاش خود را بکار ببندند تا از يک جنگ فاجعه آميز جلوگيري کنند.

ظريف در باره سفر رئيس‌جمهور کشورمان به نيويورک گفت: سفر دکتر روحاني به نيويورک قطعي شده است است و ما در حال انجام برنامه‌ريزي‌هاي لازم در اين باره هستيم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينكه با توجه به سياست جنبش عدم تعهد آيا اين جنبش فعاليتي را براي عدم وقوع جنگ در سوريه انجام خواهد داد ، گفت: همكاران ما در دفتر جنبش عدم تعهد مسئول رايزني درباره اين موضوع هستند و ما موضع اصولي خود را در اين باره پيگيري خواهيم كرد.

ظريف درباره برنامه‌هاي رئيس‌جمهور در سفر به نيويورك اظهار داشت: رئيس‌جمهور سه جلسه سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل در حوزه خلع سلاح هسته‌اي خواهد داشت و به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد در جلسه وزراي امور خارجه اين جنبش سخنراني خواهد كرد.

وزير امور خارجه كشورمان همچنين درباره تعيين اعضاي تيم مذاكره كننده ايران گفت: تصميم نهايي گرفته شده است و دفتر رئيس‌جمهور اين موضوع را اعلام مي‌كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه همتاي انگليسي‌تان درخواست ديدار با شما را مطرح كرده است، تصريح كرد: ما آمادگي داريم در قالب منافعمان با آنها ديدار كنيم و اينكه اين ديدار به گسترش روابط منجر خواهد يا نه بايد منتظر ماند.

ظريف درباره پيگيري وضعيت ديپلمات ايراني در يمن گفت: ما پيگير وضعيت وي هستيم و سفير يمن در پيام تلفني به بنده اعلام كرده است كه اين موضوع را با جديت پيگيري مي‌كند.

وزير خارجه همچنين در پايان درباره زمان مشخص شدن مذاكرات ايران با 1+5 گفت: در حال حاضر زمان مشخصي اعلام نشده است،  اما ممكن است در زمان حضور ما در سازمان ملل و در ديدارهايي كه در آنجا صورت گيرد تصميم جدي در اين باره و زمان مذاكره اعلام شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار