تفاهم‌نامه‌ي خريد شير از دامداران سبب آسودگي خيال توليد کننده است/ کمبود شديد نهاده‌هاي دامي در بازار

مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران ايران گفت: تفاهم‌نامه خريد شير از دامداران انتخاب ميان بد و بدتر بوده اما سبب آسودگي خيال توليد کننده مي‌شود.

سعيد سلطاني سروستاني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: اطمينان دامدار از اين موضوع که شير خود را به موقع فروخته و پول آن را به موقع دريافت مي‌کند انگيزه‌ي او را براي توليد افزايش مي‌دهد.

وي اضافه کرد: به همين دليل بازار لبنيات دچار نوسان نشده و آشفتگي پيش نمي‌آيد.

سلطاني با بيان اينکه تفاهم نامه خريد شير از دامداران تفاهم ناه ايده‌آلي نيست، افزود: انتخاب ما ميان بد و بدتر بوده، زماني که هيچ کس هيچ قانوني را رعايت نمي‌کند وجود تفاهم نامه‌ي فوق سبب آسودگي خيال توليد کننده مي‌شود.

وي با بيان اينکه در حال حاضر عرضه‌ي نهاده‌هاي دامي به توليد کنندگان کند است، بيان کرد: به دليل مشخص نبودن وضعيت ارز مرجع و کمبود نهاده، توزيع نهاده يا انجام نمي‌شود يا روند آن کند است.

سلطاني افزود: اگر تا يکي دو هفته‌ي آينده وضعيت ارز مشخص نشود  با کمبود شديد نهاده مواجه مي‌شويم که تاثيرات آن بر صنعت توليد بسيار محسوس خواهد بود.

وي با اشاره به اينکه در حال حاضر قيمت سويا در بازار آزاد حدود 1300 و قيمت ذرت بالغ بر 1000 تومان است، اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به شرايط موجود دامداران در بلاتکيفي به سر مي‌برد.

سلطاني هم چنين با اشاره به اينکه در تفاهم نامه خريد شير از دامداران نسبت به سال قبل چند تفاوت وجود دارد، عنوان کرد: قيمت نهاده‌هايي مانند جو، ذرت و سويا سال گذشته در استان به ترتيب 590، 600 و 900 تومان بوده که امسال به 650، 700 و 1050 تومان تغيير يافته است.

وي افزود: هم چنين قيمت شير درجه يک درب دامداري که سال پيش 930 تومان بوده به 1080 تومان تغيير يافته است.

به گفته‌ي سلطاني قيمت شير خام درب کارخانه‌ها از 960 به 1110 تومان افزايش يافته است.

وي با بيان اينکه سال گذشته دامداران نهاده‌ها را به صورت دو ماهه از شرکت پشتيباني امور دام خريداري کرده و کارخانجات خريد شير پول اين نهاده‌ها را به شکل کلي دو ماهه پرداخت مي‌کردند ادامه داد: امسال عنوان شده بايد اين چک و سفته به ضمانت بانکي و وثيقه‌ي ملکي تبديل شود که دامداران و  کارخانجات به دلايل مختلفي از جمله بدهي‌هاي بانکي و... توان اين  کار را ندارند.

لازم به ذکر است تفاهم نامه خريد شير از دامداران تفاهم نامه‌ي چهار جانبه‌ي است که بين اتحاديه‌ي سراسري دامداران ايران، معاونت داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت پشتيباني امور دام و انجمن کارخانجات فرآورده‌هاي لبني به امضا رسيده است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: دامدار ، شیر ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار