یزد/

برداشت آب از آبهای نیل گون خلیج فارس برای تامین آب شرب یزد/ عدم صرف آب انتقالی در زمینه های کشاورزی

مديرعامل شركت آب منطقه اي استان يزد با تاكيد بر چاره انديشي براي تامين آب از خارج از استان يزد گفت: هم اكنون چهار گزينه براي انتقال آب به يزد در دست بررسي است

به گزارش  خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

حسين غفوري، افزود: يكي ديگر از پيشنهاداتي كه اكنون در دست بررسي است و كار مطالعاتي آن آغاز شده، انتقال آب از خليج فارس است و دقيقا همان كاري است كه كشورهاي همسايه و حوزه خليج فارس، از سال 1348 براي آن اقدام كرده اند.

مديرعامل شركت آب منطقه اي استان يزد يادآور شد: موسسه كوثر از چندي پيش براي شيرين كردن آب خليج فارس مطالعاتي را در دست بررسي دارد.

وي  بیان کرد: يكي ديگر از گزينه ها را انتقال آب از خليج فارس تنها براي مصارف صنعتي اعلام كرد و ادامه داد: اگر اين طرح اجرا شود، آب انتقالي تنها به مصرف صنعتي در استانهاي يزد و كرمان مي رسد.

میر غفوری اظهار داشت: خط اول انتقال آب از مدتها پيش اجرايي شده و مردم يزد از آن بهره مند هستند اما اين خط به دليل خشكسالي هاي حوزه كوهرنگ و مشكلاتي كه به دنبال آن پديد مي آيد، داراي مشكلاتي است.

وي افزود: همين امر سبب شده تا مردم و مسئولان استان يزد، با جديت پيگير خط دوم انتقال آب كه از مصوبات دولت است، باشند اما اجراي اين خط در مسير تعيين شده به طور قطع مشكلاتي به دنبال خواهد داشت.

غفوري يكي از گزينه هاي در دست بررسي براي انتقال به استان يزد را مسيري غير از اصفهان اعلام كرد و يادآور شد: پيشنهاد ما در شركت آب منطقه اي، عبور خط انتقال از بهشت آباد است.

غفوري تاكيد كرد: اگر اين طرح به مرحله اجرا درآيد، يزد سالانه 250 ميليون مترمكعب تخصيص آب از خليج فارس خواهد داشت.

وي افزود: كار اجرايي اين طرح از دو سال پيش در بندرعباس و توسط يك شركت خصوصي در دست انجام است.

غفوري يكي ديگر از گزينه ها را نيز انتقال آب از درياي خزر دانست و افزود: انتقال آب از درياي خزر به دليل وجود فلاتهاي در مسير، با مشكلاتي مواجه شده است اما به هر ترتيب يكي از گزينه هاي انتقال آب به فلات مركزي ايران و استان يزد به شمار مي رود.

وي   در مورد آبهاي فسيلي نيز عنوان كرد: آبهاي فسيلي آنطور كه عامه مردم مي پندارند، وجود ندارد اما به هر ترتيب در حال مطالعه و شناسايي آبهاي فسيلي و گسلها هستيم.

غفوري در مورد چاه هاي غيرمجاز نيز عنوان كرد: در محدوده دشت يزد – اردكان به دليل برداشتهاي بي رويه، حجم آب چاه ها به 50 سانتي متر رسيده است.

وي از برخورد جدي و شديد با چاه‌هاي غيرمجاز خبر داد و تاكيد كرد: از سال 1360 كه 316 حلقه چاه داشتيم، 219 مورد پروانه دار شده است.

غفوري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشكلات خط انتقال اول آب به استان يزد اظهار داشت: مشكلاتي كه اسفندماه گذشته در اين خط پديد آمد، سبب بروز پنج ميليارد و 700 ميليون خسارت به خط شد كه تاكنون حتي يك ريال آن نيز پرداخت نشده است.

وي يادآور شد: آب انتقالي به هيچ وجه از زاينده رود به يزد نمي آيد و ربطي به سهميه شرق اصفهان ندارد بلكه از حوزه كوهرنگ به استان يزد منتقل مي شود ضمن اينكه حتي يك قطره از آب انتقالي از كوهرنگ، در يزد به مصرف كشاورزي نمي رسد.

غفوري خاطرنشان كرد: امسال نيز در پنج ماهه اول، ميزان آب انتقالي به استان يزد كاهش 15 درصدي داشت كه اين ميزان نسبت به سال 90 از كاهش 26 درصدي برخوردار بوده است

وي عامل كاهش سهميه آب استان يزد را خشكسالي هاي حوزه كوهرنگ اعلام كرد و افزود: در يزد نيز گرچه بارندگي هاي پاييزه خوب گزارش شده است، اما سفره ها تغذيه نشده اند و در ارتفاعات روان آب نداريم.

غفوري از مسئولان امر خواست تا به طور جدي در مورد تامين آب براي استان يزد از محل منابع خارجي چاره انديشي كنند زيرا در غير اين صورت، چالش آب از هم اكنون گريبان مردم، صنايع، كشاورزان و ... در استان يزد را خواهد گرفت./س

 
برچسب ها: تامین ، اب ، استان یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.