تکرار/

اوباما: کنگره رای گیری درباره حمله به سوریه را به تأخير اندازد/ یک حمله محدود هم موثر است

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از کنگره درخواست کرد تا رای گیری درباره حمله نظامی به سوریه را به تاخیر بیندازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای از کنگره این کشور درخواست کرد تا رای گیری درباره حمله نظامی علیه نظام سوریه را به تاخیر بیندازد.

با این حال او تاکید کرد که اگر راه‌حل دیپلماتیک به نتیجه نرسد، آمریکا به اقدام نظامی متوسل می‌شود. وی افزود : ارتش آمریکا هنوز در حالت آماده باش قرار دارد . 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این نطق تلویزیونی که از کاخ سفید مخابره می‌شد، گفت "هنوز خیلی زود است" که درباره اثربخش‌بودن پیشنهاد روسیه برای خلع سلاح شیمیایی سوریه قضاوت کرد.

اوباما گفت که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، برای مذاکره با همتای روس خود در روز پنج‌شنبه به ژنو می‌رود و خودش نیز به تبادل نظر با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ادامه می‌دهد.

او گفت به حمایت متحدان بین‌المللی‌اش امیدوار است و دستور داده که نیروهای نظامی آمریکا برای حمله به سوریه آماده بمانند تا حکومت  اسد را زیر فشار نگه دارند.

اوباما تاکید کرد حکومت سوریه باید درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی پاسخگو باشد.

او در عین حال گفت: "قرار نیست سوریه شبیه عراق یا لیبی و حتی کوزوو شود."

باراک اوباما گفت یک حمله محدود هم موثر است.

او گفت در مقابل درخواست‌ها برای مداخله نظامی در سوریه مقاومت کرده است "چون ما نمی‌توانیم با دخالت نظامی، به جنگ داخلی کسانی دیگر فیصله بدهیم."

اوباما گفت "آمریکا پلیس جهان نیست" ولی اگر استفاده از تسلیحات شیمیایی مجازات نشود، امنیت ملی آمریکا در معرض خطر قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت اگر درگیری‌ها به بیرون از مرزهای سوریه سرریز کند، تسلیحات شیمیایی می‌تواند متحدان ایالات متحده از جمله ترکیه و اسرائیل را تهدید کند.

اوباما در ابتدای سخنان خود بار دیگر تصریح کرد که حکومت سوریه را مسئول حمله شیمیایی اخیر در حمله دمشق می‌داند.

او به اتهاماتی که قبلا هم جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، مطرح کرده بود، اشاره کرد و گفت که نیروهای اسد از قبل در جریان حمله شیمیایی بوده‌اند و برای محافظت، بین آنان ماسک شیمیایی توزیع شده بود.

باراک اوباما گفت آن‌چه در حمله شیمیایی در حومه دمشق بر سر کودکان و دیگر شهروندان غیرنظامی آمد، امنیت ملی آمریکا را هم تهدید می‌کند.

او در این سخنان بار دیگر به برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و مدعي شد سکوت در برابر اقدامات بشار اسد، تهران را هم برای دستیابی به سلاح اتمی، جسور می‌کند.

او در پایان‌بندی سخنانش برای دومین بار در نطق خود گفت آمریکا "پلیس جهان" نیست ولی "می‌تواند جلوی حمله شیمیایی را بگیرد".

این سخنان اوباما یک روز پس از کشمکش‌های دیپلماتیک در سازمان ملل متحد درباره طرح روسیه برای کنترل بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه مطرح شده است.

روسیه گفته است هر پیش‌نویسی در این باره که حکومت سوریه را در حمله شیمیایی اخیر مقصر بشمارد، غیرقابل‌قبول است و خواستار حمایت سازمان ملل متحد از طرح خود شده است.
برچسب ها: اوباما ، سوریه ، حمله ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار