موسوي‌خراساني در گفتگوی تفصيلی با باشگاه خبرنگاران:

طرح روسيه، آمريکا را در انزواي حقوقي و سياسي قرار داد

يک حقوقدان بين‌الملل گفت: روسيه زيركي به خرج داده و با ارائه طرح خود بهانه را از دست آمريكايي‌ها برای حمله به سوریه گرفته است.

"حجت‌الاسلام والمسلمين موسوي‌خراساني" حقوقدان بين‌الملل در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، به ابعاد حقوقي طرح اخير روسيه مبني بر اينکه سوريه سلاح‌هاي شيميايي خود را تحت نظارت سازمان ملل در آورد، پرداخته است که متن آن را در زير مي‌خوانيد.

باشگاه خبرنگاران: چرا استفاده سلاح شيميايي مي‌تواند مجوزي براي دخالت در امور کشورها باشد؟

حجت‌الاسلام موسوي‌خراساني: سلاح‌هاي كشتار جمعي از مواردي است كه در دو دهه اخير به عنوان نقض صلح و امنيت بين‌المللي تلقي مي‌شود و كشوري كه داراي سلاح‌هاي کشتار جمعي باشد و به توليد انباشت آن در سطح غيرمتعارف اقدام كند ناقض صلح و امنيت تلقي شده و اين مسئله مي‌تواند مجوز دخالت سازمان ملل باشد. 

باشگاه خبرنگاران: تعريف سلاح کشتارجمعي چيست و چه ارتباطي با سلاح‌هاي شيميايي دارد؟

حجت‌الاسلام موسوي‌خراساني: سلاح‌هاي كشتار جمعي معني خاصي دارد به طوري كه سلاح‌هايي با قدرت تخريب بسيار بالا كه قدرت تفكيك ميان افراد نظامي و غيرنظامي را نداشته و حتي ميان انسان، حيوان و گياه تفاوتي قائل نيستند و قدرت تخريب وسيع آن‌ها همه را در بر مي‌گيرد جزو سلاح‌هاي كشتار جمعي محسوب مي‌شوند كه سلاح‌هاي شيميايي هم از جمله آن است. 
 
باشگاه خبرنگاران: همانطور که اشاره کرديد استفاده از سلاح‌هاي شيميايي مي‌تواند براي دخالت سازمان ملل مجوز تلقي شود، با اين حال آمريکا چگونه مي‌خواهد دخالت نظامي در سوريه داشته باشد؟

حجت‌الاسلام موسوي‌خراساني: آمريكايي‌ها پا را از اين فراتر گذاشته و جايگاهي براي نقض صلح و امنيت بين‌‌الملل در نظر مي‌گيرند كه براساس آن مي‌توانند مستقلا در ارتباط با آن وارد عمل شوند كه البته اين نظريه طرفداران اقليتي در سطح بين الملل داشته و اكثرا با آن مخالفند.  
 
باشگاه خبرنگاران: نظر شما درباره طرح اخير روسيه چيست؟

حجت‌الاسلام موسوي‌خراساني: در ارتباط با اين مسئله و اتهام استفاده سوريه از سلاح‌هاي شيميايي اخيرا روسيه زيركي را به خرج داده و با ارائه طرح خود بهانه را از دست آمريكايي‌ها گرفته است به طوري كه اگر بهانه آن‌ها براي حمله به سوريه سلاح‌هاي كشتار جمعي و شيميايي باشد، در حالي كه سوريه حاضر است؛ اين سلاح‌ها را تحت نظارت كامل بين الملل قرار دهد ديگر بهانه‌اي وجود ندارد. از نظر حقوقي گام بسيار خوبي توسط روسيه برداشته شده که شايد ايران و سوريه به طور غيرمستقيم در آن دست داشته باشند.
 
باشگاه خبرنگاران: آيا صرف استفاده از سلاح‌هاي شيميايي مي‌تواند توجيهي براي اقدامات نظامي از لحاظ حقوقي عليه سوريه باشد؟

حجت‌الاسلام موسوي‌خراساني: آمريكايي‌ها تنها دنبال آن نيستند كه بگويند سوريه از سلاح‌هاي كشتار جمعي استفاده كرده بلكه قصد القاي اين مطلب را دارند كه سوريه كشوري است كه احتمال تكرار استفاده از سلاح‌هاي شيميايي از طرف آن وجود دارد.  
 
باشگاه خبرنگاران: بنابر اين در صورت اجراي طرح روسيه توسط سوريه ديگر بهانه آمريکا مبني بر احتمال تکرار استفاده صلاح شيميايي توسط سوريه وجود نخواهد داشت، در اين صورت آمريکا چه خواهد کرد؟

حجت‌الاسلام موسوي‌خراساني: با طرح روسيه از نظر حقوق بين‌ الملل تنها يك جرم ادعايي باقي خواهد ماند، به طوري كه آمريكا ادعا مي‌كند؛ سوريه از سلاح‌هاي كشتار جمعي استفاده كرده كه آن‌ هم بايد اثبات شود. از آن جا كه به واسطه اقدام روسيه و در صورت همراهي جامعه بين‌الملل با اين اقدام ديگر ترسي از آينده وجود ندارد بنابراين بهانه‌اي هم در اختيار آمريكا قرار نخواهد داشت.  

باشگاه خبرنگاران: با اين حساب ديگر آمريکا نمي‌تواند براي اقدامات يکجانبه خود بهانه‌هاي حقوقي فراهم کند؟

حجت‌الاسلام موسوي‌خراساني:
 با اين طرح از لحاظ حقوق بين‌‌الملل، آمريكا در يك انزواي حقوقي سياسي قرار مي‌گيرد كه البته آن‌ها به دنبال دور زدن طرح روسيه خواهند بود و هم اكنون در حال فكر كردن به اين مسئله و يافتن نفرهايي براي دور زدن اين طرح هستند چرا كه آن‌ها به دنبال ايجاد بهانه براي شروع جنگ هستند و مشكل اصلي آن‌ها از بين بردن سوريه و حزب‌الله براي حفظ رژيم صهيونيستي است.  
 
باشگاه خبرنگاران: با از بين رفتن بهانه استفاده سوريه از سلاح‌هاي شيميايي، آمريکا چگونه مي‌خواهد از نظر حقوقي، طرح روسيه را دور بزند؟

حجت‌الاسلام موسوي‌خراساني: اگر اثبات شود كه سلاح‌هاي شيميايي توسط سوريه استفاده شده آمريكايي‌ها با متمسك قرار دادن اين مطلب كه به خاطر ارتكاب به اين جرم بين المللي بايد سوريه را مجازات كنند امكان بهانه جويي‌شان وجود دارد البته اگر چه اين حرف بسيار غيرمنطقي و قلدرمآبانه است اما اگر براي دست و پا كردن بهانه جنگ به اصطلاح قافيه بر آمريكا تنگ شود امكان دارد چنين حرفي را دنبال كنند. آمريكا دنبال بهانه است و اگر مسئله سلاح‌هاي كشتار جمعي سوريه سامان يابد آن‌ها به دنبال بهانه‌هاي ديگر خواهند رفت چرا كه استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي تنها يكي از مباحثي است كه صلح و امنيت جهاني را به مخاطره مي‌اندازد.  

باشگاه خبرنگاران: بهانه‌هاي احتمالي ديگر آمريکا چه خواهد بود؟

حجت‌الاسلام موسوي‌خراساني: درگيري‌هاي داخلي و "مداخلات بشر دوستانه" از ديگر بهانه‌هاي احتمالي آمريكا است.

باشگاه خبرنگاران: آمريکا چگونه بخاطر درگيري‌هاي داخلي کشورها مي‌خواهد در مسائل داخلي آنها دخالت کند؟

حجت‌الاسلام موسوي‌خراساني: آمريكا ادعا مي‌كند درگيري‌هاي داخلي هم بين‌المللي محسوب مي‌شود و در جواب آن‌ها كه ايراد وارد مي‌كنند طبق منشور سازمان ملل كشورها حق دخالت در امور داخلي يكديگر را ندارند، آمريكا ادعا مي‌كند به واسطه آثار درگيري‌هاي داخلي بر ساير كشورها اين مسئله بين‌المللي محسوب مي‌شود. طي ده سال اخير آمريكايي‌ها روي مسئله‌اي تحت عنوان مداخلات بشر دوستانه بسيار مانور دادند به طوري كه در قضيه عراق اين بحث را مطرح كردند كه شيعيان در جنوب و كردها در شمال مورد تجاوز صدام قرار گرفته‌اند و با اين ادعا اقدامات نظامي خود در عراق را توجيه كردند.  
 
باشگاه خبرنگاران: آيا امكان دارد سوريه بتواند در قبال اجراي طرح روسيه، آمريكا و كشورهاي غربي را ملزم به عدم حمله و دخالت در امور داخلي خود كند؟

حجت‌الاسلام موسوي‌خراساني:
چنانچه معاهده چند جانبه‌اي بين كشورها برقرار باشد اين امكان وجود دارد كه سوريه در قبال تحت كنترل درآوردن سلاح‌هاي شيميايي خود طرف‌هاي غربي را متعهد به انجام اموري به نفع خود كند كه از آن جمله مي‌توان دريافت تعهد عدم استفاده طرف مقابل و تروريست‌ها از سلاح‌هاي شيميايي و هم چنين تعهد عدم دخالت آمريكا به حمله نظامي اين كشور به سوريه باشد. اما از آن جا كه سوريه در موضعي نيست كه بتواند شرط و شروط بگذارد و آمريكايي‌ها دست پيش را گرفته‌اند بعيد به نظر مي‌رسد در اين شرايط سوريه بتواند امتيازي دريافت كند.  

به محض اعلام طرح توسط روسيه شاهد آن بوديم كه سوريه بدون هيچ پيش شرطي آن را پذيرفت و در اين زمينه مباحث حقوقي چنداني مطرح نيست و سوريه بيشتر به دنبال آثار مباحث حقوقي بر سياست است به طوري كه اين كشور تنها به دنبال سرد كردن مباحث سياسي بوده اما در زماني كه نوبت به راهكارهاي اجرايي مسئله برسد سوريه مي‌تواند شروطي را مطرح كند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: طرح ، روسیه ، سوریه ، سلاح ، شیمیایی ، syria ، russia ، chemical ، bomb ، international ، law
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار