سیا: رژیم صهیونیستی از چند دهه پیش دارای سلاح شیمیایی بوده است

سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا به تازگی سندی منتشر کرده است که نشان می دهد، رژیم صهیونیستی از چند دهه پیش سلاح شیمیایی در اختیار داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری القوه الثالثه گزارش داد: آمریکا درحالی اذهان عمومی را درباره سوریه و استفاده این کشور از سلاح شیمیایی مشغول کرده است که در حقیقت این تنها سوریه نیست که بنابر ادعای آمریکا دارای سلاح‌های شیمیایی در خاورمیانه است، بلکه رژیم صهیونیستی سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی بسیاری در اختیار دارد.
شاید تاکنون سند و مدرکی دال بر اینکه رژیم صهیونیستی چنین سلاحی در اختیار دارد، ارائه نشده، اما سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا موسوم به سازمان سیا سندی ارائه داده که نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی بیش از سه دهه است که زرادخانه شیمایی خود را بنا کرده است. 
با وجودی‌که گزارش‌های منتشره حاکی از برخورداری اسرائیل از انبار سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی است و مرکز پژوهش‌های محرمانه بیولوژیک «نیس زیونا» واقع در 20 کیلومتری جنوب تل‌آویو مسئول تحقیق در برنامه‌های شیمیایی و بیولوژیک رژیم صهیونیستی است، اما بنا به گفته مجله فارین پالیسی، سند سازمان سیا آمریکا که به سال 1983 بازمی گردد، دلیل محکمی بر برخورداری رژیم صهیونیستی از زرادخانه شیمیایی است.
در این سند آمده است، ماهواره‌های آمریکایی در سال 1982 میلادی از احتمال وجود تاسیساتی برای ساخت سلاح شیمیایی و نگهداری آن در منطقه حساس و نظامی «دیمونا» در صحرای «نقب» خبر داده و تاکید کرده‌‌اند که این تاسیسات، تاسیسات بسیار پیشرفته و ویژه‌ای برای ساخت سلاح‌های شیمیایی است.
در  ادامه این سند چنین ذکر شده است: در زمانی‌که ما نمی توانیم بگوییم که اسرائیل دارای سلاح شیمیایی کشنده است، ولی چندین شاخص وجود دارد که ما را به این باور می‌کشاند که در این سلاح‌ها، گازی وجود دارد که تاثیر دائمی و موقت بر روی اعصاب می‌گذارد. همچنین در آنها گاز خردل و مبازره با شورش به کار رفته که همگی قابلیت جابجایی دارند.
به نوشته مجله فارین پالیسی، نوع گازی که دارای تاثیر دائمی است، مشخص نیست، ولی گاز بدون تاثیر دائمی سارین است.
بر اساس ارزیابی‌های سازمان سیا که آن را به کاخ سفید ابلاغ کرده، آمده است که این سازمان درباره استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح شیمیایی از چند دهه پیش مشکوک بوده و آمریکا در این خصوص متعهد به سکوت است.
یکی از پژوهشگران «رونالد ریگان» در کالیفورنیا که نخواست نامش فاش شود، از این حقایق مطلع شد. این پژوهشگر برگه‌ای را در میان گزارش‌های غیرسری را پیدا کرده که به نظر می‌رسد، یکی از افراد کاخ سفید در تاریخ 15 سپتامبر 1983 آن را از پرونده سری دیگری به نام «تاثیرات کاربرد سولفات در سلاح‌های شیمیایی و سمی بر امنیت آمریکا» که مربوط به بخش ارزیابی‌های ویژه سازمان سیا است،‌ جدا کرده، اما در این گزارش جا گذاشته است.
منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.