بروجردي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"نيروگاه اتمي بوشهر 2" چهار ساله ساخته مي‌شود / خريداري اسناد مناقصه نيروگاه جديد

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به ساخت نيروگاه اتمي شماره 2 بوشهر گفت: اگر روس‌ها ساخت اين نيورگاه را در دستور کار قرار دهند در عرض 3 الي 4 سال اين نيورگاه قابل ساخت است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علاالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي چندي پيش، از ساخت نيروگاه شماره 2 بوشهر خبر داد و به باشگاه خبرنگاران گفت: نيروگاه اتمي بوشهر در حال حاضر با ظرفيت کامل در مدار قرار گرفته است و بايد بگوييم ساخت نيروگاه اتمي "بوشهر 2" نيز در دستور کار قرار دارد چرا که مجلس دولت را موظف کرده است تا ظرف 20 سال آينده 20 هزار مگاوات انرژي هسته‌اي توليد کرده و در مدار قرار بدهد.

وي افزود: ما در حال طراحي نيروگاه 360 مگاواتي ايراني هستيم که بيش از دو سال است در اين زمينه کار مي‌شود و اميدواريم بتوانيم با عنايت الهي نيروگاه ايراني را بسازيم(اينجا).

اين در حالي است، علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان نيز پنج‌شنبه شب در يک برنامه تلوزيوني در خصوص اینکه فاز اول نیروگاه اتمي بوشهر چه زمانی به ایران تحویل داده می‌شود، گفت: نیروگاه بوشهر از 3 سال پیش تاکنون سوخت‌گذاری شده است و از زمان سوخت‌گذاری عملاً‌ رآکتور وارد فعالیت تولید انرژی شده و اکنون هم هزار مگاوات برق تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون در دنیا یک سال تا یک سال و نیم زمان می‌برد تا رآکتوری به کارفرما تحویل داده شود، افزود: رآکتور بوشهر بیش از یک سال برای تحویل به کارفرما زمان برد چرا که این رآکتور با طراحی روسی و اروپایی بود و ما سعی کردیم با بالاترین سطح ایمنی بر روی آن کار کنیم. کارشناسان ما با کلیه معایب احتمالی آشنا هستند و احتمالاً همان تاریخی که طرف روس اعلام کرده یعنی دوم مهر به طرف ایرانی یعنی کارفرما تحویل داده می‌شو

صالحي تاكيد كرد: اما باید یادآور شوم که اگر مشکلی پیش بیاید شامل 2 سال گارانتی می‌شود و آنها مجبورند که در صورت وجود تجهیزات معیوب، تجهيزات جديد را به ایران تحویل دهند ضمناً این رآکتور 14 روز بایستی کار کند که 10 روز آن به طور پیوسته است و اگر اتفاقی بیفتد تحویل گرفته نمی‌شود و این به معنای آن است که 24 سپتامبر زمان بهره‌برداری آزمایشی نیروگاه از سوی کارفرما است.

البته صالحي به اين نكته نيز اشاره كرد كه ما تنها کشور اسلامی هستیم که این حجم برق تولید می‌کنیم، کشور دیگر پاکستان است که یک پنجم تولید ما را دارد.

اما در اين ميان بحث موافقت كاخ كرملين با ساخت نيروگاه شماره 2 بوشهر مطرح شد. از اين جهت باشگاه خبرنگاران اين موضوع را با رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مطرح کرد.

علاالدين بروجردي در اين زمينه گفت: اسناد مناقصه نيروگاه بعدي براساس مصوبه مجلس توسط روس‌ها خريداري شده و آن‌ها در حال بررسي بودند.

وي افزود: معتقدم نيروگاه شماره 2 اتمي ايران - اگر روس‌ها به آن بپردازند - در عرض 3 الي 4 سال قابل ساخت است و اين نيروگاه متفاوت از نيروگاه بوشهر 1 خواهد بود كه توسط آلماني‌ها و با تكنولوژي‌هاي ديگري ساخته شد و روس‌ها مسئوليت تكميل آن را پذيرفتند.

وي تاكيد كرد: اين كار يك گام در جهت اجراي مصوبه مجلس بوده و كار ارزشمندي است.

بروجردي افزود: همكاري‌هاي دو كشور روسيه و ايران در عرصه‌هاي مختلف بسيار مهم و راهبردي است و سفر اخير رئيس‌جمهوري به اجلاس شانگهاي و ملاقات با پوتين مي‌تواند صفحه جديدي در روابط طرفين ايجاد كند.

اين در حالي است، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئیس جمهور امروز در جلسه شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شرکت و در جمع اعضا سخنرانی می‌کند.

وي همچنین در حاشیه این جلسه با روسای جمهور روسیه، تاجیکستان و مغولستان درباره مسائل دوجانبه و جهانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

سازمان همکاری شانگهای، سازمان میان دولتی است که برای همکاری‌های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری های شانگهای حضور دارد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: نیروگاه ، اتمی ، بوشهر ، روسیه ، آلمان ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
رو سیه تا نیروگاه دیگری از ایران تحویل نگیرد نیروگاه بوشهر را تحویل نمیدهد پس اگر میخواهید نیروگاه بوشهر را تحویل بگیرید هر چه زودتر اون یکی را تحویل دهید و اگر قرار است 4-5 ساله این نیروگاه را تمام کند باید فکر پروژه ای دیگه بود تا بتوان به او داد و نیروگاه را تحویل گرفت
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۰۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
با سلام
پیشنهاد می شود نام این نیروگاه جدید ، بجای " بوشهر2 " نیروگاه اتمی "خلیج فارس" نامگذاری شود تا این نام بصورت ماندگار در رسانه های بین المللی همچنان بازتاب داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
باید توسط کشور اروپایی دیگری ساخته شود تا پای خودشان هم وسط باشد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۱۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
ازقدیم گفتن آزموده راآزمودن خطاست ولی انگارمسولین ما دوباره میخوان بیفتند تودام روسها.
Iran (Islamic Republic of)
alireza
۲۰:۴۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۴۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
با سلام
دوستان توجه کنید که فقط بحث وجود آب نیست.برای مکان یابی نیروگاه هسته ای علاوه بر مسئله ی آب فاکتور های دیگری مثل زلزله خیز بودن منطقه جنس خاک جهت وزش باد و فاصله از شهر ها نیز مطرح است و برای مکان یابی کارشناسان خبره ای تحقیق و پژوهش می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
باید در شهر دیگری ساخته شود.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۵:۳۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
چرا؟
نیروگاه باید در کنار آب باشه یعنی شما جای خوبی در نظر داری؟
آخرین اخبار