احداث تونل های جدید بر اساس اولویت بندی شورای شهر؛

طراحی 5 تونل شهری جدید برای تهران

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به منظور پیگیری اجرای مصوبه «توسعه فضاهای زیرسطحی شهر تهران»، طرح احداث 5 تونل شهری جدید را در دست تدوین دارد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ؛ پس از تکمیل و بهره برداری از سه تونل شهری رسالت، توحید و نیایش طی دوره اخیر مدیریت شهری، شهرداری تهران با هدف بهره گیری هر چه بیشتر از فضاهای زیرسطحی، طرح احداث تونل امیرکبیر را نیز در حال اجرا دارد که هم اکنون عملیات سیویل آن به سرانجام رسیده و پروژه در انتظار ورود جت فن ها و تجهیزات تهویه هوا به کارگاه است تا به زودی این معبر زیرزمینی نیز آماده بهره برداری شود. تونل امیرکبیر وظیفه تخلیه و هدایت ترافیک سنگین منطقه بازار به سمت بزرگراه امام علی (ع) را بر عهده دارد.
 
افزون بر این، طرح احداث 5 تونل ترافیکی جدید برای خروج برخی بزرگراه های کلیدی و معابر شریانی پایتخت از بن بست توسط سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران تهیه شده است که زمان اجرای آنها متناسب با اولویت های تعیین شده توسط اعضای شورای شهر تهران مشخص خواهد شد.
 
علاوه بر تونل 10  کیلومتری حدفاصل بزرگراه های صیاد شیرازی و آزادگان که طرح نهایی آن تدوین شده و برای آغاز عملیات اجرایی نیازمند مصوبه شورای شهر است، تکمیل مطالعات طراحی 4 تونل شهری دیگر شامل تونل انتهای بزرگراه شهید حکیم، تونل کردستان، تونل حقانی و زیرگذر ستارخان در ماه های آتی، جزو برنامه های کاری سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران است.
 
اجرای هر یک از این طرح ها اگرچه در راستای اجرای مصوبات پیشین شورای شهر در حوزه توسعه فضاهای زیرسطحی است اما در عین حال منوط به اخذ مصوبه موردی از شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود.
 
تونل ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی در بخش حد فاصل میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان به طول تقریبی 10 کیلومتر یکی از این گزینه هاست که در مسیر خود از میدان بهارستان و خیابان مصطفی خمینی عبور خواهد کرد.
 
با توجه به مشکل سستی خاک مسیر این تونل و همین طور عرض محدود معابری که تونل باید با عبور از زیر آنها به سمت جنوب ادامه مسیر دهد، چند گزینه برای ساخت آن مورد ارزیابی قرار گرفت و در نتیجه کارشناسی های انجام شده، ساخت تونل دوطبقه به عنوان بهترین گزینه شناخته شد.
 
طرح تونل یک کیلومتری امتداد بزرگراه شهید حکیم نیز از زیر پارک جنگلی چیتگر عبور خواهد کرد تا این پهنه طبیعی از هرگونه دخل و تصرف در امان بماند. مسیر تونل حکیم همانند تونل رسالت و تونل نیایش به صورت دهانه های جدا از هم طراحی شده است. ضمن اینکه پیش بینی اولیه در فاز مطالعاتی طرح حاکی از آن است که اجرای پروژه حدود 12 ماه به طول می انجامد و احتمالا در جریان عملیات اجرایی، رکوردهای جدیدی در حوزه عملیات حفاری و لاینینگ ثبت خواهد شد.
 
سومین تونل شهری طراحی شده از سوی سازمان مشاور فنی و مهندسی، تونل حقانی به طول 3200 متر است که در بخش حدفاصل بزرگراه های شهید حقانی و شهید چمران احداث خواهد شد. طرح این تونل در مراحل اولیه مطالعات قرار دارد و هنوز نهایی نشده است اما قطعا احداث آن به کاهش بار ترافیک بزرگراه های شرقی ـ غربی می انجامد و در عین حال ترافیک محدوده میدان ونک را نیز روان تر خواهد کرد.
 
امتداد شمالی بزرگراه کردستان، چهارمین گزینه تونل سازی پایتخت است که مطالعات اولیه آن انجام شده تا به وسیله این سازه، بزرگراه کردستان از طریق یک تونل 1500 متری و با عبور از محدوده سازمان صدا و سیما و محل دائمی نمایشگاه های بین المللی شهر تهران به بزرگراه شهید چمران متصل می شود.
 
تونل کردستان یک تونل دو قلو خواهد بود که احداث آن بدون نیاز به رفع معارضات گسترده ادامه بزرگراه کردستان، این بزرگراه شمالی- جنوبی را از بن بست موجود خارج خواهد کرد.
 
پنجمین و آخرین طرح در دست تدوین تونل های شهری پایتخت، مربوط به زیرگذر 2 کیلومتری ستارخان است؛ بخشی از این زیرگذر در محل تقاطع با بزرگراه شیخ فضال الله نوری احتمالا به شیوه تونلی اجرا می شود.
 
گذر زیرسطحی خیابان ستارخان از تقاطع بزرگراه شیخ فضل الله نوری، نه تنها سبب تفکیک ترافیک عبوری از رفت و آمدهای محلی می شود بلکه امکان تخریب و جمع آوری پل ستارخان به عنوان یک گلوگاه ترافیکی در مسیر بزرگراه شیخ فضل الله را فراهم می سازد. در این طرح فضای تجاری دو طرف خیابان ستارخان حفظ خواهد شد و با انتقال ترافیک عبوری به تراز منهای یک، ارتباطات محلی و فضای کسب و کار رونق بیشتری می یابد./
برچسب ها: احداث ، تونل ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار