سنگيني و نامناسب بودن کيف مدرسه، ناهنجاري در ستون فقرات را به همراه دارد

سنگيني و نامناسب بودن کيف مدرسه موجب بروز عوارض کوتاه مدت و بلند مدت بر ستون فقرات دانش آموزان مي شود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  عضو هيئت علمي گروه طب کار و توانبخشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با تاکيد بر اينکه والدين بايد در زمان خريد کيف توجه لازم را نسبت به استاندارد بودن آن داشته باشند اظهار داشت :‌ وزن كيف مدرسه به همراه محتويات آن بايد معادل 10 درصد وزن كودك باشد.

دکتر وحيد گنجه اي فر  خاطر نشان کرد:‌ از جمله عوارض كوتاه مدت وزن زياد كيف مي توان به كمردرد اشاره كرد و با توجه به اينكه ستون فقرات كودكان هنوز شكل كامل را نگرفته است در بلند مدت اين سنگيني سبب تغيير شكل ستون فقرات به شكل قوز و يا قوس زياد كمر مي شود.

عضو  هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصريح کرد: تغييرات ناشي از حمل نامناسب کيف مدرسه كه در ستون فقرات كودكان به وجود مي آيد علاوه بر در پي داشتن مشكلات زيبايي عوارضي مانند درد شديد در ناحيه پشت را در پي دارد و در اكثر موارد قابل اصلاح هم نيستند.

عضو هيئت  علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با تاکيد بر اينکه کیف مدرسه نباید به هیچ وجه بزرگ‌تر از شانه‌های کودک باشد و بايد متناسب با دوره آموزشی، سن و ساختار بدنی وي تهيه شود اظهار داشت:‌ کوله‌‌پشتي در صورت استفاده درست، بهترين وسيله حمل كتب درسي براي دانش‌آموزان به شمار مي رود و علت اين مسئله هم اين است كه وزن كيف به‌صورت متقارن بر هر دو شانه وارد  و بر سطح پشت بدن تقسيم مي‌شود.

دكتر گنجه اي فر با اشاره به لزوم استاندارد بودن ديگر وسايل آموزشي مدارس از جمله ميز و صندلي اظهار داشت: ‌ميز و صندلي ها بايد به گونه اي طراحي شود كه پاي كودك روي زمين و زانو در زاويه اي بين 90 تا 120 درجه قرار بگيرد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در ارتباط با مشكلاتي كه ميز و صندلي هاي غير استاندارد مي تواند ايجاد كند، گفت: غير استاندارد بودن تجهيزات آموزشي سبب مي شود كه در مرحله اول كودكان دچار دردهاي عضلاني و در دراز مدت مشكلاتي مانند به بيماريهايي از جمله آرتروز و آسيب عصبي مبتلا شود.

وي با اشاره به اينکه کودکان امروز ،‌کودکان کم فعاليتي هستند اظهار داشت:‌ كاهش فعاليت مشكلاتي مانند چاقي و عوارض جانبي آن را در پي دارد و از اينرو توصيه مي شود كه اگر مقدور است، والدين از سرويس مدارس براي كودكان استفاده نكنند.

دكتر گنجه اي فر ادامه داد: پياده روي روزانه از مدرسه تا خانه سبب مي شود كه هم كودك فعاليت كرده باشد و هم زمينه ساز رشد اجتماعي وي شود. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار