براي فرزندم کدام کيف و کفش را بخرم؟

تعطيلات طولاني تابستان به روزهاي پاياني خود مي رسد و باز هم مهر ماه از راه رسيد. هزاران نفراز دانش آموزان کيف و کتاب در دست تا چند روز ديگر راهي مدرسه مي شوند تا خود را براي آينده اي روشن تر آماده کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اول مهر براي دانش آموزان هيجان انگيز و براي بزرگترها يادآور خاطرات شيرين دوران تحصيل است.

اين روزها يکي از دغدغه هاي والدين خريد مناسب کيف، کفش، لباس و ... دانش آموزان است، اما چه کيف و کفشي براي فرزندان مناسب است، دکتر مرتضي رجايي متخصص و جراح ارتوپدي، استخوان و ستون فقرات پاسخ مي دهد.

*معيارهاي انتخاب کيف مناسب کدامند
دکتر مرتضي رجايي – متخصص و جراح ارتوپدي، استخوان و ستون فقرات در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه عمده ترين مشکلاتي که مادر بزرگسالي داريم علتش به رفتارهاي نامناسب ما در سنين کودکي و نوجواني باز مي گردد، گفت: يکي از چيزهايي که کودکان و نوجوانان بيشتر با آن سروکار دارند، بحث انتخاب کيف و کفش در زمان تحصيلشان است.

وي با اشاره به معيارهاي انتخاب کفش مناسب دانش آموزان افزود: والدين در هنگام خريد کيف بايد به ميزان وزن آن توجه داشته باشند. همچنين در انتخاب کيف که کوله پشتي يا کيف هايي که با دست مي گيريم، مطمئنا کيف هاي کوله پشتي که فشار را روي ستون فقرات و ساير اندام ها مي آورند، بهتر است.

وي ادامه داد: کوله پشتي بايد سبک باشد و وزن آن براي کودکان 500 گرم و براي نوجوانان يک کيلوگرم باشد. توصيه مي کنيم کوله پشتي بالشک هايي (در پشت کمر) داشته باشد که فشار را در کل پشت بدن توزيع کند.

اين متخصص و جراح ارتوپد، استخوان و ستون فقرات در ادامه بيان کرد: همچنين کوله پشتي مي بايست کمربندهايي براي بستن دور کمر و قفسه سينه داشته باشند تا به معادل کردن وزن کوله پشتي بيانجامد.

دکتر رجايي ادامه داد: چند محفظه هم داشته باشد که چندين جا داشته باشد براي توزيع وسايل در کوله پشتي، همچنين رنگ آن از رنگ هاي شب نما باشد تا درتاريکي شب ديده شود.

*کوله هاي سنگين وزن با سبک وزن
وي در ادامه مهمترين مشکل را وزن کوله هاي پشتي دانست و گفت: اگر وسايل کودکان بطور نامنظم در جيب هاي کوله پشتي قرار گيرد سبب نامتعادل شدن وزن کوله پشتي و آسيب به ستون فقرات مي شود، از اين رو هر چقدر وزن کوله پشتي کمتر باشد مناسبتر خواهد بود.

دکتر رجايي در ادامه افزود: حداکثر وزن کوله 10 درصد کوله است، همچنين عرض کوله پشتي نبايد از شانه هاي کودک بيشتر باشد و کل حجمي که کوله پشتي روي پشت ما مي گيرد بايد يک سوم سطح پشت ما باشد اگر بيشتر باشد فشار بر روي ستون فقرات مي آورد و صدمات ايجاد مي کند.
وي ادامه داد: کوله پشتي بايد محکم، بادوام باشد، همچنين بندهاي کوله پشتي بايد بندهاي پهني باشد و بهترين آن بندهاي چرمي است که داخل آن با پنبه پر شده باشد.

دکتر رجايي در ادامه اظهار داشت: نکته مهم ديگر مرتب چيدن وسايل داخل کوله پشتي است، انتشار وزن جلوي فشار را مي گيرد و دوم ياد دادن نظم و ترتيب به کودکان است.

وي با بيان اينکه کوله هاي پشتي جايي را براي بطري آب داشته باشد، بيان کرد: همچنين کوله پشتي بايد داراي محلي باشد که دماي مناسب براي غذاهاي سرد و گرم داشته باشد تا ارزش غذايي آنها حفظ شود تا آلودگي ميکروبي براي کودکان ايجاد نکند.

*چرخ دار بودن کيف آري يا خير
اين متخصص و جراح ارتوپد، استخوان و ستون فقرات و جراح در ادامه با اشاره به اينکه کوله هاي پشتي چرخ دار باشد يا خير؟ گفت: اگر مسيري که کودک طي مي کند داراي سطوح صاف باشد بهتر است کوله پشتي چرخدار باشد تا وزن کوله پشتي به ستون فقرات کودک وارد نشود؛ ولي اگر مجبور باشد پله بالا و پايين برود، بخاطر وزن زياد کوله هاي چرخدار توصيه نمي شود که از آن استفاده کنند.

دکتر رجايي ادامه داد: يکي از عادت هاي نامناسب استفاده از يک بند کوله پشتي است که اين امر باعث مي شود فشار زيادي روي آن شانه و ستون فقرات وارد کند، بنابراين به هيچ وجه از يک شانه براي کوله استفاده نشود و حتما هر دو بند را بر روي شانه ها بياندازند.
*ضرورت غربالگيري ستون فقرات در 10 سالگي
دکتر رجايي در ادامه گفت: حتما بچه ها حداقل يک نوبت در سن 10 الي 11 سالگي از نظر ستون فقرات بررسي شوند.

وي افزود: در صورتي که مشکلي در ستون فقرات مشاهده شد، (بررسي اوليه و غربالگيري در سن 10 سالگي مهم است) و تغيير شکلي در ستون فقرات داشته باشد بايد مورد بررسي قرار گيرد.

*چه کفشي بخريم؟
وي مهمترين مساله درباره انتخاب کفش را کف آن دانست و گفت: کف کفش بايد مناسب باشد يعني محافظت کافي براي پا ايجاد کند و کفشهايي که کف ؟؟؟؟ دارند مناسب نيستند و علت آن اين است که فشار و صدمه را از زمين به پا منتقل مي کنند و باعث مشکلاتي در پا مي شوند.

دکتر رجايي جلوي کفش را نکته ديگري عنوان بيان کرد: پنجه هاي پا بايد جاي کافي را داشته باشند تا فشار زيادي روي انگشتان وارد نکنند که اين مي تواند سبب تغيير و تحول در شکل انگشت شود و خيلي از مشکلاتي که مادر بزرگسالي داريم بخاطر همين کفشهاي نامناسبي است که مورد استفاده قرار مي گرفت.

اين متخصص ارتوپدي اظهار داشت: کفش ها حداقل 2 الي 3 سانت پاشنه داشته باشد، کفشهايي که کاملا صاف هستند و پاشنه ندارند کفشهاي مناسبي نيستند.

وي با اشاره به جنس کفش نيز بيان کرد: جنس چرم مصنوعي جنس خوبي نيستند بخاطر اينکه با محيط سازگاري ندارند و باعث صدمه به پا مي شود؛ اما چرم طبيعي بهترين جنس کفش است.

دکتر رجايي افزود: کف پاشنه کفش (صاف باشد) و جنس آن نيز رنگ ندهد و همچنين نه تنگ باشد و نه گشاد، چرا که هر دو به پا صدمه ايجاد مي کند و  باعث تغيير شکل کف پا و انگشتان مي شود.
اين متخصص و جراح ارتوپدي، استخوان و ستون فقرات در پايان اظهار داشت: زاويه داخلي که در کفش است درست تعبيه شود و کف مناسبي داخل کفش باشد تا گودي کف پا را پر کند./ ح

برچسب ها: کیف ، کفش ، کمردرد ، دانش آموزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.