کدام نرم افزار ضد ویروس بهتر است؟ + معرفی

امروزه تلفن‌‌همراه، تبلت و رایانه جزو ضروریات زندگی بشر به‌شمار می‌رود و بسیاری از کاربران در سراسر دنیا از این ابزارها استفاده می‌کنند. در کنار این ابزارها استفاده از شبکه اینترنت برای انجام فعالیت‌های روزانه نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد و متناسب با سرعت رشد کاربران اینترنت، تهدیدهای امنیتی این شبکه جهانی نیز بیشتر می‌شود.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،سرقت از حساب‌های بانکی، آلودگی به ویروس‌ها، گروگانگیری فایل‌ها و اطلاعات شخصی، حذف اطلاعات ذخیره شده روی هارد‌دیسک و... از جمله صدماتی است که ویروس‌ها و دیگر بدافزارها عوامل اصلی آنها به‌شمار می‌روند و تبلت‌ها، تلفن‌های همراه و رایانه شما را مورد هدف قرار می‌دهند. خوشبختانه دانش عمومی استفاده از این تجهیزات در ایران افزایش بسیار خوبی داشته و امروزه بسیاری از کاربران به داشتن یک ابزار امنیتی مناسب روی رایانه و تلفن‌همراه خود توجه ویژه‌ای دارند. اما در این میان هنوز برای برخی کاربران تفاوت‌های موجود میان این ابزارهای امنیتی مشخص نیست و بسیاری از آنان تصور می‌کنند با نصب یک ویروس‌یاب روی رایانه یا تبلت، همه چیز تمام است و می‌توانند براحتی به گشت‌و‌گذار در دنیای پر از تهدید اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و... بپردازند.

آیا می‌دانید ویروس‌یاب (ضد ویروس) یکی از ابتدایی‌ترین ابزارهای امنیتی برای رایانه شما به‌شمار می‌رود؟ تا به حال واژه‌های
Internet Security و Total Security به گوشتان خورده است؟

اگر بخواهیم ابزارهای امنیتی را دسته‌بندی کنیم، سه گروه امنیت در اینترنت، آنتی‌ویروس و امنیت کامل نتیجه کار ما خواهد بود. آیا تفاوت میان این گروه‌ها را می‌دانید؟

امنیت در اینترنت

باتوجه به رشد کاربران اینترنتی، انواع ویروس و بدافزارهای دیگر نیز به واسطه همین شبکه جهانی گسترش می‌یابند و روزانه رایانه‌های بی‌شماری را به خود آلوده می‌کنند.
Internet Security عنوانی است که به ابزارهای امنیتی قوی‌تر از ویروس‌یاب‌ها اطلاق می‌شود. در اغلب موارد مهم‌ترین تفاوت یک مجموعه Internet Security با ویروس‌یاب در تجهیز آن به فایروال یا دیواره آتش است. فایروال در این مجموعه موجب می‌شود یک واحد حراست، تمامی ورود و خروج‌های صورت گرفته روی دستگاه شما را کنترل کند. این کنترل اولیه نه‌تنها مانع نفوذ ویروس‌ها به رایانه می‌شود، بلکه مانع خروج بی‌اجازه اطلاعات شخصی شما نیز خواهد شد و به این وسیله سرقت اطلاعات حساب بانکی، سرقت فایل‌های شخصی و محرمانه و... به حداقل می‌رسد.

بسیاری از این ابزارها از ابزارهای امنیتی دیگری همچون کنترل هرزنامه، کنترل سایت‌های اینترنتی، کنترل ایمیل و... نیز پشتیبانی می‌کنند.



آنتی‌ویروس

ویروس‌یاب، ضدویروس یا هر چیز دیگری که اسم این ابزار را بگذارید بخوبی نشانگر عملکرد آن خواهد بود. ویروس‌یاب‌ها قادرند از رایانه شما در برابر ویروس‌ها، کرم‌ها و برخی دیگر از بدافزارها حفاظت کنند و در صورتی که رایانه شما به این ویروس‌ها آلوده شده باشد نیز می‌توانند عملیات پاکسازی را در آن اجرا کنند. همان‌طور که اشاره کردیم ویروس‌یاب‌ها جزو ابتدایی‌ترین ابزارهای حفظ امنیت در رایانه، تبلت و تلفن‌های همراه به‌شمار می‌رود، زیرا این ابزارها فقط نقش پزشک معالج را دارند و نمی‌توانند مانع ورود ویروس به رایانه یا مانع خروج اطلاعات از رایانه‌ها شوند.



امنیت کامل

دسته آخر عناوین مختلفی را به خود اختصاص می‌دهد. Total Security یا All in One جزو عمومی‌ترین عناوین این ابزارها به‌شمار می‌رود و همان‌طور که از نامشان مشخص است، تمامی ابزارهای مورد نیاز جهت حفظ امنیت در دستگاه‌های شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. این ابزارها علاوه بر پشتیبانی از انواع نرم‌افزارهای امنیتی اعم از ویروس‌یاب، فایروال، ضد هرزنامه، ضد تروجان، ضد جاسوس و... از ابزارهای دیگری همچون ابزارهای کنترلی والدین و مدیریت کلمات عبور نیز پشتیبانی می‌کنند.

اما مهم‌ترین تفاوت این ابزارها نسبت به دو گروه دیگر، پشتیبانی آنها از انواع سیستم‌عامل‌های مرتبط با دستگاه‌های مختلف است. به عبارت دیگر شاید شما بتوانید یک ویروس‌یاب را روی سیستم‌عامل ویندوز مورد استفاده قرار دهید، اما احتمال دارد همان ویروس‌یاب نسخه قابل نصب روی سیستم‌عامل اندروید برای تبلت شما را منتشر نکرده باشد. همچنین ممکن است شما بخواهید یک ابزار امنیتی را برای حفظ امنیت اطلاعات در یک سازمان با تعداد زیادی رایانه، تلفن همراه و تبلت، مورد استفاده قرار دهید و همگی آنها را نیز از یک منبع به‌روزرسانی کنید. در این شرایط ‌باید نرم‌افزاری را انتخاب کنید که قابلیت نصب و اجرا روی تمام این دستگاه‌ها را داشته و استفاده از آن نیز مقرون به صرفه باشد. همچنین نیاز نداشتن به نصب نرم‌افزار روی تمامی دستگاه‌ها، یا به‌روزرسانی انفرادی آنها از دیگر خصوصیاتی است که در چنین شرایطی باید مورد توجه قرار گیرد. ابزارهای All in One از این شرایط پشتیبانی می‌کند و برخی از آنها به‌طور همزمان در تلفن‌های همراه، تبلت و رایانه‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، اندروید، آی‌او‌اس و بلک‌بری قابل استفاده است./ش
برچسب ها: ضد ویروس ، اصطلاح ، معرفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار