زهیر یاری از بازی در سریال "اولین انتخاب" می‌گوید

زهیر یاری متولد ۲۶ فروردین سال ۱۳۵۹ و برادر زاده حسین یاری بازیگر جوان وخوش آتیه ای است که تا کنون در سریالهای یوسف پیامبر،گل بارون زده،تبریز مه آلود و…. بازی کرده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، زهیر یاری را ​این روزها در سریال تلویزیونی« اولین انتخاب» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده در نقش فرزاد داماد خانواده می‌بینیم. او تلاش کرده نقش فرزاد با بهمن سریال «میلیاردر» متفاوت باشد.

او معتقد است این نقش در فیلمنامه طنز نبوده و خودش آنقدر این شخصیت را بالا و پایین کرده تا آن را طناز کند. "جام جم" با او درباره جزئیات این نقش به گفت‌وگو نشسته که در ادامه می خوانید.



بینندگان تلویزیون شما را بیشتر در ایفای نقش‌های جدی و تاریخی در سریال‌های مردان آنجلس، تبریز مه آلود، سال‌های مشروطه، یوسف پیامبر(ع) و مریم مقدس دیده‌اند، اما اخیرا تغییر رویه داده و نقش‌های طنز بازی می‌کنید. چطور شد در دو کار اخیرتان در سریال‌های طنز بازی کردید؟

تغییر رویه نداده‌ام، بلکه همان زمان هم که در کارهای جدی و تاریخی بازی می‌‌کردم، آرزو داشتم ایفای نقش‌های غیرجدی و غیرتاریخی به من پشنهاد شود. من پررو نیستم، اما می‌دانم توانایی‌های زیادی دارم که خداوند به من لطف کرده است. نمی‌گویم توانایی محیرالعقول دارم، اما احساس می‌کنم می‌توانم نقش‌های متفاوت را خوب اجرا کنم، چون برای یادگیری فنون بازیگری تحقیقات زیادی کرده‌ام.

البته منظورم از تحقیق فقط تماشای فیلم یا مطالعه نیست، بلکه این روش در نگاه کردن دقیق به افراد جامعه هم شکل می‌گیرد. همان زمان هم که در سریال‌های جدی مثل سال‌های مشروطه و تبریز در مه هم بازی می‌کردم امیدوار بودم دوستان برای نقش‌های دیگر​ به سراغم بیایند. دلم می‌خواست خودم را در کارهای طنز نشان بدهم، چون می‌دانم توانایی خنداندن مردم را دارم.

فکر می‌کنم خدا شما را به آرزویتان رسانده است؟

بله، دقیقا اگر لطف خدا نبود این موقعیت‌ها برایم پیش نمی‌آمد. البته نقش بهمن در سریال میلیاردر و فرزاد در اولین انتخاب اصلا در فیلمنامه طنز نبودند و خودم کلی فیلمنامه را بالا و پایین کردم و وجه طنز را در این دو شخصیت پررنگ کردم یا دیالوگ‌هایی را کم و زیاد کردم تا نقش‌هایم را طناز کنم.

آیا کارگردانان این فرصت را به شما می‌دادند تا ایده‌هایتان را اجرایی کنید؟

بله، خوشبختانه دو گروه سازنده سریال‌های اولین انتخاب و میلیاردر این فرصت را در اختیار من گذاشتند تا بتوانم ایده‌هایم را اجرایی کنم. علیرضا امینی و مهدی صباغ‌زاده این شرایط را برای من فراهم کردند تا با فراغ بال این کار را انجام بدهم و از ایده‌هایی که داشتم استقبال کردند. علاوه بر آن بازیگران نقش مقابل هم همراهی لازم را در این دو سریال با من داشتند و توانستیم پاسکاری‌های بموقع داشته باشیم.

هر بازیگری برای بهتر شدن کار خودش باید با بازیگر روبه‌رویش همکاری کند. آیا برای شما هم این اتفاق و همکاری شکل می‌گیرد؟

بعضی مواقع ممکن است توانایی بازیگر مقابل در کار طنز به اندازه بقیه بازیگران نباشد و همین مساله باعث می‌شود ​ آنها کاملا وفادار به فیلمنامه باشند و خط به خط ​آن را اجرا کنند. بنابراین وقتی بازیگر نقش مقابل راه نیاید، ممکن است شوخی‌های کار آن طوری که در نظر دارید در نیاید، اما زمانی که بازیگر مقابل‌تان پاسکاری درست داشته باشد، طبیعی است شوخی‌های صحنه بیشتر در می‌آید. البته این‌طور نیست که اگر بازیگر نقش مقابل همراهی نکند همه چیز از دست برود.

نقش فرزاد در فیلمنامه سریال اولین انتخاب چگونه بود که شما آن را طناز کردید؟

در فیلمنامه، فرزاد​ یک​ خوش‌تیپ و لج‌‌درآور​اهل جرم و جنایت بود. به همین دلیل وجه طنز نداشت، اما من سعی کردم با نوع بیان و ظرافت‌هایی در بازیم او را طناز کنم.

ولی نوع صحبت کردن شما کمی اغراق‌آمیز شده است. فکر نمی‌کنید ممکن است مخاطب این نوع صحبت کردن را نپسندد؟

با توجه به این‌ که فضای کار فانتزی است، احساس کردم اگر کمی اغراق در بیانم وجود داشته باشد، ایرادی ندارد. این اغراق در قسمت‌های ابتدایی سریال پررنگ است و به مرور کمتر​ کردم. وقتی این نوع بیان را انتخاب کردم عباس نعمتی نویسنده سریال به من گفت​ با این نوع بیان تزویر در شخصیت فرزاد زودتر برای بیننده مشخص می‌شود، اما من به او گفتم ​چه ایرادی دارد​ مردم زودتر متوجه این قضیه شوند. از آنجا​ که تم کار واقعی نیست و فانتزی است به نظرم کارم اشتباه نبود.

مهدی صباغ‌زاده کارگردان ​اولین انتخاب​ مشکلی با این لحن شما نداشت؟

او هم اوایل به من ایراد می‌گرفت که چرا این طور صحبت می‌کنم اما بعد به من اعتماد کرد.

با توجه به این‌که شما علاقه‌مند بودید توانایی‌هایتان را در کارهای طنز نشان بدهید، فکر می‌کنید این مساله در این دو سریال میسر شد؟

من آدم صادقی هستم. فکر می‌کنم این اتفاق افتاده و می‌توانم بگویم​ هفت یا هشت شخصیت طنز دیگر دست به نقد دارم و می‌توانم در آثار مختلف آنها را اجرا کنم. اطلاعات آماری از سریال ندارم که تا چه میزان بینندگان این سریال را می‌بینند​ یا درصد رضایتمندی چقدر است اما همه گروه تلاش کردند​یک اثر مفرح برای مردم ساخته شود.

باز هم قصد دارید در یک اثر طنز بازی کنید؟

خوشبختانه من این شانس را داشته ام که پشت سر هم در دو سریال طنز متفاوت بازی کنم. از آنجا که وقتی بازیگری نقشی را خوب بازی می‌کند بقیه پیشنهادها هم در این راستا خواهد بود، با خودم عهد بسته ام یکی در میان کار جدی و طنز بازی کنم. دلبستگی من به کارهای طنز خیلی زیاد است، چون بذله‌گو هستم در جمع‌های خانوادگی و دوستانه از این‌که دیگران را با حرف‌های بامزه بخندانم، انرژی می‌گیرم.

اکنون هم می‌خواهم در یک فیلم به کارگردانی محمدعلی جناب و نویسندگی زامیاد سعدوندیان بازی کنم. در این فیلم نقش منفی ​دارم و خیلی خوشحالم که می‌خواهم یک تجربه متفاوت​ کسب کنم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار