آمریکا به‌دنبال تصاحب آسمانخراش متعلق به‌ایران

آسمانخراش ۳۶ طبقه در خیابان پنجم نیویورک و قلب منتهن این روزها مرکز بحث و جنجال درآمریکاست؛ مقام‌های واشنگتن قصد دارند که این آسمانخراش را که مالک اصلی آن بنیاد علوی است با حکم دادگاه تصاحب کرده و به فروش برسانند. خیابان پنجم منهتن نیویورک، از محلات گران‌قیمت و اصلی این شهر است و به همین خاطر قیمت آسمانخراش شماره ۶۵۰ سر به فلک می‌کشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پرونده بنیاد علوی سالهاست که در آمریکا جریان دارد. مقام‌های آمریکا این بنیاد را که هدف خود را ترویج فرهنگ اسلامی و زبان و ادبیات و تمدن فارسی اعلام کرده متهم به نقض تحریم‌های ایران،انتقال پول و پولشویی می‌کنند. این بنیاد از چند سال قبل به همکاری با شرکت‌های آسا، یکی از مالکان کوچک‌تر آسمانخراش خیابان پنجم منهتن، برای انتقال پول به ایران متهم شده است. بر اساس  دادخواستی که دولت آمریکا تسلیم دادگاه کرده بود، ۶۰ درصد از این برج در مالکیت بنیاد علوی است و ۴۰ درصد دیگر هم به شرکت آسا تعلق دارد. قیمت این برج براساس برآورد مقام‌های قضایی آمریکا در سال ۱۹۸۹،۸۳ میلیون دلار بوده است. 
 دادگاه فدرال آمریکا اعلام کرده که  بنیاد علوی به همراه این شرکت‌ها درآمد ناشی از اجاره دفاتر این آسمانخراش را به بانک ملی انتقال داده است؛ درآمدی که مقام‌های دولت آمریکا آن را بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷،۳۹ میلیون دلار تخمین زده‌اند. مقام‌های دولت آمریکا به بهانه نقض تحریم‌ها اکنون در تلاش هستند تا آسمانخراش گران قیمت نیویورک را صاحب شوند و آن را به نفع خود به فروش برسانند. گفته می‌شود این کار از لحاظ مالی بزرگترین اقدام در پرونده‌هایی که آمریکا آنها را مرتبط به تروریسم خوانده به حساب می‌آید و تاکنون سابقه چنین مصادره‌ای در آمریکا از لحاظ مالی وجود نداشته است. در سال ۲۰۰۹ پلیس فدرال آمریکا فرشید جاهدی رئیس بنیاد علوی را در ارتباط با یک پرونده مالی مربوط به بانک ملی ایران بازداشت کرد.
 


 
 
بنیاد علوی متعلق به کجاست؟
یکی از بنیادهای فعال و با ثروت فراوان پیش از انقلاب بنیاد پهلوی بود. در سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره بنیاد علوی آمده است:  پس از فرار شاه از كشور و به تبع آن پیروزی انقلاب اسلامی، آن بنیاد به دست انقلابیون افتاد. با استقرار دولت موقت، املاك و مستغلات آن بنیاد زیر نظر دولت قرار گرفت و نام آن را به «بنیاد علوی» تغییر داد. پس از تصویب قانون ملی شدن بانك‌ها و شركت‌های بیمه و بازرگانی در خرداد 1358 سهام بنیاد پهلوی در بانك‌ها و شركت‌های ملی نیز به تملك دولت درآمد. حضرت امام (ره) در فرمان مورخه‌ی 9/12/1357 مبنی بر ضبط و مصادره‌ی اموال پهلوی، تأكید كرده بود كه این اموال باید زیر نظر شورای انقلاب و در بنیادی مجزا از دولت به كار گرفته شود. بنابراین كارخانه‌ها، هتل‌ها، و سازمان‌های تابعه‌ی بنیاد پهلوی به بنیاد مستضعفان انتقال یافت؛ با این استثنا كه املاك بنیاد پهلوی، همچنان در اختیار بنیاد علوی باقی ماند. این بنیاد، سپس به عنوان یكی از ارگان‌های بنیاد مستضعفان به فعالیت‌های خدماتی خود ادامه داد تا اینكه طبق حكم دادگاه‌های ویژه و براساس اصل 49 قانون اساسی، در بهمن 1374 كلیه‌ی اموال و املاك بنیاد علوی به مالكیت بنیاد مستضعفان و جانبازان درآمد و این حكم به سازمان ثبت اسناد و املاك هم اعلام شد. دولت آمریکا از پنج سال پیش این پرونده را  به دادگاه برده  و از آن زمان در تلاش برای تصاحب آسمانخراش شماره ۶۵۰، چهار مسجد و سایر اموال متعلق به بنیاد علوی و شرکت آسا در ایالت‌های مختلف بوده است. دادگاه مصادره اموال این بنیاد بر خلاف قوانین بدون حضور هیات منصفه تشکیل شده است.
برچسب ها: وبگردی ، آسمان ، خراش ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار