اخبار ویژه روزنامه های پنجشنبه؛

اول برکناری بعداً جلسه هیئت امنا!/ اعتراض خبرنگاران به محدودیت‌های دولت در عرصه اطلاع‌رسانی

هر جا سخن از تسلیحات کشتار جمعی است ... نام اسرائیل در میان است!، اوباما چگونه بر لبه پرتگاه ترمز زد؟ وال‌استریت ژورنال روایت می‌کند، در مجمع من با همه برابرم، مرعشي: برخي مطالب مصاحبه‌ام شوخي بود و ... از جمله مهمترین اخبار ویژه روزنامه های صبح پنجشنبه است.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

*کیهان

اول برکناری بعداً جلسه هیئت امنا!

دستپاچگی برخی اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای برکناری رئيس این دانشگاه که در آخرین ساعات بعدازظهر دیروز صورت گرفته و اعلام شد، تردیدی باقی نگذاشت که خروج مدیریت دانشگاه آزاد با سرمایه 250 هزار میلیارد تومانی از انحصار یک جریان قبیله‌ای تا چه اندازه برای آنان تلخ و ناگوار بوده است!

حدود 10 روز پیش هنگامی که برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها فاش کردند که تحرکات پنهانی از سوی برخی اعضای هیئت امنا برای کنار زدن فرهاد دانشجو در جریان است، این خبر از سوی همان گروه تکذیب شد! با این حال اکنون معلوم شده که نه تنها این تحرکات در جریان بوده بلکه حتی گزینه جایگزینی (حمید میرزاده، معاون اجرایی رئيس‌جمهور در دولت سازندگی) را هم معلوم کرده بودند.

آنچه در این میان جالب است فراخواندن فرهاد دانشجو به جلسه دیروز هیئت امنا برای پاسخگویی به برخی ابهامات است و حال آن که رسانه‌های طیف یاد شده پیشاپیش حکم را صادر کرده و قبل از شنیدن توضیحات فرهاد دانشجو، تصمیم خود را منتشر کرده‌اند یعنی اینکه ادعای «وجود برخی ابهامات درباره عملکرد رئیس دانشگاه» صرفا بهانه‌جویی است!

هاشمی‌رفسنجانی، سیدحسن خمینی، وزیران علوم و بهداشت، حمید میرزاده، حجت‌الاسلام محمدیان، بهمن یزدی‌صمدی، فرهاد دانشجو و فریدون عزیزی و جاسبی اعضای هیئت امنا هستند.

گفته می‌شود چهار تن از اعضای هیئت امنا در این زمینه عجله بیشتری داشتند. فرهاد دانشجو تنها 18 ماه (از اسفند 90) رئیس دانشگاه آزاد بوده و پیش از وی عبدالله جاسبی به مدت 29 سال رئیس این دانشگاه 250 هزار میلیارد تومانی بود. با تصمیم نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع وقف این دانشگاه منتفی شد.

3 تن از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد پیش از این صورتجلسه‌ای را امضا کرده بودند که قرار بود با ارسال صورت‌جلسه به دفتر سه نفر دیگر از اعضا و امضا کردن آنها، محتوای آن رسمیت یافته و فرهاد دانشجو عزل شود.

یک فرد آگاه در هیئت امنای دانشگاه آزاد در هفته گذشته، از تلاش برخی اعضای هیئت امنا برای عزل دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: طی روزهای گذشته 4 نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد با تهیه صورتجلسه‌ای، فرهاد دانشجو را از ریاست دانشگاه آزاد عزل و حمید میرزاده عضو هیئت امنای این دانشگاه را به سرپرستی آن منصوب کردند.(!) با وجوداین تحرکات غیرقانونی، تازه هیئت امنا دیروز تصمیم گرفت جلسه‌ای تشکیل داده و ابهامات موجود را با رئيس دانشگاه مطرح کند!!

در این میان ظاهراً کلید معما را باید در سخنان محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی جست‌وجو کرد که به‌عنوان وکیل دانشگاه آزاد به روزنامه زنجیره‌ای آرمان گفته بود: به نظر می‌رسد هیئت امنا با ترکیب جدید تمایلی به باقی ماندن آقای دانشجو ندارند.
او همچنین گفته بود که: اکثر ابهامات مالی است. در ارتباط با برنامه‌های مالی دانشگاه و بودجه طرح‌های عمرانی!

وی می‌افزاید: پیشتر غلامعباس زارع سرپرست بازرسی ریاست جمهوری در دولت دهم در نامه‌ای به شماره 104805 خطاب به فرهاد دانشجو رئيس دانشگاه آزاد، خواستار پاسخ به 24 تخلف گسترده در این دانشگاه شده بود که ایشان اصلاً پاسخی ندادند.

یک ابهام در این باره همین نامه مورد اشاره است که علیزاده‌طباطبایی به تاریخ آن اشاره نمی‌کند. این نامه روز 12 مرداد 1392 یعنی در آخرین روز کاری دولت دهم ارسال شده و در آن آمده «نظر به اینکه عملکرد آن دانشگاه در این بازرسی تحت بررسی می‌باشد، لطفاً دستور فرمایید موارد زیر را با قید فوریت تهیه و ارسال نمایند.

1. گزارش عملکرد و صورت‌های مالی سال 91 و 4 ماهه سال جاری
2. گزارش بودجه مصوب سال‌های 91 و 92
3. اعلام اسامی اشخاصی که حق گشایش حساب‌های بانکی به نام دانشگاه را دارند
4. لیست و موجودی حساب‌های سپرده و جاری دانشگاه در بانک‌ها
5. علت جابجایی حساب‌های بانکی
6. علت متمرکز کردن وجوه نقد متعلق به سایر واحدها در حساب دانشگاه مرکزی
7. علت راکد نگه داشتن حساب سپرده‌های متمرکز شده
8. علت عدم تعهد به قرارداد بانک ملی
9. علت گشایش حساب در بانک پاسارگاد شعبه سعادت‌آباد
10. اعضای شورای دانشگاه و کمیسیون‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و...»

در واقع اغلب این محورها مطلقاً اتهام محسوب نمی‌شود و درباره ابهام نیز جای بررسی دارد. بنابراین مستند کردن کودتای بی‌سر و صدای طیف مشخص در هیئت امنا آن هم قبل از برگزاری جلسه هیئت به این نامه، نوعی سندسازی و عوام‌فریبی است حال آن که منطقاً پیش از برکناری باید توضیحات شنیده می‌شد.

غلامعباس زارع در تاریخ 19 اسفند 88 از سوی حجت‌الاسلام محمدعلی شهیدی رئيس بازرسی ویژه دفتر رئيس جمهور به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی منصوب شد. حجت‌الاسلام شهیدی 30 خرداد 90 برای نامزدی انتخابات مجلس نهم استعفا کرد.

و بالاخره این خبر شایان انتشار است که یکی از اعضای متنفذ طیف مورد اشاره در هیئت امنا که در تداوم مدیریت بدون نظارت 29 ساله دانشگاه آزاد- در پوشش وقف - ناکام مانده، قبل از همه این اتفاقات از رئیس دانشگاه آزاد می‌خواهد راساً استعفا دهد که با تعجب و مخالفت فرهاد دانشجو مواجه می‌شود! و سؤال این است که این توقعات ملوک‌الطوایفی راه به کجا می‌برد؟!

 هر جا سخن از تسلیحات کشتار جمعی است ... نام اسرائیل در میان است!

رخی مقامات رژیم صهیونیستی از تبعات توافق آمریکا و روسیه در زمینه نظارت بر تسلیحات شیمیایی سوریه نگرانند.

به گزارش پایگاه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل به نقل از کانال 10 تلویزیون این رژیم «برخی سیاستمداران اسرائیل نگرانند تبعات توافق ژنو دامنگیر تل‌آویو شود. آنها در هراسند که اسرائیل مجبور به پذیرش معاهده منع تسلیحات شیمیایی شود.»

بر اساس این گزارش، 183 دولت، کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که تولید و استفاده از این تسلیحات را منع می‌کند، امضا و تصویب کردند و تنها اسرائیل و میانمار هستند که با وجود امضای این کنوانسیون تاکنون آن را تصویب نکرده‌‌اند.

کانال 10 اسرائیل افزود: اسرائیل با این استدلال که «با وجود همسایه‌ای مانند سوریه که تسلیحات شیمیایی گسترده‌ای در اختیار دارد، اهمیتی ندارد که بخشی از چنین عهدنامه‌ای باشد»، تصویب نکردن این کنوانسیون را توجیه می‌کند.

این شبکه تلویزیونی خاطرنشان کرد: اسرائیل از این نگران است که اکنون که آمریکا و روسیه در رابطه با انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه توافق کردند، اسرائیل را نیز به دادن مجوز بازدید به بازرسان بین‌‌المللی به تاسیسات حساسی مانند راکتور «دیمونا» و «موسسه بیولوژیک نس زیونا» وادار کنند.

طبق سند سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) که در نشریه «فارین پالیسی» منتشر شد، ماهواره‌‌های جاسوسی آمریکا در سال 1982 از وجود تاسیسات تولید گاز اعصاب و یک انبار نگهداری این تسلیحات در دیمونا پرده برداشته بودند، اما از آنجا که اسرائيل این معاهده را تصویب نکرده، در حال حاضر در معرض بازرسی‌های بین‌المللی قرار ندارد.

در همین حال روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: اسرائیل که خود هم سلاح اتمی و هم شیمیایی دارد، از این مسئله نگران است که سوریه در ازای موافقت با انهدام تسلیحات شیمیایی‌اش، این شرط را مطرح کند که کل منطقه خاورمیانه از وجود سلاح‌های کشتار جمعی پاک شود.

اسرائیل: القاعده را ترجیح می‌دهیم تهدید بزرگ، متحدان ایران هستند

رژیم صهیونیستی پس از مدت‌ها لاپوشانی اعتراف کرد القاعده را بر دولت سوریه ترجیح می‌دهد.

در حالی که رژیم صهیونیستی بخشی از پشت صحنه جنگ فرسایشی علیه سوریه را تشکیل می‌دهد مقامات این رژیم غالباً تظاهر می‌کنند که نگران قدرت گرفتن القاعده هستند. اما مایکل اورن سفیر اسرائیل در آمریکا در مصاحبه با روزنامه جروزالم‌پست اعلام کرد: اسرائیل روی کار آمدن شورشیان متحد با القاعده را به باقی ماندن بشار اسد متحد ایران در قدرت ترجیح می‌دهد.

اورن می‌گوید، اسرائیل همواره می‌خواسته اسد برکنار شود. اسرائیل همواره بد را به بدتر ترجیح داده است. همیشه افراد بد غیر وابسته به ایران را به افراد بد وابسته به ایران ترجیح داده‌ایم.

سفیر اسرائیل افزود: سقوط اسد ائتلاف بین ایران، دشمن دیرین اسرائیل و حزب‌الله لبنان را که مورد حمایت ایران است تضعیف خواهد کرد.
اورن می‌گوید: «خطرناک‌ترین تهدید برای اسرائیل همان هلال استراتژیکی است که از تهران تا دمشق و بیروت کشیده شده است و به نظر ما رژیم اسد شاه‌کلید و رابط طلایی این قوس است.»

نیویورک تایمز: آمریکا ناچار است ایران را به مذاکرات سوریه دعوت کند

«ایران بزرگترین بازیگران در سوریه است و بدون حضور این کشور در مذاکرات مربوط به سوریه، راه حلی به دست نخواهد آمد.»

روزنامه نیویورک تایمز با تاکید بر این ارزیابی نوشت: ایران مهم‌ترین بازیگر غایب در مذاکرات مربوط به سوریه است و اگر آمریکا واقعا خواستار حل و فصل دیپلماتیک جنگ سوریه است باید ایران را وارد مذاکرات کند.

در این مقاله آمده است: صادقانه امیدواریم که رئیس‌جمهوری روسیه خواستار ایفای نقش صلح‌آفرین در سوریه باشد. البته در این زمینه شک وجود دارد.

این روزنامه می‌نویسد: «اما اگر آمریکا واقعا به حل و فصل دیپلماتیک جنگ در سوریه اعتقاد دارد- فراتر از هدف مهم اما ناکافی خلع سلاح شیمیایی- باید چند صندلی بیشتر در پشت میز مذاکرات قرار دهد. ایران مهم‌ترین بازیگر غایب است. روسیه اسلحه به سوریه می‌دهد و از این کشور حمایت سیاسی می‌کند. اما ایران بطور مستقیم و از طریق جنگجویان حزب‌الله، به بشار اسد برتری در صحنه نبرد داده است.»

تحلیلگر نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: «تمایل ما این بوده که ایران را به عنوان یک برنامه هسته‌ای یاغی که کشوری هم به آن الصاق شده است در نظر بگیریم تا یک قدرت منطقه‌ای که می‌توانیم با آن تعامل مفید داشته باشیم.

من در مورد رژیم ایران دچار توهم نیستم. خودم را هم گول نمی‌زنم. اما ایران منافع زیادی در حفظ سوریه دارد. سوریه پایدارترین متحد ایران در منطقه و مسیر ارسال امکانات برای حزب‌الله و نیز سنگری در برابر افراط‌گراهای سنی است. تنها این هدف آخری با منافع آمریکا همپوشانی دارد. بنابراین با حضور ایران در میز مذاکرات سوریه نیز هیچ تضمینی برای موفقیت دیپلماسی نیست اما با غیبت ایران، احتمال شکست مذاکرات بیشتر است بخصوص اگر بخواهیم از موضوع سلاح شیمیایی فراتر برویم.»

نیویورک تایمز در پایان نوشت: ساده‌لوحانه است که فکر کنیم دراز کردن دست تعامل به سوی ایران در این بحران فوری (سوریه) قدمی در مسیر نزدیکی و آشتی با ایران است. اما به هرحال این اقدام دست‌کم یک قدم برای دور شدن از لبه پرتگاه رویارویی است.

اوباما چگونه بر لبه پرتگاه ترمز زد؟ وال‌استریت ژورنال روایت می‌کند

«اوباما در ماجرای سوریه به خاطر نزدیک شدن به لبه پرتگاه دچار سردرگمی شد و مجبور شد از طرح حمله به سوریه عقب‌نشینی کند».

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد برخی سران عرب باراک اوباما را به صورت غیرعلنی برای حمله به سوریه ترغیب می‌کردند اما در ساعات سرنوشت‌ساز وی‌ پذیرفت که این حمله را به تاخیر بیندازد، انگلیس هم دو روز قبل از رای‌گیری در مجلس عوام آمادگی خود را به اوباما برای شرکت در حمله نظامی به سوریه اعلام کرد اما مجلس عوام به این موضوع رای نداد.

این گزارش می‌افزاید: اوباما بلافاصله بعد از خبر حمله شیمیایی به این باور رسید که این اقدام تغییری در قواعد بازی به شمار می‌رود. اما به علت وعده‌هایش درباره کاهش حضور نظامی در عرصه بین‌المللی و نزدیک شدن به لبه پرتگاه به سبب صدور دستور برای آغاز حمله و سپس روی آوردن به کنگره و درخواست موافقت آن، دچار سردرگمی شد.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: اوباما به سرعت متوجه شد که طرح روسیه بهترین گزینه است زیرا از این بیم داشت که حمله محدود، آمریکا را به صحنه درگیری جدیدی بکشاند. با این حال موافقت اوباما با طرح روسیه خشم هم‌پیمانان آمریکا را برانگیخت زیرا این امر نقش مهم و معتبری را به روسیه در عرصه بین‌المللی به زیان آمریکا بازگرداند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند: در حالی که پنتاگون روز ‌شنبه 31 اوت آماده حمله بود، سران کنگره به‌ویژه جان بینر رئیس مجلس نمایندگان از نتیجه رای‌گیری به نفع رئیس‌جمهور ابراز نگرانی و به او توصیه کردند صبر کند. اوباما بلافاصله با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه تلفنی گفت‌وگو کرد تا به او اطلاع دهد که به زمان بیشتری برای متقاعد کردن کنگره برای رای دادن به نفع او نیاز دارد. اوباما در نشست گروه بیست با ناکامی بیشتری مواجه شد و بعد از اینکه نتوانست حدود نیمی از اعضا را متقاعد کند، نشست را ترک کرد.

*تهران امروز

در مجمع من با همه برابرم

محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور سابق كشورمان در پاسخ به سوالي درباره موقعيت فعلي خود در مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته: در آنجا همه روي يك صندلي نشسته‌ايم و تمام صندلي‌ها با هم برابر است.به گزارش فارس، احمدي‌نژاد در حاشيه مراسم تقدير از وي در مسجد جامع نارمك درپاسخ به سوالي درباره اينكه آيا نشستي را با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي و در داخل برگزار خواهيد كرد يا نه، گفته: به‌طور حتم چنين كاري را انجام خواهم داد تا به شما جواب دهم.

وي در پاسخ به سوالي درباره انتقال هداياي رياست‌جمهوري به ساختمان لادن تنها سكوت كرد. رئيس‌جمهور سابق در پاسخ به سوال ديگري درباره سخنان زاكاني درباره وي، گفته: من پيش از اين چنين مسائلي را تكذيب كردم. احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به اعلام آمادگي دولت يازدهم براي ادامه سفرهاي استاني چه توصيه‌اي به آنها داريد، گفته: من فكر مي‌كنم همه بايد خدمت كنيم. وي در پاسخ به سوال يك خبرنگار كه پرسيد چرا در دو سال آخر رياست‌جمهوري‌تان اصولگرايان شما را تنها گذاشتند خطاب به اين خبرنگار گفته: شما چند سال‌تان است و شغل‌تان چيست ؟شما بايد به درس بچسبيد و درس بخوانيد اگر مي‌خواهيد يك متخصص شويد بايد خيلي مطالعه كنيد. اين كارها به درد كشور مي‌خورد و آنها مهم است كه بتوانيد يك آجر روي آجر بگذاريد.

رئيس‌ سابق ‌علامه ‌به ‌مراسم توديع‌ خود نيامد

مراسم معارفه سرپرست دانشگاه علامه طباطبايي در غياب شريعتي رئيس سابق اين دانشگاه به‌رغم دعوتي كه از وي شده بود، برگزار شد. به گزارش صراط، اين مراسم با حضور سرپرست وزارت علوم، سرپرست دانشگاه علامه طباطبايي، كواكبيان و جمعي از اساتيد، دانشجويان و كاركنان دانشگاه علامه طباطبايي همراه بود.در اين مراسم تعداد زيادي از دانشگاهيان دانشگاه شركت كرده بودند.

مرعشي: برخي مطالب مصاحبه‌ام شوخي بود

به گزارش خبرآنلاين، روز سه‌شنبه مصاحبه‌اي از حسين مرعشي منتشر شد كه در آن وي گفته بود كه حقم را در دولت روحاني خورده‌اند.اما مرعشي ديروز گفته كه اين مصاحبه به‌صورت دستكاري و تحريف شده منتشر شده است. قرار بنده با خبرنگار اين خبرگزاري اين بود كه متن مصاحبه را به‌صورت صحيح و درست منتشر كنند كه متاسفانه اين اتفاق نيفتاد. مرعشي همچنين گفته است كه در بخش‌هايي از اين گفت‌وگو بنده به شوخي برخي مطالب را بيان كردم و درخصوص اين بخش‌ها هم به خبرنگار گفتم كه اين مطالب در متن مصاحبه منتشر نشوند.

دستور روحاني براي بررسي موضوع عفاف و حجاب

در جلسه ديروز هيات دولت، رئيس‌جمهور به وزير كشور دستور داد تا موضوع عفاف و حجاب و نحوه اجراي آن در جامعه از سوي نيروي انتظامي را در شوراي اجتماعي كشور مطرح و بررسي نمايد. در اين جلسه رئيس‌جمهور با تاكيد بر اهميت عفاف و حجاب در جامعه اسلامي، لزوم اهتمام به آن را يادآور شد و از همه مردم اخلاق‌مدار خواست با رعايت اين دستور ديني، هنجارها را محترم بشمارند.

*جام جم

تجلیل از احمدی‌نژاد در مسجد جامع نارمک

مراسم تجلیل از رئیس‌جمهور سابق کشورمان در مسجد جامع نارمک که سه‌شنبه شب و بعد از نماز مغرب و عشا برگزار شد، فرصتی بود تا خبرنگاران پرسش‌هایی از محمود احمدی‌نژاد بپرسند که البته وی همچون سایر دفعاتی که بعد از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش با خبرنگاران برخورد کرده، سعی کرد با شوخی و خنده از کنار پرسش خبرنگاران بگذرد.

بر اساس گزارشی که ایسنا از پاسخ‌های احمدی‌نژاد به پرسش‌های خبرنگاران داده، وی در پاسخ به پرسش مبنی بر این‌که وقتی می‌بینید جمعیت استقبال‌کننده از شما، کم شده است چه احساسی دارید، گفته برای من، هر یک نفر به اندازه همه جهان ارزشمند است.پاسخ احمدی‌نژاد به یکی دیگر از خبرنگاران هم که پرسید به نظر شما چرا در سال‌های اخیر اصولگرایان شما را تنها گذاشتند، در نوع خود جالب است. رئیس‌جمهور پیشین، ابتدا سن و سال خبرنگار سپس رشته تحصیلی وی را پرسید و بعد هم به او توصیه کرد به جای پرداختن به این مسائل، درسش را بخواند.در مراسم سه شنبه شب، یک تابلوی «و ان یکاد» به احمدی‌نژاد اهدا شد.

تفویض مسئولیت‌های معاونت اجرای قانون اساسی به امین‌زاده

معاونت اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور که در دولت دهم با حاشیه‌های فراوان، ایجاد و مسئولیت آن به محمدرضا میرتاج‌الدینی سپرده شد، به نظر می‌رسد بروز و ظهور گذشته را در دولت جدید نداشته باشد؛ چراکه مسئولیت‌های این معاونت به الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهور واگذار شده است.در همین راستا، دیروز مراسم تودیع میرتاج‌الدینی، معاون اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور در دولت دهم برگزار شد.

به گزارش فارس، براساس حکم روحانی مسئولیت‌ها و وظایف معاونت اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور به الهام امین‌زاده، معاون حقوقی تفویض شده است. نهاوندیان در جلسه دیروز بر ضرورت حل برخی مشکلات ناشی از بروکراسی در بخش‌های مختلف تاکید کرد.

باهنر: بعید است فراکسیون اعتدال تشکیل شود

بحث تشکیل یا عدم تشکیل فراکسیون حامیان دولت یا همان فراکسیون اعتدال در مجلس همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین اظهار نظر در این زمینه محمدرضا باهنر با بیان این‌که فراکسیون رهروان و فراکسیون اصولگرایان بنای تعامل با دولت را دارند، گفته بعید است فراکسیون دیگری در مجلس تشکیل شود.نایب رئیس مجلس در گفت‌وگو با فارس افزود: فراکسیون اصولگرایان و رهروان با وجود اختلاف‌نظرهایی که ممکن است با یکدیگر داشته باشد، در بحث کلان، هماهنگی‌های خوبی با یکدیگر دارند.نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که دولت می‌تواند با فراکسیون‌های فعلی مجلس بخوبی کار کند، اظهار کرد: موضع مجلس، همکاری با دولت است.

اعتراض خبرنگاران به محدودیت‌های دولت در عرصه اطلاع‌رسانی

ایجاد برخی محدودیت‌‌ها برای مصاحبه با اعضای کابینه تدبیر و امید در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت، با اعتراض شدید خبرنگاران مواجه شد.

به‌گزارش فارس، وقتی خبرنگاران وارد حیاط ساختمان محل برگزاری نشست هیات وزیران شدند، با نوارهای قرمز و مشکی مواجه شدند که محل استقرار آنها را از محل عبور اعضای دولت به‌طور کامل جدا می‌کرد.این اقدام موجب اعتراض خبرنگاران شد و آنها بشدت نسبت به ایجاد هر گونه محدودیت در ارتباط بی‌واسطه اصحاب رسانه با وزرا و معاونین رئیس‌جمهور انتقاد کردند اما مسئولان رسانه‌ای دولت، این اقدام را برای سامان دادن و نظم بخشیدن به مصاحبه‌ها دانستند.

این در حالی است که نحوه برگزاری نشست خبری روز دوشنبه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت برای تشریح 35 مصوبه دولت در راستای رفع موانع تولید و رونق اقتصادی نیز با اعتراض برخی خبرنگاران مواجه شده بود.در آن جلسه نیز هنگامی که برخی خبرنگاران به طرح سؤالات‌شان درباره مهم‌ترین مسائل روز پرداختند، سخنگوی دولت اعلام کرد فقط پاسخگوی سؤالاتی است که در چارچوب موضوع نشست مطرح می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد با توجه به ضرورت اطلاع‌رسانی سریع و دقیق از تصمیمات و اقدامات مسئولان اجرایی و پاسخگویی به اصحاب رسانه که از شعارهای اصلی رئیس‌جمهوری است، متولیان امر باید با نگاه به تجارب گذشته و برنامه‌ریزی برای آینده، در این خصوص تدبیری در شأن دولت «تدبیر و امید» بیندیشند.

آزادی چند محکوم فتنه 88

دیروز برخی سایت ها و خبرگزاری ها از آزادی چند نفر از زندانیانی که در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات سال 88 بازداشت شده بودند خبر دادند. بر اساس این گزارش ها، فیض‌الله عرب سرخی، محسن امین زاده، میرطاهر موسوی و نسرین ستوده از جمله این افراد هستند.

*جمهوری اسلامی

* سيد حسين موسويان، عضو سابق تيم مذاكرات هسته‌اي ايران، به آمريكا توصيه كرد از فرصت به دست آمده استفاده كند و با تغيير روش خود با ايران به توافق برسد. سيد حسين موسويان، در يادداشتي كه در روزنامه انگليسي "گاردين" منتشر شده، احتمال مذاكرات مستقيم ايران و آمريكا را فرصتي براي مصالحه دانست كه نبايد از دست برود.

وي در اين يادداشت با اشاره به مكاتبات اخير بين روساي‌جمهور ايران و آمريكا، و همچنين موضع‌گيري‌هاي سران دو كشور، نوشته است نشانه‌هاي فعلي اميدواركننده است، اما دلايلي وجود دارد كه بتوان هم خوش‌بين بود و هم بدبين. وي در اين يادداشت مي‌افزايد: در حالي كه هم ايران و هم آمريكا استفاده از تسليحات شيميايي را جرم مي‌دانند، ايران خود قرباني اين تسليحات بوده، اما آمريكا از اين تسليحات استفاده كرده و چشم خود را بر استفاده از اين تسليحات بسته است.

با توجه به اين، اوباما به جاي اينكه ايران را تهديد كند، بايد به خاطر حمايت از "صدام حسين" در زمان استفاده از تسليحات شيميايي عليه ايران در طول جنگ كه به مرگ و مجروحيت 100 هزار ايراني منجر شد، عذرخواهي كند. موسويان يادداشت خود را با اين عبارت به پايان مي‌برد كه "باراك اوباما، عقيده دارد كه بايد در قبال ايران تهديد نظامي و ديپلماسي را به صورت همزمان پيش برد، به بيانات رهبري در مورد رفتار آمريكايي‌ها كه به سمت ايران اسلحه مي‌گيرند و مي‌گويند "يا مذاكره كنيد يا شليك مي‌كنيم" اشاره كرده و نوشته است: اگر آمريكا اين سوءبرداشت شديد خود را برطرف نكند، هيچ توافقي صورت نمي‌گيرد و احتمالا تا چند دهه شاهد برگزاري كنفرانس‌هايي با اين عنوان خواهيم بود: موقعيت‌هاي بر باد رفته دوران اوباما و روحاني."

* يك منبع آگاه از بازداشت برخي مديران دولتي استان فارس به دليل رانت‌خواري و سوءاستفاده از اموال دولتي خبر داد. به گزارش تابناك، اين منبع آگاه افزود: درحال حاضر تعدادي از اين مديران در بازداشت به سر مي‌برند و تعدادي نيز آزاد هستند. دو ماه قبل نيز برخي منابع از پيگيري‌ها براي رديابي يك فساد اقتصادي در ميان برخي مديران دولتي استان فارس خبر داده بودند.

*آرمان

تکذیب گفت‌وگوی لاریجانی و روحانی در مورد وزیر علوم

شنیده شد که روابط عمومی مجلس خبر برخی رسانه‌ها در مورد گفت‌وگوی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مورد معرفی سرپرست وزارت علوم به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه را تکذیب کرد. در اطلاعیه روابط عمومی مجلس آمده است: خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر گفت‌وگوی رئیس مجلس با رئیس‌جمهور در مورد معرفی سرپرست وزارت علوم از اساس صحیح نیست و چنین گفت‌وگویی صورت نگرفته است. لازم به ذکر است برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند دکتر علی لاریجانی در تماس با حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی خواستار عدم معرفی سرپرست وزارت علوم به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شده است.

درخواست خانواده حکمتی از نماینده آمریکا در سازمان ملل

شنیده شد که نیویورک‌تایمز گزارش داد که خانواده امیر حکمتی، یک عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا که بیش از دو سال است به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شده است، از سفیر آمریکا در سازمان ملل خواستند در زمان حضور هیات رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل برای آزادی وی تلاش کند. روزنامه نیویورک‌تایمز در ادامه گزارشش نوشت: دنیل کیلدی، نماینده دموکرات میشیگان که نماینده شهر خانواده امیر حکمتی است، گفت که در نامه‌ای به سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل خواست «همه گزینه‌هایی را که در دسترس قرار دارد» با همکارانش از کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با ایران به کار گیرد تا به دلایل انسان دوستانه خواستار بازگشت حکمتی به آمریکا شود.کیلدی گفت نشست مجمع عمومی سازمان ملل که حسن روحانی رئیس‌جمهور جدید ایران در آن شرکت خواهد داشت، «فرصت بسیار مناسبی» برای انجام این کار است. حکمتی در ماه اوت سال 2011 در ایران دستگیر و به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد. پس از اینکه این حکم لغو شد قرار شد جلسه‌ دادگاه مجددا برگزار شود، ولی هنوز زمان آن مشخص نیست. حکمتی که اکنون در زندان اوین است در نامه‌ای که هفته گذشته برای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ارسال کرد، مدعی شد که اتهاماتش را قبول ندارد و به آن اعتراض کرد.

جریمه میلیونی متخلفان نمایشگاه پاییزه

شنیده شد که معاون حقوقی و اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: متخلفان نمایشگاه پاییزه در سال جاری با تشکیل 78 فقره پرونده به 119 میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند. بزرگمهر صادقی‌نیچکوهی درباره بازرسی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران از نمایشگاه‌های پاییزه، اظهار کرد: نمایشگاه‌های پاییزه در چهار نقطه تهران برگزار شده بود و چهار اکیپ بازرسی سیار از سوی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در این نمایشگاه‌ها مستقر بودند. وی افزود: در مجموع 78 فقره پرونده تشکیل شد و متخلفان به 119 میلیون ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند. معاون حقوقی و اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران، تصریح کرد: در نمایشگاه‌های پاییزه سال جاری کالاهای خارجی دارای طرح شبنم، کیفیت و قیمت مناسبی بوده‌اند.

ایران ازاین نامزد انتخاباتی‌حمایت می‌کند؟!

شنیده شد که روزنامه الزمان به نقل از منابع سیاسی در ایران مدعی شد که اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق در سفر اخیرش به تهران از مسئولان ایرانی خواست تا از او برای عهده‌دار شدن سمت ریاست‌جمهوری حمایت کنند. صراط نوشت؛ این روزنامه چاپ لندن به نقل از منابع یاد شده افزود که النجیفی در سفر به تهران از حسن روحانی، رئیس‌جمهور و باقی مسئولان ایرانی که در محافل دولتی و احزاب دینی عراق تاثیرگذار هستند، خواست تا از او به جای جلال طالبانی که به دلیل کسالت در بیمارستانی در آلمان به سر می‌برد، برای عهده‌دار شدن سمت ریاست‌جمهوری حمایت کنند. این منابع افزودند که هنوز تهران به این پیشنهاد پاسخی نداده است و خواهان انجام رایزنی‌های بیشتر با متحدانش در عراق است.

چرا شعر حدادعادل حذف شد؟

شنیده شد که رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره یکی از شعرهایش که از کتاب‌های درسی حذف شده است، توضیحاتی داد. صراط از اعلام نظر مشورتی این فرهنگستان به وزارت ارشاد در مورد «فرهنگ کوچه» احمد شاملو خبر داد و نوشت: حدادعادل گفت که من در این شعر نگفته‌ام زبان مردم تبریز فارسی است. در اینکه زبان فارسی‌زبان مادری است شکی نیست، منتها در این شعر گفته نشده که زبان فارسی زبان مادری همه مردم ایران است.

حداد عادل یادآور شد: آن بیتی که در آن نام تبریز آمده، ربطی به این بیت زبان مادری ندارد. در این بیت گفته شده که «کابل و تهران و تبریز و بخارا و خجند / جمله ملک توست تا بلخ و نشابور و هری». در این بیت است که کلمه تبریز آمده است. برخی‌ این‌ را اشتباه فهمیده و فکر کرده‌اند شاعر منظورش این بوده که زبان مادری مردم تبریز، فارسی است. در حالی‌که می‌دانیم مردم آذربایجان زبان مادری‌شان زبان ترکی است. به این زبان هم احترام می‌گذاریم و هم به وجود همه مردم آذری‌زبان افتخار می‌کنیم. آن زبان‌ها هم عزیز هستند و زبان فارسی هم زبان رسمی ملت ایران است.

توقیف 14حساب بانکی ایران درکانادا

شنیده شد که یک دادگاه کانادایی دستور توقیف ۱۴ حساب بانکی مرتبط با دولت ایران نزد بانک‌های این کشور را که مجموعا 6/2 میلیون دلار موجودی دارند صادر کرد.انتخاب نوشت؛ یک دادگاه کانادایی در پاسخ به درخواست گروهی ضد ایرانی که تلاش دارند خسارت‌های ادعایی خود را از دولت ایران بگیرند، دستور توقیف 14 حساب بانکی مرتبط با دولت ایران در نزد بانک‌های این کشور را صادر کرد. فهرست حساب‌های دولت ایران و دیگر اموال دولت این کشور در کانادا هفته گذشته از سوی وزارت امور خارجه این کشور افشا شد تا به این افراد کمک کند برای توقیف این اموال اقدام قضایی انجام دهند. در حکم 5 صفحه‌ای قاضی دیوید براون از دادگاه عالی اوناتریو به بانک‌ها دستور داده شده است که 14 حساب مرتبط با دولت ایران در رویال بانک، اسکاتی بانک، سی‌آی‌بی‌سی بانک و بانک بی‌ام‌او را که مجموعا 6/2 میلیون دلار موجودی دارند، توقیف کنند.

فراکسیون اصلاح‌طلبان باید منحل شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر باشگاه سیاسی نیست، گفت: اصلاح‌طلبان هم باید فراکسیونی را که در شورا تشکیل داده‌اند منحل کنند. صراط نوشت؛ محسن پیرهادی با تاکید بر اینکه شورا نباید سیاسی باشد، گفت: شورا یک پارلمان شهری است و نباید در آن کار سیاسی انجام داد. عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اصلاح‌طلبان نیز نباید فراکسیون تشکیل می‌دادند چرا که شورا باشگاه سیاسی نیست که حزب تشکیل دهیم. وی با اشاره به اینکه باید در شورا به امور تخصصی شهر رسیدگی شود، گفت: کار سیاسی در شورا ممنوع است و باید به امورات شهر برسیم.


*قدس

دریاچه ارومیه باید کوچک شود!

الف: احمد علیرضابیگی، استاندار آذربایجان‌شرقی در جمع اهالی روستای دیزج شیخ‌مرجان از توابع شهرستان شبستر با بیان اینکه میزان نیاز دریاچه ارومیه به آب، 19 میلیارد متر مکعب است، گفت: طبیعتا تامین این مقدار آب امکان‌پذیر ‌نیست؛ بنابراین باید به فکر کوچک کردن دریاچه ارومیه باشیم!

شهادت یکی از فرماندهان مدافع حرم

مشرق: فاضل صبحی جانشین فرمانده تیپ ذوالفقار معروف به ابوهاجر توسط دو گلوله اسلحه قناسه مخالفان نظام سوریه به مقام رفیع شهادت نایل شد. پیکر این مدافع حرم حضرت زینب(س) در روزهای آینده به ایران منتقل و سپس از آنجا به شهر نجف فرستاده می‏شود تا در خیل عظیم مردم این کشور تشییع شود.

واکنش روحانی به برخورد گشت ارشاد

خبرآنلاین: رئیس جمهور پس از شروع دوباره برخوردهای نیروی انتظامی با مظاهر بدپوششی و بدحجابی، از پلیس خواست در برخورد با این موضوع افراط و تفریط نکند. روحانی همچنین به کمیسیون فرهنگی هیأت دولت دستور داده تا موضوع اخلاقی، اجتماعی عفاف و حجاب را بررسی و نتیجه را به هیأت وزیران و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه کند.

انتقاد از تحریف سخنان رهبر انقلاب

فرارو: رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست صمیمانه با نفرهای برتر کنکور سراسری سال 92 ، به برداشت غلط برخی نسبت به مواضع اخیر مقام ولایت اشاره کرد و گفت: سخنان رهبر انقلاب اسلامی به قدری واضح است که برای هیچ فرد خردمندی هیچ جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که از دیدگاه معظم له نه تنها مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن و نفی کامل حاکمیت آمریکا بر جهان با قاطعیت کامل ادامه دارد، بلکه روند پیروزی‌های مستمر انقلاب اسلامی بر آمریکا در منطقه و در عرصه جهانی ادامه خواهد یافت.

شریعتی نیامد

مهر: مراسم تودیع و معارفه ریاست دانشگاه علامه طباطبایی در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد و شریعتی رئیس پیشین دانشگاه در این مراسم حضور پیدا نکرد.

کاهش استقبال از فیسبوک

ایرنا: تحقیقات جدید محققان دانشگاه وین در اتریش نشان می دهد: در پی افشاگری های اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، فیسبوک در ماه های اخیر 11 میلیون کاربر خود را از دست داده است.

توصیه توفیقی به رئیس دانشگاه علامه

ایسنا: دکتر جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، با تاکید بر مدیریت اخلاق و عقلانیت در دانشگاه‌ها، گفت: مدیریت سیاسی در دانشگاه‌ها، مدیریتی شکست خورده است.

تهدید فیسبوکی صهیونیستها

تابناک: یک سازمان غیردولتی صهیونیستی فیسبوک را به شکایت به خاطر میزبانی از وزرای ایرانی تهدید کرده است.

پرونده حمید رسایی

فارس: علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره پرونده شکایت مهدی هاشمی از حمید رسایی و مراحل رسیدگی به آن، گفت: این پرونده هنوز در دادگاه ویژه روحانیت در حال بررسی است.

درخواست عجیب اشراقی

جهان: درحالی که امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانست، نعیمه اشراقی، خواهرزن محمدرضا خاتمی در صفحه فیسبوک خود نوشت که «شعار مرگ بر آمریکا» را از لیست شعار رسمی کشور و از بلندگوهای نماز جمعه و غیره حذف کنیم.

سردار مومنی اسکانیا را تهدید کرد

فارس: سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه عیوب و نقص‌های اتوبوس اسکانیا به خودروساز اعلام شده است، گفت: اگر براساس برنامه زمان‌بندی شده این عیوب برطرف نشود، راهور جلوی شماره‌گذاری این خودرو را می‌گیرد.

امیدوارم همه دوریک‌سفره جمع‌شوند

جهان: غلامعلی حداد عادل در حاشیه مراسم دیدار شاعران با وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره موارد مطرح شده و انتقادهای برخی شاعران در دیدار اخیر با وزیر ارشاد و حاشیه‌نشینی برخی افراد گفت: امیدواریم در دولت اعتدال همه دور یک سفره جمع شوند.

یوتیوب، پرس تی‌وی را مسدود کرد

پرس تی وی: وبسایت به اشتراک گذاری ویدیوی یوتیوب با نقض فاحش حق آزادی بیان ، برای چهارمین بار ظرف کمتر از دو ماه صفحه شبکه خبری فیسبوک را در وبسایت خود مسدود کرد.

پروژه‌های موردنظر روحانی چیست؟

فارس: سردار عبادا... عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی سپاه با اعلام آمادگی برای کمک به دولت در حوزه‌های عمران و سازندگی، درخصوص اینکه چند پروژه موردنظر روحانی برای واگذاری به سپاه چیست، گفت: امروز هم قرارگاه خاتم در پروژه‌های بزرگ ملی حضور دارد اما اینکه منظور آقای رئیس جمهور دقیقا چه پروژه‌هایی است، هنوز نمی‌دانیم.

بعدش چه شد؟

دیپلماسی ایرانی: عمرو موسی، رئیس کمیته بررسی و بازنگری قانون اساسی مصر درباره روابط ایران ومصرگفت: مرسی یک بار به ایران رفت، احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق ایران هم به قاهره آمد، بعدش چه شد؟ هیچ. سر کوچکترین موضوعات دستاوردی به دست نیامد. نه فقط در بحث رابطه با ایران، در هیچکدام از پرونده‌های سیاست خارجی.

خیلی چیزها هنوز گفته نشده

مهر: نجفقلی حبیبی، رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هنوز خیلی چیزها در مورد دولت گذشته گفته نشده است.

برخی مطالب مصاحبه ام شوخی بود

خبرآنلاین: حسین مرعشی، فعال سیاسی گفت که خبرگزاری فارس باید متن مصاحبه را به صورت صحیح و درست منتشر کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. وی گفت که این مصاحبه به صورت دستکاری و تحریف شده منتشر شده است.

تشکیل کمیته بررسی پارازیت

الف: محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مضر بودن پارازیت‌ها تأیید نشده است، گفت: کمیته‌ای تشکیل شده تا آثار منفی پارازیت‌ها بر بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای بررسی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار