نويسنده "يك مزرعه بزرگ"‌ درگذشت

"مارسل ریچ رانیکی"، منتقد برجسته آلمانی و نويسنده "يك مزرعه بزرگ" در سن 93 سالگی درگذشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مارسل ریچ رانیکی، تأثیرگذارترین منتقد ادبی کشور آلمان که به "پاپ ادبیات" ملقب بود، بر اثر سرطان پروستات در سن 93 سالگی بدرود حیات گفت.
 
رانیکی که از معروف‌ترین منتقدان پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد، سال 1920 در لهستان متولد شد، اما در برلین آلمان رشد پیدا کرد. او پس از نگارش نقدی بر رمان "یک مزرعه بزرگ" گونتر گراس به شهرتی چشم‌گیر دست پیدا کرد و عکسش در حال پاره‌ پاره کردن کتاب گراس روی جلد مجله "دِر اشپیگل" رفت.
 
سال گذشته پس از انتشار شعر بحث‌برانگیز گراس، نویسنده و شاعر برنده‌ی نوبل، علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی، رانیکی اثر ادبی او را "منزجرکننده" خواند.
 
این منتقد آلمانی همواره رودرروی نویسندگان سرشناس قرار می‌گرفت که یکی از آن‌ها «مارتین والزر» بود. والزر در رمان خود با نام "مرگ یک منتقد" نویسنده‌ای را ترسیم می‌کند که دست به قتل یک منتقد مطرح ادبی می‌زند.
 
به گزارش گاردین، ریچ رانیکی در سال 2008 برای اجرای برنامه تلویزیونی "فصل ادبی" برنده جایزه یک عمر دستاورد ادبی شد، اما از دریافت آن سر باز زد. او در مقابل دوربین این برنامه زنده گفت که مجبور بوده روی این صندلی بنشیند و یک مشت مزخرف تحویل بدهد.
 
روزنامه‌ها و نشریه‌های آلمانی همواره از این منتقد به نیکی یاد کرده‌اند. روزنامه "سودچه زیتونگ" درباره او نوشته، او مردی بود که چگونه خواندن را به ما آموخت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار