فرید زکریا ؛

اقدام سوریه در تسلیم سلاح شیمیایی قدم بزرگی است

فرید زکریا، تحلیلگر و نویسنده مسائل بین‌المللی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری "سی‌ان‌ان" اعلام کرد : همکاری سوریه در خلع سلاح شیمیایی قدم بزرگی به جلو خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، در ادامه متن کامل مصاحبه زکریا و شبکه خبری "سی‌ان‌ان" بدین شرح است :
سی‌ان‌ان: آیا به عقیده شما تمایزی بین یک جدول زمانی و ضرب‌العجل برای نابودی سلاح های شیمیایی در سوریه وجود دارد؟ چراکه جان کری، وزیر خارجه آمریکا می گوید: زمان به سرعت در حال اتمام است.
زکریا: من فکر می‌کنم تمایز بین یک جدول زمانی و ضرب‌العجل در حال حاضر مهمترین چیز نیست، اما آنچه که مطرح است این است که آیا چیزی به عنوان "ماشه" و یک عامل تهدید کننده وجود دارد؟ آیا نوعی ماشه اتوماتیک وجود دارد که بگوید اگر سوریه تا یک تاریخ مشخص همکاری نکند این مسئله می تواند به شورای امنیت ارجاع داده شود؟
و در آن صورت است که شورای امنیت ممکن است مجوز استفاده از زور را صادر کند. همانطور که می‌دانید این مسئله بسیار مهم است. کاری که جان کری سعی می‌کند انجام دهد، این است که راهی ایجاد کند که بوسیله آن یک ماشه اتوماتیک بوجود بیاید و کاری که روس‌ها در حال تلاش برای انجام آن هستند این است که اطمینان حاصل شود که هیچ ماشه اتوماتیکی وجود ندارد.
سی‌ان‌ان: آیا سوریه ناامید شده است؟
زکریا: حدس من این است که سوریه قصد دارد مبارزه خود را در این باره ادامه دهد. اما مسئله بسیار مهم این است که آیا از خط قرمز عدم همکاری عبور می‌کند و آیا عواقبی به همراه خواهد داشت؟
اگر نگرانی شما تسلیحات شیمیایی باشد، حتی اگر سوریه همه تسلیحات خود را نابود نکند و حتی اگر محل همه آنها را اعلام نکند، بازهم این قدم بزرگی به جلو خواهد بود. اما اگر نگرانی شما خلاص شدن از بشار اسد باشد بحث کاملا متفاوت است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار