سرما بخورید ؛ آنتی بیوتیك نخورید!

سرماخوردگی نامی است كه عموم مردم برای عفونت های حاد تنفسی فوقانی به كارمی برند.

به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران؛ 1-عفونت، هم می تواند به وسیله ویروس ایجاد شود، هم به وسیله باكتری و هم عوامل دیگری مثل قارچ و ... ، اما عفونتی كه ما به آن سرماخوردگی می گوییم، ویروسی است . حاد هم به زبان ساده یعنی در یك دوره كوتاه ایجاد می شود و مزمن نمی شود . قسمت فوقانی دستگاه تنفسی هم به بینی ، حلق و در واقع راههای هوایی بالاتر از حنجره گفته می شود.

 2- سرماخوردگی شایع ترین بیماری عفونی در انسان است. بچه های كوچك تر از 5 سال مستعدترین گروه سنی برای ابتلا به این بیماری هستند. استعداد ابتلا به طور تدریجی از 5 سالگی تا 20 سالگی كاهش می یابد و سپس ثابت می ماند. گفته می شود به طور متوسط، هر كدام از افراد جامعه ، درطول یك سال بین 3 تا 5 بار دچار سرماخوردگی می شوند.

3- عوامل زمینه ساز در ابتلا به سرماخوردگی عبارتند: از ضعف عمومی و خستگی ( در معرض سرمای شدید قرارگرفتن هم احتمالا باعث تغییراتی در بدن می شود كه شبیه ضعف عمومی ، فرد را به این بیماری مبتلا می كند). رعایت نكردن بهداشت مخصوصاً در محیط های پرجمعیت ، ماههایی از سال كه ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در آن فراوان تر است. وضعیت نامناسب تغذیه و ناهنجاری های ساختمانی قسمتهای فوقانی دستگاه تنفس مثل انحراف بینی و بزرگ بودن لوزه ها.

4- دوران نهفتگی ( كمون) بیماری كوتاه است و از 2 تا 4 روز متغیر است . شروع بیماری ناگهانی و با احساس خارش یا سوزش در حلق ، بینی یا گوش همراه است و به دنبال آن علایم واضح تر ظاهر می شوند. عطسه، آبریزش از بینی ، احساس خستگی و كوفتگی ، تب خفیف كه ندرتاً با لرزهمراه است ، سردرد خفیف ، اختلا ل حس بویایی وچشایی ، دردهای مبهم كمر یا دست و پا و... ترشح چركی ( زرد یا سبز) از بینی نشانه عفونت باكتریایی است و یعنی بیماری از یك سرماخوردگی ساده فراتر رفته است.

5- درمان سرماخوردگی ، درمان علایم بیماری است . یعنی دارویی برای خود بیماری وجود ندارد و داروها فقط علایم را تخفیف می دهند، تا دوره بیماری طی شود. تاثیر استراحت ، نوشیدن مایعات كافی و رژیم غذایی به همان اندازه داروهای شناخته شده است.

 6- هیچ موردی برای استفاده از آنتی بیوتیك ها در یك سرماخوردگی وجود ندارد. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك ها گذشته از این كه از نظر اقتصادی باعث خسارات زیادی به كشور می شود، باعث ایجاد مقاومت دارویی باكتری ها هم می شود. نمونه واضح آن دارویی مشهور به نام آمپی سیلین است كه تاچند سال پیش بر اغلب عفونت های تنفسی فوقانی موثر بود، اما امروزه به دلیل این كه بسیاری از باكتری ها به آن مقاوم شده اند، دیگر كمتر استفاده می شود.

7- ایمنی نسبت به یك نوع ویروس سرماخوردگی ممكن است تقریباً تا یك ماه هم دوام داشته باشد. درعین حال ممكن است تنها چند روز بعد از ابتلا به یك نوع ویروس، ویروس دیگری سراغ شما بیاید. همین تنوع باعث شده كه هنوز هیچ واكسنی هم برای سرماخوردگی وجود نداشته باشد، پس تنها راه ، رعایت بهداشت فردی و دوری كردن از فرد سرماخورده است./ح


منبع بيترين
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.