تشکیل کمیته حقیقت یاب تونس برای بررسی "جهاد نکاح"

وزارت امور زنان و خانواده تونس در واکنش به عزیمت شمار زیادی از دختران این کشور به سوریه تحت عنوان جهاد نکاح بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی ، این وزارتخانه در این بیانیه، این اقدامات دختران تونسی را مفتضحانه و ناقض آشکار ارزش های دینی و اخلاقی جامعه تونسی و نیز ناقض قوانین بین المللی در زمینه حقوق بشر توصیف کرده است.
این بیانیه از فتواهای صادره توسط برخی از مفتی های (وهابی و تندرو) را که به این عمل زشت تحریک می کنند، انتقاد کرد و خواستار همکاری طیف های مختلف جامعه تونس برای مبارزه با این پدیده شد.
وزارت زنان و امور خانواده تونس همچنین تمام کسانی را که در این جنایت شریک هستند، محکوم کرد و از دستگاه های ذی ربط خواست با جست وجو و شناسایی شبکه هایی که دختران تونسی را برای سفر به سوریه تحت عنوان "جهاد نکاح" اغفال می کنند، مسئولیت این امر را بر عهده بگیرند.
وزارتخاته مزبور از تشکیل کمیته ای حقیقت یاب برای بررسی پدیده جهاد نکاح و اتخاذ اقداماتی برای مقابله انواع مختلف خشونت و تهدید علیه زنان، خبر داد.
این بیانیه یک روز پس از آن صادر شد که "لطفی بن جدو" وزیر کشور تونس در سخنانی در مجلس موسسان تونس (پارلمان) از وضعیت اسفبار دختران تونسی عازم به سوریه تحت عنوان نکاح خبر داد و گفت: دهها و صدها (جنگجو) به این دختران تجاوز جنسی می کنند، و آنها درحالی به تونس باز می گردند که ثمره این روابط جنسی تحت عنوان جهاد نکاح را با خود حمل می کنند و ما هم دست و پا بسته ناظر آن هستیم.
در پی انتشار فتوای یک روحانی وهابی سعودی در اینترنت که دختران را برای حمایت از تروریست های سوری فراخوانده است، رسانه های تونسی اعلام کردند شبکه های سلفی که مسئولیت اعزام دختران تونسی به سوریه را تحت عنوان جهاد نکاح بر عهده گرفته اند، در تونس فعالیت می کنند.
اپوزیسیون تونسی حزب اسلامی النهضه را که رهبری ائتلاف حاکم بر کشور را عهده دار است، متهم می کنند که این حزب از شبکه های داخلی و منطقه ای مسئول اعزام جوانان تونسی به سوریه علیه نظام بشار اسد و دختران تونسی تحت عنوان جهاد نکاح حمایت می کند. اتهامی که راشد الغنوشی رهبر این حزب آن را رد کرده است.
برچسب ها: بین الملل ، تونس ، جهاد ، نکاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار